Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Rataprofiilia tutkimalla pitäisi olla itsestäänselvää, että radalla on mahdollista ohittaa. ;)
No tietenkin jokaisella radalla on mahdollista ohittaa. Sehän varhaisen moottoriurheilun suola olikin. Kun varsinaisia ohituspaikkoja ei pitänyt viivottimen, harpin ja lyijykynän kanssa suunnitella, niin ne ohituspaikat piti kuskien itse rakentaa ties minne. Singaporessa on mahdollista ohittaa. Jopa Valenciassa on mahdollista ohittaa. F1:stä puhuttaessa tämä käsite vain on varsin liikkuva...
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
No tietenkin jokaisella radalla on mahdollista ohittaa. Sehän varhaisen moottoriurheilun suola olikin. Kun varsinaisia ohituspaikkoja ei pitänyt viivottimen, harpin ja lyijykynän kanssa suunnitella, niin ne ohituspaikat piti kuskien itse rakentaa ties minne. Singaporessa on mahdollista ohittaa. Jopa Valenciassa on mahdollista ohittaa. F1:stä puhuttaessa tämä käsite vain on varsin liikkuva...
Tarkoitin siis sitä, että radalla on kaksi pitkää suoraa, joiden molemmissa päissä on hitaat mutkat. Pitäisi siis olla normaalia helpompaa päästä ohitusetäisyydelle. Mikä parasta, nämä suorat ovat lähes peräjälkeen, mikä helpottanee ohittamista entisestään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jopa Valenciassa on mahdollista ohittaa.
Tänä vuonna Valencian F1-kisassa taisi olla vain yksi "oikea" ohitus lähtökierroksen jälkeen. Ja sekin Bemarikuskien jäsentenvälinen. Brian Lawrence tilastoi myös Webberin ohituksen Buttonista, mutta Mark oli hetkeä aiemmin valittanut Buttonin oikaisseen shikaanin ja ohitetuksitulemiskierroksen aika oli Buttonilta hidas, mikä viittaisi siihen, että Jenson antoi oikaisun vuoksi tietä. Toki myös virhe on mahdollinen selitys.
 

Ruutulippu

Pohjosen Räikkönen
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
251
Sijainti
Suomi - Tornio
Sanoo hän ennen ensimmäistäkään ajettua kilpailua... :rolleyes:
PC:lle on F1 simuja, hyviä semmosia, joihin on Yas Marina tarjolla.
Jos Formuloita seuraa niin itse niitä ratoja ajamalla kyllä löytää ne ajolinjat "heti" ilman mitää skidmarkeja mitä ei uudella radalla ole, ja ohituspaikat kyllä haistaa missä vois olla ees mahollista päästä edelle.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
PC:lle on F1 simuja, hyviä semmosia, joihin on Yas Marina tarjolla.
Jos Formuloita seuraa niin itse niitä ratoja ajamalla kyllä löytää ne ajolinjat "heti" ilman mitää skidmarkeja mitä ei uudella radalla ole, ja ohituspaikat kyllä haistaa missä vois olla ees mahollista päästä edelle.
Sikäli OT mutta en yleisesti pidä F1-pelien tasoa kovinkaan korkealla. Kunnon ajosimulaattoreista kun yksikään ei ole suunnitelty ykkösille. Toki siitä jonkinlaisen käsityksen saa, mutta niin saa kyllä "harjaantunut silmä" ihan ratakartastakin. Ja F1:n kohdalla pitää muistaa lisätä se 107 prosenttia vaikeusastetta jokaiseen potentiaaliseen ohituspaikkaan.

Sikäli vain ihmettelen WebSlaven varmalta kuulostavaa kommenttia, koska hän ei ollut valmis arvostelemaan rataa tai rata-aluetta ennen ensimmäistäkään kilpailua, mutta nyt, ennen ensimmäistäkään kilpailua hän vaikuttaa yllättävän varmalta sen suhteen, että radalla nähdään ohituksia.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18425
Lieneekö kyseinen otos jo ollutkin täälä, mutta laitan kuitenkin:

http://www.youtube.com/watch?v=6XWky2-lAkY&feature=related

Kyllä tuo uutena ratana F1-kalenterissa olisi todella piristävä poikkeus Tilken standardien sekaan.
Algarve rata olisi tosi hyvä lisä sarjaan, Varsinkin eurooppalaisena ratana mitä nykyään ei enää niin f1:kkösiin tehdä, Radan rakenti Portugalilainen Parkalgar yhtiö, Muutenkin Estorilin jälkeen olisi taas kiva Portugalissa f1 autojen nähdä kisaavan.

Tilken lisäksi nykyään ei taida olla muita vakituisia Ratasuunnittelijoita kuin Apex Circuit Design yhtiö.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Monethan täällä haukkuivat Algarven lyttyyn nähtyään latteat GP2-koitokset, mutta LMS, A1GP ja FIA GT (+muut) ovat todistaneet radan olevan toimiva näyttämö hienoille taisteluille. Edes nuo asfalttiturva-alueet eivät latista hirveästi tunnelmaa, mikä on jonkin sortin ihme.

Tavallaan hyvä että F1 on täynnä näitä valencioita ja hiekkalaatikoita, oikeat legendaariset kilparadat (joita muut sarjat ajavat) saavat pitää kauneutensa eikä asfaltti ole turva-alueita raiskaamassa parkkipaikoiksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sikäli vain ihmettelen WebSlaven varmalta kuulostavaa kommenttia, koska hän ei ollut valmis arvostelemaan rataa tai rata-aluetta ennen ensimmäistäkään kilpailua, mutta nyt, ennen ensimmäistäkään kilpailua hän vaikuttaa yllättävän varmalta sen suhteen, että radalla nähdään ohituksia.
Jos viittaat tähän, niin puhun tuomitsemisesta, en arvostelusta.

Olenhan minä Abu Dhabia arvioinut aiemminkin tässä ja hieman kritisoinutkin tässä.

Ohituspaikkojakin olen ennustanut ainakin tässä ja tässä.
 
Viimeksi muokattu:

olli kuhta

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
164
Sijainti
Heikoilla jäillä
Lieneekö kyseinen otos jo ollutkin täälä, mutta laitan kuitenkin:

http://www.youtube.com/watch?v=6XWky2-lAkY&feature=related

Kyllä tuo uutena ratana F1-kalenterissa olisi todella piristävä poikkeus Tilken standardien sekaan.
Mitenhän sopisi ykkösille tuo ,aika syherö kumminkin tuo rata?
Hyvä rata,mutta mielestäni sopii paremmin hitammille luokille.
Kun ei ole Tilken suunnittelema,niin tunnu nuo asfalttiturva-alueetkan samalla tavalla ärsyttävän :D
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Portugalin gp Voisi kyllä korvata Bercelonan tai Valemcian. Ehkä Valencian, sillä Barcelonaan olisi helppo saada yksi hyvä ohituspaikka muokkaamalla viimeistä ja ensimmäistä mutkaa
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Portugalin gp Voisi kyllä korvata Bercelonan tai Valemcian. Ehkä Valencian, sillä Barcelonaan olisi helppo saada yksi hyvä ohituspaikka muokkaamalla viimeistä ja ensimmäistä mutkaa
Mun puolesta Valencia ja Circuit de Catalunya voisivat vuorotella Espanjan GP:n järjestäjinä, niinku Nürre ja Hocke vuorottelee Saksan GP:n järjestämisessä.
Minkä takia ne tanan Spaniardit sais pitää kaks kisaa vuoden aikana, ku Saksasta ja Italiasta pudotettiin toinen kisa pois? :doubtful:
Mitään tanan "Euroopan GP:tä" edes tarvita. Kele. ;) Portugalin GP takas vaan. :thumbup:
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Tavallaan hyvä että F1 on täynnä näitä valencioita ja hiekkalaatikoita, oikeat legendaariset kilparadat (joita muut sarjat ajavat) saavat pitää kauneutensa eikä asfaltti ole turva-alueita raiskaamassa parkkipaikoiksi.
Samaa mieltä. Aina kun joku ehdottaa, että gp voitaisiin ajaa vaikka Laguna Secassa, sitä vaan miettii että ei se rata enää F1-kisaviikonloppuna pakosti niin hieno rata ole...
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Siltikään niissä ei ole mitään samaa.Eau Rouge ajetaan ylämäkeen ja siinä jopa jotkut paskat kuskit joutuu nostamaan,mutta tuon Yas Marinan yhdistelmän pystyy huoletta ajamaan kaasu pohjassa.Ihan sama kuin väittäisin Silverstonen 2 ja 3 mutkaa Eau Rougen kaltaiseksi.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Näissä asfalttiturva-alueissa on sekin mukava puoli, että rata näyttää vain kahden hassun viivan rajaamalta vitsiltä. Kun molemmilla puolilla viivoja on lisää turhaa asfalttia ja kanttaritkin ovat olemattomia, ei ole väliä miten rohkeasti viivojen ulkopuolelle uskaltautuu.

Interlagos nurmikkoineen näyttää vallan kauniilta, kun tuijotti ensin tuota Abu Dhabin kliinisyyttä.
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Näissä asfalttiturva-alueissa on sekin mukava puoli, että rata näyttää vain kahden hassun viivan rajaamalta vitsiltä. Kun molemmilla puolilla viivoja on lisää turhaa asfalttia ja kanttaritkin ovat olemattomia, ei ole väliä miten rohkeasti viivojen ulkopuolelle uskaltautuu.

Interlagos nurmikkoineen näyttää vallan kauniilta, kun tuijotti ensin tuota Abu Dhabin kliinisyyttä.
Viime vikonlopun DTM-kisa oli hyvä esimerkki siitä mitä käy jos on liikaa asfaltti alueita radan ulkopuolella.Kuten Jari Nurminen sanoi "Tämä on kuin Playstation pelistä" ja minun mielestä osuva vertaus,kun ajajat ei kärsi radan ulkopuolelta leikkaamisesta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös