CARTer
Well-known member
- Liittynyt
- 20.9.2004
- Viestit
- 2315
Tämähän on totisinta totta. Stewartin aikaan virheen tekeminen johti yleensä erittäin pahaan ulosajoon, mutta nykyään kuljettajat voivat todella hakea autonsa ja itsensä äärirajoja. Niille, joiden mielestä kuljettajien uhraaminen ehdoin tahdoin mm. katsojien jännityken lisäämiseksi kuuluu jättää muinaiseen Roomaan, on nykyinen malli paljon parempi kuin entinen.Jackie Stewart sanoi jossain haastattelussa, että nykykuskit tekevät kymmenkertaisesti enemmän virheitä kuin kuskit tekivät esimerkiksi hänen aikanaan. Osuvasti sanottu varsinkin nyt näiden hehtaariasfalttiturva-alueiden aikana vaikka herra "certified half-twit" onkin.
Epäilemättä Martin Brundle, Takuma Sato, Jacques Villeneuve, Ralf Schumacher, Pedro de la Rosa, Kubica, Wurz ja Kovalainen ovat kanssasi eri mieltä. Kaikissa noissa tilanteissa oli kiinni yhdestä pienestä yksityiskohdasta, joka olisi voinut mennä toisin ja johtaa vakavampiin seuraamuksiin.Hookah sanoi:Lajin parissa ei ole kuollut ainuttakaan kuljettajaa neljääntoista vuoteen, eikä kunnon kuolonkolari ole ollut lähelläkään sitten Mika Häkkisen onnettomuuden.
Turvallisuus on se yksi ja ainoa asia, jonka kanssa ei tule tehdä minkäänlaisia kompromissejä. Itse en ole läheskään tyytyväinen siitä, että maailmassa on vieläkin turhan paljon moottoriratoja, joilta asfalttiset turva-alueet puuttuvat. F1-radoille kuten Barcelona ja Monza tarvittaisiin niitä enemmän.
Gary Andresson on ensi vuoden aerodynamiikkasäännöissä juurikin noista ilmalennoista huolissaan, sillä miehen mielestä isomman etusiiven rikkoutuessa auton keula saattaa haukata ilmaa ja nostaa auton ilmaan. Ei tarvita kuin yksi mätä omena ja ensi vuoden aerodynamiikkasäännöt saattavat osoittautua vielä vaarallisiksi. Nyt nimittäin mennään pelottavan lähelle IRL:n sääntöjä...Silk Cut Jaguar sanoi:F1:ssä onneksi ilmalennot (esim. näin tai näin) ei ole todennäköisiä pohjaratkaisujen ansiosta. Tuolloin monokokit ei paljon auttaisi jos pää jonnekin osuisi.
Niitä päiviä odotellessa kuvittele mielessäsi nuo siniset ja punaiset raidat vihreiksi ja maalaa turva-alueen asfaltti muutenkin vihreäksi, tai vaikka sponsorin väreihin. Ei se enää näytä läheskään niin pahalta. Paul Ricard on ääriesimerkki jo siitäkin syystä että siinä on käytännössä kymmenen rataa päällekkäin. Sellainen rata näyttää pakostakin "skitsolta".Nykyään ainoastaan testiratana oleva skitsonnäköinen Paul Ricard on niiden käytöstä extreme-esimerkki (siellä niiden käyttöön tosin on syynsäkin testikäytön vuoksi). Eri värit edustaa eri kitkakertoimia. Sitä päivää odotellessa, jolloin F1-rata näyttää aina tuolta...