nordic man
Well-known member
- Liittynyt
- 9.5.2009
- Viestit
- 3829
2/3 Tilkken postista ollut melkolailla tiukkaa asiaa.
No onhan sitä olemassa toi Klaas Zwartin Ascari Race Resort:Coulthard kirjoitti pari hyvää huomiota Abu Dhabi -kolumnissaan (http://www.expressbuzz.com/edition/story.aspx?Title=Eight+drivers+will+fight+for+2010+F1+title&artid=34ceMKlaPNk=):
Mielestäni ensimmäinen on vain seurausta jälkimmäisestä. En näkisi ajovirhekeskeytysten vähenemisen olevan yksiselitteisesti huono asia. Enemmän autoja radalla -> enemmän actionia, tai vähemmän autoja -> vähemmän keskinäistä kisailua. Tietenkin on katsojien lisäksi myös sponsoreiden intressissä, että ne omat autot näkyvät radalla mahdollisimman pitkään.Juuri ratojen muuttamisen seurauksena tuntuu siltä, että yritetään vähentää ulosajoja ylipäätään (ei välttämättä hyvä suuntaus), ei vain sitä että niissä sattuisi mahdollisimman harvoin(tämä on hyvä suuntaus).
Riippuu kenelle. Vaarallisuus ei koskaan ole ollut minulle kiehtova asia ykkösissä. Se on minulle lajin ikäviä puolia. Enkä toivo ulosajoja, koska haluan kaikkien kuskien pärjäävän hyvin.Yliturvallisuus tappaa kiinnostavuuden lajista.
Tolla ajattelutaval formula radat on kuolemas! uudet radat on täyttä paskaa oikeestaan!Mielestäni ensimmäinen on vain seurausta jälkimmäisestä. En näkisi ajovirhekeskeytysten vähenemisen olevan yksiselitteisesti huono asia. Enemmän autoja radalla -> enemmän actionia, tai vähemmän autoja -> vähemmän keskinäistä kisailua. Tietenkin on katsojien lisäksi myös sponsoreiden intressissä, että ne omat autot näkyvät radalla mahdollisimman pitkään.
Riippuu kenelle. Vaarallisuus ei koskaan ole ollut minulle kiehtova asia ykkösissä. Se on minulle lajin ikäviä puolia. Enkä toivo ulosajoja, koska haluan kaikkien kuskien pärjäävän hyvin.
Määrittele "formula radat". (Ja miksei saman tien mitä tarkoitat radan kuolemisella.)Tolla ajattelutaval formula radat on kuolemas!
Riippuu millä tavalla ratoja arvotetaan. Ohitustilastoissa uudet radat ovat pääosin aika korkealla, kuten tänne postaamani tilasto osoittaa.uudet radat on täyttä paskaa oikeestaan!
Tässä videota tuolta:No onhan sitä olemassa toi Klaas Zwartin Ascari Race Resort:
http://www.diseno-art.com/encyclopedia/archive/ascari_race_resort.html
Minä arvostan linkkini kaltaista menoa. Muutamaa hiukan turhaa shikaania lukuunottamatta äärimmäisen kiintoisa rata. Ja ne shikaanitkin ovat hauskempia kuin ykkösten joka suuntaan päällystetyt ja hitaat vastaavat. Radan leveys on otollinen, turva-alueet kaunista, mutta rankaisevaa nurmikkoa ja rata sisältää paljon pieniä mutkia ja mäkiä, joista pidän. Pidän kallistuksista. Pidän vauhdin tunteesta, jota syövät sekä liian leveät radat että liian suuret turva-alueet. Erittäin virheherkkä, erittäin haastava. Mutkissa on monia ajolinjoja. Paljon pitkiä ja paljon nopeita mutkia. Tuolla on pelkästään nautinto katsella yhtä autoa ajamassa. Tuolla kun menee ohi, on se paljon hienompi tapahtuma kuin ohitus kilometrin mittaisen leveän suoran päässä olevassa hitaassa mutkassa. Rata muistuttaa monelta osin Brands Hatchia.Riippuu millä tavalla ratoja arvotetaan. Ohitustilastoissa uudet radat ovat pääosin aika korkealla, kuten tänne postaamani tilasto osoittaa.
Rata vaikuttaa mukavalta ajettavalta simulaattorissa (hieman hölmöä oikaistavaa shikaania lukuunottamatta), mutta sillä ei nähtäisi ainuttakaan ohitusta nykyisillä F1-autoilla. Imola on myös mukava ajettava, mutta F1-fanitkin valittivat jatkuvasti, kuinka tylsiä siellä ajettavat kisat ovat (varsinkin Sennan kuoleman jälkeen tehtyjen muutoksien jälkeen). F1-radalle on muitakin kriteerejä kuin se, kuinka kiva se on ajaa.Tässä videota tuolta:
http://www.youtube.com/watch?v=Oj6sBdpzx2E
Minä arvostan linkkini kaltaista menoa.
Eiköhän tässä kaverit ole pääsääntöisesti tarkoittaneet sitä, että virheistä rangaistaisiin, eikä niitä kuitattaisi vain parin sekunnin aikatappiolla laajojen turva-alueiden toimesta.Rata vaikuttaa mukavalta ajettavalta simulaattorissa (hieman hölmöä oikaistavaa shikaania lukuunottamatta), mutta sillä ei nähtäisi ainuttakaan ohitusta nykyisillä F1-autoilla. Imola on myös mukava ajettava, mutta F1-fanitkin valittivat jatkuvasti, kuinka tylsiä siellä ajettavat kisat ovat (varsinkin Sennan kuoleman jälkeen tehtyjen muutoksien jälkeen). F1-radalle on muitakin kriteerejä kuin se, kuinka kiva se on ajaa.
Nurmikko on vihoviimeinen alusta turva-alueille. Olennaista on ymmärtää kääntöpuoli. Haluammeko lisää vakavia tai uran päättäviä loukkaantumisia tai pahimmillaan kuolemantapauksia? Minä ainakaan en halua. Kyse ei ole pelkästään kuljettajan omasta virheestä, vaan kuljettajasta riippumattomista syistä (teknisistä vioista ja kuljettajien keskinäisistä virhearvionneista).
Pitäisikö F1:n ajaa kuskeille vaarallisilla radoilla? Minun mielipiteeni on ei, mutta jotkut muut seuraajat hakevat F1:stä (ja ehkä moottoriurheilusta yleisemminkin) jotain muuta kuin minä.
Tuon todenmukaisuus nähtiin hyvin Interlagosissa. Grosjeanin ulosajossa meinasi tulla tuo "kääntöpuoli" esiin kirjaimellisesti, eikä Sutilkaan olisi tullut takaisin Alonson tielle, jos tuossa olisi hiekkaa tai asfalttia. Toisaalta, hiekka olisi hyvin todennäköisesti flipannut Sutilin ympäri ja olisi taas nähty sitä "kääntöpuolta".Nurmikko on vihoviimeinen alusta turva-alueille. Olennaista on ymmärtää kääntöpuoli.
Minäkään en toivo kenellekään kuolemaa, mutta olen kyllä pitkälti samaa mieltä. Nyky autojen luotettavuus ja turvallisuus ovat sitä tasoa, että monella radalla voitaisiin ajaa ihan hyvin ilman noita &¤##! asfalttisia turva-alueita. Ihan ok jos niitä on kaikista pahimmissa paikoissa, mutta ei sitä koko rataa tarvitse asfaltilla päällystää!Mielestäni kuljettajien tulisi hyväksyä että kilpa-autoilussa voi kuolla. Lähtekää himaan sitten jos pelottaa.
Ei riitä että kuskit hyväksyy sillä sponsoreidenkin tulisi hyväksyä (vrt. 94 Senna) ja sitä kautta FIA:nMielestäni kuljettajien tulisi hyväksyä että kilpa-autoilussa voi kuolla. Lähtekää himaan sitten jos pelottaa.
Eikä ainuttakaan ruoho- tai hiekkaturva-aluetta.Sitäpaitsi jos radan suunnittelija on tehtäviensä tasalla, rata voi olla kiva ajaa ja myös turvallinen.
Argentiinan San Luis:
Varmaan jollain tapaa hyväksyvätkin, mutta se ei tarkoita sitä, että kuolemanvaaraa tulisi lisätä. F1 ei ole uskallus- vaan taitolaji.Mielestäni kuljettajien tulisi hyväksyä että kilpa-autoilussa voi kuolla. Lähtekää himaan sitten jos pelottaa.
Ja itsehän sen totesit. Ei ole taitolajista kyse jos voi ajaa "eiseniinjustiinsavaikkeiradallapysyiskäänkunsieltäpääseesamantientakasin" -mentaliteetillä koko ajan limitillä, eikä saada rangaistusta virheistään. Rangaistuksella en nyt tarkota sitä että siellä valkosten viivojen ulkopuolella pitäs olla jotenkin hengenvaarallista. Hiekkaa sinne missä sitä tarvitaan ja muuten mentäisiin nurmella. Turhat asfalttialueet pois. Ainoa argumentti hiekkaa vastaan tuntuu olevan auton kaivautuminen. Enpä muista että jollain olisi auto "kaivautunut" mihinkään sitten Dinizin -99 Nyrrellä...ja siinäkin auto meni katolleen nurmikolla jossa tuo turvakaari mikälie murtui.Varmaan jollain tapaa hyväksyvätkin, mutta se ei tarkoita sitä, että kuolemanvaaraa tulisi lisätä. F1 ei ole uskallus- vaan taitolaji.
Abu Dhabissa nähtiin puuduttava F1-kisa, koska ei näkynyt sen koommin safety caria kuin juuri ohituksiakaan. Sillä hiekalla/asfaltilla/seinällä valkoisen viivan tuolla puolen on myös psykologinen merkitys kuljettajalle. Moni kaveri varmasti ajaisi eri tavalla, jos tiedostaisi, ettei kisaa enää jatketa virheen jälkeen.Eikä ainuttakaan ruoho- tai hiekkaturva-aluetta.
Onhan tuo varmasti kiva ajaa, mutta siellä nähtäisiin puuduttavia F1-kisoja, koska ohituspaikkoja ei ole ja jokaisesta ulosajosta seuraisi safety car.
Varmaan jollain tapaa hyväksyvätkin, mutta se ei tarkoita sitä, että kuolemanvaaraa tulisi lisätä. F1 ei ole uskallus- vaan taitolaji.
Silläkin uhalla, että taas toistan itseäni ja raivostutan toisia, niin pakko sanoa, että tuo on kyllä varsin yksipuolinen ja kylmä tapa arvottaa ratoja.Riippuu millä tavalla ratoja arvotetaan. Ohitustilastoissa uudet radat ovat pääosin aika korkealla, kuten tänne postaamani tilasto osoittaa.
Taitoluistelu on taitolaji, mutta jääkiekko on pelkkä lasten peli. Moottoriurheilu siis onneksi on lähempänä taitoluistelua.Jeeves sanoi:Taitoluistelu on taitolaji, jääkiekossa vaaditaan myös asennetta ja uskallusta. Formula 1 on tänä päivänä vertauskuvallisesti lähempänä tuota ensin mainittua.