Taitolaji. Taktiikkalaji. Osin kestävyyslajikin. Jos uskallus ja rohkeus olisi keskeinen osa, ei simulaattoripelejä myytäisi lainkaan, koska niistä se osa-alue puuttuu.
Jahas. No mun mielestä taas uskallus on se viimeinen silaus joka tekee kuljettajasta todella hyvän. Uskaltaa siis ajaa niin kovaa kuin mahdollista silloin kun se on tarpeen (löytyy katsos ballsit). Saattaa kuulostaa helpolta, mutta asia ei suinkaan ole näin. Se on sitä pitkäaikaista limitillä ajamista jota peräänkuuluttelin jo aikaisemmin. Ja mitä simulaattoreihin tulee, niin kyllä niissä ainakin mun mielestä välittyy todella hyvin se pelko persiille siitä että pysyykö se auto hankassa vai karkaako se perä tuonne nurmelle. Niissä se on vaan eri näkökulmassa kun pelkoa loukkaantumisesta ei ole (jollein FF väännä ranteita solmuun), vaan kisaa ei halua pilata ulosajolla.
Vanhat radat on suunniteltu erilaisten turvallisuusstandardien aikana. Pitäisikö niistä sitten vain luopua, koska eivät täytä nykyisiä vaatimuksia?
Tarpeen vaatiessa kyllä. En näe mitään syytä itkeä vanhojen ratojen perään. Aika on ajanut niin monen muunkin asian ohi tässä vuosien kuluessa. Vai kaipaako joku vhs-kasetteja, olkatoppauksia tai Europea? Tietysti jos turva-alueiden parantaminen on mahdollista niin silloin asia on ok. Tarkemmin kun ajattelen niin ei kyllä muistu yhtään nykyistä F1-rataa jossa turvallisuus oli jotekin huonolla tolalla. Ja tällä ei ole ainakaan minun pienessä päässäni mitään tekemistä sillä että onko siellä radan ulkopuolella asfalttia vai hiekkaa. Turva-alueen koko on minun mielestä se ratkaiseva asia.
F1 tulee aina olemaan vaarallinen laji, ja jos lähdetään tosiaan sille linjalle että turvallisuus on kaikki kaikessa, niin heti ensalkuun saisi huippunopeudet pudottaa jonnekkin 100km/h paikkeille. Turva-alueen materiaalilla saivartelu on täysin epäoleellista niin kauan kuin autot ovat liian nopeita. Toisaalta, oma kantani on se että turvallisuus ei voi ikinä olla F1:ssä se kaikkein tärkein asia. Kuskit ja kaikki muutkin lajin kanssa tekemisissä olevat tiedostavat kyllä riskit jotka lajiin liittyy, ja hyväksyvät ne. Minusta on ihan turha pilata kilpa-autoilun perusluonnetta sillä että jossain tilanteessa ulosajo olisi enemmän turvallista kuin ennenvanhaan.
Pointtini meni näköjään ohi. Hienoa siis on se, että joku ajaa mutkan kymmenyksen toista nopeammin. Tätä nimenomaista asiaa ei televisiosta (tai paikan päällä) katsoja kykene erottamaan. Kierrosajoista sen toki näkee, mutta se ei ole se asia, jota Oberfeldwebel ymmärtääkseni ylisti.
Niin, Ylivääpelihän selitti asian näin:
Oberfeldwebel sanoi:
Eikö oo aika makeeta kun joku ajaa jonkun mutkan aina kymmenyksen toista nopeammin ihan vain sen takia ku toinen ei oikein ole varma voiko sen ajaa nopeempaa vai ei. Kokeillakaan kun ei kärsi.. Minusta se ois hieno homma.
Mun mielestä tässä ollaan kilvan ajon ytimessä. Toinen uskaltaa/osaa, ja hyötyy siitä. Toinen ajaa kusi sukassa peläten ulosajoa juurikin sen kymmenyksen verran hitaammin joka sitten kierroksen ja kilpailun aikana kertaantuu aika isoksi eroksi. Kun rata maalataan asfalttikentälle niin jokainen kuski pystyy ajamaan limitillä ilman pelkoa ulosajosta, koska vaikka se hiukan lipsahtaisikin leveäksi, pitkässä kisassa saadaan suurempi hyöty täysillä ajamisesta kuin siitä että yritettäisiin pysyä siinä viivojen välissä.