Kyllä sen voi sekoittaa tähän, koska F1-ratojen suunnittelu tuo aivan toisenlaisen maailmanlaajuisen statuksen. Vaikka olisi millainen guru pohjois-Amerikassa, niin se ei takaa tunnettuutta muualla.
Se ei ehkä takaa tunnettuvuutta F1-aiheisella keskustelupalstalla, jossa täkeimmät puheenaiheet ovat lähinnä oman suosikin ylistys ja vastustajien arvostelu.
Jos sitten taas puhutaan tilanteessa, jossa minä haluaisin rakentaa moottoriradan ja tarvitsisin suunnittelijan, niin niissä piireissä kaikki maailman moottorirata-arkkitehdit luonnollisesti kelpaavat. Tunnetuimmat tietenkin tulevat ensimmäisenä mieleen, mutta jos esimerkiksi olisin rakentamassa moottorirataa ja raha ei olisi ongelma, niin ottaisin luultavasti yhteyttä Tilkeen, Kneifeliin, Wilsoniin ja Dalyyn. Tämä tietenkin tarkoittaisi, että minun tarvitsisi todella tuntea moottoriurheilumaailmaa, eikä lähteä siitä lähtökohdasta "että olisipas kiva rakentaa tuollainen rata, jolla Räikkönen sunnuntaisin ajelee."
Tieto Kneifelin suunnittelu-urasta ei ole esim. kantautunut Wikipediaan asti. Wikipediassa on puutteensa, mutta luulisi sieltä löytyvän ihmisestä se olennaisin (koska sen kertominen on yleensä syy, miksi jokin artikkeli alunperin luodaan). Eipä tuo omallakaan sivustolla paljon asiaa mainosta, kun ei edes kerro mitä on ollut suunnittelemassa (tai sitten se on hyvin piilotettu).
Mitä pitäisi sanoa? Vaatimattomuus kaunistaa?
Kneifelin tarjoamien palveluiden
listan lopusta kyllä löytyvät moottoriradat joiden parissa hän on työskennellyt. Hänhän myös suorittaa edelleen ratojen tarkastuksia, koska hän toimi FIA:n Circuit-komissiossa vuosikymmenen alussa ja oli sielläkin erittäin arvostettu jäsen.
Mitä tulee hänen Wikipedia-merkintäänsä, niin en pidä kyseistä nettisivua minään ihmiselämän "loppuraporttina". Suurelle yleisölle hän saattaa olla tuntematon, mutta jos Tracy, Bourdais, Doornbos ja Wilson ylistävät miehen suunnittelemia ratoja, niin siinä kyllä on hänelle statusta ihan kylliksi. Sama maailmaa nähnyt sekalainen seurakunta kehuivat yhteen ääneen Wilsonin Mont-Tremblant'ta.
Minkä sille sitten voi, jos Tilke paistattelee julkisuuden valokeilassa ja suunnittelee vuoristorata-katsomoita ja hotellitorneja moottoriradoille näiden muiden jäädessä paitsioon. Ne, jotka heidän työnsä tuntevat osaavat kyllä antaa sille arvostusta. Jo yksittäinen fani, joka jaksoi vaivautua katsomaan Vegasin Grand Prix'n viime vuonna ei voinut muuta kuin kunnioittaa CHK:n tekemää työtä radan suunnittelussa. Minkälaisen mestariteoksen hän olisikaan luonut, jos ei olisi ollut rakennuksia tiellä? Sitähän me emme voi tietää.
Noh, ainakin nyt tuli todistetuksi ettei Tilke ole ainoa ratasuunnittelija, jonka ihmiset pystyvät nimeämään