Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Rata on hieno, mutta katsomot nykysuuntauksen mukaisesti aika kaukana radasta
Abu Dhabissa tähän pitäisi olla myös kiinnitetty huomiota. Suunnitelmissa kun on rakentaa katsomorakennelma turva-alueen päälle, jotta katsojat pääsevät jälleen lähelle radan tapahtumia. Odotan mielenkiinnolla miten se toimii käytännössä, mutta ainakin paperilla tuntuu mielenkiintoiselta idealta.

Tilke luultavasti saa kunnian tuostakin ideasta, vaikka oikeastihan hänen taustallaan toimii pataljoona taitavia arkkitehteja ja suunnittelijoita. Abu Dhabin katsomon ideoi Bernardin oikea käsi Philippe Gurdjian, joka on ABMM:n toimitusjohtaja.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
En väitä etteikö joku voisi tehdä sellaista rataa mikä olisi huomattavasti parempi kuin joku noista nykyisistä radoista mitä käytössä on.
Jos joku pystyy (taustajoukkoineen) nykypäivänä suunnittelemaan kuninkuusluokan kalenteriin radan joka olisi "suurempi" kuin Belgian Spa, niin hänen täytyy olla yli-ihminen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Abu Dhabissa tähän pitäisi olla myös kiinnitetty huomiota. Suunnitelmissa kun on rakentaa katsomorakennelma turva-alueen päälle, jotta katsojat pääsevät jälleen lähelle radan tapahtumia. Odotan mielenkiinnolla miten se toimii käytännössä, mutta ainakin paperilla tuntuu mielenkiintoiselta idealta.
Assenissahan on jo tuollainen. En ole lukenut mihin tuota on Abu Dhabissa suunniteltu, mutta katsomon läheisyyttä on ajateltu muutoinkin ainakin "pistoolin piipussa", jossa on hidas stadionmainen alue ympäröivine katsomoineen.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere


Että tämmöisen olen tehnyt. Ohituspaikkoja pitäisi ehkä vielä lisätä ja korkeuskäyrät voivat olla vähän vaikeaselkoisia...

EDIT: Linkki ei toimi, mutta yritän korjata
 
Viimeksi muokattu:

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Joo, voi olla. Ei ole kyllä nyt aikaa korjata, mutta ehkä myöhemmin. Ärsyttää vaan, kun joka kuvanhostaus-sivulla jotain ongelmia joko kuvan lataamisessa sivuille, tai linkin kanssa. Herjaavat, että invalid file type, vaikka olen muuttanut kuvan bmp-tiedostoksi.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mielenkiintoinen aihe ,jota lukiessa kokoajan mietin millä perusteella kukin muodostaa mielipiteensä radoista.

1.Katsomalla kisoja tv:stä(kisatapahtumien määrä,ohitukset jne..)
2.Katsomalla kisoja paikanpäällä.
3.Ajamalla jossain pelissä noita ratoja (gtr2,rfactor...)

Syntyy varmaan erilainen käsitys kaikilla menetelmillä,1 ja 3 varmaan yleisimmät tavat.Tuskin kukaan on noita itse käynyt ajamassa,fykkösellä ainakaan.
Eipä muuta, mietinpähän vaan...
Itse ainakin sen perusteella että miltä tuntuu itse ajella rFactorissa & F1 Challengessa. Bahrain on erittäin hieno rata ajaa sekä myös Turkki. Kiinasta en jostain syystä pidä. Varmaan vain liian haastava minulle :D
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Mielestäni Tilken radoilla on omat ominaispiirteensä ja joka rata on omanlaisensa uniikkkeine mutkineen. Ohituspaikat on otettu huomioon ja kisoissa nähdäänkin mielenkiintoisia taisteluja. Miinuksen joudun antamaan siitä, että radat on usein suunniteltu melko tasaiselle maalle ja radat myös ovat turhan leveitä.
Olin tämän kirjoittanut melkoisessa kiireessä, ja nyt muistan hieman täsmentää mielipidettäni. Ratojen profiilit siis ovat mielenkiintoisen näköisiä ja on paljon hyviä mutkia. Mutta käytännössä radat näyttävät melko persoonattomilta Ikean parkkipaikkojen kokoisine turva-alueineen :nope:

Asvalttiturva-alueista tuli mieleen, että myös lempiratani Spa on paikoin raiskattu todella pahasti :mad_old:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mulla ei riittäis huumorintaju tahi kärsivällisyys tollasen tekemiseen, hyvältä tuo näyttää. Vaikkei tosin yhtä hyvä ookkaan ku Webslaven Imatrack... :alppu:
Kiitos, kiitos. Pyrin tietoisesti selkeyteen ja radan tunnistettavuuteen - toisin sanoen esteettiseen vaikutelmaan, vaikkei se sinällään vaikuta radan sopivuuteen F1-käyttöön. Fanien mielikuvaan se toki vaikuttaa. Itsekin pidin Turkin tuoretta rataa profiililtaan aika "outona" ja epämuistettavana, mutta nähtyäni pari kisaa olen huomannut, että ratahan on aivan loistava. Vaikken edelleenkään osaisi sitä piirtää ulkomuistista (kuten monet vanhemmat radat).

Turboahdin rataa en ole sen enempää ehtinyt analysoida. Sen verran toki nopealla silmäyksellä, että alkuosa muistuttaa perinteistä tiestöön perustuvaa "luonnonrataa", kun taas jälkimmäinen puolikas on lähempänä "piirrettyä", tilkemäistä osuutta. Varikon ulostulo vaikuttaa myös oudohkolta, vaikka se onkin huomioitu, ettei ulostulo tapahdu ajolinjalle.

Lyhyt kuvaus siitä mitä on ajateltu tietysti helpottaisi profiilin tulkintaa. Pitää yrittää jossain vaiheessa (nyt kun kerran on lomaa) paneutua asiaan tarkemmin.Turva-alueita, katsomoita tai korkeuseroja (ym. yksityiskohtia) en ole vielä miettinyt lainkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Turboahdin rataa en ole sen enempää ehtinyt analysoida. Sen verran toki nopealla silmäyksellä, että alkuosa muistuttaa perinteistä tiestöön perustuvaa "luonnonrataa", kun taas jälkimmäinen puolikas on lähempänä "piirrettyä", tilkemäistä osuutta. Varikon ulostulo vaikuttaa myös oudohkolta, vaikka se onkin huomioitu, ettei ulostulo tapahdu ajolinjalle.

Lyhyt kuvaus siitä mitä on ajateltu tietysti helpottaisi profiilin tulkintaa. Pitää yrittää jossain vaiheessa (nyt kun kerran on lomaa) paneutua asiaan tarkemmin.Turva-alueita, katsomoita tai korkeuseroja (ym. yksityiskohtia) en ole vielä miettinyt lainkaan.
Ensimmäisen mutkan hieman liioitellun iso turva-alue ehkä saa varikon ulostulon näyttämään oudolta.
Lähtösuora viettää alamäkeen (hankala paikka varikolle) ja 1. mutka on vähän kuin Brands Hatchin 1. mutka, mutta vain päinvastaisilla korkeuseroilla, eli mutka on "kuopan" pohjalla ja sen jälkeen tulee jyrkkenevä ylämäki.

Kakkosmutka on mäen laella ja siinä voi yrittää ohikin. Seuraavaksi tulee pari haastavaa S-mutkaa, joista ensimmäinen muistuttaa Doningtonin kakkosmutkaa, mutta vain pienemmässä koossa. Viimeistä S-mutkaa voisi muuttaa vielä hitaammaksi, jolloin ohitusmahdollisuudet paranisivat takasuoran jälkeiseen tiukkaan oikeaan.

Sitten tulee tarkkaa ajolinjaa vaativa mutkayhdistelmä, jonka jälkeen suora ja hidas mutka. Jarrutuspaikan haastavuutta lisää kohtalaisen jyrkkä alamäki. Lopussa on vielä stadion-osuus, jossa on pari ohituspaikkaa sekä pitkä viimeinen mutka, joka on vähän Turkin kasimutkan tapainen, mutta oikealle kääntyvänä fyysisesti helpompi.

Ongelmia voi tulla ainakin pääsuoran alussa, missä autot ajavat melko kaukana varikkomuurista, joten tallin näyttämiä viestitauluja voi olla vaikea nähdä niin kaukaa.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
on se ihme kun kaiken maailman bulgariat on valmiita satsaamaan kunnon ratahankkeisiin (jopa F1-kisaan) vailla mitään kunnon historiaa moottoriurheilun rintamalla, kun taas suomeen ei saada edes yhtä kansainvälistä kunnon ratakeskusta rakennettua:yuck: ei nyt mitään F1-rataa tarttis välttämättä rakentaa, mut joku ahvenistoa kummempi rata olis kova sana...
Mä en kyllä saata ymmärtää tätä formulapamppujen logiikkaa. Suomessa ei pidetä F1-kisaa muka sen takia, koska täällä on "liian pienet markkinat". Tuo on pahinta paskaa mitä näiden herrojen suusta on kuultu. Suomessahan nimen omaan on markkinaa, koska täällä on niin vahva lajikulttuuri. Ronnie Petersonin ja Jo Bonnierin menestyksen innoittamana Anderstorpissa ajettiin kilpaa. Miksi siis ei Suomessakin? Voisin lyödä vaikka vetoa, että jos tänne kansainväliset mitat täyttävä GP-areena saadaan pystyyn niin viikonlopussa meillä käy 200 000 ihmistä. Norja, Ruotsi ja eritoten Venäjä ovat oivaa F1-turismin lähteitä. Ja mikä estää englantilaisen F1-fanin matkaa eksoottiseen pohjolaan jonkun Unkarin sijaan?

Jos jossain Unkarissa ajetaan vuosikymmentolkulla, niin kyllä meilläkin voidaan ajaa. Hungaroring taitaa pyöriä lisäksi maan hallituksen piristysruiskeilla, niillä samoilla joilla Zsolt Baumgartnerille ostettiin ajajapaikka Minardilta. Se Suomen rikkain mies Poju Zabludowicz voisi olla kiinnostunut tällaisesta "Suomeen kansainvälinen GP-keskus" -hankkeesta.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Munamolon kanssa kerrankin samaa mieltä:

"Ferrarin hallituksen puheenjohtaja Luca di Montezemolo lyttää kovin sanoin tämän vuoden uudet F1-katuradat Valencian ja Singaporen.

Ferrari-pomo hyväksyisi kalenteriin perinteikkään Monacon katuradan, muttei muita samanlaisia.

- Kaksi tai kolme Monte Carloa on liikaa. Seuraavaksi me voimmekin sitten ajaa Colosseumin sisällä tai ehkä paavin toimistossa. Sellainen ei ole kilvanajoa, Montezemolo purnasi Autosport.comin mukaan.

- Uusilla radoilla pitää olla kunnolla ohitusmahdollisuuksia. Tarvitsemme kunnollisia ratoja, ei mitään turistiratoja, Montezemolo perusteli. MTV3"
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Minä tykkään Singaporesta, mutta Valencian voisivat kyllä ottaa pois :dunno:

No oikeastaan minä mieluummin näkisin Valenciassa Espanjan GP:n eikä ajettaisi tuolla Kataloniassa ollenkaan.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Kyllä varmaan aika moni on asiasta sitä mieltä, ettei nykyiset fykköset ainakaan lisää katuratoja tarvitse.

Samoilla linjoilla ollaan Montezemolon kanssa.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Katuradat ovat yleensä joko kauden suola taikka sitten pannukakku. Parhaimillaan voidaan nähdä todella hyviä kilpailuita kuten 96 Monaco mutta sitten on myös sellaisia kun 07 Monaco tai 08 Valencia.

Mutta samaa mieltä myös ettei lisää katuratoja kiitos. Nykyisissä on tarpeeksi. Singaporesta tykkäsin, mutta Valencialla on petrattavaa. Se kilpailu oli nimittäin aivan uskomatonta soopaa tänä vuonna.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös