Turkin rataa on kuljettajien toimesta kehuttu, miksi ei kehuta Tilkeä?
Toki kehuja silloin annetaan, kun ne on ansaittu. Tosin jos koko elämänsä aikana ammatissaan tekee yhden hyvän ja viisitoista surkeaa työtä, niin helpostihan siinä tulee tunnetuksi jonain muuna kuin nerona.
Turkin Istanbul Park on vehreänä ja vihreänä ihan hyvännäköinen rata-alue ja itse ratakin on suunniteltu mielenkiintoisesti. Sen jälkeen tosin Tilke on joko tullut hulluksi tai vain hävittänyt harppinsa, sillä esimerkiksi Yas Marinassa oli vain kaksi ei-viivottimella piirrettyä mutkaa ja 21-mutkan radassa se on pikkasen liian vähän minun makuuni. Ja Tilke ei voi edes puolustautua sillä, että asemakaava olisi määritellyt radan profiilin ja mutkat, koska hän itse sai suunnitella saaren rakennukset.
Itse pidan Sepangia, Sakhiria ja Istanbul Parkia jokseenkin hyvinä ratoina, joskaan eivät ne mitenkään erikoisia ole. Tai ehkä juuri siinä on se syy, että ne vielä menettelee. En tiedä. Mutta sen tiedän, ettei kolme kahdestatoista ole kovinkaan mairittelevaa...
Mutta mikäli Superleague Formula ensi vuonna Turkissa ajaa, niin tuleepahan sekin rata testattua kunnon autolla. Monzan tai Magny-Coursin ohituslukemiin tuskin siellä päästään, mutta odotetaan ja kattellaan.
Ohitukset on vielä kohtalainen perustelu arvostella rataa, täällä kun porukka pitää hyvänä sellaista rataa jossa on värikäs kilpailu. Ja värikkääksihän se tulee jos ohituksia on paljon. Tosin jos värikkyys on ulosajoissa niin silloin Tilke ei pärjää.
Eli vaikka tarkoitinkin sen alunperin vitsiksi, niin Tilken todellakin kannattaisi siirtyä ovaalisuunnittelijaksi. Saisi vihdoinkin "viihdesuunnittelijan" tittelin. Radat olisivat nopeita, taitoa vaativia, turva-alueet pieniä (olemattomia), muurit radassa kiinni ja kisat viihdyttäviä, kun ohituksia tulee paljon.
"Katuratasuunnittelun Herman Tilkenä" Tilke loistaa muuten upealla CV:llään: Valencia on yleisesti tunnustettu katastrofi ja singaporelaisille ei suoraan kelvannut miehen piirustukset. Näiden lisäksi hän on vastuussa Pekingin katuratahirvityksestä, jota vielä perjantaina pidettiin yleisesti liian vaarallisena, mutta iltapäivän ajamisen jälkeen vain yksinkertaisesti ajamattomana, kun Tilken neulansilmä olikin liian tiukka. Bucharest Ring on mahtava osoitus kuinka paljon alue vaikuttaa rataprofiiliin ja kuinka turha tekijä Tilke sitä kautta oli tämän radan suunnittelussa.
Tilken käsialaa on myös Jakartan toteutumaton katurata, mikä paperilla näytti kohtuullisen perinteiseltä (ja taas siksi kai toimivalta), mutta jolla ei koskaan ajettu kilpaa, koska paikallisilta loppuivat rahat. Siitä en voi Tilkeä syyttää. Paitsi jos hänen palkkionsa oli rahojen ehtymisen syy...