Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Voisi olla melkoisen näyttävää katsoa kun autot ajaa Curva Granden läpi 350km/h ja ohitusmahdollisuudet lisääntyvät (olettaen että CG:n läpi pääsee noissa nopeuksissa toisen peesissä). Nopeuden lisääntyessä tosin Variante Della Roggiaakin jouduttaneen laajentamaan :dunno:

Edit. Barcelonasta tuli vielä mieleen, että miksi muuten La Caixa -mutkaa tiukennettiin muutama vuotta sitten Barcelonan radalla?
Jos eka shikaani poistettaisiin, niin se näyttäisi vähän vanhan Imolan alkupäältä:ahem:
Barceloonassa sen mutkan tiukentaminen kai vaikutti ohitusmahdollisuuksien parantamiseen, ehkä myös turvallisuuteen. Tosin vanhaa versiota käytetään yhä moottoripyöräkisoissa.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Edit. Barcelonasta tuli vielä mieleen, että miksi muuten La Caixa -mutkaa tiukennettiin muutama vuotta sitten Barcelonan radalla?
Jotta Tilkelle riittäisi töitä tietenkin.

Kai sillä yritettiin tehdä ohituspaikkaa radan keskiosalle tekemällä hitaan, mutta suhteellisen loivan mutkan tilalle hidas ja todella tiukka mutka. Kukaan ei vaan ilmeisesti älynnyt, että edeltävä mutka on yksi kauden nopeimmista, joten ohittaminen La Caixaan on suht mahdotonta ensimmäistä kierrosta lukuunottamatta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuo WebSlaven shikaani on oikiasti aika hyvä, minunkin mielestä.

Varikkotiehän ei ole ongelma, vaikka sen pistäisi mistä alkamaan..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Niin, se vaatisi metsän hakkaamista ja ratalinjan vetämistä nykyistä aikaisemmin. Turva-aluetta kun ei sinällään voi laajentaa yhtään kauemmas.
Monzan turva-alueiden laajennuksen todellinen ongelmahan on se, että ituhipit, hobitit, maahiset, menninkäiset ja muut puunhalaajat ovat erittäin mustasukkaisia viherkasveistaan. 90-luvun alkupuolella Lesmot menivät täysin uusiksi, kun niiden pitäminen ennallaan olisi vaatinut satojen puiden kaatamisen. Kompromissina parikymmentä puuta tapettiin julmasti ja mutkia hidastettiin.

Lyhyesti, shikaaneista eroon pääsemistä on turha toivoa. Ympäristölupien suhteen saa olla onnellinen, että radalla ylipäätään ajellaan, sekin kun oli jossain vaiheessa vaakalaudalla.
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Koska ennakkotopicissa lyttään Catalunyan lopun uudistuksen, niin pitäähän jotain tarjota tilalle, eikä vain räksyttää räksyttämisen vuoksi. Tässä minun ehdotuksessani toiseksi viimeinen mutka säilyttää nopean profiilinsa, vain turva-aluetta on tullut lisää. Shikaani taas on siirretty nykyisestä eteenpäin ja toteutettu haastavammin, jarruta-ja-käännä-samalla-sisään mutkana. Tuollainen voisi ennemmin aiheuttaa erilaisia ajolinjoja ja jarrutusetäisyyksiä kuin simppeli täysjarrutus.

(Ai niin, sitä en tuohon tehnyt, mutta varikon sisääntulo täytyy siirtää lähtösuoralle.)
Mikäs tuossa Barcelonassa sitten oli tiellä, kun ei voitu turva-alueita laajentaa? Jonkun kukkais-istutukset kenties? ( :D )
Mitä tuohon hidastamiseen tulee, niin vähän outoa, että nykyisessäkin ratkaisussa on vielä yksi nopea mutka ennen pääsuoraa. Taino voi olla, että siinä ei ole vielä vauhtia kertynyt niin paljon. Pisteet kuitenkin Barcelonen radalle kaikesta pahuudesta huolimatta siitä, että ainakin siellä on vielä turva-alueet hiekasta.

Niin ja uutinen: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/05/873779

Tuollaisia ratkaisuja vaan (noita ylämäkiä) Monzaan ja hidastemutkat/shikaanit Piquetin harjoitusradalle :thumbup:

On tuo FIA:n logiikan seuraaminen kyllä käsittämätöntä. Formuloissa pitää olla 200km/h mutkissa julmetut turva-alueet ja samaan aikaan rallissa ajaa väki 200km/h puut ja katsojat askeleen päässä. :doubtful:

Tuo Webslaven ehdotus kuitenkin ihan hyvä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikäs tuossa Barcelonassa sitten oli tiellä, kun ei voitu turva-alueita laajentaa? Jonkun kukkais-istutukset kenties? ( :D )
Katsomot, ja niiden takana loppuu tontti. Katsomot toki olisi voinut purkaa, mutta juuri nyt se ei ole järkevää, kun Espanjassa myydään juuri niin paljon lippuja kuin niitä on tarjolla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
On tuo FIA:n logiikan seuraaminen kyllä käsittämätöntä. Formuloissa pitää olla 200km/h mutkissa julmetut turva-alueet ja samaan aikaan rallissa ajaa väki 200km/h puut ja katsojat askeleen päässä. :doubtful:
Itekin olen miettinyt tätä, mutta kai se ero tulee siitä että rallissa tapahtunut onnettomuus harvoin sattuu näkymään suorana töllöstä. En tiiä onko siitä kyse, mutta eiks se vähä näin niiku ollu sennan jälkee että sponssit ei tykänny..
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Itekin olen miettinyt tätä, mutta kai se ero tulee siitä että rallissa tapahtunut onnettomuus harvoin sattuu näkymään suorana töllöstä. En tiiä onko siitä kyse, mutta eiks se vähä näin niiku ollu sennan jälkee että sponssit ei tykänny..
Formula ykkösissä pelätään kaikesta eniten juuri katsojan kuolemaa. Siksi ne katsomot ovat siellä kaukana kaikesta.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Hieno edit Webslavelta, mutka olisi ajettavuudeltaan erittäin kinkkinen ja virheitä nähtäisiis kisassa taatusti ja täten myös ohituksia ja mutka tarjoaa itsessään myöskin ohituspaikan ison riskin omaavalla "sukelluksella" kuten Valencian pääsuoraan edeltävä mutka.

Radan muutos olisi alupitäänkin pitänyt tehdä tolleen. :thumbup:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Tekisivät vaikka sellaisen Rooman radan, mikä olis just niinkuin GT4 -pelissä. :eek:

Tylsältähän tuo nykyinen vaikuttaa. Neulansilmä vaikuttaa aika jännältä. :thumbfh:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tälläsen löysin, mutten voi taata lähteen 100% luotettavuutta.

http://www.f1fanatic.co.uk/2009/05/13/2012-rome-grand-prix-circuit-revealed/

Melko yksinkertaisen näköinen. Ohituspaikat näyttävät olevan aika vähissä, mutta toivotaan ettei tosta tuu mitään uutta Valenciaa.
Ainakin tuo on oikealla alueella. Ei tosiaan järin lupaavalta profiililta näytä.
Jeeves sanoi:
Toivottavasti vain on sen verran leveä, ettei mene jonossa ajeluksi.
Leveyttä noilla kaduilla kyllä on, se ei ole ongelma. Jokunen koroke pitänee poistaa. Tuon voi kulkea läpi Google Mapsin StreetViewn kanssa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Ei kiitos mitään Rooman Gp:tä, ainakaan tuollaisella profiililla. Muutenkin 3 katurataa on ihan riittävästi, ei niitä enempää tarvi olla. Pysykööt vaan Italian Gp Monzassa, on se jo paikkanakin aika legendaarinen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös