Antti82
Well-known member
- Liittynyt
- 27.5.2005
- Viestit
- 1351
Totta on, että kiihtyvyys on sitä parempi mitä pienempi downforce, ja että imua saa sitä enemmän mitä kovempi vauhti on kyseessä. Mitä suuremmista nopeuksista puhutaan, sitä suuremman työn joutuu auto tekemään ilmanvastusta vastaan. Ja nimenomaan tähän perustuu imu. Takana tuleva auto pääsee ajamaan jo "rikottuun" ilmaan, jolloin tulee pienempi työ.Kun autossa on vähän downforcea, niin auto kiihtyy suurissakin nopeuksissa paremmin. Perässä ajava ei tällöin saa yhtä suurta imuapua kuin hitaammilla radoilla. Olen kiinnittänyt huomiota, että autot alkavat todella hyötyä imuavusta vasta suuremmilla nopeuksilla, kun nopeus kasvaa hitaammin.
Mitä suuremman osan tehoista auto joutuu käyttämään ilmanvastuksen voittamiseen, sitä suurempi hyöty on imusta. Näin olen käsittänyt. Tällöin aavistuksesi että pienen downforcen radoilla imuhyöty on pienempi on oikea. Siis mikäli nopeus on sama hitaalla ja nopealla radalla