Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Guru tai ei, tässä Newey on kuitenkin väärässä:

Neweyn mielestä ratkaisuja on nyt syytä etsiä autojen ulkopuolelta.

- Pohjimmiltaan radat vaikuttavat tilanteeseen kaikkein eniten.
"

Samoilla radoilla on aikaisemmin nähty enemmän ohituksia, joten syy niiden vähentymiseen ei voi olla radassa. Merkittävin syy on peesamisen vaikeus, jota ei aikaisemmin ollut.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Samaa mieltä. Kyllä nyt olisi jo aika lopettaa tämä yhden miehen show ja kasata niin F1-asiantuntijoista (suunnittelijat, mekaanikot, kuskit jne) kuin arkkitehti-alan spesialisteista komitea pohtimaan yhdessä uusia ratoja.
Tilken radat eivät erityisemmin ole ohitusmääriä vähentäneet, pikemmin päinvastoin. Vaikka pari viimeistä onkin ollut siinä suhteessa huonompia.

Ohituskeskiarvot:
Koodi:
Fuji         36.0 Tilke mod
Shanghai     33.0 Tilke
Interlagos   29.9
A1           22.1 Tilke mod
Silverstone  20.7
Indianapolis 20.5
Spa          20.0
Hockenheim   19.8 Tilke mod
Sepang       19.6 Tilke
Sakhir       19.2 Tilke
Istanbul     18.2 Tilke
Monza        17.9
Albert Park  17.3
Nürburgring  16.9 Tilke mod
Suzuka       12.5
Montreal     14.5
Hungaroring  12.3
Magny-Cours  12.2
Singapore    12.0 Tilke plan
Barcelona     9.5
Monaco        9.0
Imola         7.1
Valencia      3.0 Tilke
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Webslave jaksaa aina muistuttaa noista ohituksista. Mutta niistähän ei oo kyse, kun Tilkeä arvostellaan. Mulle mies ei oo mikään kirosana, mutta ärsyttää, kun jokainen uus rata on sen suunnittelema.

Vaihtelu on se sana. Jos 5 tai 6 rataa (joka on kuitenkin kolmasosa kaikista) muistuttaa hyvin paljon toisiaan, on jotain tehty väärin. Ohituksiin noi voivat soveltua, mutta on siinäkin oltava joku toinen vaihtoehto kun se, että kaikkiin ratoihin täytyy rakentaa hidas mutka-pitkä suora-hidas mutka.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4355
Säännöissä oltiin jo menossa hyvään suuntaan ohitusten suhteen menneellä kaudella, kauden avauksessa kaikki näytti liiankin hyvältä, takana tuleva pystyi ajamaan kontissa kiinni kuten Niconkin harjoituksia kommentoi mutta FIA ei halunnut kieltää tupladiffuja. Valtapeliä luutavammin käytiin kulissien takana ja luutavammin vetäytymisuhkauksia annettu tupladiffutallien taholta mikäli ko. viritys olisi laittomaksi myöhemmin todettu.

Harmi sillä katsoja eivät ole pelkästään häviäjien puolella vaan koko F1-urheilu ja bisnes koska yleisö menettää kiinnostuksen ja Bernie voimistaa kierrettä taustalla vieden kisoja ei moottoriurheilun historian omaamiin maihin kuten Turkki, Arabiemiraatit ym.

Toki näihän historia on aina itseään toistanut, kaikki diktatuurit ovat aina ja tulevat aina päättymään ja saavuttamaan loppupisteen jossa Fenix nouseen tuhkasta luoden uuttaa ja mielenkiintoista, sitä odotellessa..
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Webslave jaksaa aina muistuttaa noista ohituksista.
Jos radan mitta olisi ohitukset, niin tässä olisi mahdollisesti 2000-luvun paras kilparata:



Kolme vuotta sen hienosäätöön meni, mutta lopulta DP01:n kanssa Champ Car teki siitä viimeisellä kaudellaan maagisen. Cotman käytännössä teki San Josen jokaisesta mutkasta potentiaalisen ohituspaikan. Betonikanionissa pelkästään johtopaikka vaihtui kilpailun aikana radalla yhteensä kymmenen kertaa eli enemmän kuin kolmessa Valencian F1-kisassa yhteensä. Lopulta kilpailun voitti ensimmäisellä kierroksella viimeisenä ajanut kuljettaja. Toki autolla oli myös suuri merkitys ja sillä, että Champ Car oikeasti osasi käyttää F1:nkin imitoimia ja kokeilemia asioita, mutta kun kokonaisuus kerran toimii, niin silloin 750 heppainen formulasarjakin voi olla noin "tylsällä" radalla mielenkiintoista seurattavaa.

Onko San Josen rataprofiili yhtään sen mielenkiintoisempi kuin AVUSin tai Norisringin? Ei. Onko se Spa? Ei tietenkään. Onko se erilainen kuin Tilken suunnittelemat radat? On. Silmiinpistää ainakin sen lyhyys ja yksinkertaisuus. Eli se on jotenkin erilainen kuin Tilken valtavirtaa edustavat F1-radat.
Vertti sanoi:
Vaihtelu on se sana.
Precis.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Webslave jaksaa aina muistuttaa noista ohituksista. Mutta niistähän ei oo kyse, kun Tilkeä arvostellaan. Mulle mies ei oo mikään kirosana, mutta ärsyttää, kun jokainen uus rata on sen suunnittelema.

Vaihtelu on se sana. Jos 5 tai 6 rataa (joka on kuitenkin kolmasosa kaikista) muistuttaa hyvin paljon toisiaan, on jotain tehty väärin. Ohituksiin noi voivat soveltua, mutta on siinäkin oltava joku toinen vaihtoehto kun se, että kaikkiin ratoihin täytyy rakentaa hidas mutka-pitkä suora-hidas mutka.
Tuossa uutisessahan oli nimenomaan ohituksista kyse. Mutta olen siinä asiassa samaa mieltä, että enemmän vaihtelua saisi olla radoissa. Joku lyhyt rata toisi mukavasti vaihtelua kalenteriin, nykyään vaan kaikki uudet radat tuppaa järestään olemaan sen 5,5 km pitkiä. Lyhyt rata tarjoaisi sitäpaitsi katsojillekin enemmän nähtävää, kun autot kiertäisivät 70 kertaa rataa ympäri sen perinteisen 55 sijaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Webslave jaksaa aina muistuttaa noista ohituksista.
Ohituksista se Neweykin jutteli, joten liittyi vähän niinkuin aiheeseen.
Vaihtelu on se sana. Jos 5 tai 6 rataa (joka on kuitenkin kolmasosa kaikista) muistuttaa hyvin paljon toisiaan, on jotain tehty väärin. Ohituksiin noi voivat soveltua, mutta on siinäkin oltava joku toinen vaihtoehto kun se, että kaikkiin ratoihin täytyy rakentaa hidas mutka-pitkä suora-hidas mutka.
Kyllä minäkin mielelläni näkisin jonkun muunkin suunnittelemia uusia ratoja kalenterissa. No, Silverstonen uusi design on (mm. Dubain radan suunnittelijan) Populousin käsialaa. Mutta ellei autoja muuteta, niin tuo hidas-suora-hidas on lähes välttämättömyys ohitusten synnyttämiseksi. Suunnittelijasta riippumatta.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24282
Sijainti
lappeen Ranta
Varmaan ne ohituksetkin on paljon tylsempiä Tilken suunnittelemilla radoilla. :doubtful: :idea:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Varmaan ne ohituksetkin on paljon tylsempiä Tilken suunnittelemilla radoilla. :doubtful: :idea:
No onhan se nyt aivan eri asia ohittaa monacon kapeassa rännissä, kuin jollain tilken 30m leveällä radalla jolla on vieläpä 200m päällystettyä turva-aluetta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No onhan se nyt aivan eri asia ohittaa monacon kapeassa rännissä, kuin jollain tilken 30m leveällä radalla jolla on vieläpä 200m päällystettyä turva-aluetta.
Niin on, ihan älyttömän paljon vaikeampaa => niitä ei juuri nähdä.

Kyllä oikeesti F1 pitäis laittaa sopimus San Josen kanssa, eikä jotain helvetin Valenciaa. :jaska:
Tiedä sitten oliko sarkasmia vai ei, mutta se, että että yksityyppiluokalla nähdään ohituksia ei takaa sitä, että F1:llä nähtäisiin. En tiedä mittakaavasta, eli pisimmän suoran pituutta, mutta noin arviolta San Josessa olisi ykkösille 0-1 ohituspaikkaa.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tiedä sitten oliko sarkasmia vai ei, mutta se, että että yksityyppiluokalla nähdään ohituksia ei takaa sitä, että F1:llä nähtäisiin. En tiedä mittakaavasta, eli pisimmän suoran pituutta, mutta noin arviolta San Josessa olisi ykkösille 0-1 ohituspaikkaa.
Jos F1-autolla ei muka tuohon Cotmanin neulansilmään pysty ohitusta tekemään, niin voi taivahan vallat sentään kuinka vanhus on jäykistynyt.

Oikeasti, kyllä jonkun jo pitäisi haistaa kaffen tuoksu aamusella ja herätä. Mitä kauemmin teeskennellään ja roikutaan kiinni epäonnistumisessa, sitä kauemmin ongelmat jatkuvat. Ihan kuin F1-väki odottaisi, että joku tulisi taas ja vähän ravistelisi heitä...

Ehkä tämä Cotmanin uusin luomus aivan F1:n takapihalla Sao Paulossa tekee juuri sen :
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Kyky piirtää mutkia myös vasemmalle olis tervetullut :thumbup:

**Tiedän, tiedän, ei tuossa paljoa vaihtoehtoja ole**

Kohta täällä on varmaan esillä jo rallicross-tyylin lisälenkki jonka joutuu ajamaan kolme kertaa kisassa. Saadaan pakkaa sekasin kivasti, myöskin uusille neulansilmä-puolipalloradoille tulisi saada sellasta kiihdytysstrippi-liimaa että exitissä olis useampi linja joita pitkin kiihdyttää.

Oma silmä kyllä arvostaa vaikkapa Monacoa tai Suzukaa ihan eritavalla kun näitä huippubrändättyjä, hajuttomia ja mauttomia sheikkikeitaita.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kyky piirtää mutkia myös vasemmalle olis tervetullut :thumbup:
Jenkit saavat tarpeeksi vasemmalle kääntymisharjoitusta ovaaleilla, joten nämä ovat hyviä kompromisseja. Ja kuten todettua. Ainakin on vaihtelevuutta radoissa. ;)
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ja kuten todettua. Ainakin on vaihtelevuutta radoissa. ;)
Oiskohan tässä se idea.

Nykypäivänä ku radat tuppaa olemaan sellaisia jotka sisältävät kaiken mitä voi, ränniä, suoraa, kuskiosuuksia, loivaa ja jyrkkää... Silloin ku kaikki radat on tällaisia niin kaikki radat muistuttanee toisiaan.

Mistähän johtuu että kaikki spesiaaliradat jää mieleen, Monza, vanha Hocke, Monaco, Österreichring, Nurburgring (se old one).. Johtuukohan siitä, että nämä radat sisältävät jonkun osa-alueen, ja vain jonkun.. Ja kun näitä spesiaali ratoja lyyään kalenteriin, niin saadaan siitä kalenterista kattava, mutta jokaisesta kisasta erilainen. Nykyään halutaan eri radan osuudet jakaa osa-alueiksi jotta kierros olisi kattava. Siinä sitä sitten pörrätään 60 rundia kattavaa kierrosta 17 kertaa vuodessa, huomaamatta pahemmin eroa Monzaa, Monacoa ja muutamaa muuta lukuunottamatta.

Näin se o.

Toki tämä ei lisää ohituksia, mutta minusta se että radat olisivat tietynlaisia loisi jo mahdollisuuksia. Ei kukaan oikeasti edes kehtaisi suunnitella San Josen tapaista rataa jonka lapsikin piirtäisi, mutta kun kalenterissa olisi yksi sellainen niin voisi sillä radalla tapahtua, mielenkiintoine ja erilainen. Ja kun muut radat olisivat taasen puolestaan omalla tavallaan erilaisia saataisiin loistava kalenteri. Monacokin on paska ohitusten kannalta, mutta niin erilainen että se ohitusten puuttuminen ei juuri haittaa, se on tiedossa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos F1-autolla ei muka tuohon Cotmanin neulansilmään pysty ohitusta tekemään, niin voi taivahan vallat sentään kuinka vanhus on jäykistynyt.
Kuten itsekin olet todennut, vika on autoissa. Jos suora ei ole riittävän pitkä, niin ohitusmahdollisuutta ei ole.

Toinen vaihtoehto on se, että Amerikan sarjoissa kuskit tekevät enemmän virheitä, jolloin takanatuleva saa mahdollisuuden, mutta et kai sinä siitä halua lähteä, että F1-kuskit osaavat paremmin estää ohitustilanteet?
Ehkä tämä Cotmanin uusin luomus aivan F1:n takapihalla Sao Paulossa tekee juuri sen :
Jos tuo suora on riittävän pitkä, niin ehkä siinä F1:kin saisi ohituspaikan. Muutenhan rata on umpitylsä. Phoenixin luokkaa "luonteeltaan".
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oiskohan tässä se idea.

Nykypäivänä ku radat tuppaa olemaan sellaisia jotka sisältävät kaiken mitä voi, ränniä, suoraa, kuskiosuuksia, loivaa ja jyrkkää... Silloin ku kaikki radat on tällaisia niin kaikki radat muistuttanee toisiaan.
Uusien ratojen (Tilke-ratojen) erilaisuutta ei vain haluta nähdä. Onko Turkin ja Valencian radoilla jotain yhteistä? Onko kalenterissa toista Bahrainin kaltaista rataa? Mitä rataa Abu Dhabin rata muistuttaa? Muistuttaako Singapore jotain jo aiemmin kalenterissa ollutta rataa (vaikkei Tilken olekaan)?

Esimerkkejä siitä, mitä oikeasti omanlaisensa radan pitäisi olla?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Toinen vaihtoehto on se, että Amerikan sarjoissa kuskit tekevät enemmän virheitä, jolloin takanatuleva saa mahdollisuuden, mutta et kai sinä siitä halua lähteä, että F1-kuskit osaavat paremmin estää ohitustilanteet?
Taidolla ei ole tässä asiassa mitään tekemistä. Kyse on täysin erilaisesta kulttuurista. Amerikassa blokkaaminen on täysin kiellettyä. Euroopassa siihen opetetaan jo ennen ensimmäistä siipiformulakosketusta. Amerikassa uskotaan siihen, että jos olet nopeampi, sinun kuuluu näyttää se ohittamalla. Jos joudut ohitetuksi, näytä että olet nopeampi ohittamalla ohittajasi. Sikailuun ja likaisiin temppuihin ei tarvitse alentua.

Ja Cotmanin "blokkaus-linjahan" nimenomaan San Josen viimeisestä kilpailusta teki ohitusfestivaalin vailla vertaa. Think outside of the box sanotaan. Kyllä FIA ja F1:kin sen vielä jonain päivänä oppii, vaikka vaikealta välillä tuntuukin. Tähän asti kaikki orginaalit (ja apinoidutkin) ideat on onnistuttu kämmäämään ennennäkemättömällä tavalla, mutta jos joskus nappaisi. ;)
Onko kalenterissa toista Bahrainin kaltaista rataa?
No itsehän sen tuossa seuraavassa kysymyksessäsi jo esitit:
Mitä rataa Abu Dhabin rata muistuttaa?
Kiihdytä, jarruta. Kiihdytä, jarruta. Kiihdytä, muutama ajettava mutka, jarruta. Kiihdytä. Jarruta. Neulansilmä. Kiihdytä. Jarruta. Unohtamatta tietenkään hehtaarien turva-alueita ja hehtaarin leveää rataa. Ei sitä rataa vain lasipalatseilla ja ledivaloilla sentään naamioida.
Muistuttaako Singapore jotain jo aiemmin kalenterissa ollutta rataa (vaikkei Tilken olekaan)?
Monacoa. Jossain määrin Valenciaa ja tietenkin, kuten rakkaat selostajapoikamme sanoisivat: Long Beachiä. Detroitin heitän ihan leikilläni vielä soppaan sekaan ja katson millaiseksi naama venähtää.
Esimerkkejä siitä, mitä oikeasti omanlaisensa radan pitäisi olla?
"Blokki-viivan" annoin jo ilmaisena suhteellisen omanlaisena ehdotuksena. Tämä maksaa jo Clevelandin ja Edmontonin ratatyyppien katsomisen. Sellaisia "tasapaksuja ja samanlaisia" ratoja ei F1-kalenterista liiemmin löydy. Ei tosin ovaaleita eikä Indy-lenkkejäkään, mutta ne ovatkin sitten jo toisen keskustelun aiheita...
 

vilzu88

Well-known member
Liittynyt
15.12.2009
Viestit
51
Kohta täällä on varmaan esillä jo rallicross-tyylin lisälenkki jonka joutuu ajamaan kolme kertaa kisassa. Saadaan pakkaa sekasin kivasti.
Iha hieno ajatus kyllä. Tosin menis kyllä jo vähä ehkä pelleilyksi mutta ajattele jos kärkipaikkaa pitävä kuski on vaikka 5 kierrosta ennen 3 sekunttia edellä ja sillä on lisälenkki tekemättä ja se putoaisi sekunnin päähän ja 4 kierrosta jäljellä nii minkälainen taistelu siitä tulisi?
Näin niinku ideaali tilanne olisi ehkä tämä. Tosin harvoinpa enää nykyään noin lähellä voittajaa ollaan viimeisillä kierroksilla :(
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös