Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Laskin nopeasti kisojen määrät, joissa yksikään kuljettaja ei ole keskeyttänyt kuljettajan virheen takia. 1990-luvulla kisoja oli 12 ja 2000-luvulla 36. Tulkinnanvaraisia tapauksia tietysti oli, kun pahojakin ulosajoja sattui teknisistä syistä (Iso-Britannia 1999/Schumi, Saksa 2004/Kimi). Nuo kisat ovat kuitenkin mukana aikaisemmin mainitsemissani luvuissa.

Juuri ratojen muuttamisen seurauksena tuntuu siltä, että yritetään vähentää ulosajoja ylipäätään (ei välttämättä hyvä suuntaus), ei vain sitä että niissä sattuisi mahdollisimman harvoin(tämä on hyvä suuntaus).

Koko 2000-luvun pahin ykkösissä sattunut loukkaantuminen tapahtui aivan jossain muussa kuin kolarissa tai ulosajossa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kimble ja tilkke ovat asian ytimessä.

Yliturvallisuus tappaa kiinnostavuuden lajista. Ketä kiinnostaa katsella miljonäärien ajelevan kynsien viilauksen ja hiushoidon lomassa asvalttiparkkipaikoilla jossa mummonikin uskaltaa vetää kovaa. "Ulosajo" tarkoittaa 2m leveämpää ajolinjaa kuin muilla ja parin kymmenyksen ajanmenetystä.

Sisäkarting on jo jännittävämpää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Juuri ratojen muuttamisen seurauksena tuntuu siltä, että yritetään vähentää ulosajoja ylipäätään (ei välttämättä hyvä suuntaus), ei vain sitä että niissä sattuisi mahdollisimman harvoin(tämä on hyvä suuntaus).
Mielestäni ensimmäinen on vain seurausta jälkimmäisestä. En näkisi ajovirhekeskeytysten vähenemisen olevan yksiselitteisesti huono asia. Enemmän autoja radalla -> enemmän actionia, tai vähemmän autoja -> vähemmän keskinäistä kisailua. Tietenkin on katsojien lisäksi myös sponsoreiden intressissä, että ne omat autot näkyvät radalla mahdollisimman pitkään.
Yliturvallisuus tappaa kiinnostavuuden lajista.
Riippuu kenelle. Vaarallisuus ei koskaan ole ollut minulle kiehtova asia ykkösissä. Se on minulle lajin ikäviä puolia. Enkä toivo ulosajoja, koska haluan kaikkien kuskien pärjäävän hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Abu Dhabissa kiinnitin huomiota erääseen mutkaan, jonka ulostulossa jokainen kuski antoi mennä reilusti ulos radalta. Eikö tuollaisiin paikkoihin voisi laittaa hiekkakasaa? Se tekisi mutkasta varmasti kuskien kannalta mielenkiintoisamman.
 

Aksu

Well-known member
Liittynyt
16.3.2006
Viestit
147
Mielestäni ensimmäinen on vain seurausta jälkimmäisestä. En näkisi ajovirhekeskeytysten vähenemisen olevan yksiselitteisesti huono asia. Enemmän autoja radalla -> enemmän actionia, tai vähemmän autoja -> vähemmän keskinäistä kisailua. Tietenkin on katsojien lisäksi myös sponsoreiden intressissä, että ne omat autot näkyvät radalla mahdollisimman pitkään.

Riippuu kenelle. Vaarallisuus ei koskaan ole ollut minulle kiehtova asia ykkösissä. Se on minulle lajin ikäviä puolia. Enkä toivo ulosajoja, koska haluan kaikkien kuskien pärjäävän hyvin.
Tolla ajattelutaval formula radat on kuolemas! uudet radat on täyttä paskaa oikeestaan!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tolla ajattelutaval formula radat on kuolemas!
Määrittele "formula radat". (Ja miksei saman tien mitä tarkoitat radan kuolemisella.)

F1-historian aikana lähes joka vuosi on kalenteriin tullut uusi rata tai useampia. Jos mukaan lasketaan vanhojen ratojen radikaali muuttaminen, niin koko 60 vuoden aikana on vain 11 vuotta, jolloin ei ole tullut uutta rataa tai vanhan radan täysin uutta versiota (Silverstonen lukuisia muutoksia en ole laskenut mukaan).

2000-luvulla uusia ratoja on tullut vähiten verrattuna aiempiin vuosikymmeniin. Tällä vuosikymmenellä on myös eniten vuosia, jolloin kalenteriin ei ole tullut yhtään uutta rataa (kolme).
uudet radat on täyttä paskaa oikeestaan!
Riippuu millä tavalla ratoja arvotetaan. Ohitustilastoissa uudet radat ovat pääosin aika korkealla, kuten tänne postaamani tilasto osoittaa.
 
Viimeksi muokattu:

tilkke

Member
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
7
No onhan sitä olemassa toi Klaas Zwartin Ascari Race Resort:
http://www.diseno-art.com/encyclopedia/archive/ascari_race_resort.html
Tässä videota tuolta:

http://www.youtube.com/watch?v=Oj6sBdpzx2E

Riippuu millä tavalla ratoja arvotetaan. Ohitustilastoissa uudet radat ovat pääosin aika korkealla, kuten tänne postaamani tilasto osoittaa.
Minä arvostan linkkini kaltaista menoa. Muutamaa hiukan turhaa shikaania lukuunottamatta äärimmäisen kiintoisa rata. Ja ne shikaanitkin ovat hauskempia kuin ykkösten joka suuntaan päällystetyt ja hitaat vastaavat. Radan leveys on otollinen, turva-alueet kaunista, mutta rankaisevaa nurmikkoa ja rata sisältää paljon pieniä mutkia ja mäkiä, joista pidän. Pidän kallistuksista. Pidän vauhdin tunteesta, jota syövät sekä liian leveät radat että liian suuret turva-alueet. Erittäin virheherkkä, erittäin haastava. Mutkissa on monia ajolinjoja. Paljon pitkiä ja paljon nopeita mutkia. Tuolla on pelkästään nautinto katsella yhtä autoa ajamassa. Tuolla kun menee ohi, on se paljon hienompi tapahtuma kuin ohitus kilometrin mittaisen leveän suoran päässä olevassa hitaassa mutkassa. Rata muistuttaa monelta osin Brands Hatchia.

Tärkeimpänä tietysti se, että ihanneajolinja kulkee äärettömän lähellä (eikä tuo ollut ontuva vertaus, vaan kirjaimellisesti otettava fakta) päässä liukkaasta nurmikosta/puskista, jonne eksyessään rikkoo autonsa tai ajautuu seinään. Ykkösten muovisen uuden ajan radoilla taas välittömästi ihanneajolinjan ulkopuolella on edelleen asfalttia, joten "äärirajoilla ajaminen" saa tahattoman humoristisen sivumerkityksen. "Ajoin puolen sentin päässä valkoisesta viivasta" ei kuulosta aivan niin hienolta kuin, että "ajoin puolen sentin päässä keskeytyksestä." Siinäpä se varsinainen pointtini.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tässä videota tuolta:

http://www.youtube.com/watch?v=Oj6sBdpzx2E

Minä arvostan linkkini kaltaista menoa.
Rata vaikuttaa mukavalta ajettavalta simulaattorissa (hieman hölmöä oikaistavaa shikaania lukuunottamatta), mutta sillä ei nähtäisi ainuttakaan ohitusta nykyisillä F1-autoilla. Imola on myös mukava ajettava, mutta F1-fanitkin valittivat jatkuvasti, kuinka tylsiä siellä ajettavat kisat ovat (varsinkin Sennan kuoleman jälkeen tehtyjen muutoksien jälkeen). F1-radalle on muitakin kriteerejä kuin se, kuinka kiva se on ajaa.

Nurmikko on vihoviimeinen alusta turva-alueille. Olennaista on ymmärtää kääntöpuoli. Haluammeko lisää vakavia tai uran päättäviä loukkaantumisia tai pahimmillaan kuolemantapauksia? Minä ainakaan en halua. Kyse ei ole pelkästään kuljettajan omasta virheestä, vaan kuljettajasta riippumattomista syistä (teknisistä vioista ja kuljettajien keskinäisistä virhearvionneista).

Pitäisikö F1:n ajaa kuskeille vaarallisilla radoilla? Minun mielipiteeni on ei, mutta jotkut muut seuraajat hakevat F1:stä (ja ehkä moottoriurheilusta yleisemminkin) jotain muuta kuin minä.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Rata vaikuttaa mukavalta ajettavalta simulaattorissa (hieman hölmöä oikaistavaa shikaania lukuunottamatta), mutta sillä ei nähtäisi ainuttakaan ohitusta nykyisillä F1-autoilla. Imola on myös mukava ajettava, mutta F1-fanitkin valittivat jatkuvasti, kuinka tylsiä siellä ajettavat kisat ovat (varsinkin Sennan kuoleman jälkeen tehtyjen muutoksien jälkeen). F1-radalle on muitakin kriteerejä kuin se, kuinka kiva se on ajaa.

Nurmikko on vihoviimeinen alusta turva-alueille. Olennaista on ymmärtää kääntöpuoli. Haluammeko lisää vakavia tai uran päättäviä loukkaantumisia tai pahimmillaan kuolemantapauksia? Minä ainakaan en halua. Kyse ei ole pelkästään kuljettajan omasta virheestä, vaan kuljettajasta riippumattomista syistä (teknisistä vioista ja kuljettajien keskinäisistä virhearvionneista).

Pitäisikö F1:n ajaa kuskeille vaarallisilla radoilla? Minun mielipiteeni on ei, mutta jotkut muut seuraajat hakevat F1:stä (ja ehkä moottoriurheilusta yleisemminkin) jotain muuta kuin minä.
Eiköhän tässä kaverit ole pääsääntöisesti tarkoittaneet sitä, että virheistä rangaistaisiin, eikä niitä kuitattaisi vain parin sekunnin aikatappiolla laajojen turva-alueiden toimesta.

Sitäpaitsi jos radan suunnittelija on tehtäviensä tasalla, rata voi olla kiva ajaa ja myös turvallinen.

Argentiinan San Luis:

 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Nurmikko on vihoviimeinen alusta turva-alueille. Olennaista on ymmärtää kääntöpuoli.
Tuon todenmukaisuus nähtiin hyvin Interlagosissa. Grosjeanin ulosajossa meinasi tulla tuo "kääntöpuoli" esiin kirjaimellisesti, eikä Sutilkaan olisi tullut takaisin Alonson tielle, jos tuossa olisi hiekkaa tai asfalttia. Toisaalta, hiekka olisi hyvin todennäköisesti flipannut Sutilin ympäri ja olisi taas nähty sitä "kääntöpuolta".
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Mielestäni kuljettajien tulisi hyväksyä että kilpa-autoilussa voi kuolla. Lähtekää himaan sitten jos pelottaa.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Mielestäni kuljettajien tulisi hyväksyä että kilpa-autoilussa voi kuolla. Lähtekää himaan sitten jos pelottaa.
Minäkään en toivo kenellekään kuolemaa, mutta olen kyllä pitkälti samaa mieltä. Nyky autojen luotettavuus ja turvallisuus ovat sitä tasoa, että monella radalla voitaisiin ajaa ihan hyvin ilman noita &¤##! asfalttisia turva-alueita. Ihan ok jos niitä on kaikista pahimmissa paikoissa, mutta ei sitä koko rataa tarvitse asfaltilla päällystää!

Tilken radoillakin olisi paljon parempaa kisailua ilman ylenpalttista asfalttia. Tämä onkin yksi ärsyttävimmistä epäkohdista formuloissa tällä hetkellä. Mutta koska turvallisuus ennen kaikkea niin ei noita tulla varmaan koskaan poistamaan. :nope:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sitäpaitsi jos radan suunnittelija on tehtäviensä tasalla, rata voi olla kiva ajaa ja myös turvallinen.

Argentiinan San Luis:
Eikä ainuttakaan ruoho- tai hiekkaturva-aluetta. ;)

Onhan tuo varmasti kiva ajaa, mutta siellä nähtäisiin puuduttavia F1-kisoja, koska ohituspaikkoja ei ole ja jokaisesta ulosajosta seuraisi safety car.
Mielestäni kuljettajien tulisi hyväksyä että kilpa-autoilussa voi kuolla. Lähtekää himaan sitten jos pelottaa.
Varmaan jollain tapaa hyväksyvätkin, mutta se ei tarkoita sitä, että kuolemanvaaraa tulisi lisätä. F1 ei ole uskallus- vaan taitolaji.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Varmaan jollain tapaa hyväksyvätkin, mutta se ei tarkoita sitä, että kuolemanvaaraa tulisi lisätä. F1 ei ole uskallus- vaan taitolaji.
Ja itsehän sen totesit. Ei ole taitolajista kyse jos voi ajaa "eiseniinjustiinsavaikkeiradallapysyiskäänkunsieltäpääseesamantientakasin" -mentaliteetillä koko ajan limitillä, eikä saada rangaistusta virheistään. Rangaistuksella en nyt tarkota sitä että siellä valkosten viivojen ulkopuolella pitäs olla jotenkin hengenvaarallista. Hiekkaa sinne missä sitä tarvitaan ja muuten mentäisiin nurmella. Turhat asfalttialueet pois. Ainoa argumentti hiekkaa vastaan tuntuu olevan auton kaivautuminen. Enpä muista että jollain olisi auto "kaivautunut" mihinkään sitten Dinizin -99 Nyrrellä...ja siinäkin auto meni katolleen nurmikolla jossa tuo turvakaari mikälie murtui.

Jotenkin tämä väittely tuntuu polkevan paikallaan. Toistellaan vaan omia mielipiteitä :jaska:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Eikä ainuttakaan ruoho- tai hiekkaturva-aluetta. ;)

Onhan tuo varmasti kiva ajaa, mutta siellä nähtäisiin puuduttavia F1-kisoja, koska ohituspaikkoja ei ole ja jokaisesta ulosajosta seuraisi safety car.

Varmaan jollain tapaa hyväksyvätkin, mutta se ei tarkoita sitä, että kuolemanvaaraa tulisi lisätä. F1 ei ole uskallus- vaan taitolaji.
Abu Dhabissa nähtiin puuduttava F1-kisa, koska ei näkynyt sen koommin safety caria kuin juuri ohituksiakaan. Sillä hiekalla/asfaltilla/seinällä valkoisen viivan tuolla puolen on myös psykologinen merkitys kuljettajalle. Moni kaveri varmasti ajaisi eri tavalla, jos tiedostaisi, ettei kisaa enää jatketa virheen jälkeen.

Taitoluistelu on taitolaji, jääkiekossa vaaditaan myös asennetta ja uskallusta. Formula 1 on tänä päivänä vertauskuvallisesti lähempänä tuota ensin mainittua.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Riippuu millä tavalla ratoja arvotetaan. Ohitustilastoissa uudet radat ovat pääosin aika korkealla, kuten tänne postaamani tilasto osoittaa.
Silläkin uhalla, että taas toistan itseäni ja raivostutan toisia, niin pakko sanoa, että tuo on kyllä varsin yksipuolinen ja kylmä tapa arvottaa ratoja.

Jos radan mitta on se, että siellä nähdään paljon ohituksia, niin Omegan vanhoista ajanottopapereista voisi päätellä, että paras formularata on soikea ovaali Michiganissa. Maailman paras kilparata taas, puhtaasti ohitustilastoja katsottaessa, olisi varmaan Talladega. Tilken on ihan turha rakentaa monimutkaratoja, kun ovaali olisi paljon parempi ohitustilastojen kannalta.

Ja ajatella, ettei F1:ssä ole yhtään täällaista rataa. Syy F1:n tylsiin kilpailuihin ja vähiin ohituksiin on löytynyt! :cool:

Ja näin se menee, jos jalostamme sanomaasi pitemmälle. Vielä pitemmälle kun mennään, niin jos ratoja arvotetaan ohitusmäärien kautta, niin miksei sitten suoraan sarjoja?

Lievä OT-vastaus:
Jeeves sanoi:
Taitoluistelu on taitolaji, jääkiekossa vaaditaan myös asennetta ja uskallusta. Formula 1 on tänä päivänä vertauskuvallisesti lähempänä tuota ensin mainittua.
Taitoluistelu on taitolaji, mutta jääkiekko on pelkkä lasten peli. Moottoriurheilu siis onneksi on lähempänä taitoluistelua. :D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös