Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Onko palkitsevampaa kokea "jee, mä uskalsin ajaa ton mutkan noin nopeasti" kuin "jee, mä osasin ajaa ton mutkan noin nopeasti". Minä saan kicksejä enemmän jälkimmäisestä.
Uskonpa että kuljettajat saavat kicksit ensimmäisestä maininnasta, ainakin sen perusteella mitä olen ymmärtänyt..
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onko palkitsevampaa kokea "jee, mä uskalsin ajaa ton mutkan noin nopeasti" kuin "jee, mä osasin ajaa ton mutkan noin nopeasti".
On. PC-pelissäkin sama homma, palkitsevampaa ajaa kovaa mutka, jossa lipsahdus johtaa ripustusten pettämiseen kuin sekunnin aikamenetykseen. Riskinotto on olennainen osa kilpa-ajamista. Paljon tylsempää ja henkisesti helpompaa vetää turvallista rataa täysillä.
 

finlandica

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
206
On. PC-pelissäkin sama homma, palkitsevampaa ajaa kovaa mutka, jossa lipsahdus johtaa ripustusten pettämiseen kuin sekunnin aikamenetykseen. Riskinotto on olennainen osa kilpa-ajamista. Paljon tylsempää ja henkisesti helpompaa vetää turvallista rataa täysillä.
Sitä paitsi nykypäivänä autot on niin turvallisia, että loukaantumisiin johtaneita ulosajoja tapahtuu pirun vähän. Eli siinä uskaltamisessa on ennemminki minunmielestä pelko autonsa hajottamisesta ku loukkantumisesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei tietystikään kun ei ole mitään pelättävää, asfalttiparkkipaikalta on hankala mokailla seinään asti.
On siellä kalenterissa kolme katurataakin.
WebSlave, ei kyse ole siitä kuka osaa ajaa mutkan limiitillä nopeammin (koska se on lähes kaikilla sama kalusto pois lukien) vaan siitä, kuka siihen limiittiin menee (jos on soraa). Asfaltti alueella siihen limiittiin menee kaikki kun riskejä ylimenosta ei ole, näin ollen eroja ei synny.
Ja se on paha, että useampi kuski ajaa limiitillä? Se on paha, että eroja ei synny? Senhän pitäisi tarkoittaa tiukempaa kisailua ja ehkä jopa ohituksia. Tosin, pienemmät erot tarkoittavat myös sitä, että virheestä maksaa enemmän. Jos teet 1-3 sekunnin mokan menetät pari sijaa. Isommilla eroilla et. Virhemarginaalit ovat pienempiä.

Jos autot ovat lähempänä toisiaan, jopa se mutkan ottaminen kymmenyksen toista paremmin saattaisi olla havaittavissa tv:ssä, kun vertailukohta on samassa kuvassa.

Kun tässä nyt on tullut joitakin näkemyksiä siitä mitä WebSlave haluaa, niin vastapainona näyttäisi siltä, että jotkut haluavat autojen ajavan kauempana toisistaan ja vain muutaman pääsevän maaliin. :D
 
Viimeksi muokattu:

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Tai sanokaa te jotka olette oikeilla peleillä kilpaa ajaneet: pelkäättekö ratissa radalla?
Olen aika varma siitä että kukaan, joka on jo tarpeeksi hullu astumaan Formula -autoon, ei pelkää pätkääkään mahdollista ulosajoa. Kukaan ei varmasti edes ajattele sellaista. Vaikka itse ajankin vain kartingia, ja se ei ole verrattavissa oikeaan Formula -autoon lähes millään tavalla, niin voin aivan rehellisesti sanoa, että en pelkää ratissa. Kukaan, joka ajaa kilpaa ammattimaisesti ei pelkää. Olen varma, että kaikki kuljettajat ovat samoilla linjoilla.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Olen aika varma siitä että kukaan, joka on jo tarpeeksi hullu astumaan Formula -autoon, ei pelkää pätkääkään mahdollista ulosajoa. Kukaan ei varmasti edes ajattele sellaista. Vaikka itse ajankin vain kartingia, ja se ei ole verrattavissa oikeaan Formula -autoon lähes millään tavalla, niin voin aivan rehellisesti sanoa, että en pelkää ratissa. Kukaan, joka ajaa kilpaa ammattimaisesti ei pelkää. Olen varma, että kaikki kuljettajat ovat samoilla linjoilla.
Tiettyä tunnetta kilpa-auton ratissa on erittäin vaikea kuvailla (Niin rallissa kun radallakin)

Otetaan esimerkiksi vaikka tornin mutka Ahvenistolla. Tietyillä autoilla on ihan siinä ja tässä tuleeko se jalka lattiassa vai ei. Ei sitä tunnetta pysty kuvailemaan kun löydät rytmin ja paikan, josta sen pystyt ajamaan jalka alhaalla silloin kun kaveri nostaa. Huikean hieno fiilis tulla paikkaan kun tiedät että joko tässä voitetaan kymppä tai sit haetaan romut hinurilla ja lähetään kotiin.

Sama homma rallissa. Kysyy pimeässä kisassa itseluottamusta ja silmää vetää pimeälle patille nostamatta. Sellaset kun osuu kohdalleen kisassa, on aika yleensä kohdallaan. Samoin se fiilis kun näet sen tien kääntyvän vähän alta ja joudut täydestä laulusta vetämään kopin vinoon jotta pysytään tiellä.

Se fiilis tekee kummastakin lajista niin hienoa. Itsensä ylittäminen ja luottaminen itseensä ja ranteisiinsa. Mitäs hienoa siinä olis jos vaikka tornin mutkan turva-alue asvaltoidaan ja kuka tahansa turapetteri pystyy ajamaan sen vasemmalla kädellä täysiä kun ei haittaa ollenkaan vaikka se meneekin leveeks??

Samalla häipyy myös yks radan ohituspaikoista kun hepankengän jarruun ei saakaan sitä etua siitä kun linja osuu niin kohdalleen että paikka voidaan ajaa nostamatta. Toisin kun se edellä ajava kaveri

Tossa tiivistettynä se selitys kilpa-autoilijan näkökulmasta minkä takia tollanen asfalttiturva-aluepelleily sais loppua alkuunsa. Samanlaisilla koppiautoilla ajetaan samoilla nopeuksilla myös rallia, jossa äkkipysäyksen vaara on _hiukan_ konkreettisempi.

Tämän takia autossa tulisi olla turvavarusteet ensisijaisesti tärkeimmät koska vain välittömällä rankaisulla ulosajosta saadaan eroteltua vetomiehet vellihousuista. Vellihousu nostaa siinä missä vetomies luottaa itseensä ja autoonsa ja pitää sukan syylarissa. Meni sitten pihalle tai ei :thumbup:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Valencia, Singapore, Abu Dhabi ja kohta joku Rooman rinki. Siinä meillä on viisi katurataa kalenterissa kun Monacokin olisi riittänyt. Siinä vaiheessa, kun Original-tason ratoihin kajotaan on aika äänestää jaloillaan. En voi mitenkään hyväksyä tätä nykysuuntausta. Ei tässä touhussa ole enää sydäntä mukana.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ja se on paha, että useampi kuski ajaa limiitillä? Se on paha, että eroja ei synny? Senhän pitäisi tarkoittaa tiukempaa kisailua ja ehkä jopa ohituksia.
Se on paha, että auto ratkaisee kaiken eikä kuljettaja. Jos autot olisivat samat, silloin olisi helpompi yhtyä yllä olevaan ajatukseen, mutta kun minä haluan kuljettajien merkitystä nostaa, en voi kun vastata kysymyksiin: kyllä.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
On jokseenkin selvää, että Webslaven fantasioissa ei nähtäisi yhtään ulosajoja. Kuskit kisailisivat Tilke-radoilla, ohituksia toki nähtäisiin, mutta kaikki ajaisivat maaliin. Kisojen suurin draama olisi, että kuski X ajaisi hieman leveäksi linjalta ja palaisi alfalttialueen kautta takaisin radalla.

Mutta kas kummaa, luetellessa parhaimpia kisoja viime vuosilta, listalla on pääsääntöisesti romuralleiksi luettavia sadekisoja.
Tässä eri foorumilaisten lainauksia triidistä 00-luku - Vuosikymmen kansiin kysyttäessä 2000-luvun parhaimpia kisoja.

CARTer sanoi:
Unkarin Grand Prix 2006
Erikoismaininnat: Euroopan Grand Prix 2007 ja Brazilian Grand Prix't 2006 ja 2008
Pyryf sanoi:
Interlagos 03. Lukuisat ulosajot, varsinkin Alonson rajunnäköinen.
Canukki sanoi:
+Brasilia 03 ja 08
Vice sanoi:
Yksittäiset lempikisat: Interlagos 2003, Silverstone 2003 & 2008, Hungaroring 2006, Hockenheim 2000 (ei liene yllätys, että kaikissa satoi).
Vertti sanoi:
Lisäksi varsinkin Hungaroring 2006 ja Nürre 2007 ovat jääneet mieleen vahvasti.
Kuivissa olosuhteissa yllä lueteltuja spektaakkeleita ei juuri nähdä, mutta vielä vähemmän Tilke-radoilla. Keskeytykseen johtavat ulosajot yllättävät aina, ja luovat siten kaivattua draamaa.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On jokseenkin selvää, että Webslaven fantasioissa ei nähtäisi yhtään ulosajoja. Kuskit kisailisivat Tilke-radoilla, ohituksia toki nähtäisiin, mutta kaikki ajaisivat maaliin. Kisojen suurin draama olisi, että kuski X ajaisi hieman leveäksi linjalta ja palaisi alfalttialueen kautta takaisin radalla.
Muuten oikein, mutta suurin draama olisi voiton ratkaiseminen ohituksilla.
Mutta kas kummaa, luetellessa parhaimpia kisoja viime vuosilta, listalla on pääsääntöisesti romuralleiksi luettavia sadekisoja.
Totta, mutta erityisesti ohitusten vuoksi, ei keskeytysten. No, ainakin minun osaltani. Kenen tahansa kuskin keskeytys on pettymys, sillä toivoisin heidän pärjäävän mahdollisimman hyvin.
Kuivissa olosuhteissa yllä lueteltuja spektaakkeleita ei juuri nähdä, mutta vielä vähemmän Tilke-radoilla.
2000-luvun eniten ohituksia sisältänyt kuiva ja turva-autoton kisa on ajettu Bahrainissa. Shanghai jakaa ykköspaikan runsaimmin ohituksia tarjonneista sadekisoista.

-Edit- Onko tämä jokin vahingoniloisuusjuttu, että kisojen parasta antia on se, kun jollekulle tapahtuu jotain ikävää ja ei-toivottua?
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
-Edit- Onko tämä jokin vahingoniloisuusjuttu, että kisojen parasta antia on se, kun jollekulle tapahtuu jotain ikävää ja ei-toivottua?
Keskeytys formuloissa on vähän sama kuin tyrmäys nyrkkeilyssä.Ei kukaan toivo että urheilija loukkaantuu tai kuolee, mutta draamaa ja isoja panoksia silti halutaan nähdä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Muuten oikein, mutta suurin draama olisi voiton ratkaiseminen ohituksilla.
Sontaa. Sun tyylillä kuskilla ei olisi sitäkään merkitystä mitä nykyään, kaikki kun osaa ajaa limiitillä ku se on helppo hakea.. Silloin auto ratkaisisi kaiken, kärjestä karkuun niiku aina. Sun tyylillä ei nähtäisi yhtään mitään, ei mitään. Nykyään sentää saattaa joku jäädä hyvällä tuurilla hiekalle jos onnistuu sellaisen löytämään. Toki muutama ohitus bensakikkailujen takia, kuten nykyään, nähtäisiin, mutta sorakentillä nähtäisiin vähintään yhtä monta.

Ja totta tosiaan, Lewisin ulosajo sai Monzan kisasta katsomisen arvoisen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Keskeytys formuloissa on vähän sama kuin tyrmäys nyrkkeilyssä.Ei kukaan toivo että urheilija loukkaantuu tai kuolee, mutta draamaa ja isoja panoksia silti halutaan nähdä.
Tyrmäys on voiton varmistava kilpailusuoritus. Siihen tähdätään. Keskeytykseen ei kukaan tähtää. Tyrmäystä vastaisi toisen kuljettajan taklaus ulos kisasta, mutta se on kiellettyä.
Toki muutama ohitus bensakikkailujen takia, kuten nykyään, nähtäisiin, mutta sorakentillä nähtäisiin vähintään yhtä monta.
Autojen määrä on suorassa suhteessa ohitusten määrään. Olen varma, että ensi vuonna nähdään enemmän ohituksia, koska radalla on enemmän autoja. Siten keskeytyksistä johtuva autojen määrän väheneminen johtaa vähempiin ohituksiin. Katselen mielummin ohituksia kuin keskeytyksiä.

Olen myös varma, että Tilken radoilla (poislukien Valencia) ohitellaan keskimäärin enemmän kuin "sorakentillä". Tilkeä "edustaa" siis Sakhir, Sepang, Shanghai, Istanbul ja Abu Dhabi. Mitkä katsotaan "sorakentiksi"?

Mitä bensakikkailuja tarkoitat? Jollekin laitetaan niin vähän bensaa, ettei pääse maaliin? :D
 
Viimeksi muokattu:

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Jos keskeytyksiä ei tulis koskaan, toi homma kävis tylsäks... nyt siinä on sitä äijämeininkiä jäljellä (häviämässä tosin kokoajan) kun ajetaan riskillä ja kovaa. etkö muka nauttinut Hamiltonin keskeytyksestä 2007 kiinan GP:ssä WebSlave?

mun mielestä radoilla pitäis olla turva-alueena se viis metriä hiekkaa tahi nurtsia, jonka jälkeen tulisi tarpeeksi paljon asfalttia.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Laitanpa itsekin lusikan soppaan sanomalla, ettei Suzukassakaan oltaisi nähty nyt edellisellä kaudella yhtä dramaattista / jännittävää aika-ajoa jos turva-alueet olisivat olleet asfalttia. Kaverit vetivät tosissaan ympäri Suzukaa ja virheestä rankaistiin, parhaimmat ja nopeimmat pysyivät tiellä.
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Laitanpa itsekin lusikan soppaan sanomalla, ettei Suzukassakaan oltaisi nähty nyt edellisellä kaudella yhtä dramaattista / jännittävää aika-ajoa jos turva-alueet olisivat olleet asfalttia. Kaverit vetivät tosissaan ympäri Suzukaa ja virheestä rankaistiin, parhaimmat ja nopeimmat pysyivät tiellä.
samaa ajattelin itsekin, mutta unohdin pistää koko Suzukan omaan postiini :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
etkö muka nauttinut Hamiltonin keskeytyksestä 2007 kiinan GP:ssä WebSlave?
En todellakaan, harmittelin vain tallin tyhmyyttä kun pitivät Lewisiä niin kauan radalla vaikka mies itse olisi halunnut tulla renkaanvaihtoon. Kimifanit varmaan nauttivat, mutta minä en ole Kimifani.
Laitanpa itsekin lusikan soppaan sanomalla, ettei Suzukassakaan oltaisi nähty nyt edellisellä kaudella yhtä dramaattista / jännittävää aika-ajoa jos turva-alueet olisivat olleet asfalttia. Kaverit vetivät tosissaan ympäri Suzukaa ja virheestä rankaistiin, parhaimmat ja nopeimmat pysyivät tiellä.
Kolme punaista lippua ja niistä seuraava odottelu ja yhden kuskin loukkaantuminen ja pelko siitä kuinka pahasti kävi eivät ole minun silmissäni hyvää viihdettä. Asfalttialueilla oltaisiin luultavasti vältytty ainakin osalta noista. Dramaattinen se sessio toki oli.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös