Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24282
Sijainti
lappeen Ranta
Emme todellakaan pääse samalle aaltopituudelle, sillä en näe mitä hyvää siinä on, että kisan ajaa loppuun vähemmän autoja.
Ei se välttämättä vähennä kisan loppuun asti ajavia autoja jos ulosajosta rokotetaan hiukan rankemman jälkeen (siis "ajellaan asfalttialueita pitkin takaisin radalle" vs. "jäädään hiekalle/nurmikolle"). Kuljettajat toivon mukaan ajaisivat hiukan varovaisemmin kun ei voisi kokeilla, että millä vauhdilla auto ei enää pysy radalla ja sitten siitä hiukan laskea nopeutta seuraavilla kerroilla.

Eli jos ulosajo tietäisi keskeytystä niin niitä ulosajoja ei sitten ihan samaan malliin tulisi.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Noihin turva-alueisiin voisi tehdä tosiaan kompromissin; viis metriä nurtsia, viis metriä hiekkaa ja loput asfalttia. Plus esittäisin vielä semmosen radikaalin ratkaisun, että kanttarit kokonaan pois.
Kanttareiden poisjättäminen toisi vain hiekkaa, likaa, ym. roskaa radalle, kun kuljettajat leikkaisivat (etenkin hitaita) mutkia ahneuksissaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei se välttämättä vähennä kisan loppuun asti ajavia autoja jos ulosajosta rokotetaan hiukan rankemman jälkeen (siis "ajellaan asfalttialueita pitkin takaisin radalle" vs. "jäädään hiekalle/nurmikolle"). Kuljettajat toivon mukaan ajaisivat hiukan varovaisemmin kun ei voisi kokeilla, että millä vauhdilla auto ei enää pysy radalla ja sitten siitä hiukan laskea nopeutta seuraavilla kerroilla.

Eli jos ulosajo tietäisi keskeytystä niin niitä ulosajoja ei sitten ihan samaan malliin tulisi.
Tulisi niitä silti enemmän kuin asfalttialueisilla radoilla. Alonso ei olisi keskeyttänyt Brasiliassa, jos Sutilin liu'un alusta olisi ollut asfaltti. Eikä Alonsolla ollut keskeytykseensä osaa eikä arpaa, joten hänen varovaisuutensa ei vaikuta asiaan. Kukaan tuon tapauksen uhreista ei luultavasti olisi keskeyttänyt, koska auto ei olisi alunperinkään lähtenyt Trullilta lapasesta.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Kun keskeytykset vähenevät, niin osa kisan jännityksestä katoaa. Esim. mestaruustaistelut ovat aika lailla taputeltuja jos joku kuljettaja on päässyt hiukan karkuun, koska 0 pisteen kisan sattuminen kuljettajalle joka johtaa mestaruustaistoa on harvinaista. Lähinnä vain tekninen vika voi aiheuttaa keskeytyksen. Kuvitelkaapa, jos Kiinassa 07 varikon sisääntulossa olisikin ollut pelkkää asfalttia. Lewis olisi päässyt matelemaan varikolle ja varmistamaan mestaruuden. Toinen joka tottakai tekee pelistä mielenkiintoisemman on vaihtelevat sääolosuhteet, kuten 2008 Brasilian kisa osoittaa.

Tämä esimerkki tuli minulle mieleen tämän iltaisesta NASCAR-kisasta, jossa sarjaa johtanut kuljettaja kolaroi ja siten mestaruustaisto sai ihan uuden luonteen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kun keskeytykset vähenevät, niin osa kisan jännityksestä katoaa. Esim. mestaruustaistelut ovat aika lailla taputeltuja jos joku kuljettaja on päässyt hiukan karkuun, koska 0 pisteen kisan sattuminen kuljettajalle joka johtaa mestaruustaistoa on harvinaista. Lähinnä vain tekninen vika voi aiheuttaa keskeytyksen.
Koska tilanne on kaikille sama, niin tottahan tuo kaulan ottanut kuski on mestaruutensa ansainnutkin. Reilumpaahan se on voittaa se mestaruus ajamalla kuin vähempien keskeytysten takia.

Kaulan ottanut kuljettaja ei ota samanlaisia riskejä kuin takaa-ajajat, oli turva-alueet mitä materiaalia tahansa. Oikea taktiikka onkin varmistella tuossa tilanteessa.

Pääosa keskeytyksistä on jo nyt teknisiä vikoja.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Niin, jostain syystä monet haluavat virheistä rangaistavan keskeytyksellä. Kelpaako, jos sen drive-throughn sijaan annetaankin valkoisen viivan ylityksestä musta lippu?
Ei, koska kyse on siitä että kuljettaja itse tekee virheen ja kärsii siitä sen mukaisen rangaistuksen. Kilpaa ajetaan radalla, ja siellä on näin ollen syytä pysyä. Jos ajaa pihalle niin silloin saa myös kärsiä(ei fyysisesti) seuraamukset. Vihoviimeinen ratkaisu olisi se, että tuomarit alkaisi rankaisemaan ulosajoista. Silloin nähtäisiin pahimmillaan -96 Monzan kaltaisia paniikkiratkaisuja, jotka eivät hyödyttäisi ketään. Tehdään turva-alueet sellaisiksi että ne todella kannustavat ajamaan siellä radan puolella.

Vai onko edelleen kyse siitä, että sen pitää olla samalla vaarallista?

Emme todellakaan pääse samalle aaltopituudelle, sillä en näe mitä hyvää siinä on, että kisan ajaa loppuun vähemmän autoja.
Tunnut nyt pahasti sekoittavan vaativan ja vaarallisen keskenään. Se että rata on vaativa, ja mahdollinen ulosajo johtaa keskeytykseen, ei tee radasta vaarallista. Ja kuten sanoit, kisat ajetaan loppuun asti. Jos auto ei pysy hanskassa kisapituutta, niin minkäs sille voi? Virheitä on silti turha antaa anteeksi. Miten voit lainkaan sulattaa Monacoa, jossa jokainen virhe tietää suurella varmuudella kisan päättymistä? Aika paljon sielläkin tuppaa silti autoja tulemaan maaliin...

Törmäystestit tehdään suorien törmäysten varalta. Autot todistetusti kestävät kovia suoria iskuja. Sen sijaan holtitonta pyörimistä ja sen aiheuttamia arvaamattomia osumakulmia vastaan monokokkeja ei testata. Vauhdit nimenomaan ovat usein "mielettömän kovia". Noita pyörimisiähän on nähty nimenomaan kovavauhtisten suorien jälkeisissä jarrutuksissa (esim. Variante della Roggiassa).
Ihan totta. En kyllä muista (F1:ssä) kenenkään kuljettajan loukkaantuneen tuollaisessa tilanteessa. Vai miten mahtoi käydä Dinizin? Aika harvoin (onneksi) auto muutenkin pyörivät katon kautta ympäri.

Tulisi niitä silti enemmän kuin asfalttialueisilla radoilla. Alonso ei olisi keskeyttänyt Brasiliassa, jos Sutilin liu'un alusta olisi ollut asfaltti. Eikä Alonsolla ollut keskeytykseensä osaa eikä arpaa, joten hänen varovaisuutensa ei vaikuta asiaan. Kukaan tuon tapauksen uhreista ei luultavasti olisi keskeyttänyt, koska auto ei olisi alunperinkään lähtenyt Trullilta lapasesta.
On tosi että Alonso oli tuossa ihan turha sivullinen urhi, ja törmäys oli nurmikon syytä. Se taas ei ole radan vika että niinkin kokenut kuski kuin Trulli, tunkee väkisin ulkopuolelle nopeaan mutkaan vaikka tietää että kanttarin takana odottaa liukas nurmi. Ihan kuin olisi jäänyt veriin se ettei sillä ole niin väliä missä rata loppuu ja turva-alue alkaa. Toisaalta jos tuossa kohtaa olisi asfalttia, niin puolet autoista hakisi ekalla kierroksella vauhtia ulkopuolelta, mikä taas sotii täysin kilvan ajon periaatetta vastaan. Pysytään edelleen siellä radan puolella. Tuntuu että tätä saa toistella tuhannetta kertaa.

[huomenna lähden lomalle keräämään uutta puhtia tähänkin vääntöön joten joku muu saa ottaa ohjat sillä välin. Periksi ei anneta! :D]
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mielestäni uudet F1-radat ja niiden turva-alueet tulisi suunnitella siten, ettei asvalttia tarvittaisi hiekan ja nurmikon tilalla.

Nopeat mutkat voisivat sisältää ovaaleilta tutun SAFER -muurin aivan radassa kiinni. Hitaampiin paikkoihin niin pitkä turva-alue, että tasainen nurmikko/hiekka -alue riittää hidastamaan tarpeeksi ennen rengasmuuria.

SAFER -muuri:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tunnut nyt pahasti sekoittavan vaativan ja vaarallisen keskenään. Se että rata on vaativa, ja mahdollinen ulosajo johtaa keskeytykseen, ei tee radasta vaarallista.
Puhumme turva-alueen materiaalista. Joissain kohdissa ruoho ja hiekka ovat vaarallisia. Hitaissa vauhdeissa toki ei, mutta niitä koukkauksia turva-alueen kautta tehdäänkin juuri nopeiden mutkien ulkokurveissa, joissa asfaltti on turvallisin vaihtoehto. Varsinkin kun turva-aluetta ei yleensä voi suurentaa määrättömästi. Ruoholla ja hiekalla alueiden pitäisi olla huomattavasti suurempia.
Miten voit lainkaan sulattaa Monacoa, jossa jokainen virhe tietää suurella varmuudella kisan päättymistä? Aika paljon sielläkin tuppaa silti autoja tulemaan maaliin...
Huonosti. Ratana Monacolla ei pitäisi olla mitään asiaa F1-kalenteriin, mutta historiansa takia se on siellä ja pysyy. Onneksi nopeudetkaan eivät nouse yli kolmensadan kuin korkeintaan hetkellisesti ennen tunnelinjälkeisen shikaanin jarrutusta. Muistan 1996 kisan, kun ruutulipulle tuli kolme autoa 22:a. :nope:
Ihan totta. En kyllä muista (F1:ssä) kenenkään kuljettajan loukkaantuneen tuollaisessa tilanteessa. Vai miten mahtoi käydä Dinizin? Aika harvoin (onneksi) auto muutenkin pyörivät katon kautta ympäri.
Itse asiassa hiekassa on sekin huono puoli, että auton päätyessä "katolleen" turvakaari kaivautuu hiekkaan, eikä suojaa kuskin päätä kuten pitäisi. Eihän noita pyörimisiä nykyään F1:ssä juuri tapahdu, kun vaaralliset paikat on jo korvattu asfaltilla.
Pysytään edelleen siellä radan puolella. Tuntuu että tätä saa toistella tuhannetta kertaa.
Tehdään nyt varmuuden vuoksi se selväksi, että minäkään en kannata sitä, että radan ulkopuolista aluetta käytetään kisaamiseen. Pitempää kautta kiertämistä FIA tuntuu tällä hetkellä katsovan läpi sormien järjestelmällisesti (jollei sitä kautta ohiteta), joten ilmeisesti se on heille hyväksyttävä seuraus turvallisuuden parantamisesta.

En kuitenkaan hyväksy turvallisuudesta tinkimistä sen takia, että katsojia miellytettäisiin. Osa jo tehdyistä asfalttialueista voitaisiin kyllä toteuttaa toisin (kuten ratasuunnitelmassani tein), mutta yleispätevä "asfaltin tilalle hiekkaa ja ruohoa" -ajattelu on yksinkertaisesti haihattelua. Ei tule tapahtumaan, joten sen ehdottaminen on yhtä mielekästä kuin Nordschleifen vaatiminen takaisin kalenteriin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielestäni uudet F1-radat ja niiden turva-alueet tulisi suunnitella siten, ettei asvalttia tarvittaisi hiekan ja nurmikon tilalla.

Nopeat mutkat voisivat sisältää ovaaleilta tutun SAFER -muurin aivan radassa kiinni.
Abu Dhabissahan turva-alueet olivat muita uusia ratoja kapeammat, koska niiden jälkeen tuli Tecpro-muurit, jotka korvaavat perinteiset rengasvallit. Vastine SAFERille siis.

En kyllä halua nähdä muureja aivan radan vieressä, ellei ole ihan pakko (=lähinnä katuradalla). Ne tietävät irtoavia osia ja kimpoilua takaisin radalle ja huonolla tuurilla suoraan toisiin autoihin. Ja tietenkin lisää Safety Careja.

Ne toimivat ovaaleilla paremmin, koska
a) ei ole parempia vaihtoehtoja
b) mutkat ovat loivia, joten törmäyskulmakin on yleensä loiva.

Muuri Puohonin ulkokurvissa radassa kiinni? Ei kuulosta ollenkaan hyvältä. Turva-alueen taakse se kyllä sopisi.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ratana Monacolla ei pitäisi olla mitään asiaa F1-kalenteriin, mutta historiansa takia se on siellä ja pysyy. Onneksi nopeudetkaan eivät nouse yli kolmensadan kuin korkeintaan hetkellisesti ennen tunnelinjälkeisen shikaanin jarrutusta. Muistan 1996 kisan, kun ruutulipulle tuli kolme autoa 22:a. :nope:
Älä nyt vain sano että sinusta vuoden 1996 Monacon GP oli yksiselitteisesti huono ja ei-viihdyttävä kilpailu vain siksi, että ruutulipulle asti selvisi kolme autoa?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Eiköhän toistuva viittaamiseni ohitustilastoihin kerro päinvastaista.
Sääolot ja turva-autot poislukien ohitustilastotkin näyttäisivät huomattavan erilaisilta. Ja jos joku sitten innostuu ajamaan tosissaan kilpaa nyky-ykkösissä (kuten Vettel Australiassa´09) ja seurauksena sattuu tulemaan hieman osumia, niin kuljettajaa palkitaan rangaistuksilla (vieläpä täysin kohtuuttomilla) seuraavaan kisaan.

Ylipäätään koko nykyinen systeemi on täysin sairas. Kiilaamiset ja muut likaisemmat temput katsotaan läpi sormien tai niitä harrastava selviää pelkillä varoituksilla, mutta jos normaalissa kilpailutilanteessa rytisee, niin rangaistuksissa ei todellakaan säästellä.

Kaipaan Formula ykkösiin ohitusten lisäksi myös sitä vanhaa hyvän ajan kilpa-autoilua, että sijoitustaan saa reiluilla otteilla myös puolustaa ilman pelkoa rangaistuksista.

Radasta riippumattomiin onnettomuuksiin on paha vaikuttaa muuttamalla ratoja turvallisemmiksi. Turva-alueiden paranemisen vuoksi Massa ei kuitenkaan saanut lisävaurioita törmäyksestään.
Viittasinkin tuolla siihen, että sanoit haluavasi nähdä Formula ykkösiä ainoastaan radoilla jotka ovat kuljettajille turvallisia. Mutta kuten Unkarin tapaus osoittaa, ei sellaista rataa olekaan joka olisi kuljettajille vaaraton.

Ayrton Senna menehtyi Imolassa 1994 oikean eturenkaan tukivarren lävistettyä ulosajossa hänen kypäränsä. Seurauksena onnettomuudesta ei kuitenkaan ollut se, että oltaisiin heti lähdetty poistamaan kuljettajille, ratahenkilökunnalle ja yleisölle ulosajoissa hengenvaarallisten lentävien renkaiden mahdollisuutta, vaan seuraavalle kaudelle Tamburello-mutkasta tehtiin shikaani.

Tottakai katsotaan. Tässä ketjussa kuitenkin puhutaan erityisesti radoista. Muut turvallisuusparannukset ovat hyvä juttu, mutteivät tietenkään poista ratojenkin turvallisuuden parantamisen tarvetta.
Eivät tietenkään poista ratojen turvallisuuden parantamisen tarvetta, mutta ratojen turvallisuuskehitys ei todellakaan oikeuta poistamaan radoilta kaikkia haasteita "turvallisuusriskeinä" ja asfaltoimaan koko aluetta. En asfaltin käyttöä turva-alueilla tietenkään täydellisesti vastusta, mutta nykyään tuo "kehitys" on lähtenyt täysin käsistä.

En tiedä miksi vertaat yli 5 kilometrin ratoja "karting-areenoihin". Asfalttiturva-alueet ovat vain osa kehitystä, halusi sitä tai ei. Ei liity mitenkään F1-sirkuksen laajenemiseen Aasiaan tai esim. Tilkeen (vaikket häntä maininnutkaan). Esim. Portimaossa on myös asfalttiset turva-alueet ja tuleehan niitä perinteisemmillekin GP-radoille.
"Suuri Karting-areena" on kieltämättä se täsmällinen kuvaus.

Niin, kehitys Formula ykkösissä? Esim. Joidenkin mielestä urarenkaat tulivat kaudella 1998 Formula ykkösiin "luonnollisen kehityksen" seurauksena ja pitivät slicksien haikailijoita vanhanaikaisina. Noh, kaudelle 2009 slicksit tekivät paluun ja urarenkaat siirtyivät kaikkien suureksi iloksi historiaan.

Sama välitankkauksen, härpäkkeiden sekä usean muun asian suhteen.

Ja tokihan Portimaossakin on asfalttia turva-alueilla, mutta ero Tilken uusimpiin tuotoksiin on suorastaan häikäisevä. Portugalissa asfaltin sijoittelussa on käytetty järkeä ja luovuutta, eikä vain automaattisesti asfaltoitu koko aluetta. Mitään pakkoa esim. Abu Dhabin kaltaiseen rataan turva-alueiden asfaltoinnin puolesta ei siis todellakaan ole.

F1-sirkuksen laajeneminen Aasiaan ja Tilkeen kuuluu asiaan sikäli, että kaikki uudet radat idässä ovat ja tulevat ainakin kahden seuraavan kalenteriin otettavan uuden radan osalta olemaan kyseisen suunnittelijan käsialaa. Ja ratojen turvallisuuden ohellahan puhutaan radoista myös kokonaisuuksina.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Nopeat mutkat voisivat sisältää ovaaleilta tutun SAFER -muurin aivan radassa kiinni.
SAFER-muurin tyyliset ratkaisut ovat Tilken radoilla kyllä yleistyneet. Esimerkiksi Valencian ensimmäisen kaarteen ulkokurvissa tällainen muuri on.

SAFER tekisi esimerkiski Monzan Curva Grandesta turvallisemman paikan ajaa ulos ja ehkäpä näkisimme myös ovaalilta tutun reaktion, kun kaikki yrittävät ajaa mahdollisimman lähellä seinää vaimentaakseen mahdollista iskua.
Black Leopard sanoi:
Niin, kehitys Formula ykkösissä? Esim. Joidenkin mielestä urarenkaat tulivat kaudella 1998 Formula ykkösiin "luonnollisen kehityksen" seurauksena ja pitivät slicksien haikailijoita vanhanaikaisina. Noh, kaudelle 2009 slicksit tekivät paluun ja urarenkaat siirtyivät kaikkien suureksi iloksi historiaan.

Sama välitankkauksen, härpäkkeiden sekä usean muun asian suhteen.
Kuninkuusluokassa kaikki kehitys vie aina eteenpäin. Vaikka historia, perinteet, käytäntö ja muut sarjat osoittaisivatkin, että metsään mentiin, niin F1 ei ota askelia taaksepäin.

Parhaitenhan tämä ajettelu kiteytyy väistyvän presidentti Mosleyn ajatuksen juoksussa. 2000-luvun alussa hänen mielestään yksityistiimit olivat saaneet oman aikansa ykkösissä ja niiden aika olisi vääjäämättä lopussa. Ykkösten kehittymisen kannalta oli äärimmäisen tärkeää saada mukaan suuria autonvalmistajia. Niin tietenkin kävikin ja ykkösistä tuli "mahdollisuus nähdä maailman suurimmat autonvalmistajat kilpailemassa maailman nopeimmilla autoilla." Mutta nyt kun F1:n versio Internet-kuplasta on puhjennut, niin F1 ei taannu, vaan "palaa juurilleen", mutta samalla kehittyy jälleen eteenpäin.

Sama sokea usko on valitettavasti näemmä ottanut nyt myös vallan ratojen suunnittelussa. Tilke kyllä tietää mikä on ratojen parhaaksi. Kunnes osoittautuukin, että hän olikin väärässä... :dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Älä nyt vain sano että sinusta vuoden 1996 Monacon GP oli yksiselitteisesti huono ja ei-viihdyttävä kilpailu vain siksi, että ruutulipulle asti selvisi kolme autoa?
Kisasta en sano mitään (koska en tarkistamatta muista kuin lopun tapahtumat), mutta maaliintulijamäärä oli huono.
Sääolot ja turva-autot poislukien ohitustilastotkin näyttäisivät huomattavan erilaisilta.
On itsestäänselvää, että tilastoja tulee osata tulkita. Kaikki ohitustilastojen kärkiradat ovat sellaisia, joilla sataa muita useammin. Tosin Lawrence listaa myös ohitusrikkaimmat kuivat ja turva-autottomat kisat erillisessä listassa.
Ja jos joku sitten innostuu ajamaan tosissaan kilpaa nyky-ykkösissä (kuten Vettel Australiassa´09) ja seurauksena sattuu tulemaan hieman osumia, niin kuljettajaa palkitaan rangaistuksilla (vieläpä täysin kohtuuttomilla) seuraavaan kisaan.
Huono esimerkki, koska siinä rangaistiin kuljettajaa, joka yritti estää ohituksen. Jos annetaan viesti, että se on OK, niin ohitukset ja ohitusyritykset vähenevät.
Mutta kuten Unkarin tapaus osoittaa, ei sellaista rataa olekaan joka olisi kuljettajille vaaraton.
Edelleenkään, radan vaarallisuudella tai vaarattomuudella ei ollut mitään tekemistä Massan onnettomuuden kanssa.
Eivät tietenkään poista ratojen turvallisuuden parantamisen tarvetta, mutta ratojen turvallisuuskehitys ei todellakaan oikeuta poistamaan radoilta kaikkia haasteita "turvallisuusriskeinä" ja asfaltoimaan koko aluetta.
Mutta ei turvavöiden käyttöäkään lopeteta siksi, että airbagitkin on keksitty. Turvallisuutta tulee kehittää kaikilla osa-alueilla. "Haasteen" ei tarvitse liittyä turvallisuuteen. Varsinainen haastehan kilpa-autoilussa on ehtiä voittajana maaliin. Turva-alueille keskeyttäminen on ollut seuraus turvallisuuskehityksestä, ei itsetarkoituksellinen "lisätään haastetta"-aspekti. Nyt turvallisuutta on vain viety edelleen eteenpäin, mutta se varsinainen haaste ei ole muuttunut miksikään.
Niin, kehitys Formula ykkösissä?
Kehitys tarkoittaa muutosta. Sana ei ota kantaa siihen onko kehitys ollut myönteistä, kielteistä vai vain muutosta. Turva-alueiden osalta voidaan hyvin todeta, että se on ollut sekä myönteistä että kielteistä (riippuen näkökulmasta).
 
Viimeksi muokattu:

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Sääolot ja turva-autot poislukien ohitustilastotkin näyttäisivät huomattavan erilaisilta. Ja jos joku sitten innostuu ajamaan tosissaan kilpaa nyky-ykkösissä (kuten Vettel Australiassa´09) ja seurauksena sattuu tulemaan hieman osumia, niin kuljettajaa palkitaan rangaistuksilla (vieläpä täysin kohtuuttomilla) seuraavaan kisaan.

Ylipäätään koko nykyinen systeemi on täysin sairas. Kiilaamiset ja muut likaisemmat temput katsotaan läpi sormien tai niitä harrastava selviää pelkillä varoituksilla, mutta jos normaalissa kilpailutilanteessa rytisee, niin rangaistuksissa ei todellakaan säästellä.

Kaipaan Formula ykkösiin ohitusten lisäksi myös sitä vanhaa hyvän ajan kilpa-autoilua, että sijoitustaan saa reiluilla otteilla myös puolustaa ilman pelkoa rangaistuksista.
Yksi ratkaisu tähän voisi olla vakituomaristo, jonka jäsenistöllä on kokemusta kilvanajosta. Mieluiten tietysti mahdollisimman kokeneita heppuja, ilman minkään F1-tallin "puoluekirjaa".
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
WebSlavelle: Ihan näin puhtaasta mielenkiinnosta, kuinka monta ohitusta Lawrencen tilaston mukaan Yas Marinassa nähtiin?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
WebSlavelle: Ihan näin puhtaasta mielenkiinnosta, kuinka monta ohitusta Lawrencen tilaston mukaan Yas Marinassa nähtiin?
Lawrencella on ollut muita kiireitä, eikä ohitustilastoja ole tullut Valencian jälkeen. On luvannut kuitenkin ehtiessään saattaa ne ajan tasalle.

Nimimerkit Brogan ja GordonMurray Clip the Apexissä käyttävät samaa metodia ja ovat näköjään laskeneet niitä olleen kuusi.
http://www.cliptheapex.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=822

Clip the Apex sanoi:
Lap 18 - 10 Kobayashi passed 22 Button for 8th
Lap 32 - 20 Sutil passed 8 Grosjean for 16th
Lap 34 - 7 Alonso passed 10 Kobayashi for 10th
Lap 37 - 20 Sutil passed 21 Liuzzi for 15th
Lap 53 - 3 Fisichella passed 8 Grosjean for 16th
Lap 54 - 20 Sutil passed 8 Grosjean for 17th

Total overtakes: 6
Drivers: most overtaking moves: Adrian Sutil (3)
Most times overtaken: Romain Grosjean (3)
http://www.cliptheapex.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=506&start=150
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Lawrencella on ollut muita kiireitä, eikä ohitustilastoja ole tullut Valencian jälkeen. On luvannut kuitenkin ehtiessään saattaa ne ajan tasalle.
Ok. Kiitoksia.

Arvelinkin, että Yas Marinan tulokset olisivat huonot.

Mutta tuohan on jopa vähemmän kuin Superleague Formulalla Jaraman vanhalla moottoriradalla, joka jo 80-luvun alussa oli "liian kapea ja vanhanaikainen" isojen formula-autojen kilpailulle. En tiedä, mutta on jotenkin lähes luonnotonta ajatella, että tasan viikko Abu Dhabin LED-valojen ja hajuttoman lasiarkkitehtuurin jälkeen joku formulaluokka päättää kautensa juuri radalla, jolla ei ole tehty mitään parannustöitä sitten 90-luvun ja jossa on vielä pystyssä mainoskylttejä 90-luvun lopulta.

Oli sarja kuinka yksityyppi ja naurettava tahansa, niin se, että se hakkaa Jaramassa 45 minuutin kilpailussa maailman moderneimmalla F1-autoille suunnitellulla radalla ajetun Grand Prix'n yhdellä ohituksella niin tämä kyllä kertoo Tilken hössötyksistä kaiken tarpeellisen. Mies on turhake ja F1 epäkiitollinen asiakas. :eek:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oli sarja kuinka yksityyppi ja naurettava tahansa, niin se, että se hakkaa Jaramassa 45 minuutin kilpailussa maailman moderneimmalla F1-autoille suunnitellulla radalla ajetun Grand Prix'n yhdellä ohituksella niin tämä kyllä kertoo Tilken hössötyksistä kaiken tarpeellisen.
Superleaguella Jaramassa 7 ohitusta? No ei sekään sitten ihmeisiin pysty, vaan huono rata on sillekin huono rata. On muuten Suzukan suunnittelijan Hugenholtzin piirtämä, joten vaihtelee se laatu muillakin.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Superleaguella Jaramassa 7 ohitusta? No ei sekään sitten ihmeisiin pysty, vaan huono rata on sillekin huono rata. On muuten Suzukan ja Zandvoortin suunnittelijan piirtämä, joten vaihtelee se laatu muillakin.
Puhut nyt radoista, jotka suunniteltiin ja rakennettiin 60-luvulla.

Hugenholtzin ratoja muuten käytetään edelleen kiitettävästi. Zolder ja Jarama olivat molemmat mukana tänä vuonna Superleaguessa. Ne ovat Hansin radoista ainoat, joita ei ole joko rakennettu kokonaan uudelleen tai ainakin ehostettu merkittävästi viimeisen 35 vuoden aikana. Ja F1-sirkus poistui Jaramasta 80-luvun alussa nimenomaan jo silloin vanhanaikaisina pidettyjen fasiliteettien ja kapean radan vuoksi. Villeneuve pystyi voittamaan siellä, vaikka oli sekuntitolkulla hitaampi kuin neljä takana tullutta, koska kukaan ei päässyt ohi. Ohituspaikkojen lisäksi sieltä ei myöskään löydy ostoskeskuksen kokoisia asfalttiturva-alueita.



Kuvittele siis Espanjan tai Euroopan F1 Grand Prix tälle radalle ensi vuonna ja kerro kuinka monta ohitusta uskoisit siellä nähtävän? Varsinkin kun muistetaan, että ohituspaikkojen Luojan Herman Tilken viimeisin panos jäi Yas Marinassa niin pliisuksi.

Ja Zandvortin nykyisen radan on muuten suunnitellut alkuperäisen suunnittelijan poika, joten ehkä Hans Senioria voi siitä jotenkin arvostella ;)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös