Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1351
Kun autossa on vähän downforcea, niin auto kiihtyy suurissakin nopeuksissa paremmin. Perässä ajava ei tällöin saa yhtä suurta imuapua kuin hitaammilla radoilla. Olen kiinnittänyt huomiota, että autot alkavat todella hyötyä imuavusta vasta suuremmilla nopeuksilla, kun nopeus kasvaa hitaammin.
Totta on, että kiihtyvyys on sitä parempi mitä pienempi downforce, ja että imua saa sitä enemmän mitä kovempi vauhti on kyseessä. Mitä suuremmista nopeuksista puhutaan, sitä suuremman työn joutuu auto tekemään ilmanvastusta vastaan. Ja nimenomaan tähän perustuu imu. Takana tuleva auto pääsee ajamaan jo "rikottuun" ilmaan, jolloin tulee pienempi työ.

Mitä suuremman osan tehoista auto joutuu käyttämään ilmanvastuksen voittamiseen, sitä suurempi hyöty on imusta. Näin olen käsittänyt. Tällöin aavistuksesi että pienen downforcen radoilla imuhyöty on pienempi on oikea. Siis mikäli nopeus on sama hitaalla ja nopealla radalla :)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Belgialainen ja saksalainen saitti väittää, että Spalle oltaisiin tekemässä jo ensi vuonna hockenheimit. Huonot Google-käännökset:

f1-club.be: http://translate.google.com/translate?u=http://f1-club.be/nieuws/verslag.php?id=2099&hl=en&ie=UTF-8&sl=nl&tl=en
motorsport-total.com: http://translate.google.com/translate?u=http://www.motorsport-total.com/f1/news/2008/08/Wird_die_Rennstrecke_von_Spa-Francorchamps_gekuerzt_08083107.html&hl=en&ie=UTF-8&sl=de&tl=en

Jollei ole uutisankka, niin suunnitelma on kyllä niin sanotusti "uskomatonta paskaa". :mad:

Tässä vielä tiivistelmä F1Atlaksesta:
"Spa Francorchamps could change again next year, and this time drastically. The FIA wouldn't be very happy with the long length of the circuit. To the dissapointment of the fans (who see the cars come by a lot less often than at other circuits) there's never a 'parade lap' after the race. The circuit would get completely changed from Pouhon up to the Busstop Chicane by simply putting down a straight road. The current circuit would remain to exist, but not for F1. So Fagnes, Stavelot and Blanchimont would be scrapped.

There are also talks that corner 11 (Bruxelles) would be redesigned into a slower and less sharp turn. This last change at least seems a very likely scenario. Work is already going in that zone: forest has been cut away and the differences in height has been done away with."


Siniset alueet --> chop chop.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Joo, ei tällasta sais tehdä. Tuskin tällä on mitään vaikutusta katsojien määräänkään. Eli turhaan laittavat rahojaan tollasenn turhaan ja jopa tyhmään muutokseen.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Jos tuo pitää paikkaansa, niin ei voi kuin ihmetellä. Ei kai ne nyt tosissaan oo poistamassa koko takaosan mutkaosuutta? Eikö mikään ole enää saatana pyhää. Varmaan korvataan sitten jollain tilken puuduttavuuksilla, jotta saadaan katsomot sinne takalenkille.:jaska:

Kyllähän unkarin kart-rata on niin uskomattoman hieno, että siellä jatketaan vaikka hamaan loppuun saakka, mutta ei Spa tai saatikka Silverstone. Miten kummassa ollaan ikinä ylipäänsä päädytty sellaiseen tilanteeseen, että senilöityvä vanhus päättää yksin, missä ajetaan ja missä ei. Kyse on sentään urheilusta. Kohta kaikki perinteiset kilparadat saavat väistyä, koska niille ei ole yhtä helppo päästä, kuin tilken moderneille radoille. Selvästi muumion trendi on viime aikoina ollut rakentaa turistikeskuksia, eikä formularatoja. Unohtakaa historia ja tunnelma, pääasia on että radan vieressä on lentokenttä ja sata hotellia, joista puolet omistaa tietysti Bernie itse.

Jos olisin julma, niin toivoisin todella, että joku ampuisi herrat Bernie "muumio" Ecclestonen sekä Hermann "betoni" Tilken. Mutta en ole. Luotan luonnolliseen poistumaan, mieluiten lähiaikoina.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Spa oli ihan hyvä sellaisenaan vielä vuonna 2000. Ehkä Eau Rouge ja Blanchimont tarvitsivat asvalttia turva-alueilleen, mutta muut muutokset sen jälkeen ovat olleet minun nähdäkseni täysin tarpeettomia.

Ainoastaan FIA:n säätämistä säätämisen perään, aivan kuten Nordschleifen vihatut verkkoaidat.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Ahneella on paskanen loppu. Jos menevät vielä Span raiskaamaan, niin sittenpä onkin melkein koko kalenteri pelkkää stop'n'gota alusta loppuun.

Moottoriurheilun kuninkuusluokka. Heh. :alppu:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Siis ei jumalauta :nope::jaska::jaska: Jos menevät Spata sörkkimään niin...

Sarjan (ehkä koko maailman) paras rata taas remonttiin, ja vielä tuollaiseen? Mikä kumma into niillä tyypeillä on raiskata näitä ratoja, sarja venyy koko ajan huonompaan suuntaan. Raha ja Bernie määräävät kaikesta.

Kuten ylempänä mainittiin, saavat Hungaroringin kaltaiset surkuhupaisuudet pysyä kalenterissa muuttumattomina vuosista toiseen (ja naurettavien Tilke -mitättömyyksien saadessa lisää alaa), mutta näitä OIKEITA ratoja uhkaillaan ja kiristetään tämän tästä muutoksiin (Spa, Silverstone, Melbourne etc)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Odotan suurella mielenkiinnolla Webslaven kommenttia tähän aiheeseen.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
:yuck:Toivottavasti osoittautuu uutisankaksi tuo. Mitäköhän alkuperäisen uuden spa:n suunnitellut J.Hugenholtz tuosta sanoisi, jos vielä eläisi.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Radan edustaja Luc Willems kiistää asian f1today.nl:n haastattelussa.
Luc Willems sanoi:
Spa has always been an unique circuit and that is not going to change. Our circuit is as it is and is not going to change."
Hän myös myöntää, että ehdotuksia radan lyhentämiseksi on vuosien varrella ollut useita, mutta niillä ei ole ollut mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Muutama vuosi sitten, kun Spata oltiin muuttamassa pysyväksi moottoriradaksi suunniteltiin jo silloin myös Pouhon ja Blanchimont'n välille tieyhteyttä, joka olisi mahdollistanut kolmen eri ratavariaation käytön samanaikaisesti. Eipä toteutunut sekään, silloin varsin hyvältä kuulostanut suunnitelma ja tämä nyt taisi olla vain vanhan idean uudelleen uittamista...
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Itse hyväksyisin Stavelotin muuttamisen tiukemmaksi (Les Combes tyylinen) mutkaksi, silloin olisi tsäänssit ohituksille myös takasuoralla.

Muuten tuon takalenkin heivaaminen kuulostaa pelottavalta. Jos sen poistaa niin perseelleen menee niiku Hockenheim, ja jos muuttavat, ei sekään auta ketään mistään kohtaa..


Taidettiin kuitenkin selvitä säikähdyksellä.

PS: Itse pidin viimeisimmästä muutoksesta (viimeinen shikaani) Span rataan.
 

Dimmu

Well-known member
Liittynyt
21.4.2004
Viestit
209
Sijainti
Turku
Huh, kylmää hikeä meinasi pukata kun näin tuon uutisen! Onneksi oli perätön huhu, helpotus! Ainoa muutos mitä Spa:lle voitaisiin tehdä olisi mielestäni sellainen, että Eau Rouge laitettaisiin hiukan tiukemmaksi jotta nykyautoilla olisi lähestulkoon mahdotonta päästä mutkan läpi kaasu pohjassa. Koko kurvi on kokenut inflaation kun kaikki ajaa sen läpi nykyään täysillä. Niin, ja vanha bussipysäkki takaisin :D

P.S. Valencian rata vain vahvisti mielipidettäni "hovinarri" Tilkestä: Ei vittu mitä paskaa :mad:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös