Eiköhän toistuva viittaamiseni ohitustilastoihin kerro päinvastaista.
Sääolot ja turva-autot poislukien ohitustilastotkin näyttäisivät huomattavan erilaisilta. Ja jos joku sitten innostuu ajamaan tosissaan kilpaa nyky-ykkösissä (kuten Vettel Australiassa´09) ja seurauksena sattuu tulemaan hieman osumia, niin kuljettajaa palkitaan rangaistuksilla (vieläpä täysin kohtuuttomilla) seuraavaan kisaan.
Ylipäätään koko nykyinen systeemi on täysin sairas. Kiilaamiset ja muut likaisemmat temput katsotaan läpi sormien tai niitä harrastava selviää pelkillä varoituksilla, mutta jos normaalissa kilpailutilanteessa rytisee, niin rangaistuksissa ei todellakaan säästellä.
Kaipaan Formula ykkösiin ohitusten lisäksi myös sitä vanhaa hyvän ajan kilpa-autoilua, että sijoitustaan saa reiluilla otteilla myös puolustaa ilman pelkoa rangaistuksista.
Radasta riippumattomiin onnettomuuksiin on paha vaikuttaa muuttamalla ratoja turvallisemmiksi. Turva-alueiden paranemisen vuoksi Massa ei kuitenkaan saanut lisävaurioita törmäyksestään.
Viittasinkin tuolla siihen, että sanoit haluavasi nähdä Formula ykkösiä ainoastaan radoilla jotka ovat kuljettajille turvallisia. Mutta kuten Unkarin tapaus osoittaa, ei sellaista rataa olekaan joka olisi kuljettajille vaaraton.
Ayrton Senna menehtyi Imolassa 1994 oikean eturenkaan tukivarren lävistettyä ulosajossa hänen kypäränsä. Seurauksena onnettomuudesta ei kuitenkaan ollut se, että oltaisiin heti lähdetty poistamaan kuljettajille, ratahenkilökunnalle ja yleisölle ulosajoissa hengenvaarallisten lentävien renkaiden mahdollisuutta, vaan seuraavalle kaudelle Tamburello-mutkasta tehtiin shikaani.
Tottakai katsotaan. Tässä ketjussa kuitenkin puhutaan erityisesti radoista. Muut turvallisuusparannukset ovat hyvä juttu, mutteivät tietenkään poista ratojenkin turvallisuuden parantamisen tarvetta.
Eivät tietenkään poista ratojen turvallisuuden parantamisen tarvetta, mutta ratojen turvallisuuskehitys ei todellakaan oikeuta poistamaan radoilta kaikkia haasteita "turvallisuusriskeinä" ja asfaltoimaan koko aluetta. En asfaltin käyttöä turva-alueilla tietenkään täydellisesti vastusta, mutta nykyään tuo "kehitys" on lähtenyt täysin käsistä.
En tiedä miksi vertaat yli 5 kilometrin ratoja "karting-areenoihin". Asfalttiturva-alueet ovat vain osa kehitystä, halusi sitä tai ei. Ei liity mitenkään F1-sirkuksen laajenemiseen Aasiaan tai esim. Tilkeen (vaikket häntä maininnutkaan). Esim. Portimaossa on myös asfalttiset turva-alueet ja tuleehan niitä perinteisemmillekin GP-radoille.
"Suuri Karting-areena" on kieltämättä se täsmällinen kuvaus.
Niin, kehitys Formula ykkösissä? Esim. Joidenkin mielestä urarenkaat tulivat kaudella 1998 Formula ykkösiin "luonnollisen kehityksen" seurauksena ja pitivät slicksien haikailijoita vanhanaikaisina. Noh, kaudelle 2009 slicksit tekivät paluun ja urarenkaat siirtyivät kaikkien suureksi iloksi historiaan.
Sama välitankkauksen, härpäkkeiden sekä usean muun asian suhteen.
Ja tokihan Portimaossakin on asfalttia turva-alueilla, mutta ero Tilken uusimpiin tuotoksiin on suorastaan häikäisevä. Portugalissa asfaltin sijoittelussa on käytetty järkeä ja luovuutta, eikä vain automaattisesti asfaltoitu koko aluetta. Mitään pakkoa esim. Abu Dhabin kaltaiseen rataan turva-alueiden asfaltoinnin puolesta ei siis todellakaan ole.
F1-sirkuksen laajeneminen Aasiaan ja Tilkeen kuuluu asiaan sikäli, että kaikki uudet radat idässä ovat ja tulevat ainakin kahden seuraavan kalenteriin otettavan uuden radan osalta olemaan kyseisen suunnittelijan käsialaa. Ja ratojen turvallisuuden ohellahan puhutaan radoista myös kokonaisuuksina.