Olen aika varma siitä että kukaan, joka on jo tarpeeksi hullu astumaan Formula -autoon, ei pelkää pätkääkään mahdollista ulosajoa. Kukaan ei varmasti edes ajattele sellaista. Vaikka itse ajankin vain kartingia, ja se ei ole verrattavissa oikeaan Formula -autoon lähes millään tavalla, niin voin aivan rehellisesti sanoa, että en pelkää ratissa. Kukaan, joka ajaa kilpaa ammattimaisesti ei pelkää. Olen varma, että kaikki kuljettajat ovat samoilla linjoilla.
Tiettyä tunnetta kilpa-auton ratissa on erittäin vaikea kuvailla (Niin rallissa kun radallakin)
Otetaan esimerkiksi vaikka tornin mutka Ahvenistolla. Tietyillä autoilla on ihan siinä ja tässä tuleeko se jalka lattiassa vai ei. Ei sitä tunnetta pysty kuvailemaan kun löydät rytmin ja paikan, josta sen pystyt ajamaan jalka alhaalla silloin kun kaveri nostaa. Huikean hieno fiilis tulla paikkaan kun tiedät että joko tässä voitetaan kymppä tai sit haetaan romut hinurilla ja lähetään kotiin.
Sama homma rallissa. Kysyy pimeässä kisassa itseluottamusta ja silmää vetää pimeälle patille nostamatta. Sellaset kun osuu kohdalleen kisassa, on aika yleensä kohdallaan. Samoin se fiilis kun näet sen tien kääntyvän vähän alta ja joudut täydestä laulusta vetämään kopin vinoon jotta pysytään tiellä.
Se fiilis tekee kummastakin lajista niin hienoa. Itsensä ylittäminen ja luottaminen itseensä ja ranteisiinsa. Mitäs hienoa siinä olis jos vaikka tornin mutkan turva-alue asvaltoidaan ja kuka tahansa turapetteri pystyy ajamaan sen vasemmalla kädellä täysiä kun ei haittaa ollenkaan vaikka se meneekin leveeks??
Samalla häipyy myös yks radan ohituspaikoista kun hepankengän jarruun ei saakaan sitä etua siitä kun linja osuu niin kohdalleen että paikka voidaan ajaa nostamatta. Toisin kun se edellä ajava kaveri
Tossa tiivistettynä se selitys kilpa-autoilijan näkökulmasta minkä takia tollanen asfalttiturva-aluepelleily sais loppua alkuunsa. Samanlaisilla koppiautoilla ajetaan samoilla nopeuksilla myös rallia, jossa äkkipysäyksen vaara on _hiukan_ konkreettisempi.
Tämän takia autossa tulisi olla turvavarusteet ensisijaisesti tärkeimmät koska vain välittömällä rankaisulla ulosajosta saadaan eroteltua vetomiehet vellihousuista. Vellihousu nostaa siinä missä vetomies luottaa itseensä ja autoonsa ja pitää sukan syylarissa. Meni sitten pihalle tai ei :thumbup: