Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aika vahvasti annat niin ymmärtää. Tarkoitus noin yksioikoisen muotoilun takana oli saada sut kertomaan, että missä raja turvallisuusparannuksien kohdalla mielestäsi oikein menee, koska jossain vaiheessa ne alkavat väkisinkin nakertaa myös teknistä ja taidollista haastetta.
Kuten jo totesin, vauhteja ei ilmeisesti ole tarkoitus olennaisesti madaltaa. Eiköhän se ole aika selvä raja. Samaten auton perusolemukseen (avopyörät, avo-ohjaamo) ei oltane puuttumassa, vaikka asiasta silloin tällöin keskustelua onkin käyty.
 
Viimeksi muokattu:

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Arvon herra Webslave.

Kontakti kuuluu jääkiekkoon siinä kuin ulosajot formuloihin, jos ei halua nähdä taklauksia aina voi katsoa ringetteä. Ennen kuin tulkitset tätä tapasi mukaan tahallaan väärin, on sanottava että en itsekkään pidä tappeluja ja yletöntä mailalla kahvaamista osana oikeaoppista jääkiekkoa. Taklaukset sinne kuitenkin kuuluvat ja ne ovat oleellinen osa lajia, ihan siinä missä formuloiden ulosajot ja keskeytyksetkin. Se että joku välillä saakin mustelman, ei tee toisen satuttamisesta välttämättä itsetarkoitusta. Uskon että ne jotka vastustavat asfaltti turva-alueita vain nähdäkseen kuljettajien loukkaantuvat, ovat yhtä marginaalinen vähemmistö kuin sinun edustamat "aina kypärä päässä ja käsi kaiteella" tyypit.

Vaara on elementti F1:ssä. Mutta se ei tarkoita, että se olisi mielestäni positiivinen ja toivottu, saati lajia jotenkin parantava elementti.
Tässä kiteytyy varmaankin ne suurimmat näkemys erot tässä asiassa. Vaara on nimenomaan yksi niistä elementeistä joka formuloissa ihmisiä kiehtoo. Ei, se ei todellakaan tarkoita että kenenkään tarvitsee kuolla tai loukkaantua. Ihmiset nyt vaan yleensä ottaen nauttivat siitä että pääsevät samaistumalla kokemaan vaaran ja jännityksen tunteita turvallisessa ympäristössä. Vai minkä luulit ihmisiä kiehtovan kauhu ja jännitys elokuvissa? Sama pätee myös urheilussa. Suurin osa kuitenkin seuraa urheilua suuria tunteita kokien ja myös niitä kokeakseen. Ja mikä varmemmin saakaan aikaan niitä suuria tunteita ja jännitystä kuin ulosajot ja keskeytykset, etenkin kun kunnon kilpailu ja ohitukset ovat nykyään niin kiven alla.

Jos nyt kaikki turva-alueet asfaltoidaan, kokee tämä vaaran ja jännityksen tunne melkoisen inflaation, kun ei siellä nyt juuri niitä ohituksiakaan nähdä niin mitä meille jää? Varikko pysähdykset ja selostajien kämmit?

Ja se on paha, että useampi kuski ajaa limiitillä? Se on paha, että eroja ei synny? Senhän pitäisi tarkoittaa tiukempaa kisailua ja ehkä jopa ohituksia. Tosin, pienemmät erot tarkoittavat myös sitä, että virheestä maksaa enemmän. Jos teet 1-3 sekunnin mokan menetät pari sijaa. Isommilla eroilla et. Virhemarginaalit ovat pienempiä.
Tämä on taas sitä niin tyypillistä herraa itseään...:jaska:

Eiköhän löydy hieman pätevämpiäkin keinoja ohitusten lisäämiseen kuin turva-alueiden asfaltointi. Itse näkisin mieluummin jonkinlaisen kompromissin hiekan ja asfaltin välillä. Kyllä virheistä pitää rankaista. Esimerkiksi Pouhoniin olisi voitu jättää muutama metri hiekkaa radan reunaan ja asfaltti vasta sen jälkeen. Tilaa riittää ja tuskin olisi ollut merkittävästi vaarallisempi. Olisi kuitenkin riittänyt estämään helpohkot seikkailut ala K.Räikkönen. Tietenkään joka paikassa ei tilaa tällaisille ratkaisuille ole, kekseliään ihmisen kuitenkin luulisi keksivän parempiakin vaihtoehtoja kuin palkkä asfaltti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Taklaukset sinne kuitenkin kuuluvat ja ne ovat oleellinen osa lajia, ihan siinä missä formuloiden ulosajot ja keskeytyksetkin.
Niin, taklaukset ovat osa jääkiekkoa, mutta väärin tehdyistä taklauksista tulee jäähyjä ja pahimmillaan pelaajat saattavat loukkaantua. Nämä eivät ole tavoiteltavia asioita. Myöskään keskeytyksiä ei tavoitella moottoriurheilussa. Hienoja ja toivottavia suorituksia on ne, kun onnistutaan siinä mitä tavoitellaan. Eivät mielestäni ne, kun niissä epäonnistutaan.
Tässä kiteytyy varmaankin ne suurimmat näkemys erot tässä asiassa. Vaara on nimenomaan yksi niistä elementeistä joka formuloissa ihmisiä kiehtoo. [--] Vai minkä luulit ihmisiä kiehtovan kauhu ja jännitys elokuvissa? Sama pätee myös urheilussa.
Kyllä, tämä on se ero. Minua vaara ei kiehdo. Jännitys, miten kisassa tulee käymään riittää minulle. En myöskään pidä kauhuelokuvista ja jännityksenkin suhteen olen enemmän Poirot/Marple-osastoa, jossa itse väkivaltaa ei näytetä, vaan vain keskitytään älylliseen haasteeseen.
Jos nyt kaikki turva-alueet asfaltoidaan, kokee tämä vaaran ja jännityksen tunne melkoisen inflaation, kun ei siellä nyt juuri niitä ohituksiakaan nähdä niin mitä meille jää? [--] Tietenkään joka paikassa ei tilaa tällaisille ratkaisuille ole, kekseliään ihmisen kuitenkin luulisi keksivän parempiakin vaihtoehtoja kuin palkkä asfaltti.
Minä keskittyisin vaarajännityksen sijaan kisailujännitykseen. Ohitusten edistämiseksi olisi tehtävissä erilaisia sääntöuudistuksia itse auton suhteen. Se on kuitenkin ihan toisen ketjun aihe. Asfalttialueet ovat yksi ohituksia (hieman) lisäävä tekijä.

Abu Dhabissa käytettiin uutta rengaspinot korvaavaa ja turvallisempaa suojamuuria. Tätä ei kuitenkaan käytetty korvaamaan asfalttialueita, vaan tekemään niistä kapeampia. Riski hajoittaa (turvallisemmin) autonsa siis lisääntyi.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Asfalttialueet ovat yksi ohituksia (hieman) lisäävä tekijä.
Tämä on tälläkin foorumilla usein toistuva väite, joka on todellisuudessa harhaa.

Se, ettei virheestä rankaista, varmasti lisää kaistapäistä menoa, minkä voisi kuvitella lisäävän ohituksia – pitäisihän onnistumisiakin tulla enemmän, jos yrittääkin voi missä vain ja miten vain pelkäämättä auton särkymistä ja keskeytystä.

Tällaiseen päätelmään päätyvät yleensä yksinomaan F1-luokkaa seuraavat henkilöt, jotka siis näkevät enimmäkseen näillä "F1-tason" radoilla ajettavia kisoja, joissa ajaa enimmäkseen tällaisiin ratoihin tottuneita kuljettajia. Seuraamalla laajemmin rata-autoilua, huomaa nopeasti, että "helpot" radat tosiasiassa vähentävät ohituksia (ja jopa ohitusyrityksiä!).

Nopeuserojen ollessa pieniä, edelläajavan on kohtalaisen helppo estää ohitus. Ohittajan mahdollisuudet ovat periaatteessa ohitettavan sortuminen virheeseen oma-aloitteisesti sekä edelläajavan painostaminen erheeseen (esim jallittaminen blokkaukseen, joka lopulta vie ohitettavan epäedulliselle ajolinjalle ja mahdollistaa ohitusmanööverin)... No, tämä lienee selvää kaikille kilvanajoa seuraaville, joten siirrytäänpä taas asfaltin pariin.

F1-radoilla ajettavissa kisoissa nähdään usein tilanteita, joissa useita kuljettajia oikaisee asvaltoidun turva-alueen poikki peräjälkeen. Tähän vain todetaan, ettei kukaan saanut hyötyä, sillä sijoitukset ja keskinäiset erot säilyivät ennallaan.

Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa. Tosiasiassa on hyvin todennäköistä, että ensimmäisenä turva-alueelle lipsauttanut kuljettaja hyötyi vähintään yhden sijan.

Asvaltoitujen turva-alueiden ongelma piilee juuri siinä, että sijoituksen puolustaminen muuttuu vielä vanhanaikaiseenkin rataan verrattuna ohittamista helpommaksi. Oikaisemalla ohittaminen on toki kiellettyä ja rangaistukselta välttyäkseen kuljettajan laskettava ohitettavat edelleen – hyvä niin.

Oikaisemalla ohittamisen estäminen taas on vaikeammin rangaistavissa, sillä saavutettua hyötyä on vaikea määritellä. Mahdollisesti kuljettaja olisi suistunut radalta ja menettänyt sijansa tai jopa koko kisan, tai ehkäpä hän olisi hidastamalla pitänyt autonsa tiellä, mutta takaa tuleva olisi päässyt ohi, tai ehkäpä ohitus olisi epäonnistunut silti. Mistäpä tätä tietää, ja siksipä tuomaristo harvoin rankaisee oikomisesta. Tästä taas seuraa se, että ohittajan on käytännössä pakko oikaista myös pitääkseen ohitusmahdollisuutensa elossa seuraavaa paikkaa silmällä pitäen.

Vaikka pysyttäisiinkin valkoisten viivojen välissä, vaikeuttaa tasaisen ja pitävät turva-alueet silti ohittamista. Siinä missä keskeytyksen pelon puute rohkaisee yrittämään, rohkaisee se myös peittämään.

Vanhanaikaisella radalla kisatessa kuljettajien taito korostuu, koska heikommat pilotit eivät a) uskalla ohittaa/estää ohitusta/ottaa kaikkea irti autostaan, tai b) suistuvat radalta tätä yrittäessään, jolloin he auttamatta vaipuvat tulosliuskan hännille.

Nykyaikaisella radalla kisaaminen taas minimoi kuljettajan taitoerot ja korostaa kalustoeroja.

En edes usko, että turva-alueiden asvaltoiminen vähentää merkittävästi keskeytyksiä, sillä hiekkaesteiden välissä ajaminen vähentää myös oletettuja keskeytyksiin johtavia tilanteita.


Bernien pölhöstä oikomissääntöehdotuksesta tuli mieleen, että kisan aikana voisi saada ylittää valkean reunaviivan vain pariin kertaan. Lopuista hölmöilyistä lätkäistäisiin automaattisesti penaltia riippumatta siitä hyötyikö tapahtumasta vai ei (ja selvästä hyödyn saamisesta (ohittamisesta) luonnollisesti rankaistaisiin edelleen riippumatta siitä montako oikaisua on jäljellä). Ehkäpä tällainen käänteinen oikaisumahdollisuus palauttaisi kilpailut radalle turva-alueiden pinnasta riippumatta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämä on tälläkin foorumilla usein toistuva väite, joka on todellisuudessa harhaa.

[--]

En edes usko, että turva-alueiden asvaltoiminen vähentää merkittävästi keskeytyksiä, sillä hiekkaesteiden välissä ajaminen vähentää myös oletettuja keskeytyksiin johtavia tilanteita.
Väitteeni ohitusten lisääntymisestä perustui juuri tuohon, että keskeytyksiä tulee vähemmän ja että radalla on siten enemmän autoja. En ole asiaa sen tarkemmin tutkinut, mutta yleisenä mielikuvana sanoisin, että sekä teknisistä vioista johtuvat että ulosajoista johtuvat keskeytykset ovat vähentyneet. Samaan aikaan asfalttialueet ovat lisääntyneet. Toki syy voi olla kuskeissakin, jotka tekevät vain vähemmän virheitä.

Joka tapauksessa ohituksia lisäävä tekijä on niin vähäinen, että se hukkuu muiden tekijöiden vaikutusten joukkoon. Vaikutus ei näin ollen ole luettavissa suoraan ohitustilastoista.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Uhhhh....

Propsit Otolle! Aamen

Siis tuo eka rivi oli Webslavelle.

Otolle ihan oikeasti pointsit paikkansapitävästä jutusta
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tässä on myös muutamaan kertaan puolusteltu asfalttiturva-alueita tilanpuutteen takia, niin minkäköhän takia täältä löytyy joka mutkasta kauheat määrät asfalttia. Ja aseteltuna vielä niin, että mutkan ulostulossa on paljon asfalttia, joka saattaa olla nopeampi reitti.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tosiaan, Otto mainitsi nyt sitten sen mitä tässä meiti on ajanut takaa. Kuljettajan merkitys heikkenee. Loistavaa!

Ja ihmettelen samaa mitä Canukki, Istanbulin järjettömät ja typerät asfaltit.
 

vilzu88

Well-known member
Liittynyt
15.12.2009
Viestit
51
Tässä on myös muutamaan kertaan puolusteltu asfalttiturva-alueita tilanpuutteen takia, niin minkäköhän takia täältä löytyy joka mutkasta kauheat määrät asfalttia. Ja aseteltuna vielä niin, että mutkan ulostulossa on paljon asfalttia, joka saattaa olla nopeampi reitti.
Tuo mikä kiertää istanbulin rataa jossa lukoo formula 1 nii ois mielenkiintoinen rata. ainakin nopea jos ei muuta. Eikä ois mitään turhia suoja kaistoja. :tongue:
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Oderfeldwebel ja Joppe_001 ovatkin jo kantansa esittäneet ja omani on täysin sama. Taidon ja uskalluksen merkitys pienenee, kun noita asvaltteja on joka helvatan paikassa. Lisäksi radat näyttävät rumemmilta eivätkä erotu niin selkeästi.

Minusta vaara kuuluu lajiin, vaikka kovien tärskyjen näkeminen tuottaakin ikävän olon. Esim. pahalta tuntui, kun näki miten Massalle kävi. Mutta tuskin noita kukaan kaipaakaan. Turvallisuus on nykyään jo todella hyvällä tasolla formuloissa, aina voi tietenkin parantaa, mutta nyt mennään hakoteille, kun parannuskeinona käytetään ratojen kokoasvaltointia. Huonoja puolia tulee enemmän kuin hyviä. Tähän kun lisää sen, ettei ykkösillä muutenkaan pyyhi hirveän hyvin IMO niin alkaa pelätä milloin laji alkaa tuntua jo täysin toiselta. Parin viime vuoden kehitys ei ainakaan ole juuri miltään osin ollut positiivista. Hyvä puoli tässä on se, että Kimin lähtö ei niin paljoa potuta, kun uudistukset ja muutokset eivät vaikuta ja tunnu hyviltä.

Tuossa olisi taas oikein kuningasmuutos kysessä, jos Monza korvattaisiin Rooman katuradalla. Juuri tällaisia sitä fanina toivoo, kiitos Bernie ja co. En tiedä tajusiko Bernie itsekin savumerkkijuttunsa naurettavuuden ja heitti sen läppänä, vai ihan tosissaanko puhui. Rooma ja Italia on hienoja paikkoja ja sijaitsevat sentään täällä Euroopassa ja uudet radat ovat positiivisia juttuja, mutta ei katurataa kalenteriin Monzan kustannuksella. Sen sijaan Valencian tai jonkin Lähi-Idän/Aasian kisan tilalle sen saisi puolestani sijoittaa. Yleisöä Rooman GP:seen luulisi löytyvän, houkuttelisi varmasti itseäkin lähteä paikan päälle.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Worldcarfans sanoi:
In subsequent reports, including one published by Tuttosport, figures close to Italy's existing grand prix reacted with anger, including Monza mayor Marco Maria Mariani who hit out at Rome's "arrogance".
The Chief Officers Network sanoi:
The promoters are clear: the race planned for 2012, if all permissions and standards are met, will be a supplemental Italian race: it will not replace Monza as the venue for the Italian Grand Prix.
Worldcarfans sanoi:
Bernie Ecclestone is not considering accommodating two Italian races on future F1 calendars
Riiight :rolleyes:

Monzalla on toki omat taloudelliset ongelmansa, mutta en näe syytä miksei Ecclestonea lämmitä ajatus kahdesta kisasta Italian maaperällä. Ihan hyvinhän tuota GP:tä voisi kutsua Euroopan/Välimeren/Vatikaanin tai San Marinon nimellä...
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Riiight :rolleyes:

Monzalla on toki omat taloudelliset ongelmansa, mutta en näe syytä miksei Ecclestonea lämmitä ajatus kahdesta kisasta Italian maaperällä. Ihan hyvinhän tuota GP:tä voisi kutsua Euroopan/Välimeren/Vatikaanin tai San Marinon nimellä...
San Marino on ehkä pikkasen kaukana, mutta Vatikaani ois ihan jees. Tai ihan pakkoraossa Monza vois herättää Sveitsin GP:n taas henkiin. Matkaa sieltä kun Sveitsiin on vain noin 50km. Vertailun vuoksi Dijonista oli matkaa Sveitsiin yli 200 km.
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
San Marino on ehkä pikkasen kaukana, mutta Vatikaani ois ihan jees. Tai ihan pakkoraossa Monza vois herättää Sveitsin GP:n taas henkiin. Matkaa sieltä kun Sveitsiin on vain noin 50km. Vertailun vuoksi Dijonista oli matkaa Sveitsiin yli 200 km.
Oliskohan kuitenkin valitoilla jonkinnäköinen veto-oikeus näihin? en tiedä haluaisiko Vatikaani, että Rooman GP:tä kutsuttaisiin Vatikaanin GP:ksi.

Ja eikös Sveitsissä olla aika kriittisiä moottoriurheilun suhteen nykyisin?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja eikös Sveitsissä olla aika kriittisiä moottoriurheilun suhteen nykyisin?
Oltiin aikaisemmin. 1955 Le Mansin onnettomuuden jälkeen kaikki moottoriurheilu kiellettiin. Mutta se kielto poistui 2007. Keken voittama Sveitsin GP siis pidettiin kyseisen kiellon aikana, eli ei se olisi ollut este kisan nimeämiselle.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Oltiin aikaisemmin. 1955 Le Mansin onnettomuuden jälkeen kaikki moottoriurheilu kiellettiin. Mutta se kielto poistui 2007. Keken voittama Sveitsin GP siis pidettiin kyseisen kiellon aikana, eli ei se olisi ollut este kisan nimeämiselle.
Paitsi että ei sallinutkaan:
Wikipedia sanoi:
The death of the spectators was blamed on inadequate safety standards for track design, leading to a ban on motorsports in France, Spain, Switzerland, Germany, and other nations until the tracks could be brought to a higher safety standard. Switzerland's ban allowed for the running of timed motorsports such as hillclimbs, a race which allowed two cars to compete alongside one another. This forced Swiss racing promoters to organize circuit events in foreign countries like France, Italy and Germany. In 2003 the parliament started a lengthy discussion whether this ban should be lifted. The discussion focused on traffic policy and environmental questions rather than on safety. On 10 June 2009, the Ständerat (one chamber of the parliament) defeated for the second time and therefore definitively,[1] which means that the ban will stay.[2]
Ote tosta ykköslähteestä:
Sveitsin liittopäivät sanoi:
Art. 52

Sportliche Veranstaltungen

1 Öffentliche Rundstreckenrennen mit Motorfahrzeugen sind verboten. Der Bundesrat kann einzelne Ausnahmen gestatten oder das Verbot auf andere Arten von Motorfahrzeugrennen ausdehnen; er berücksichtigt bei seinem Entscheid vor allem die Erfordernisse der Verkehrssicherheit und der Verkehrserziehung.

2 Andere motor- und radsportliche Veranstaltungen auf öffentlichen Strassen, ausgenommen Ausflugsfahrten, bedürfen der Bewilligung der Kantone, deren Gebiet befahren wird.

3 Die Bewilligung darf nur erteilt werden, wenn:

a.
die Veranstalter Gewähr bieten für einwandfreie Durchführung;
b.
die Rücksicht auf den Verkehr es gestattet;
c.
die nötigen Sicherheitsmassnahmen getroffen werden;
d.
die vorgeschriebene Haftpflichtversicherung abgeschlossen ist.

4 Die kantonale Behörde kann Ausnahmen von den Verkehrsvorschriften gestatten, wenn genügende Sicherheitsmassnahmen getroffen sind.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Webslave, miksi katsot formuloita?
Tämä ei liity ketjun aiheeseen, ja muutenkin vain yhdelle henkilölle osoitetut kysymykset olisi järkevämpää esittää privalla. Mutta vastataan nyt tämän kerran:

Koska minua kiinnostaa formulat ja olen tottunut tekemään niin.
 

Suggestiivi

Kusihousunörtti
Liittynyt
4.10.2009
Viestit
1050
Päätinpä hiukan kokeilla kepillä jäätä ja suunnitella Suomeen F1-radan - Malmin lentokentälle:

 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Ihan kiva idea, mutta miksi käyttää vain kiitoradan asvalttia rataan ? Tota profiilia voisi käyttää pelkästään reunustamalla rata katuratamaiseksi ränniksi pelkästään turva-alueiden riittämättömyyden takia.

Mielelläni näkisin suunnitelman Malmin lentokentälle rakennettavasta kilparadasta jossa koko tontti käytetään hyväksi

E: en tiedä kuka omistaa kentän vieressä olevan mikroautoradan ja sen ympäröivän metsän mutta voisin kuvitella senkin alueen olevan käytettävissä. Lisäksi radalla voisi olla katuratamainen osuus tuolla Tattarisuon nurkilla.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös