WebSlave
Trackman
- Liittynyt
- 9.2.2005
- Viestit
- 29660
Taitaa olla, samaten kuin Hockenheimin ykkösmutkassa. Toki siitä pääsisi takaisin radalle kanttarin ylittäenkin, mutta turvallisempaa on vetää turva-alueen puolella kanttarin loppumiseen asti. Mikä tietysti tekee hommasta sen näköistä, että turva-aluetta käytetään osana rataa.Noissa hitaammissa shikaaneissa vois tosiaan olla hiekkaa. Tai sitten se tällä forumillakin ainakin WebSlaven ehdottama rakaisu, että turva-alueet olis asfalttia, mutta takaisin radalle päästäkseen pitäis kiertää hiekkaeste. Eikös siinä Span alussa ole vähän tuon tyylinen ratkaisu? Esim. kun Kimillä meni startissa vähän leveäksi, niin ei päässyt heti radalle vaan piti ajella siellä turva-alueella vähän matkaa.
Hiekka ei valitettavasti noihin shikaaneihin oikein sovi, muistellaanpa vaikka Monzan kakkosshikaania hiekka-aikana. Siellä nähtiin voltteja useamminkin. Vaikka itse shikaanit ovat hitaita, niin niihin tullaan parhaimmillaan yli kolmeasataa. Jos jokin menee pieleen, niin turva-alueen on oltava mahdollisimman turvallinen.
Tuo ehdottamani "ensin asfaltti-sitten kierrettävä hiekka" sopii paremmin hiusneuloihin, eli Spitzkehren kaltaisiin tapauksiin. Kovavauhtisia ulosajoja varten on asfalttia suoran jatkeena, mutta mutkan ajokaarta ei voi jatkaa hiusneulan toisella puolella enää turva-alueen puolelle, koska siellä on hiekkaa (tai nurmikkoa). Tämä ei heikennä turvallisuutta, koska sille puolelle mutkaa päästäkseen vauhti on täytynyt ottaa pois.
Perinteisessä shikaanissa ulosajo voi tapahtua useammassa kohdassa, ja koska samantien käännetään taas toiseen suuntaan, ei mihinkään kohtaan voi sitä hiekkaa laittaa. Eikä pidä unohtaa, että se oikaisumahdollisuus on myös turvallisuustekijä, ei pelkästään eduntavoittelukeino. Nytkin sitä käytettiin ensisijaisesti törmäyksen estämiseen, etu tulee vasta seurauksena.
En näe oikein muuta keinoa kuin nykyinen. Saavutettu etu on luovutettava pois. Sitä toki voi tarkentaa miten se tapahtuu riittävästi. Tai siis pitäisi määrittää vakiokompensaatio, jotta vältyttäisiin arvioinneilta, joista kuitenkin ollaan eri mieltä.
Viimeksi muokattu: