Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Kyllä musta Algarven profiili on suht onnistunut ja erilainen verrattuna nykyratoihin. Mun mielestä 2 hyvää ohituspaikkaa jos ekamutka on shikaanina
Erilainen Tilken ratoihin verrattuna kyllä, mutta ei itse Algarven rataprofiili ole mikään erityisen mielenkiintoinen. Suurin osa mutkista näyttää melko hitailta ja profiili tuo minulle mieleen Valencian moottoriradan. Korkeuserot ovat tuon radan "se juttu", mikä tekee siitä poikkeavan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Erilainen Tilken ratoihin verrattuna kyllä, mutta ei itse Algarven rataprofiili ole mikään erityisen mielenkiintoinen. Suurin osa mutkista näyttää melko hitailta ja profiili tuo minulle mieleen Valencian moottoriradan. Korkeuserot ovat tuon radan "se juttu", mikä tekee siitä poikkeavan.
Ei sillä profiililla ole mitään väliä, jos rata kuitenkin tarjoaa hyvää viihdettä (kuten A1GP viime viikonloppuna todisti). Eikä pelkästään korkeuserojen takia.

Näyttihän Valencian katuratakin paperilla ihan perusnätiltä, mutta F1-kisa oli lievästi sanottuna paska :)
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ei sillä profiililla ole mitään väliä, jos rata kuitenkin tarjoaa hyvää viihdettä (kuten A1GP viime viikonloppuna todisti). Eikä pelkästään korkeuserojen takia.

Näyttihän Valencian katuratakin paperilla ihan perusnätiltä, mutta F1-kisa oli lievästi sanottuna paska :)
Ratahan on viihdyttävä, en mä sitä kiistäkään. Profiili vain ei ole paperilla mun mielestä mitenkään poikkeuksellisen näköinen.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
IS:n F1-ennakkolehdykän mukaan Tilke on Abu Dhabin radalle rakennuttanut keinotekoisen mäen, korkeuseroa kuulemma 12 metriä. Muutenhan rata on tasamaata.
Radallehan suunniteltiin se Eau Rougen tyylinen mutka, joten tämä mäki saattaa hyvinkin olla siinä. Ei Eau Rougekaan olisi läheskään yhtä hyvä ilman mäkeä.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
En oikeen jaksa lämmetä ajatukselle, että jo kahteen rataan on koitettu kopioda Eau Rougea. Eau Rouge on Belgiassa ja pysyy siellä. Piste
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En oikeen jaksa lämmetä ajatukselle, että jo kahteen rataan on koitettu kopioda Eau Rougea. Eau Rouge on Belgiassa ja pysyy siellä. Piste
Ei pidä ottaa noita vertailuja tai nimityksiä liian kirjaimellisesti. Kyse on vain nopeavauhtisesta loivasta S-mutkasta. Raidillonin ylämäkeä ei kuitenkaan muissa ole.

Sinänsä olisi hölmöä, jos ei vähän kopioitaisi niitä piirteitä radoista, joista sekä kuskit että fanit pitävät. Identtistä kopiota ei kuitenkaan tehdä kuin korkeintaan joillekin testiradoille (jos korkeuserojen suhteen niillekään).

Monteblancon testiradalle suunniteltiin katurataosuutta, jossa osa profiilista oli suoraan Monacosta Loewsin mutkineen. Ilmeisesti budjettisyistä sitä ei ainakaan ykkösvaiheessa rakennettu/olla rakentamassa.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Asiasta neljänteen, tietäiskö joku, millainen oli Fuji-radan vanha profiili? Minä kun en löytänyt sitä mistään

Ja toivottavasti Bööni, Hämy ja/tai Button koittavat pelastaa Doningotnin muutenkin kuin pahoitteluillaan ja huolenilmaisuillaan
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Kuten kaikki varmaan ovat huomanneet, nini formuloista ollaan saatu aikaan turvallisempia, eikä edes vakavia loukkaantumisia olla 2000-luvulla nähty. Siksi pohdinkin tässä, että olisiko jo aika karsia shikaaneja/hidastusmutkia radoilta, jonne niitä on lisätty turvallisuussyistä. Esim. Monzasta voitaisiin ainakin yksi ottaa pois. Lisäksi monilla radoilla on nykyään asfalttisia turva-alueita, joten siinäkin mielessä turvallisuus on parantunut.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Kuten kaikki varmaan ovat huomanneet, nini formuloista ollaan saatu aikaan turvallisempia, eikä edes vakavia loukkaantumisia olla 2000-luvulla nähty. Siksi pohdinkin tässä, että olisiko jo aika karsia shikaaneja/hidastusmutkia radoilta, jonne niitä on lisätty turvallisuussyistä. Esim. Monzasta voitaisiin ainakin yksi ottaa pois. Lisäksi monilla radoilla on nykyään asfalttisia turva-alueita, joten siinäkin mielessä turvallisuus on parantunut.
Ihan totta, mutta tuota päivää ei nähdä ainakaan Maxin ja Bernien kaudella.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Koska ennakkotopicissa lyttään Catalunyan lopun uudistuksen, niin pitäähän jotain tarjota tilalle, eikä vain räksyttää räksyttämisen vuoksi. Tässä minun ehdotuksessani toiseksi viimeinen mutka säilyttää nopean profiilinsa, vain turva-aluetta on tullut lisää. Shikaani taas on siirretty nykyisestä eteenpäin ja toteutettu haastavammin, jarruta-ja-käännä-samalla-sisään mutkana. Tuollainen voisi ennemmin aiheuttaa erilaisia ajolinjoja ja jarrutusetäisyyksiä kuin simppeli täysjarrutus.

(Ai niin, sitä en tuohon tehnyt, mutta varikon sisääntulo täytyy siirtää lähtösuoralle.)
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuten kaikki varmaan ovat huomanneet, nini formuloista ollaan saatu aikaan turvallisempia, eikä edes vakavia loukkaantumisia olla 2000-luvulla nähty. Siksi pohdinkin tässä, että olisiko jo aika karsia shikaaneja/hidastusmutkia radoilta, jonne niitä on lisätty turvallisuussyistä. Esim. Monzasta voitaisiin ainakin yksi ottaa pois. Lisäksi monilla radoilla on nykyään asfalttisia turva-alueita, joten siinäkin mielessä turvallisuus on parantunut.
Monzasta ei oikein voi, ellei muuta ratalinjoja turva-alueiden lisäämiseksi. Oletan, että ajattelit Lesmoja edeltävää shikaania, mutta Lesmoissa on niin onnettomat turva-alueet, ettei niihin voida päästää autoja 320 km/h.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Tässä minun ehdotuksessani toiseksi viimeinen mutka säilyttää nopean profiilinsa, vain turva-aluetta on tullut lisää. Shikaani taas on siirretty nykyisestä eteenpäin ja toteutettu haastavammin, jarruta-ja-käännä-samalla-sisään mutkana. Tuollainen voisi ennemmin aiheuttaa erilaisia ajolinjoja ja jarrutusetäisyyksiä kuin simppeli täysjarrutus.
Tämähän on selvästi parempi toteutus kuin nykyinen shikaani. Jos olisi käytössä sun ehdottama shikaani, niin erilaisten ajolinjojen ja jarrutusten lisäksi saatetaan nähdä mutkassa enemmän virheitä, mikä tarjoaisi entistä enemmän ohitusmahdollisuuksia. Ihmettelen kyllä sitä, että miksi tuota shikaania ei jo alunperinkään toteutettu järkevästi. Tosin silloin ei ehkä osattu odottaa ohittamisen pysyvän yhtä vaikeana.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Hyvinkin haastavalta näyttävä. Tosin shikaanista on melko suora linja optimiajolinjalle, mutta se vaatii sen että viimeiseen mutkaan pitää jarruttaa vielä kerran lujaa, ja sehän olisi hidasta.

Niinku sillai et shikaani vedettäis täysillä, näyttää sen verran loivalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Monzasta ei oikein voi, ellei muuta ratalinjoja turva-alueiden lisäämiseksi. Oletan, että ajattelit Lesmoja edeltävää shikaania, mutta Lesmoissa on niin onnettomat turva-alueet, ettei niihin voida päästää autoja 320 km/h.
Mites eka shikaani`?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hyvinkin haastavalta näyttävä. Tosin shikaanista on melko suora linja optimiajolinjalle, mutta se vaatii sen että viimeiseen mutkaan pitää jarruttaa vielä kerran lujaa, ja sehän olisi hidasta.

Niinku sillai et shikaani vedettäis täysillä, näyttää sen verran loivalta.
Jep, jos tuon yrittää vetää lyhyimmällä linjalla, tulee viimeisen mutkan ulkoreuna ikävän pian vastaan ja matkanteko on hitaimmillaan silloin kun pitäisi jo olla kovaa vauhtia kiihdyttämässä kaarteesta pääsuoralle.

Tuossa on vain pikaisesti käytetty olemassaolevia ratapätkiä, joten ei sitä ole niin sentilleen suunniteltu vaan suoraan Photoshopattu. Tietysti se loppushikaani pitäisi suunnitella tarkemmin siten, ettei sitä voida kovin nopeasti vetää oikoen läpi.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Sama ongelma Curva Granden turva-alueiden kanssa.
Ekan shikaanin poisjättäminen voisi olla hyvä idea, mikäli vaan Curva Granden turva-aluetta saataisiin laajennettua reilusti. Voisi olla melkoisen näyttävää katsoa kun autot ajaa Curva Granden läpi 350km/h ja ohitusmahdollisuudet lisääntyvät (olettaen että CG:n läpi pääsee noissa nopeuksissa toisen peesissä). Nopeuden lisääntyessä tosin Variante Della Roggiaakin jouduttaneen laajentamaan :dunno:

Edit. Barcelonasta tuli vielä mieleen, että miksi muuten La Caixa -mutkaa tiukennettiin muutama vuotta sitten Barcelonan radalla?
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ekan shikaanin poisjättäminen voisi olla hyvä idea, mikäli vaan Curva Granden turva-aluetta saataisiin laajennettua reilusti.
Niin, se vaatisi metsän hakkaamista ja ratalinjan vetämistä nykyistä aikaisemmin. Turva-aluetta kun ei sinällään voi laajentaa yhtään kauemmas.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös