Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jackie Stewart sanoi jossain haastattelussa, että nykykuskit tekevät kymmenkertaisesti enemmän virheitä kuin kuskit tekivät esimerkiksi hänen aikanaan. Osuvasti sanottu varsinkin nyt näiden hehtaariasfalttiturva-alueiden aikana vaikka herra "certified half-twit" onkin.
Tämähän on totisinta totta. Stewartin aikaan virheen tekeminen johti yleensä erittäin pahaan ulosajoon, mutta nykyään kuljettajat voivat todella hakea autonsa ja itsensä äärirajoja. Niille, joiden mielestä kuljettajien uhraaminen ehdoin tahdoin mm. katsojien jännityken lisäämiseksi kuuluu jättää muinaiseen Roomaan, on nykyinen malli paljon parempi kuin entinen.
Hookah sanoi:
Lajin parissa ei ole kuollut ainuttakaan kuljettajaa neljääntoista vuoteen, eikä kunnon kuolonkolari ole ollut lähelläkään sitten Mika Häkkisen onnettomuuden.
Epäilemättä Martin Brundle, Takuma Sato, Jacques Villeneuve, Ralf Schumacher, Pedro de la Rosa, Kubica, Wurz ja Kovalainen ovat kanssasi eri mieltä. Kaikissa noissa tilanteissa oli kiinni yhdestä pienestä yksityiskohdasta, joka olisi voinut mennä toisin ja johtaa vakavampiin seuraamuksiin.

Turvallisuus on se yksi ja ainoa asia, jonka kanssa ei tule tehdä minkäänlaisia kompromissejä. Itse en ole läheskään tyytyväinen siitä, että maailmassa on vieläkin turhan paljon moottoriratoja, joilta asfalttiset turva-alueet puuttuvat. F1-radoille kuten Barcelona ja Monza tarvittaisiin niitä enemmän.
Silk Cut Jaguar sanoi:
F1:ssä onneksi ilmalennot (esim. näin tai näin) ei ole todennäköisiä pohjaratkaisujen ansiosta. Tuolloin monokokit ei paljon auttaisi jos pää jonnekin osuisi.
Gary Andresson on ensi vuoden aerodynamiikkasäännöissä juurikin noista ilmalennoista huolissaan, sillä miehen mielestä isomman etusiiven rikkoutuessa auton keula saattaa haukata ilmaa ja nostaa auton ilmaan. Ei tarvita kuin yksi mätä omena ja ensi vuoden aerodynamiikkasäännöt saattavat osoittautua vielä vaarallisiksi. Nyt nimittäin mennään pelottavan lähelle IRL:n sääntöjä...
Nykyään ainoastaan testiratana oleva skitsonnäköinen Paul Ricard on niiden käytöstä extreme-esimerkki (siellä niiden käyttöön tosin on syynsäkin testikäytön vuoksi). Eri värit edustaa eri kitkakertoimia. Sitä päivää odotellessa, jolloin F1-rata näyttää aina tuolta...
Niitä päiviä odotellessa kuvittele mielessäsi nuo siniset ja punaiset raidat vihreiksi ja maalaa turva-alueen asfaltti muutenkin vihreäksi, tai vaikka sponsorin väreihin. Ei se enää näytä läheskään niin pahalta. Paul Ricard on ääriesimerkki jo siitäkin syystä että siinä on käytännössä kymmenen rataa päällekkäin. Sellainen rata näyttää pakostakin "skitsolta".
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Turvallisuus on se yksi ja ainoa asia, jonka kanssa ei tule tehdä minkäänlaisia kompromissejä. Itse en ole läheskään tyytyväinen siitä, että maailmassa on vieläkin turhan paljon moottoriratoja, joilta asfalttiset turva-alueet puuttuvat. F1-radoille kuten Barcelona ja Monza tarvittaisiin niitä enemmän.
Webslaveko siellä kirjoittelee? Tekstisi vaikuttavat ihan samalta.

Kerropas mihin Monzassa vielä tarvitaan asvalttisia run offeja? Roggia on jo päällystetty, siellä ne flipit tapahtuivat. Barcelonakin on jo tuhottu liki täydellisesti, enää ei puutu kuin asvalttihelvetit joka mutkasta. Silloin tuho täydentyisi lopullisesti.
:alppu:

Niitä päiviä odotellessa kuvittele mielessäsi nuo siniset ja punaiset raidat vihreiksi ja maalaa turva-alueen asfaltti muutenkin vihreäksi, tai vaikka sponsorin väreihin. Ei se enää näytä läheskään niin pahalta.
Ei vaikuta haasteen puuttumiseen millään tavalla, vaikka kuinka kuvittelisin.
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Epäilemättä Martin Brundle, Takuma Sato, Jacques Villeneuve, Ralf Schumacher, Pedro de la Rosa, Kubica, Wurz ja Kovalainen ovat kanssasi eri mieltä. Kaikissa noissa tilanteissa oli kiinni yhdestä pienestä yksityiskohdasta, joka olisi voinut mennä toisin ja johtaa vakavampiin seuraamuksiin.
ööh missä pahoissa kolareissa Sato ja DLR ovat muka olleet? Kovalaisen kolari olisi ollut ehkä jopa vaarallisempi jos hidastavan hiekan tilalla olisi ollut asvalttia.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kerropas mihin Monzassa vielä tarvitaan asvalttisia run offeja?
Monzassa ainakin Curva Grande tarvitsisi ehdottomasti asfalttiturva-alueen ja Variante Ascarin sisääntulossa siitä ei myöskään olisi haittaa. Barcelonassa puolestaan Campsalle on ihan pakko tehdä jotain. Tästä luulisi suomalaisten olevan samaa mieltä? Asfalttia ja Valenciassa käytetty SAFER-muurin halvempi painos siihen mutkaan olisi nähdäkseni helpoin ja paras ratkaisu.

Itse olen otettu, että vertaat minua WebSlaveen, mutta hän tuskin haluaa tulla rinnastetuksi meikäläiseen.
Ei vaikuta haasteen puuttumiseen millään tavalla, vaikka kuinka kuvittelisin.
Kommenttini koski ratojen estetiikkaa. Silk Cut Jaguar kommentoi Paul Ricardin turva-alueiden ulkonäköä ja kommenttini oli suoraan tarkoitettu vastaamaan siihen. Maalattuina en usko, että ne alueet tuottaisivat minkäänlaisia tuntoja kenessäkään, ellei asfalttitilkusta nyt ihan hakemalla hae elämää suurempia tuntemuksia. Olen jonkin aikaa ihmetellyt, miksei PR:n ratkaisuja ole kokeiltu aktiivisilla kilparadoilla.
poko sanoi:
ööh missä pahoissa kolareissa Sato ja DLR ovat muka olleet?
Takuma Sato ja Pedro de la Rosa ja neljä muuta
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tämähän on totisinta totta. Stewartin aikaan virheen tekeminen johti yleensä erittäin pahaan ulosajoon, mutta nykyään kuljettajat voivat todella hakea autonsa ja itsensä äärirajoja.
Niin, kiitos asfalttialueiden on oikeastaan ihan sama ylittääkö sen äärirajan vai ei... Toisin kuin muut turvallisuutta parantavat uudenlaiset kaiteet tai rengasvallit, niin asfaltoidut alueet vaikuttavat siihen miten kuski voi ajaa.

Asfaltoidulle alueelle pitkäksi vetäessä aikamenetys on minimaalinen toisin kuin vielä joitain vuosia sitten jolloin rangaistuksena oli hiekkaan jumittuminen tai vähintäänkin pellon kyntäminen ennen kuin pääsee takaisin radalle... renkaat hiekassa ja pito poissa. Tuskin kiellät, etteikö se kuskin haastetta vähennä. Normaalissa "lukkojarrutus ja vähän pitkäksi" tilanteessa ei hengenvaaraa ole.

Massa vs. Kubica viime vuoden Fujista on lähinnä koominen juuri tästä syystä. Voittaja on se, joka ajaa eniten radan ulkopuolella...

Niille, joiden mielestä kuljettajien uhraaminen ehdoin tahdoin mm. katsojien jännityken lisäämiseksi kuuluu jättää muinaiseen Roomaan, on nykyinen malli paljon parempi kuin entinen.
Vaikka lainasinkin lentävää skottia niin en tarkoittanut ihan tuota...

Ja huono verrata entisaikoihin, jolloin pitkälti jokaikinen ulosajo oli potentiaalisesti hengenvaarallinen autojen onnettoman turvallisuuden vuoksi. Nykyään niin ei ole.

Gary Andresson on ensi vuoden aerodynamiikkasäännöissä juurikin noista ilmalennoista huolissaan, sillä miehen mielestä isomman etusiiven rikkoutuessa auton keula saattaa haukata ilmaa ja nostaa auton ilmaan. Ei tarvita kuin yksi mätä omena ja ensi vuoden aerodynamiikkasäännöt saattavat osoittautua vielä vaarallisiksi. Nyt nimittäin mennään pelottavan lähelle IRL:n sääntöjä...
Onko muuten linkkiä tuohon Anderssonin juttuun? Paha olla eri mieltä hänen kanssaan, mutta F1:ssä on paljon pienempi pohja-ala ja ilmaan lähdön pitäisi olla hyvin epätodennäköistä verrattuna IRL-Dallaraan (puhumattakaan LMP:n pohja-alan koosta).

Niitä päiviä odotellessa kuvittele mielessäsi nuo siniset ja punaiset raidat vihreiksi ja maalaa turva-alueen asfaltti muutenkin vihreäksi, tai vaikka sponsorin väreihin. Ei se enää näytä läheskään niin pahalta. Paul Ricard on ääriesimerkki jo siitäkin syystä että siinä on käytännössä kymmenen rataa päällekkäin. Sellainen rata näyttää pakostakin "skitsolta".
Steroideja syöneeltä näyttää silti. Ja kuten sanoin, niin Paul Richardissa saakin olla koska se on testirata.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Olen jonkin aikaa ihmetellyt, miksei PR:n ratkaisuja ole kokeiltu aktiivisilla kilparadoilla.
Ratatietäjä Webslaven täydennystä odotellessa...

Ainakin Valenciassa oli sinistä muutamissa kohdissa. Vai onko se sellaista samanlaista vihreää mutta sinisen värisenä mitä on aina kanttarien yhteydessä lähes joka radalla?

Le Mansissa on muutama paikka kahdella erivärisellä pinnalla (kuvan Tertre Rouge sekä Ford ja Dunlop shikaanit):



Sinänsä erikoista että on niin viimeisen päälle kun suurimmassa osassa rataa on silti vai pari metriä ruohoa ja teräsaita. :p
 
Viimeksi muokattu:

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Jotenkin jäi harmittaa Span Pouhon mutkan asfaltointi kaudeksi 2005. Toki järkevää mutta onhan se silti yksi parhaista mutkista koko kaudella. Kimi veti aina ihan riskillä silloin 2002 sen mutkan ihan koko kanttaria käyttäen vaikka tiesi että muutaman sentin kun levemmäksi niin se on menoa rajun seurauksin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jotenkin jäi harmittaa Span Pouhon mutkan asfaltointi kaudeksi 2005. Toki järkevää mutta onhan se silti yksi parhaista mutkista koko kaudella. Kimi veti aina ihan riskillä silloin 2002 sen mutkan ihan koko kanttaria käyttäen vaikka tiesi että muutaman sentin kun levemmäksi niin se on menoa rajun seurauksin.
Olen samaa mieltä. Nykyisinkin sen voi toki ajaa kovaa, mutta se ei sisällä riskiä kuten ennen.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
ööh missä pahoissa kolareissa Sato ja DLR ovat muka olleet? Kovalaisen kolari olisi ollut ehkä jopa vaarallisempi jos hidastavan hiekan tilalla olisi ollut asvalttia.
Ei se hiekka kyllä paljoo mitään hidasta, oot näköjään unohtanu, että Heikillä oli Barcelonassa vauhtia liki 250 km/h vielä siinä vaiheessa ku osu rengasvalliin ja siihen mutkaanhan ajetaan n. 260-280 km/h, joten ei se paljoo hidastunu. Asvaltilla se ois pystyny jarruttamaan edes jonkin verran, ei varmaan ois osunu niin kovaa siihen rengasvalliin jos siinä ois ollu asvalttia... :alppu:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Saton kolaria ei voi mitenkään radan piikkiin laittaa, noin voi käydä jokaisella tilkeradallakin.
Enhän minä missään sanonutkaan, että nämä onnettomuudet olisivat kaikki radasta johtuvia. Tulkitsit ilmeisesti viestini väärin. Keräämäni lista nyt vain oli osoitus siitä kuinka lähellä kuolema ja loukkaantuminen on ollut Häkkisen onnettomuuden jälkeen. Unohdin varmasti monta nimeä listasta ja mm. testeissä on myös ollut vaarallisia tilanteita. MM. Wurzilla Paul Ricardilla vuonna 2005. Hookah sanoi, ettei kuolema ole ollut lähelläkään. Kyllä se näissä tapahtumissa on kuitenkin ollut jopa liian lähellä. Kaikki tilanteet eivät tietenkään suoraan johdu radasta tai sen turvallisuudesta, mutta esimerkiksi Kovalaisen ja Kubican kohdalla näin oli ja silloin on mielestäni ihan oikein kiinnittää huomiota siihen, miten vielä jäljellä olevat vaarapaikat saadaan paremmiksi.

Todettakoon nyt myös että A1-Ringhän nimenomaan on yksi Herman Tilken suunnittelemista radoista.
Silk Cut Jaguar sanoi:
Onko muuten linkkiä tuohon Anderssonin juttuun?
En tiedä linkkiä, Anderssonin analyysi uusista aerodynamiikka säännöistä oli elokuun toiseksi viimeisessä Autosportissa, ja siinä hän ilmaisee huolensa leveämmän etusiiven vaikutuksista etupään aerodynamiikkaan. Hän ei ole Overtaking Working Groupin kanssa läheskään samaa mieltä, että leveämpi etusiipi auttaa missään tilanteessa.
Steroideja syöneeltä näyttää silti.
Minusta se taas ei näytä yhtään enempää psykedeelisemmältä kuin jalkapallokenttien nurmikoiden leikkauksetkaan. Vaan mitäpä tuosta peistä taittamaan.

Ehkä noille asfalttiturva-alueille voisi kehittää jotain ”kärpäspaperia”, jonka päälle ajettaessa vauhti selvästi hiljenisi. Radanulkopuolinen kilpailu oli jo ennen asfalttiturva-alueita ongelma. Esimerkiksi Zanardihan ajoi Laguna Secassa Hertan ohitse auto puoliksi hietikolla ja puoliksi asfalttiturva-alueella. Siitäkin silloin protestoitiin ja huudettiin, mutta eipä siitä mitään suurta sanktiota Zanardille koskaan tullut. Massan ja Kubican väliseen kisailuun olisi pitänyt puuttua jo kuljettajakokouksessa ja pois kitketyksi sen saa tiukemmalla tuomarilinjalla.
IceManFani sanoi:
Asvaltilla se ois pystyny jarruttamaan edes jonkin verran, ei varmaan ois osunu niin kovaa siihen rengasvalliin jos siinä ois ollu asvalttia...
Jarruttamisen lisäksi asfalttiturva-alueilla on kuitenkin vielä jonkinlainen pito, eli autoa olisi ehkä pystynyt jopa kääntämään jonkin verran sen sijaan, että se hyppi hiekan päällä ja upposi vielä massiivisella voimalla rengasmuuriin. Asfalttiturva-alueella auton vauhti olisi hieman hiljentynyt, se olisi ehkä kääntynyt hieman enemmän ja jos vastassa olisi ollut SAFER-muuri, ei auto olisi uponnut rengaspatteriin, vaan seinä olisi imenyt iskun itseensä, kuten huippunopeilla ovaaleilla.

Valenciassa jo käytettiin SAFER-muurin vastinetta, joten en ole yllättynyt, jos sitä tulevaisuudessa aletaan käyttämään enemmänkin F1-ratojen nopeissa mutkissa.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Olen samaa mieltä. Nykyisinkin sen voi toki ajaa kovaa, mutta se ei sisällä riskiä kuten ennen.
Niin, viime vuoden kisassahan se nähtiin loppuvaiheilla kun Hämiltönillä vähän perä lähti lipeämään. Tulos: aikaa meni ehkä 2s. Keken sanoin voisi kyllä sanoa, että periaatteessa tuollaisen auton pitäisi osua seinään ja olla poissa kisasta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Odotan suurella mielenkiinnolla Webslaven kommenttia tähän aiheeseen.
Uutinen ammuttiin jo alas, mutta vastaan silti.

Minullehan mikään ei ole pyhää, enkä tuomitse muutosta vain siksi, että se on muutos.

Tässä tapauksessa nyt ei tarkkaa suunnitelmaa ollut käytössä, mutta tekstistä saattoi ymmärtää, että loikotetaan suoraa Bruxellesista Bussipysäkkiin asti (tai ehkä ykkös-Pouhon säilyisi, jolloin siihen muodostuisi kaiketi nopeahko S-mutka). Radasta tulisi kieltämättä huomattavasti tylsempi, vaikken henkilökohtaisesti poiston alle suunniteltua osiota sinällään korvaamattomana pidäkään (ehkä Pouhonia lukuunottamatta). Osana Spata se tietenkin on olennainen osa radan luonnetta. Radastahan poistuisi käytännössä kaikki vauhdikkaat mutkat (Eau Rouge vedetään talla pohjassa, joten on vain osa suoraa).
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Siinä paikkaa missä Kimi ajoi tänään ulos Spassa kun olisi ollut vaikka hiekkaa, niin ei olisi vettä päässyt valumaan radalle. Tuo nykyinen Spakin on aika surullisen näköinen, kun joka puolella on tuota ah, niin kauniita asfalttisia ulosmenoalueita.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Onko Spassa ollut viime vuosina helppoa ohittaa verrattuna muihin ratoihin? Muistan, että ohituksia on nähty ainakin menneinä vuosina, mutta esimerkiksi viime vuonna ohituksia ei ollut kovin paljoa. Vuonna 2004 taas ohituksia oli melko paljon ainakin kärkikuskien kesken, mutta niihin aikoihin ainakin omasta mielestäni ohittaminen oli paljon helpompaa.

Vähän noiden ohitusmahdollisuuksien suhteen epäilyttää Eau Rouge ja bussipysäkkiä edeltävää nopeaa pätkää edeltävät nopeahkot mutkat. Esimerkiksi Eau Rouge on niin nopea, että toisen takana tulevan auton odottaisi menettävän downforcea melkoisesti. Toisaalta mutka on niin loiva, että downforcen menettämisestä huolimatta saattaa pystyä ajamaan täysillä. Vaikea arvioida, mutta sunnuntainahan se nähdään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ratatietäjä Webslaven täydennystä odotellessa...
Ei minulla ole sen tarkempaa tietoa Paul Ricardin turva-aluekokemusten soveltamisesta muualla. Varmaan netistä löytyy, mutta ei ole oikein aikaa lähteä etsimään.

Olen kyllä melkoisen varma, että jos jotain positiivisia tuloksia on saatu, ne on otettu myös käyttöön. Sinällään en usko eri värien paljastavan mitään, kyse lienee vain estetiikasta (paitsi Paul Ricardilla). Onhan esim. Bahrainin betonisia turva-alueita maalattu hiekan värisiksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko Spassa ollut viime vuosina helppoa ohittaa verrattuna muihin ratoihin? Muistan, että ohituksia on nähty ainakin menneinä vuosina, mutta esimerkiksi viime vuonna ohituksia ei ollut kovin paljoa. Vuonna 2004 taas ohituksia oli melko paljon ainakin kärkikuskien kesken, mutta niihin aikoihin ainakin omasta mielestäni ohittaminen oli paljon helpompaa.
Ei rata ole niin olennaisesti muuttunut, että sen takia ohittaminen olisi vaikeampaa tai helpompaa. Tilastot voi katsoa tälläkin sivulla olevasta tilastosta (tai linkistä). Toki Span tilastoja nostaa epävakainen keli. 2005 ja 2004 olivat suht ohitusrikkaita vuosia, 2002 ja 2001 taas erityisen köyhiä. Kehitys ei siis yksiselitteisesti ole "ennen oli kaikki paremmin"-suuntaista, pikemmin heittoihin vaikuttaa olosuhteet.

Verrattuna muihin ratoihin Spa on tullut alaspäin sitä mukaa kun Tilken uusia ratoja menee ohi. Samaan aikaan esim. ohitusköyhä Imola on poistunut Span takaa.
Esimerkiksi Eau Rouge on niin nopea, että toisen takana tulevan auton odottaisi menettävän downforcea melkoisesti. Toisaalta mutka on niin loiva, että downforcen menettämisestä huolimatta saattaa pystyä ajamaan täysillä. Vaikea arvioida, mutta sunnuntainahan se nähdään.
Vaikka Eau Rougea ei aivan peesissä voisikaan seurata, Kemmelin suora on niin pitkä, ettei ohitusmahdollisuus vielä siihen kariudu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielestäni ratojen turvamääräyksiä voisi höllentää tuntuvasti jotta saataisiin hieman kapeahkommat turva-alueet ja ratoihin jotain haastetta vrt. Spa.
Ei järjen hiventä tuossa ajatuksessa. Haastavuus ei saa olla sitä, että ajaminen on vaarallista. Haastavuus pitää toteuttaa jollain muulla tavalla kuin kuljettajien terveyden kustannuksella.
Lajin parissa ei ole kuollut ainuttakaan kuljettajaa neljääntoista vuoteen, eikä kunnon kuolonkolari ole ollut lähelläkään sitten Mika Häkkisen onnettomuuden.
Eikä hemmetti soikoon tarvitse tulla yhtään kuolonkolaria enää. Erittäin vaarallisia tilanteita on kyllä ollut, ja ilman turvallisuuden parantamista ruumiita olisi tullut useita. Mukana mahdollisesti kaksi suomalaista, ehkä kolmekin, jos lasketaan Kimin ulosajo Monzassa. Tätä tuskin kukaan haluaa. Se, ettei ajouran päättäviä loukkaantumisiakaan ole tullut on ainoastaan hyvä asia.

Loukkaantumiset ja kuolemat ovat liian suuri hinta maksettavaksi siitä, että siellä sohvannurkalla on kivaa parinakymmenenä sunnuntaina vuodessa.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Ei rata ole niin olennaisesti muuttunut, että sen takia ohittaminen olisi vaikeampaa tai helpompaa.
Viittasin lähinnä autojen aerodynamiikan kehitykseen. Tilastoja katsomalla ei saa ohittamisen vaikeudesta välttämättä hyvää käsitystä. Itse olen huomannut tämän ohittamisen vaikeuden lisääntymisen siinä, että kärkikuskien välillä tapahtuu entistä vähemmän ohituksia kuivalla kelillä. Ohituksetkin, mitä on nähty viime vuosina, ovat tulleet esimerkiksi kevyen bensakuorman ansiosta (esim. Hamilton - Massa Turkissa tänä vuonna) tai yksinkertaisesti uhkarohkealla yrityksellä (esim. Hamilton - Räikkönen Monzassa 2007)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös