Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Nopeissa mutkissa asfaltti on turvallisempi ratkaisu kuin hiekka. Varsinkin, jos tilaa on rajoitetusti.
Mä en ole ihan täysin samaa mieltä. Jos tilaa on niin, että hiekka-alue siinä kontrolloidusti auton pysäyttää niin se ensinnäkin toimii paremmin tilanteessa, jossa autoon (tai kuskiin, tapaus Massa) on tullut vika ja se menee tikkana pihalle. Samoin hiekka estää takaisin radalle kimpoamista tehokkaammin. Ja miksi asfalttia (ja sitä helvetin astroturfia, joka on mahdollisesti vielä hölmömpi keksintö) on uusilla radoilla hitaissakin paikoissa?
 

finlandica

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
206
Mä en ole ihan täysin samaa mieltä. Jos tilaa on niin, että hiekka-alue siinä kontrolloidusti auton pysäyttää niin se ensinnäkin toimii paremmin tilanteessa, jossa autoon (tai kuskiin, tapaus Massa) on tullut vika ja se menee tikkana pihalle. Samoin hiekka estää takaisin radalle kimpoamista tehokkaammin. Ja miksi asfalttia (ja sitä helvetin astroturfia, joka on mahdollisesti vielä hölmömpi keksintö) on uusilla radoilla hitaissakin paikoissa?
Sellaset hiekka alueet niiku 90 luvun alussa viel oli et ne oli ajettu sellaseks aaltoilevaks! Lisäks nurmikko ja hiekka tekee rata alueesta viihtyisämmän oloisen (ehkä hieman feministimäinen pointti:) )

http://www.youtube.com/watch?v=6R-HPN3Fv-8&feature=related Siinä siitä virheestä maksetaan hiekan ansiosta
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mä en ole ihan täysin samaa mieltä. Jos tilaa on niin, että hiekka-alue siinä kontrolloidusti auton pysäyttää niin se ensinnäkin toimii paremmin tilanteessa, jossa autoon (tai kuskiin, tapaus Massa) on tullut vika ja se menee tikkana pihalle.
En ole varma ymmärränkö mitä tarkoitat, mutta jos kuski painaa jarrua, niin asfalttialueella auto pysähtyy nopeammin kuin hiekalla. Ja säilyttää ohjautuvuutensa. Massa ei ollut ilmeisesti täysin tajuissaan päähän kohdistuneen osuman jälkeen, mutta muistaakseni hänkin jarrutti ennen törmäystä. Hiekalla auto olisi osunut rengasvalliin nopeammalla vauhdilla. Samoin Kovalainen olisi saanut hidastettua vauhtia enemmän, jos Barcelonan turva-alue kyseisessä kohdassa olisi ollut asfalttia eikä hiekkaa.

Jos auto ajautuu turva-alueelle poikittain, hiekka voi hidastaa paremmin, mutta toisaalta se lisää pyörähdysvaaraa.
Samoin hiekka estää takaisin radalle kimpoamista tehokkaammin. Ja miksi asfalttia (ja sitä helvetin astroturfia, joka on mahdollisesti vielä hölmömpi keksintö) on uusilla radoilla hitaissakin paikoissa?
Radalle takaisin kimpoaminen on ongelma vain, jos turva-alue on kapea. Nopeissa mutkissa (ulkopuolella) tätä vaaraa ei juuri ole, koska turva-alue on laaja.

Asfaltin käyttöä hitaissa paikoissa voisi perustella sillä, ettei radalle tule hiekkaa/soraa tai keskeytysten ja safety carien vähentämisellä. Todellisia syitä emme tietenkään tiedä.

-Edit- Astroturf lienee jonkinlaista keinonurmea. Onko sitä jollain radalla käytetty turva-alueen pinnoitteena?
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
En ole varma ymmärränkö mitä tarkoitat, mutta jos kuski painaa jarrua, niin asfalttialueella auto pysähtyy nopeammin kuin hiekalla. Ja säilyttää ohjautuvuutensa. Massa ei ollut ilmeisesti täysin tajuissaan päähän kohdistuneen osuman jälkeen, mutta muistaakseni hänkin jarrutti ennen törmäystä. Hiekalla auto olisi osunut rengasvalliin nopeammalla vauhdilla.
Massahan painoi sekä kaasua että jarrua ja näin ollen auto pomppi turva-alueen läpi ajettaessa ja jarrutus teho oli erittäin huono (vauhti hidastui jo reilusti ennen mutkaa mutta ei merkittävästi turva-alueella). Hidastavana kosketuspintana oli ainoastaan eturenkaat (takarenkaat kaasuttivat), jotka nekin pomppivat (välillä ilmassa). Itse uskon vilpittömästi, että soralla hidastuvuus olisi ollut tässä tapauksessa suurempi. Toisaalta, vastaavassa kohdassa aikoinaan Firmanin ajettua pihalle peräedellä asfaltti olisi ollut parempi vauhdin hidastamiseen (silloin oli sora).
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Hiekka-alueista ja turva-autoista sen verran että itselleni ei tule juurikaan mieleen tilanteita, jossa yksi auto on hiekalla ja sen takia tarvittaisiin turva-autoa. Tai oikeastaan yksi tilanne, mutta siinäkin kyseessä ensimmäinen kierros ja auto ylösalaisin, joten sinänsä ymmärrettävää (lääkäriauton piti varmasti pysähtyä paikalle ja jos olisi jatkanut sen jälkeen menoaan kun oli todettu kuskin olevan kunnossa, niin se olisi ehkä ajettu kiinni kun kilpakuskit ajavat toista kierrosta)'

http://www.youtube.com/watch?v=GRNTJfktElM

Tuossa auto oli jo ympäri kun se tuli hiekalle, pyöri sitten muutaman kerran lisää. Asfalttialueella se olisi todennäköisesti liukunut turvakaaren varassa kenties jopa seinään.
 

CrouchingTiger

Well-known member
Liittynyt
2.4.2009
Viestit
233
MTV3 sanoi:
F1-sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoiva Bernie Ecclestone ei suunnittele Italiassa ajettavan Rooman GP:n ohella toista osakilpailua. Asiasta kertoi Turun Sanomat.

Roomaan kaudelle 2012 kaavailtu katukisa uhkaisi näin perinteisen Monzan GP:n asemaa kisakalenterissa. Turun Sanomien mukaan Monzan kisajärjestäjillä ei ole varaa uusia nykyistä sopimustaan Ecclestonen kanssa.

Ecclestone vahvisti joulun alla seitsenvuotisen sopimuksen kisan ajamisesta Rooman kaduilla. Rata kiertäisi formulapomon mukaan myös Vatikaanin läheltä.

- Aina kun kisassa tapahtuu ohitus, niin päästämme ilmoille mustan savun, vitsaili Ecclestone The Times -sanomalehden mukaan.

(MTV3)
Siis mikä tota Böörniä vaivaa ku pitää kaikki kunnon moottoriradat korvata jollain ihmeen katuradoilla, joilla ei koskaan ohiteta ja muutenkin todella tylsiä. Ei näin :thumbdown
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Siis mikä tota Böörniä vaivaa ku pitää kaikki kunnon moottoriradat korvata jollain ihmeen katuradoilla, joilla ei koskaan ohiteta ja muutenkin todella tylsiä. Ei näin :thumbdown
eiköhän Bööni saa Rooman GP:sta enemmän rahaa kuin Monzasta :thumbfh: Böönilläkin vaan raha mielessä PRKL!!! :mad:
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Siis mikä tota Böörniä vaivaa ku pitää kaikki kunnon moottoriradat korvata jollain ihmeen katuradoilla, joilla ei koskaan ohiteta ja muutenkin todella tylsiä. Ei näin :thumbdown
Tai sitten Rooman katuradalle suunnitellaan tarpeeksi pitkä suora, jotta ohituksia voisi tapahtua. :idea:
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Tai sitten Rooman katuradalle suunnitellaan tarpeeksi pitkä suora, jotta ohituksia voisi tapahtua. :idea:
Pääsis näyttämään useesti sitä mustaa savua :D

Bööni tais vitsailla että näytetään joka kerta mustaa savua ku ohitetaan roomassa... enpä usko että olis kovinkaan vaativa duuni kun sais lähdön jälkeen istua luultavasti rauhassa xD
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Minä en näe F1:ä uskalluslajina.

Virheestä seuraa rangaistus asfalttialueellakin, sen ei tarvitse olla vaarallinen eikä kisan lopettava.
Mikäs laji se sitten on ellei uskalluslaji? Eihän siinä juuri muusta ole kyse kuin taidosta ja uskalluksesta viedä auto limitille muttei yli. Nykyradoilla tuo uskallus on kokenut melkoisen inflaation. Minulle taitoa on monen muun seikan ohella juurikin tuo että pystyy kisapituuden puristamaan täysillä ilman että tulee virhettä, joka hiekka-alueella ihan oikeutetusti aiheuttaa joko keskeytyksen tai roiman ajanmenetyksen. F1:ssä pisteet jaetaan maalissa. Tällöin suorituksen tärkein osanen pitäisi olla maaliinpääsy. Asfalttiturva-alueilla tämä seikka käytännössä epäoleellinen.

Mutta minä en pidä turva-alueen käytöstä kilparatana. Oikea lääke sen kytkemiseen ei kuitenkaan minun mielestäni ole paluu hiekka-alueisiin, vaan drive-thru varikon ulostuloviivan ylityksen tapaan. Turvallisuudesta ei tule tinkiä katsojien mieltymysten vuoksi.
Mikäs tämä nyt oli? Drive-thru? Ei helevettiläinen, niitä viljellään muutenkin jonkin satunnaisgeneraattorin perusteella ihan miten sattuu. Muutenkaan en pidä siitä että aletaan säännöillä rajaamaan kuljettajille sallittua rata-aluetta, siitä kun ei koskaan seuraa mitään hyvää, ainoastaan vittumaisia tulkintakysymyksiä joita sitten vatvotaan suuntaan jos toiseen joskus kisan päättymisen jälkeen.

Olen sanonut asiani jo moneen kertaan aikaisemmin, mutta kisaa ajetaan radalla (eli asfaltilla), siellä missä ei kuulu ajaa ei myöskään ole asfalttia. Helppoa kuin heinänteko. Turvallisuuskysymys tämä ei ole sillä halutessaan radoille kyllä voidaan rakentaa kunnolliset hiekka-alueet ja siellä missä ei tarvita hiekkaa voidaan käyttää nurmea. Asfaltin etuja minun on todella vaikea nähdä. Jos kysymys on hidastuvuudesta niin silloin turva-alue on liian pieni ja radan suunnittelu epäonnistunut.

Tätä ei vain näe televisiosta. Ehkä jos ne päällekkäiskuvat lisääntyisivät niin sitten.
No offense...mutta on pakko kysyä että oletko tyhmä, vai esitätkö vain? En minäkään sitä näe jos joku ajaa mutkan kovempaa kuin toinen, mutta kas kummaa kun sitä eroa alkaa tulla ja kierrosajatkin sen kertoo. Mistäs se ero sitten tulee jos ei siitä että toinen ajaa kovempaa? Se on sitä taitoa jota nykyradoilla vaaditaan aina vaan vähemmän ja vähemmän.

Niin kuin jo mainitsin niin uskallusta ja taitoa vaaditaan ajamaan mutka juuri sen kymmenyksen verran kovempaa kuin toinen ajamatta silti ulos. Tämä on sitä taitoa jota arvostan. Mutta kun ulosajosta selviää parin sekunnin kiertotiellä niin limitillä ajaminen on niin paljon helpompaa. Jos menet sen yli voit aina tulla ah, niin turvalliselta asfalttiparkkipaikalta takaisin :yuck:
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikäs laji se sitten on ellei uskalluslaji?
Taitolaji. Taktiikkalaji. Osin kestävyyslajikin. Jos uskallus ja rohkeus olisi keskeinen osa, ei simulaattoripelejä myytäisi lainkaan, koska niistä se osa-alue puuttuu.
Jos kysymys on hidastuvuudesta niin silloin turva-alue on liian pieni ja radan suunnittelu epäonnistunut.
Vanhat radat on suunniteltu erilaisten turvallisuusstandardien aikana. Pitäisikö niistä sitten vain luopua, koska eivät täytä nykyisiä vaatimuksia?
No offense...mutta on pakko kysyä että oletko tyhmä, vai esitätkö vain? En minäkään sitä näe jos joku ajaa mutkan kovempaa kuin toinen, mutta kas kummaa kun sitä eroa alkaa tulla ja kierrosajatkin sen kertoo. Mistäs se ero sitten tulee jos ei siitä että toinen ajaa kovempaa?
Pointtini meni näköjään ohi. Hienoa siis on se, että joku ajaa mutkan kymmenyksen toista nopeammin. Tätä nimenomaista asiaa ei televisiosta (tai paikan päällä) katsoja kykene erottamaan. Kierrosajoista sen toki näkee, mutta se ei ole se asia, jota Oberfeldwebel ymmärtääkseni ylisti.
 

olli kuhta

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
164
Sijainti
Heikoilla jäillä
Asfaltin etuja minun on todella vaikea nähdä. Jos kysymys on hidastuvuudesta niin silloin turva-alue on liian pieni ja radan suunnittelu epäonnistunut.
Kysymys on varmasti siitä myös,että autot halutaan tuoda lähemmäksi paikanpäällä olevia katsojia,muutenhan sinne voisi tehdä vaikka minkälaiset hiekkaerämaat.
 

MakeS

Well-known member
Liittynyt
13.9.2009
Viestit
60
Siis mikä tota Böörniä vaivaa ku pitää kaikki kunnon moottoriradat korvata jollain ihmeen katuradoilla, joilla ei koskaan ohiteta ja muutenkin todella tylsiä. Ei näin :thumbdown
Hiukan mennään nyt liian pitkälle. Taitaa jäädä savut päästelemättä...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Taitolaji. Taktiikkalaji. Osin kestävyyslajikin. Jos uskallus ja rohkeus olisi keskeinen osa, ei simulaattoripelejä myytäisi lainkaan, koska niistä se osa-alue puuttuu.
Jahas. No mun mielestä taas uskallus on se viimeinen silaus joka tekee kuljettajasta todella hyvän. Uskaltaa siis ajaa niin kovaa kuin mahdollista silloin kun se on tarpeen (löytyy katsos ballsit). Saattaa kuulostaa helpolta, mutta asia ei suinkaan ole näin. Se on sitä pitkäaikaista limitillä ajamista jota peräänkuuluttelin jo aikaisemmin. Ja mitä simulaattoreihin tulee, niin kyllä niissä ainakin mun mielestä välittyy todella hyvin se pelko persiille siitä että pysyykö se auto hankassa vai karkaako se perä tuonne nurmelle. Niissä se on vaan eri näkökulmassa kun pelkoa loukkaantumisesta ei ole (jollein FF väännä ranteita solmuun), vaan kisaa ei halua pilata ulosajolla.


Vanhat radat on suunniteltu erilaisten turvallisuusstandardien aikana. Pitäisikö niistä sitten vain luopua, koska eivät täytä nykyisiä vaatimuksia?
Tarpeen vaatiessa kyllä. En näe mitään syytä itkeä vanhojen ratojen perään. Aika on ajanut niin monen muunkin asian ohi tässä vuosien kuluessa. Vai kaipaako joku vhs-kasetteja, olkatoppauksia tai Europea? Tietysti jos turva-alueiden parantaminen on mahdollista niin silloin asia on ok. Tarkemmin kun ajattelen niin ei kyllä muistu yhtään nykyistä F1-rataa jossa turvallisuus oli jotekin huonolla tolalla. Ja tällä ei ole ainakaan minun pienessä päässäni mitään tekemistä sillä että onko siellä radan ulkopuolella asfalttia vai hiekkaa. Turva-alueen koko on minun mielestä se ratkaiseva asia.

F1 tulee aina olemaan vaarallinen laji, ja jos lähdetään tosiaan sille linjalle että turvallisuus on kaikki kaikessa, niin heti ensalkuun saisi huippunopeudet pudottaa jonnekkin 100km/h paikkeille. Turva-alueen materiaalilla saivartelu on täysin epäoleellista niin kauan kuin autot ovat liian nopeita. Toisaalta, oma kantani on se että turvallisuus ei voi ikinä olla F1:ssä se kaikkein tärkein asia. Kuskit ja kaikki muutkin lajin kanssa tekemisissä olevat tiedostavat kyllä riskit jotka lajiin liittyy, ja hyväksyvät ne. Minusta on ihan turha pilata kilpa-autoilun perusluonnetta sillä että jossain tilanteessa ulosajo olisi enemmän turvallista kuin ennenvanhaan.

Pointtini meni näköjään ohi. Hienoa siis on se, että joku ajaa mutkan kymmenyksen toista nopeammin. Tätä nimenomaista asiaa ei televisiosta (tai paikan päällä) katsoja kykene erottamaan. Kierrosajoista sen toki näkee, mutta se ei ole se asia, jota Oberfeldwebel ymmärtääkseni ylisti.
Niin, Ylivääpelihän selitti asian näin:

Oberfeldwebel sanoi:
Eikö oo aika makeeta kun joku ajaa jonkun mutkan aina kymmenyksen toista nopeammin ihan vain sen takia ku toinen ei oikein ole varma voiko sen ajaa nopeempaa vai ei. Kokeillakaan kun ei kärsi.. Minusta se ois hieno homma.
Mun mielestä tässä ollaan kilvan ajon ytimessä. Toinen uskaltaa/osaa, ja hyötyy siitä. Toinen ajaa kusi sukassa peläten ulosajoa juurikin sen kymmenyksen verran hitaammin joka sitten kierroksen ja kilpailun aikana kertaantuu aika isoksi eroksi. Kun rata maalataan asfalttikentälle niin jokainen kuski pystyy ajamaan limitillä ilman pelkoa ulosajosta, koska vaikka se hiukan lipsahtaisikin leveäksi, pitkässä kisassa saadaan suurempi hyöty täysillä ajamisesta kuin siitä että yritettäisiin pysyä siinä viivojen välissä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja mitä simulaattoreihin tulee, niin kyllä niissä ainakin mun mielestä välittyy todella hyvin se pelko persiille siitä että pysyykö se auto hankassa vai karkaako se perä tuonne nurmelle. Niissä se on vaan eri näkökulmassa kun pelkoa loukkaantumisesta ei ole (jollein FF väännä ranteita solmuun), vaan kisaa ei halua pilata ulosajolla.
Onko palkitsevampaa kokea "jee, mä uskalsin ajaa ton mutkan noin nopeasti" kuin "jee, mä osasin ajaa ton mutkan noin nopeasti". Minä saan kicksejä enemmän jälkimmäisestä.
F1 tulee aina olemaan vaarallinen laji, ja jos lähdetään tosiaan sille linjalle että turvallisuus on kaikki kaikessa, niin heti ensalkuun saisi huippunopeudet pudottaa jonnekkin 100km/h paikkeille.
Turvallisuus ei ole kaikki kaikessa. Suurin piirtein nykyiset nopeudet halutaan säilyttää, joten muita asioita on muutettava. Kuten turvallisuutta. Niin autojen kuin ratojen. Miksi? Koska se vaaran määrä mikä ennen oli hyväksyttävää ei sitä nykypäivänä ole.
Minusta on ihan turha pilata kilpa-autoilun perusluonnetta sillä että jossain tilanteessa ulosajo olisi enemmän turvallista kuin ennenvanhaan.
Olemmekin eri mieltä tuosta perusluonteesta. Minulle olennaista on kuljettajien/autojen keskinäinen kilpailu. Vaarallisuus on vain ikävä seuraus vauhdeista.
Mun mielestä tässä ollaan kilvan ajon ytimessä. Toinen uskaltaa/osaa, ja hyötyy siitä. Toinen ajaa kusi sukassa peläten ulosajoa juurikin sen kymmenyksen verran hitaammin joka sitten kierroksen ja kilpailun aikana kertaantuu aika isoksi eroksi.
Ei siellä kukaan kusi sukassa aja. Kaikki ajavat sen minkä osaavat ja autosta irtoaa, toisilla vain loppuu joskus taito kesken. Ei kukaan ajaessaan pelkää, että näinköhän selviän tuosta mutkasta.

Tai sanokaa te jotka olette oikeilla peleillä kilpaa ajaneet: pelkäättekö ratissa radalla?
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Pääsis näyttämään useesti sitä mustaa savua :D

Bööni tais vitsailla että näytetään joka kerta mustaa savua ku ohitetaan roomassa... enpä usko että olis kovinkaan vaativa duuni kun sais lähdön jälkeen istua luultavasti rauhassa xD
Ja kehtasi vielä sanoa, että Vatikaani on siinä ihan lähellä... Lyhintä tietä Vatikaaniin rata-alueelta on 9,7km (google maps) ja se on kyllä ihan kohtuu suora reitti...

Kovin syheröltä vain näyttää. Pisin suora on pilattu tolla jonkinasteisella keskivauhtisella mutkalla, joka kyllä taatusti tappaa ohitukset. Nyt tosta nopeasta mutkasta seuraavaan mutkaan on vaan 900 metriä (kiitos GMaps) joka on auttamatta liian vähän.

Rataprofiili niille, jotka eivät jaksa mennä muutamaa sivua taaksepäin:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24305
Sijainti
lappeen Ranta
Tuossa uskaltamisessahan on siis kyse siitä, että uskaltaa ajaa mutkan hiukan nopeammin, vaikka riskinä on keskeyttäminen/ajan menetys, ei hengenmenetys.

Siinä on kyllä aika perustavaa laatua oleva (meinasin laittaa filosofinen, mutta enpä laitakaan) ero, miten auton rajoja haetaan. Ylittäen ne ja ajamalla seuraavalla kierroksella sitten hiukan hitaammin vai vähitellen lähestyen kunnes ei enää uskalleta mennä lähemmäs keskeytyksen tai ajanmenetyksen pelossa.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ei siellä kukaan kusi sukassa aja. Kaikki ajavat sen minkä osaavat ja autosta irtoaa, toisilla vain loppuu joskus taito kesken. Ei kukaan ajaessaan pelkää, että näinköhän selviän tuosta mutkasta.
Ei tietystikään kun ei ole mitään pelättävää, asfalttiparkkipaikalta on hankala mokailla seinään asti.

Pelkää sanan voinee kuvailla paremmin riskillä. Eli joku ei halua ottaa ulosajo (tai viivan ylitys) riskiä koska siinä menettää aikaa. Joku toinen ottaa sen riskin ja voi voittaa. Kyse on siitä, jos on taitavampi kaveri niin luultavasti nopeampaa ajaminen ei ole niin suuri riski taitavalle kaverille kuin hiukan huonommalle kaverille yhtä nopeaa ajaminen. Riskeistä on kyse, siis ei turvallisuus- vaan ulosajoriskeistä.

WebSlave, ei kyse ole siitä kuka osaa ajaa mutkan limiitillä nopeammin (koska se on lähes kaikilla sama kalusto pois lukien) vaan siitä, kuka siihen limiittiin menee (jos on soraa). Asfaltti alueella siihen limiittiin menee kaikki kun riskejä ylimenosta ei ole, näin ollen eroja ei synny.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös