Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Vakioautojen sarjoille kumpikin rata kyllä näyttää ihan mukiinmenevältä ja sittenpähän sen näkee onko näin kun sitten siellä ajetaan kisaa.
Tosin yllättäen Aragonin rata oli ainakin pikkukuskien mieleen, mikä on kait suht harvinaista Tilkedromeilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Niin tuo kyllä on totta, että harvoin on tilkedromien radoista hyvää kisaa oikein millekkään luokalle.:ahem:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Jo parin nähdyn tapatuman jälkeen Yas Marina on noussut suurimmaksi inhokkiradakseni (jopa Valencian ja Shanghain ohi), joten lähinnä tässä jännitetään saako Koreasta vastusta. Varmaan taas eksoottiseen arkkititehtuuriin kulutetaan 90% budjetista.

Ensi vuonna ajetaan 9 kilpailua Aasiassa, jos Intian projekti toteutuu. Alkaa itkettämään, kun muistelee minkänäköisiä kisakalenterit vielä 90-luvulla olivat.
-
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Korean Yeongamin rata on mielenkiintoisen kaksijakoinen. Ensimmäinen puolisko on kolme suoraa, joiden päässä on tiukka jarrutus - siis ohituspaikka. Toinen puolisko on jouhevaa, ajettavaa rataa. Vasta vähän ennen lähtösuoraa tulee muutama hidas mutka (jotka ovat jatkossa osa katuverkostoa).

Jos tämä Tilken sivustolta otettu kuva pitää kutinsa, niin hiekkaakin turva-alueilta löytyy. Pysyvän radan osuudella asfalttia on lähinnä katsomoiden puolella, jotta nämä voidaan sijoittaa lähemmäs rataa.

 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mielenkiintoisen näköinen. Ainakin hyvällä tavalla erilainen kuin perinteiset Tilken radat. Tai no kattoo ny millane kisa tulee. Mitenkä pitkät nuo suorat on?

Näyttää itseasiassa hiukan erilaiselta kuin maikkarin rataprofiili.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielenkiintoisen näköinen. Ainakin hyvällä tavalla erilainen kuin perinteiset Tilken radat. Tai no kattoo ny millane kisa tulee. Mitenkä pitkät nuo suorat on?

Näyttää itseasiassa hiukan erilaiselta kuin maikkarin rataprofiili.
Tilkellä ja Wikipediassa on tuo minun laittamani.
Maikkarilla ja F1.comissa sinun laittamasi.
Veikkaajan kausioppaassa ja Korean GP:n virallsilla sivuilla noiden kahden välimuoto.

Ota tuosta sitten selvää. :eek:

Pisin suora lienee nykytyylin mukaisesti kilometrin luokkaa.
 

Kie

Well-known member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
181
Miksi ihmeessä Tilke suunnittelee kaikki uudet radat? Pitääkö FIA häntä aivan ylivoimaisena suunnittelijana vai mikä siinä on:confused: Mielestäni tehnyt liikaa ratoja ja tarvittaisiin välillä vähän erilaista näkökulmaa tuohon ratojen suunnitteluun...
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Ratayhtiöt tilaavat yleensä ratansa Tilkeltä jos F1 on kiikarissa. Tilke on suunnitellut jo niin paljon (enemmän tai vähemmän huonoja) F1 ratoja, että on sellainen varma valinta. Voi olla että 20v päästä siellä pyörii joku ihan muu
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Miksi ihmeessä Tilke suunnittelee kaikki uudet radat? Pitääkö FIA häntä aivan ylivoimaisena suunnittelijana vai mikä siinä on:confused: Mielestäni tehnyt liikaa ratoja ja tarvittaisiin välillä vähän erilaista näkökulmaa tuohon ratojen suunnitteluun...
FIA:lla ei periaatteessa ole mitään tekemistä radan suunnittelijan kanssa, vaan radan rakentaja päättää, kuka sinne otetaan häärimään (pitkälti siis niinkuin Kakenstain sen äsken ilmaisi). Ja onhan Singaporekin lopulta eri hemmon suunnittelema (tosin Tilken suunnitelman pohjalta)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lisäksi mitä tulee tällaisin Yas Marinan ja Yeongamin kaltaisiin neitseellisiin ympäristöihin pykättäviin komplekseihin, niin Tilken toimistolla on tietotaitoa suunnitella koko ympäristö ratoineen, rakennuksineen. Ja juuri niin suureelliseen tyyliin kuin tilaaja toivoo.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tilkeltä kieltämättä mielenkiintoinen ratkaisu ja näyttäisi profiilin perusteella ohituspaikkojakin löytyvän, mutta katsotaan kisa ensin kunhan tulee jos vain rata valmistuu ajoissa.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Silverstone

Turva-alueet alkavat pikkuhiljaa jo muodostua Webslaven oppikirjan mukaisiksi.

 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
NO hyi helevetti! :yuck: Miksei olla saman tien vedetty koko aluetta asfaltiksi ja rajattu rata jollain prkleen keiloilla? Tuollaista kikkaretta ei sarjaan enää kaivata.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Samaa mieltä. Hiekkaa voisi kyllä enemmän olla radalla, mutta suunta näyttää taas siltä, että asfaltti voittaa hiekan.:jaska:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Tuolta näyttää Bahrainissa tuon "uuden" osan osalta.

 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On taas tuo sektio niin tekopyhä kun olla ja voi, pelkkää jonossa ajelua ei ainuttakaan ohitusta! Tilke:jaska::jaska::jaska:
Jotenkin minusta tuntuu, ettei Tilke suunnitellut tuota rataosaa käytettävän F1-kisoissa (tai sitä olisi alunperinkin käytetty). Alunperin moista lenkkiä ei ollut edes olemassa, ylemmän ja alemman osan yhdistävä pätkä on rakennettu myöhemmin. Tilken sivuilta löytyy kuva jossa sitä ei vielä ole.

En kyllä näe miten tuon mukaan ottaminen parantaisi kisailua. Nelosmutkan jälkeen nähtiin aiemmin hienoja kaksintaisteluja. Luultavasti niitä kyllä nähdään uudenkin osan ensimmäiseen mutkaan tulossa, mutta sen jälkeen mennään kiltisti jonossa.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös