Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Interlagos nurmikkoineen näyttää vallan kauniilta, kun tuijotti ensin tuota Abu Dhabin kliinisyyttä.
Muistankos minä väärin kun minusta Interlagosissa on asfalttialueiden määrä lisääntynyt huomattavasti. Tosin se on pääosin maalattu vihreäksi tai siniseksi, niin ei kai sitten häiritse yhtä paljon.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Muistankos minä väärin kun minusta Interlagosissa on asfalttialueiden määrä lisääntynyt huomattavasti. Tosin se on pääosin maalattu vihreäksi tai siniseksi, niin ei kai sitten häiritse yhtä paljon.
Ei ne viime vuoteen verrattuna mun mielestä ole lisääntynyt.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siltikään niissä ei ole mitään samaa.Eau Rouge ajetaan ylämäkeen ja siinä jopa jotkut paskat kuskit joutuu nostamaan,mutta tuon Yas Marinan yhdistelmän pystyy huoletta ajamaan kaasu pohjassa.Ihan sama kuin väittäisin Silverstonen 2 ja 3 mutkaa Eau Rougen kaltaiseksi.
Otat vertauksen ihan liian kirjaimellisesti. Kyse on vain tuosta profiilista, ei korkeuseroista. Korkeuserothan ovat itse asiassa päinvastaiset. Spassa mutka on notkossa, Yas Marinassa nyppylän päällä. Eau Rouge mennään nyky-F1:llä kaasu pohjassa, ei siinä nosta "paskatkaan" kuskit. Paitsi ehkä ensi vuonna täydellä tankilla. Yas Marinan kyseistä kohtaa en ole vielä nähnyt ajettavan nyky-ykkösillä täysvauhtisesti - tai muutenkaan, mutta näyttäisi, että sekin voidaan vetää kaasu pohjassa.

Maggotsin tuplamutkaa tosiaan voisi hyvinkin väittää Eau Rougen kaltaiseksi. Profiili on saman tyyppinen ja sekin vedetään täysillä. Tosin sen jälkeen ei tule suoraa, joten samankaltaisuus loppuu siihen. Mutta sitä pidetään juuri samasta syystä hyvänä kohtana kuin Eau Rougea. Täysvauhtinen loiva ässä. Kuten on Yas Marinankin kakkosmutkakompleksi.
 
Viimeksi muokattu:

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Todella surkea rata. :nope: Ainoa mielenkiintoinen juttu on tuo varikon ulostulo, muuten samaa paskaa mitä ollaan jo Shanghaissa ym. Tilken uusilla radoilla nähty. No jos siellä tulis sentään pari ohitusta takasuorilla... :rolleyes:
On kyllä tosi tyhjänpäiväisen näköinen rata. Tollaset tasamaalla "kuuttakymppiä" ajettavat ysikympin mutkat ei musta ole kovin mielenkiintoisia kattoa.

Shanghaita en laittaisi missään tapauksessa kyllä samaan kastiin , sieltä löytyy nopeitakin mutkia.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ai tuollainen lista tosiaan on julkisessa levityksessä. Hienosti kaivettu!

Yritin joskus etsiä tuollaista listaa FIA:n sivulta, mutta en sitä sieltä löytänyt.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Miksihän esim Qatarin Losail ei ole 1 kelpoisuutta saanut. On kummiskin aika moderni baana. Mutta toki ei Tilken suunnittelema. :alppu:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ajetaanko Losailissa rata-autokisoja? Vaiko pelkästään moottoripyörillä?
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ajetaanko Losailissa rata-autokisoja? Vaiko pelkästään moottoripyörillä?
Wikipedia tietää kertoa: Major Events GP2 Asia, SpeedCar, MotoGP, SBK.

GP2 Aasian ollessa henkihieverissä ja Speedcarin kuoltua (?) käytännössä siis vain mopoja.

Radan sivujen kalenterissakin on lähinnä mopokisoja.
 

tilkke

Member
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
7
Ainakaan Losailissa ei ole sorruttu asfalttiturva-alueisiin, mikä on tietysti aina mukavaa huomata nykyisinä ratapoliittisina aikoina. Turva-alueet ovat kuitenkin suuret (joten seinäkosketusta voi olla vaikea saada aikaan), mutteivat päästä kuljettajaa surutta ajamaan radan reunaviivojen yli, mikä saattaa tietysti johtaa nurmikko/hiekka-ajeluun, vauhdin hidastumiseen ja renkaiden likaantumiseen. Pahimmassa tapauksessa auto pyörähtää, juuttuu hiekalle ja turha keskeytys on tosiasia. Ja tämähän ei ole enää pelin henki, kun kilpa-autoilua modernisoidaan. :alppu:

Kyllä tuo veisi näin ollen kalenterissa voiton monesta siellä nyt olevasta radasta, ei niinkään profiilinsa puolesta (joka on melko tylsä), vaan turva-alueidensa, jotka a) ovat niin isoja ettei turvallisuudesta ole huolen häivää b) kuitenkin tekevät radalla pysymisen mielekkääksi, mikä - kuten sanottua - jo pelkästään on pienen juhlan aihe nykypäivänä.

Asfaltoidut turva-alueet pilaavat monen parempiprofiilisenkin radan haasteen ja nautittavuuden niin kuljettajalta kuin katsojaltakin (minulta ainakin), ja mielestäni muuttavat koko kilpa-autoilun luonnetta - huonoon suuntaan. Taisi olla Stirling Moss, joka sanoi taannoin, että suuri muutos verrattuna vielä 90-luvun ykkösiin on se, että nykyään voi viedä auton aivan äärirajoille. Mikäli ylittää omat (ja asfaltin) rajat, löytää itsensä... asfaltilta. Aikamenetystä tulee keskimäärin sekunti, ja seuraavalla kierroksella voi huoleti hakea taas äärirajojaan. Ennen taas kyse oli pikemminkin siitä, kuinka lähellä äärirajoja uskaltaa ajaa tietäen, että niiden ylittämisestä seuraa katastrofi (eikä nyt puhuta hengenvaarasta, vaan keskeytyksestä, auton hajoamisesta tai vähintäänkin tuntuvasta ajanmenetyksestä). Väittäisin, että tässä on yksi syy kuljettajien nykyiseen tasaisuuteen: ajajien erot eivät pääse oikeuksiinsa, sillä rata ei rankaise virheistä.

Räikkönen Suzukan jälkeen:

"Kisassa oli monia onnettomuuksia, mutta mielestäni niitä tulee tasaisin väliajoin Suzukassa. Kun ajaa äärirajoilla, on aina mahdollista, että tekee virheen. Ja tällä radalla pitää maksaa kova hinta virheestä korkeiden nopeuksien ja kapeiden turva-alueiden takia. Sanottuani tuon pitää lisätä, että minä todella pidin Suzukan haasteesta. Tulin mielelläni takaisin niin pitkän tauon jälkeen."

Räikkönen on kieltämättä erinomainen poikkeus F1-kuljettajissa monellakin tasolla. Pelottaa tietysti, että kuljettajat seinään vienyt Degner-mutka (jossa muuten oli myös harvinaisen onnistunut kanttari!) asfaltoidaan ensi kaudeksi. Samoin pelottaa Brasilian vitosmutkan kohtalo. Ja monen muun. Tilanne on siis se, että kaikki kaarteet, jotka ovat nopeasti ajettuna vaatineet erityistä rohkeutta ja taitoa, poistetaan kalenterista tai vähintäänkiin asfaltoidaan ulkopuolelta, mikä käytännössä tarkoittaa ajettavan pinnan leventämistä, mikä tarkoittaa viime kädessä sitä, että kaarretta ei tarvitse ajaa tarkasti. Kilpailussa voi vaikean mutkan ajaa joka kierroksella riskirajoilla, ja kun reilu ulosajo lopulta tapahtuu, on sekunnin menetys kisamatkalla paljon pienempi kuin se aika, jonka on jatkuvalla riskinotolla saavuttanut. Mahtava tilanne. Jos vastassa todella olisi seinä (tai edes se hiekka), olisi kuljettajilla paljon enemmän hävittävää ja voitettavaa joka kerta mutkan läpi ajaessaan. Ja onhan se asfaltti hiekkaa ja nurmea rumempaakin.

Hyväksyn kyllä mm. Eau Rougen seinien taannoiset poistot (vaikka olihan mutka aivan eri luokkaa kuin nykyään), mutta hiekan olisivat saaneet jättää aivan kuten olisivat saaneet jättää Pouhoniinkiin. Pouhon on (hieman kärjistäen) muuttunut kaarteesta, joka vaati taitoa ajaa keskeytyksen pelossa hiekka-alueiden sisällä nopeasti kaarteeksi, joka vaatii taitoa ajaa asfalttiin piirrettyjen viivojen sisällä nopeasti. Mielestäni suurella asfaltti-alueella valkoisten viivojen sisällä ajaminen on melkoisen kaukana kilpa-autoilun perusluonteesta. Suzukan 130R-mutkan muutostalkoot olivat myös aikanaan käsittämättömyyden multihuipentuma: koko radan (ja sarjan?) haastavin ja puhutuin mutka muutettiin mauttomaksi ja haasteettomaksi kaarteeksi suoralla. Ja edelleen, mikäli siinä kohtaa autosta hajoavat sekä ohjaus että jarrut samaan aikaan, osuu seinään melkoisen kovaa. Ainut ero on se, että enää näin ei voi tapahtua kuljettajan virheen vuoksi.

Ja sanottakoon vielä, että pidän turvallisuuskehityksestä - siis siitä, että onnettomuuden sattuessa ehkäistään kuljettajaa saamasta vammoja. Mutta en soisi keskeytyksiä (eli hiekallejuuttumisia ja seinäänajoja) lukumäärällisesti ehkäistävän. Ainakaan nykyisessä mittakaavassa. Tämän vuoden Suzukaa katsoessa ei olisi haitannut, vaikka radalla ei olisi tapahtunut yhtään ohitusta (eipä siellä juuri ohiteltukaan). Pitkästä aikaa oli vain hieno katsoa, kun auto ajoi rataa, joka ei ollut liian leveä ja jossa seinät olivat järkevällä etäisyydellä radasta ja jossa rata ei jatkunut asfalttina vaan nurmena.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
^ Ylläoleva teksti vastaa melko täydellisesti omaa mielipidettäni. Onneksi hyviä, haasteellisia ratoja on kuitenkin vielä paljon fykkösten ulkopuolella.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jopas oli pitkä avauspostaus.

Olen kyllä tilkken kanssa aika pitkälle samaa mieltä. Tosin Eau Rougen turva-alueiden asvaltointi oli lähes välttämättömyys, se nähtiin Ricardo Zontan onnettomuudessa 1999. Siinä auto pyörähti lähellä mäen lakipistettä ja mäen laella auto nousi ilmaan ja heitti voltin, kun otti reippaan pompun hiekkaesteestä. Tuollainen ilmaan lento oli tietty liian vaarallista nyky F1:lle.

Ja Spasta puhuttaessa Pouhonista olen kyllä samaa mieltä. Kyseessä ei ollut erityisen vaarallinen kaarre, mutta äärirajoilla ajamisen haaste puuttuu nykyään lähes täysin kun menivät tekemään siitä asvalttiparkkipaikan.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Loistava avaustoikki, peesailen :thumbup:

Täysin samaa mieltä, menee hermo näihin parkkipaikkahelvetteihin. Onhan se kivaa ettei auto enää pompi ja lentele, mutta ei nyt joka ikistä mutkaa tarvitse parkkipaikoittaa.

Visioni olisikin tämä: Enemmän hiekkaa turva-aluille->enemmän ulosajoja->enemmän turva-autoja->erot eivät pääse kasvamaan liian isoiksi->lisää ohituksia
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Nyt sen on Kimikin sanonut, mitä olen Abu Dabista toitottanut: Tylsä rata! Hei mutta onhan siellä hotelli joka menee radan yli! :idea:
Puitteet olisi Tilkellä ollut tehdä vaikka mitä mutta, kun ei niin ei.
Heikkalaatikko jossa leikkiä aivan vapaasti mutta kaikki panokset laitetaan arkkitehtoorisiin rakennelmiin...
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Tilkelle taas paskaa niskaan sitten... On se kumma, ettei sitä käsitetä, että se EI ole Tilken vika, että sinne on pakko laittaa ne hemmetin suuret asvaltoidut turva-alueet ja uusien ratojen pituus on suunnilleen vakio. Jos Tilke olisi elänyt esim. 70- ja 80-luvuilla miestä saatettaisiin nykyään pitää nerona. En nyt sano, etteikö Tilke olisi parempaakin jälkeä voinut tehdä, mutta ei miestä lyttyyn voi haukkua. Tilken radoilla ohittaminen on usein mahdollista ja joitain mielenkiintoisia mutkia ja kohtia radoille on tehty.

Yas Marinasta osaa sanoa sitten kisan jälkeen mitä mieltä on, jos ohittaminen onnistuu rata on hyvä. Puitteet upeat ja varikon ulostulo mielenkiintoinen yksityiskohta. Turva-alueet tietysti miinusta, korvaisivat osan edes hiekalla niin olisi paljon parempi. Nopeita mutkia tai mieleenpainuvia paikkoja ei oikein ole, joten kuskien suosioon ei taida tämä rata ikinä nousta. Katsojille tämä tuskin on kynnyskysymys, kunhan ohituksia nähtäisiin. Itselleni ainakin kelpaa yhdistelmä upeat puitteet + ohitukset mainiosti, Abu Dhabin GP voisi nousta jopa suosikkieni joukkoon. Mutta ylihuomenna sen sitten näkee.

tilkkeltä loistava viesti. Viimeinen kappale on kuin omat ajatukseni. Suzukan GP:n jälkeen jotain tuollaista yritin kertoillakin, mutta tilkke sai sen puettua hienosti sanoiksi. Juuri noin, esim. Suzuka ja Hungaroring taisivat tarjota suunnilleen saman verran ohituksia, mutta aivan eri fiilikset oli katsoa Suzukan kilpailua. Eikä Hungaroring ole edes pahimmasta päästä noiden turva-alueiden suhteen, kun on vanhempaa tekoa. Kuskitkin tykkää kun on oikeasti haastetta ja virheet maksaa, ainakin ne kovimmat kuskit. Joku Alguersuari on ehkä eri mieltä.
 

tilkke

Member
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
7
Abu Dhabi on kyllä käsittämätön rata. Miten on mahdollista, että uudella radalla on kolme shikaania?! Alkaa nimittäin pikkuhiljaa huumori loppumaan, kun FIA, Ecclestone, Tilke ja co. pistävät (asfaltoivat) maailman uusiksi.

En viitsi avautua noista parkkipaikoista sen enempää, mutta sanonpahan, että kyllä siinä ainoassa maalaisjärkeen sopivassa mutkassa ("Eau Rouge") tarvitaan myös nurmikkoturva-alue, vaikka onkin "nopea mutka". Itse asiassa juuri siinä. Radan ainoana nopeana mutkana siinä saattaisivat renkaat helposti livetä nurmikolle, jossa tilannetta ei voisi enää helposti korjata ja seurauksena olisi siis joko suurehko ajanmenetys tai seinäkosketus. Vaikutus olisi siis jotakuinkin sama kuin esim. Suzukan Dunlop-mutkassa. Nyt tuo tulee menemään niin, että puolet kuljettajista on radan ulkopuolella ensimmäisellä kierroksella. Jos Brasilian vitosmutka olisi ollut tänä vuonna asfaltoitu, Trulli olisi mennyt radan ulkopuolelta Sutilin ohi ja siis hyötynyt ulosajostaan. Ehkäpä tuo nyt opetti Trullillekin, ettei radan ulkopuolelle pidä mennä sähläämään. Niin. Tai jos oikein todellisuusorientoituneita ollaan, niin varmaan tapaus ennemminkin muistutti FIAlle ja Tilkelle jälleen kerran, että nurmikko pitää ajaa paikasta pois, jotta sinne voisi ajaa. :jaska: Ei hyvä tämä.

Ratojen pitäisi lähtökohtaisesti olla sellaisia, että jos selviää lähtöviivalta maaliviivalle, kierros hyväksytään. Niin, ettei olisi hapuilevan tuomariston päätettävissä, milloin on ajettu hyväksyttäviä reittejä tai milloin oiottu liikaa. Tätä taustaa vasten on todella ärsyttävää, että esim. shikaanit (mikäli niitä nyt pitää olla, ei uusilla radoilla ainakaan) on päällystetty asfaltilla, joka oikein kutsuu kuljettajat oikomaan sieltä. Siellähän pitäisi olla peltoa, ettei kukaan sinne vahingossa eksy. Tai sitten brutaalimpi ratkaisu (renkaita sisämutkissa), kuten Monzassa ainakin 1996 oli käytössä, olisi sekin nykyistä parempi.

http://www.youtube.com/watch?v=7gghDxw8SX8 :alppu:

Ainakaan ei olisi enää tulkinnanvarainen asia, onko oikonut shikaania. Jos menee renkaiden oikealta puolelta, hieno homma, jos väärältä --> läpiajorangaistus. Jos oikein kunnolla munaa, osuu renkaisiin ja keskeyttää. Tai edes likaa renkaansa. Tai jotain.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aiemmin toisessa ketjussa linkittämässäni jutussa Brundle vertaa Abu Dhabia nimenomaan Suzukaan siinä, että virheistä joutuu maksamaan.

"Like at Suzuka, if you make a mistake then you pay the price. Those that didn't [in Japan] looked awesome didn't they? The real stars to me were showing up in Suzuka because it was bloody tough and hard for then - and Abu Dhabi if you make a mistake you will be in the wall."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/79773
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Drivers praise Abu Dhabi circuit

"Formula 1's drivers were almost unanimous in their praise of Abu Dhabi's new Yas Marina circuit after the opening day of practice."

Jännä miten esim. Räikkösen mielipide radasta on täysin päinvastainen mitä tuossa jutussa haastateltujen kuskien.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös