Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Noissa hitaammissa shikaaneissa vois tosiaan olla hiekkaa. Tai sitten se tällä forumillakin ainakin WebSlaven ehdottama rakaisu, että turva-alueet olis asfalttia, mutta takaisin radalle päästäkseen pitäis kiertää hiekkaeste. Eikös siinä Span alussa ole vähän tuon tyylinen ratkaisu? Esim. kun Kimillä meni startissa vähän leveäksi, niin ei päässyt heti radalle vaan piti ajella siellä turva-alueella vähän matkaa.
Taitaa olla, samaten kuin Hockenheimin ykkösmutkassa. Toki siitä pääsisi takaisin radalle kanttarin ylittäenkin, mutta turvallisempaa on vetää turva-alueen puolella kanttarin loppumiseen asti. Mikä tietysti tekee hommasta sen näköistä, että turva-aluetta käytetään osana rataa.

Hiekka ei valitettavasti noihin shikaaneihin oikein sovi, muistellaanpa vaikka Monzan kakkosshikaania hiekka-aikana. Siellä nähtiin voltteja useamminkin. Vaikka itse shikaanit ovat hitaita, niin niihin tullaan parhaimmillaan yli kolmeasataa. Jos jokin menee pieleen, niin turva-alueen on oltava mahdollisimman turvallinen.

Tuo ehdottamani "ensin asfaltti-sitten kierrettävä hiekka" sopii paremmin hiusneuloihin, eli Spitzkehren kaltaisiin tapauksiin. Kovavauhtisia ulosajoja varten on asfalttia suoran jatkeena, mutta mutkan ajokaarta ei voi jatkaa hiusneulan toisella puolella enää turva-alueen puolelle, koska siellä on hiekkaa (tai nurmikkoa). Tämä ei heikennä turvallisuutta, koska sille puolelle mutkaa päästäkseen vauhti on täytynyt ottaa pois.

Perinteisessä shikaanissa ulosajo voi tapahtua useammassa kohdassa, ja koska samantien käännetään taas toiseen suuntaan, ei mihinkään kohtaan voi sitä hiekkaa laittaa. Eikä pidä unohtaa, että se oikaisumahdollisuus on myös turvallisuustekijä, ei pelkästään eduntavoittelukeino. Nytkin sitä käytettiin ensisijaisesti törmäyksen estämiseen, etu tulee vasta seurauksena.

En näe oikein muuta keinoa kuin nykyinen. Saavutettu etu on luovutettava pois. Sitä toki voi tarkentaa miten se tapahtuu riittävästi. Tai siis pitäisi määrittää vakiokompensaatio, jotta vältyttäisiin arvioinneilta, joista kuitenkin ollaan eri mieltä.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Eikös siinä Span alussa ole vähän tuon tyylinen ratkaisu? Esim. kun Kimillä meni startissa vähän leveäksi, niin ei päässyt heti radalle vaan piti ajella siellä turva-alueella vähän matkaa.
Ei... oikeastaan päinvastoin. Kimi sai kaasutella rauhassa turva-alueella, jos olisi pitänyt viistosti mennä suoraan radalle ja "liittyä takaisin" autojonoon niin siinä olisi kulunut enemmän aikaa.

Startti: http://www.youtube.com/watch?v=UsqqiI55Jyg
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei... oikeastaan päinvastoin. Kimi sai kaasutella rauhassa turva-alueella, jos olisi pitänyt viistosti mennä suoraan radalle ja "liittyä takaisin" autojonoon niin siinä olisi kulunut enemmän aikaa.

Startti: http://www.youtube.com/watch?v=UsqqiI55Jyg
Niin, ei Span ja Hocken ensimmäisen mutkan turvaratkaisuja hidastamiseen ole suunniteltu. Mutta kyllä Kimi ehkä hivenen kärsi turva-alueen liukkaudesta. Kai tuossa haettiin sitä, että niissä paluu radalle tapahtuu vasta myöhemmin.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Joo, mutta ei tossa mitään estettä tarvinnut kiertää. Turva-alueen ja radan välissä olevaa kanttaria ei voine laskea esteeksi samalla tavalla kuin hiekka-aluetta joka pitäisi ihan oikeasti kiertää (kuten sun ehdotuksessa, mihin ainakin Mediaprofeetta viittasi).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Iitin Tillolankankaan ratahankkeesta

- Kilparadasta ei ole vielä paperilla tarkkoja suunnitelmia. On todennäköistä, että radan suunnittelussa käytetään hyväksi ulkomaista huippuasiantuntemusta, esimerkiksi saksalaista alan tietotaitoa, arvioi AKK-Motorsportin pääsihteeri Jani Backman.
(VM)

Kukakohan niillä on mielessä? ;) Itse radasta on tulossa n. 5,5 kilometrinen kakkosluokan rata. Eli kelpaa kaikelle muulle kuin ykkösille (ja niidenkin osalta kyse on lähinnä varikon tasosta).
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Ihan hyvän näköinen suunnitelma oli jo se, mikä siinä jutun ohessa oli. Olisi vaan hienoa, jos sen radan suunnittelisi joku suomalainen. Muuten, onkos tuolla alueella korkeuseroja?
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Toivottavasti nyt ei kuitenkaan mitään Tilken ratoja tänne tule. Voisihan sen tehdä niin, että suomalaiset piirtävät profiilin ja ulkomainen huippuasiantuntemus lisää turva-alueet yms sen profiilin mukaan?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toivottavasti nyt ei kuitenkaan mitään Tilken ratoja tänne tule. Voisihan sen tehdä niin, että suomalaiset piirtävät profiilin ja ulkomainen huippuasiantuntemus lisää turva-alueet yms sen profiilin mukaan?
Tilke on kuitenkin maailmalla yhtä kuin laadun tae. Kellään muulla suunnittelijalla ei ole samaa statusta. Kuinka monta muuta suunnittelijaa edes tiedätte nimeltä? En usko, että muiden suunnittelijoiden ratkaisut olennaisesti poikkeaisivat Tilken ideoista, koska perusperiaatteet ja turvavaatimukset ovat kuitenkin samat.

Onko viimeaikainen kotimainen suunnittelu tuottanut tähän mennessä hyvä ratoja? Lyhyiden "klubiratojen" suunnitteluvaatimukset ovat tietenkin toisenlaiset kuin kansainvälisen tason moottoriradan. Eli kotimaisella ratasuunnittelulla on aika vähän kokemusta tuon tason projektista.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tilke on kuitenkin maailmalla yhtä kuin laadun tae. Kellään muulla suunnittelijalla ei ole samaa statusta. Kuinka monta muuta suunnittelijaa edes tiedätte nimeltä? En usko, että muiden suunnittelijoiden ratkaisut olennaisesti poikkeaisivat Tilken ideoista, koska perusperiaatteet ja turvavaatimukset ovat kuitenkin samat.
Kaivetaan John Hugenholtz haudasta ja herätetään henkiin, niin saadaan edes kuljettajan rata aikaiseksi.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Se joka suunnitteli Spa:n pitäisi kaivaa värkkäämään uusia ratoja :thumbup:

EDIT: Designed by Jules de Their and Henri Langlois Van Ophem
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Keskipohjanmaa 18.9.

"Vetelin kunnanhallitus hyväsksyi maanantaina osaltaan vuoteen 2011 ulottuvan 209 031 €:n moottoriurheilumatkailun kehittämishankkeen, josta kunnan osuus on 31 356 €. Jatkohankkeena pitää sitten löytää rahat investointeihin.
...
Aikomuksena on hyödyntää radan ympäristön maastoa pyöräily- ja mönkijäreitein. Radan ympärivuotista käyttöä on tarkoitus edistää yhdistämällä kelkkaura radalle."

Pikkurahojahan noi on, mutta hyvä, että edes jotain.

- Niin Kemorasta kyse, jos joku ei tiennyt.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Samansuuntaisia uutisia myös maailmalta, sillä A1-Ringin uudistustyöt pääsevät lopultakin käyntiin, kun Mateschitz kaivaa pohjatonta kuvettaan. Asiasta tietää kertoa mm. sportti.com ja F1-Live.

-Tulipa käytettyä huonoa kielikuvaa. Pohjaton kuve, eli reikäinen tasku ei ole kovin hyvä rahanpitopaikka. :D
 
Viimeksi muokattu:

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Samansuuntaisia uutisia myös maailmalta, sillä A1-Ringin uudistustyöt pääsevät lopultakin käyntiin, kun Mateschitz kaivaa pohjatonta kuvettaan. Asiasta tietää kertoa mm. sportti.com ja F1-Live.

-Tulipa käytettyä huonoa kielikuvaa. Pohjaton kuve, eli reikäinen tasku ei ole kovin hyvä rahanpitopaikka. :D
MAHTAVAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!. siis A1-ring tulossa takas kalenteriin?:alppu::alppu::alppu::alppu::thumbup: Rataa siis ei muuteta vaan turva-alueita ja varikko alueita?
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Itsekin pidin A1-ringiä yhtenä lempiradoistani kalenterissa. Ratahan on profiililtaan hyvin simppeli ja ohituspaikkoja on ainakin kaksi. Tiedä sitten, haluaako Ecclestone enää kisaa Itävaltaan:(
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Enpäs tuota muistanutkaan, mutta Österreichringin muuntaminen A1-Ringiksi oli Tilken ensimmäinen F1-projekti.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tilke on kuitenkin maailmalla yhtä kuin laadun tae. Kellään muulla suunnittelijalla ei ole samaa statusta. Kuinka monta muuta suunnittelijaa edes tiedätte nimeltä?
Nyt olen kanssasi eri mieltä. Maailmalla on ainakin kaksi aktiivista radansuunnittelijaa, joilla on ihan yhtä kova status kuin hra. Tilkellä. Se, etteivät he suunnittele F1-ratoja on sitten ihan eri juttu, eikä sitä saa sekoittaa tähän.

Kun ylistyssanat loppuvat kuitenkin kesken niin todetaan vain, että Chris Kneifel on Jumala. Hän on oma suosikkini nykyisistä ratasuunnittelijoita.

Kneifelin kynästähän ovat peräisin mm. Las Vegasin, Edmontonin, Denverin ja Monterreyn radat. Näistä Las Vegasia kuljettajat yksimielisesti nimittivät "maailman parhaaksi katuradaksi".

Kneifel oli myös vuonna 2002 uudelleen rakentamassa Mexico Cityn moottorirataa. Suunnittelun lisäksi hänen firmansa tarjoaa apua ratojen kunnostutukseen ja ylläpitoon. Kneifelin viimeisin työ on Furniture Cityyn Carolinaan suunniteltu katurata, jolla olisi tarkoitus järjestää kilpailu vuonna 2010. Toisin kuin Tilke, Kneifel teki mittavan uran kilpa-auton ratissa, joten hän tietää täsmälleen minkälaisia mutkia kuljettajille mieluisilla radoilla tarvitsee olla. Häntä parempaa katuratojen suunnittelijaa ei tästä maailmasta löydy.

Allan Wilson on myös kovan luokan tekijä. Hän on suunnitellut kuvankauniin Mont Tremblant'n radan ja viimeisimpinä kaksi Amerikan kiitellyintä moottoriurheilupuistoa eli Barber Motorsports Parkin ja Miller Motorsports Parkin Utahissa. Erittäin ajettavia ratoja, joskin profiileiltaan melko hämmästyttävän näköisiä.

Äskettäin edesmenneen Phil Hillin nimeä kantavan moottoriratakompleksin rakentamisesta puolestaan vastaa Bob Barnard. Rata on tarkoitus rakentaa Savannahaan Georgiaan eli amerikkalaisen rata-autoilun synnyinmaille. F1-puolella hän vaikutti 80-luvulla suunnitellen Adelaiden katuradan.

Ralph Sanchez ei varsinaisesti ollut radansuunnittelija, mutta silti hänen suunnittelema ja rakentama mini-Indy Floridan Homesteadiin oli yksi sen ajan hienoimmista ovaaleista. Ainakin omasta mielestäni.

Ex-F1- ja CART-kuski Derek Daly on myös siirtynyt radansuunnittelijaksi. Yhtään Dalyn rataa ei vielä ole valmistunut, mutta Bluegrass-niminen projekti on erittäin mielenkiintoinen ja Brasiliaan olisi tarkoitus valmistua uusi rata ensi vuodeksi. Dalyn projekteihin törmäsin ensi kerran pari vuotta sitten. Hän ehdotti Clevelandin varikon puolen vaihtamista, jotta katsojat näkisivät paremmin varikkokäynnit.
Dalyn porukka on myös vastuussa Riversiden radan jälleenrakennussuunnitelmista. Jos tuo projekti ikinä vaan saa ympäristöluvat kuntoon, niin se olisi yksi hienoimmista combackeistä, joita moottoriurheilumaailma on nähnyt. Viis siitä vaikka alue onkin eri.

Nämä kaverit kyllä suunnittelisivat laadultaan vähintään yhtä hyvän rata-alueen kuin Tilkekin, jos resurssit olisivat samat. Valtiontukemalla F1-radalla ja pienellä yksityisellä klubiradalla ne vaan tuppaavat vääristämään tilanteita...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nyt olen kanssasi eri mieltä. Maailmalla on ainakin kaksi aktiivista radansuunnittelijaa, joilla on ihan yhtä kova status kuin hra. Tilkellä. Se, etteivät he suunnittele F1-ratoja on sitten ihan eri juttu, eikä sitä saa sekoittaa tähän.
Kyllä sen voi sekoittaa tähän, koska F1-ratojen suunnittelu tuo aivan toisenlaisen maailmanlaajuisen statuksen. Vaikka olisi millainen guru pohjois-Amerikassa, niin se ei takaa tunnettuutta muualla.

Tieto Kneifelin suunnittelu-urasta ei ole esim. kantautunut Wikipediaan asti. Wikipediassa on puutteensa, mutta luulisi sieltä löytyvän ihmisestä se olennaisin (koska sen kertominen on yleensä syy, miksi jokin artikkeli alunperin luodaan). Eipä tuo omallakaan sivustolla paljon asiaa mainosta, kun ei edes kerro mitä on ollut suunnittelemassa (tai sitten se on hyvin piilotettu).

Wilsonilla onkin näyttävämpi referenssilista.

Toisin kuin Tilke, Kneifel teki mittavan uran kilpa-auton ratissa, joten hän tietää täsmälleen minkälaisia mutkia kuljettajille mieluisilla radoilla tarvitsee olla. Häntä parempaa katuratojen suunnittelijaa ei tästä maailmasta löydy.
Tilken kilpaura ei tosiaan kovin mittava ole. Sen verran kuitenkin on hänelläkin kokemusta, ettei ihan arvaamalla noita hommia tee. Katuratojen suhteen voit hyvin olla oikeassa. Valencia ja Singapore eivät erityisen vakuuttavaa osaamista sillä alalla Tilkeltä osoita. Ei minulla kyllä katuratasuunnittelu ollut mielessäkään, koska keskustelu lähti Tillolankankaan moottoriratahankkeesta.
Nämä kaverit kyllä suunnittelisivat laadultaan vähintään yhtä hyvän rata-alueen kuin Tilkekin, jos resurssit olisivat samat.
En minä väitäkään, etteikö muut kykenisi samaan. Kyse oli statuksesta. Ja siitä, ettei Tilkeä voi dissata sunnittelijavaihtoehtona vain siksi, ettei itse pidä miehen radoista.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös