Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Siellä olis Road America jo valmiina odottamassa. :wink:
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ei vaatisi Monttisello paljoa tilkitsemistä, näyttää olevan jo melkein pakollinen Shanghai-tyyppinen mutka :ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Strauss sanoi:
- Tilke vahvisti sen, että ratamme ja sitä ympäröivät kiinteistöt tarjoavat joidenkin laajennusten ja muutosten jälkeen erinomaisen paikan osakilpailun järjestämiseen
Radan pituus ainakin on passeli, sillä pitkä konfiguraatio on 5,6 km pitkä. Leveys ei kuitenkaan ykkösten nykystandardeille riitä, ja turva-alueita pitää laajentaa. Profiili on kyllä syheröinen ja tuon ratakartan oikean laidan infield-lisäkoukkauksen voisi jättää pisimmästä versiosta käyttämättä.

YouTuben onboard-videosta rata näyttää juuri niin jenkkiradalta kuin jenkkiradat näyttävät. Plussaa kuitenkin korkeuseroista.

F1:n vaatiman varsin laajan varikkokompleksin voisi rakentaa tuon pitkän taittuvan suoran alkupäähän. Ajosuunta on siis eurooppalaisittain myötäpäivään. Mutta nuo mainitut "jotkin laajennukset" tarkoittavat melko massiivista upgreidausta.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mikä helkkari siinä on, etteivät tunnu asiaa tajuavan.
Ottaen huomioon kuinka hienosti Doningtonin F1-projekti hoidettiin, niin on kyllä helkkarin hyvä, että FOM ja Tilke pysyvät kaukana Road Americasta.

MMC olisi kyllä nykyiselle F1:lle varsin ideaali kilpailupaikka. Rataklubin jäseninä on kyllä paljon varakkaita ja vaikutusvaltaisia miehiä, jotka varmasti halutessaan pystyvät voitelemaan muitakin kuin vain autoja, mutta en ihan tältä istumalta usko kyseessä olevan minkään muun kuin keinon houkutella pieneen salaseuraan lisää jäseniä. Ilman satojen tuhansien dollarien arvoista jäsenyyttähän rata-alueelle ei ole mitään asiaa. Rata-alueelle ainoan johtavan tien päässä saapujaa odottaa kyltti "Members only." Toisin kuin muut amerikkalaiset modernit klubiradat kuten VIR, NJMP ja Chicagon Autobahn, ei MMC:llä ole järjestetty yhtään avointa yleisötapahtumaa ja muutenkin MMC:n jäsenet eivät ole kovin halukkaita jakamaan ratapäiviä muiden kanssa. Paras ja ainoa tapa saapua radalle on joko helikopterilla tai yksityiskoneella, koska muuten alue sijaitsee keskellä ei mitään.

Eli Monticellon radalla kilpaillessaan F1 ei ainakaan Yhdysvalloissa pääsisi eroon turhan elitistisestä maineestaan, mutta siihen tuskin tällä tähdätäänkään. Indystäkin Bernard lähti pois vain koska "yleisö" oli väärä. MMC:llä siitä ei ainakaan tarvitsisi huolehtia. :rolleyes:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Enpä tiedä kannattaako tuosta mikkihiiriradasta alkaa väsäämään mitään kv-luokitukset täyttävää. :dunno:

Itse olen katuradan kannalla. Miami tai Long Beach.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
LB:llä nyt eivät edes ykstyyppiautot ohittele
Eivät ohittele Monacossa tai Valenciassakaan, joten sillä ei ole mitään merkitystä. Muutenkin varsin omituinen kommentti, sillä noista kahdesta poiketen Long Beachissä on jopa neljä hyvää ohituspaikkaa, joissa formulat, yksityyppiformulat ja prototyypit tuntuvat löytävän tilaa ohituksille.

Kiinnostaisi tietää mihin Sue_me F1:n Miamissa veisi. Itse jäin kaipaamaan CARTin myötä haudatun Bayfront Parkin parannustöitä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Eivät ohittele Monacossa tai Valenciassakaan, joten sillä ei ole mitään merkitystä. Muutenkin varsin omituinen kommentti, sillä noista kahdesta poiketen Long Beachissä on jopa neljä hyvää ohituspaikkaa, joissa formulat, yksityyppiformulat ja prototyypit tuntuvat löytävän tilaa ohituksille.
Monaco: Perinteet
Valencia: En kyllä itsekään tästä radasta pidä, ja luopuisin siitä ilman mitään tuskia varsin mielelläni.

Mielestäni St. Petrsburg voisi olla mielenkiintoinen vaihoehto, kunhan sen kaupunkilenkin vetäisi siten uudelleen, että saataisiin tarvittava pituus... Tuo kiitorata pääsuorana vaikuttaa melko mielenkiintoiselta (ja leveältä) ja eka mutka on kyllä kiitettävän tiukka...

(btw. LB:kin on liian lyhyt nykyformuloille)
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Monaco: Perinteet
Valencia: En kyllä itsekään tästä radasta pidä, ja luopuisin siitä ilman mitään tuskia varsin mielelläni.

Mielestäni St. Petrsburg voisi olla mielenkiintoinen vaihoehto, kunhan sen kaupunkilenkin vetäisi siten uudelleen, että saataisiin tarvittava pituus... Tuo kiitorata pääsuorana vaikuttaa melko mielenkiintoiselta (ja leveältä) ja eka mutka on kyllä kiitettävän tiukka...

(btw. LB:kin on liian lyhyt nykyformuloille)
Joku vois luulla että se kisa ois oikeesti Pietarissa eikä vaan St. Petersburg, USA:ssa :D
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kiinnostaisi tietää mihin Sue_me F1:n Miamissa veisi. Itse jäin kaipaamaan CARTin myötä haudatun Bayfront Parkin parannustöitä.
Bayfront Park ja Bicentennial Park ovat melko lähellä toisiaan, joten näiden yhdistelmä voisi olla yksi mahdollisuus. Tällöin pituuttakin tulisi helposti sellainen 5-6km.
 

Nuujorkkeri

Member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
9
Ottaen huomioon kuinka hienosti Doningtonin F1-projekti hoidettiin, niin on kyllä helkkarin hyvä, että FOM ja Tilke pysyvät kaukana Road Americasta.

MMC olisi kyllä nykyiselle F1:lle varsin ideaali kilpailupaikka. Rataklubin jäseninä on kyllä paljon varakkaita ja vaikutusvaltaisia miehiä, jotka varmasti halutessaan pystyvät voitelemaan muitakin kuin vain autoja, mutta en ihan tältä istumalta usko kyseessä olevan minkään muun kuin keinon houkutella pieneen salaseuraan lisää jäseniä. Ilman satojen tuhansien dollarien arvoista jäsenyyttähän rata-alueelle ei ole mitään asiaa. Rata-alueelle ainoan johtavan tien päässä saapujaa odottaa kyltti "Members only." Toisin kuin muut amerikkalaiset modernit klubiradat kuten VIR, NJMP ja Chicagon Autobahn, ei MMC:llä ole järjestetty yhtään avointa yleisötapahtumaa ja muutenkin MMC:n jäsenet eivät ole kovin halukkaita jakamaan ratapäiviä muiden kanssa. Paras ja ainoa tapa saapua radalle on joko helikopterilla tai yksityiskoneella, koska muuten alue sijaitsee keskellä ei mitään.

Eli Monticellon radalla kilpaillessaan F1 ei ainakaan Yhdysvalloissa pääsisi eroon turhan elitistisestä maineestaan, mutta siihen tuskin tällä tähdätäänkään. Indystäkin Bernard lähti pois vain koska "yleisö" oli väärä. MMC:llä siitä ei ainakaan tarvitsisi huolehtia. :rolleyes:
Kun näin tuon uutisen aamulla, niin aattelin käydä vilkaisemassa tuota tunnin matkan päässä olevaa rataa. Samalla kaivoin vanhan kirjautumisen tännekin esille ja näppis käteen.

Joo, pientä tietä viimeiset vajaa kymmenen mailia. Sitä ennen pitää vielä mennä nuhjuisen Monticellon kylän läpi, joten liikenneongelmia tulisi varmasti. Toisaalta NYCistä pääsee moottoritietä (virallinen Interstate -luokitus ja vastaava remontti kesken) melko nopeasti, joten ei se nyt ihan Jumalan selän takana ole. No, portilla siis lukee "Entrance only for members", mutta ajoin silti sisään. Vartiokopissa oli yrmeän oloinen tyyppi, joka tietysti käännytti pois ja kertoi ettei mistään voi edes nähdä rataa. Tien vierestä hieman kauempaa kyllä näkee aidan läpi, mutta kun pysäytin auton yleisen tien varteen, niin hetimiten oli sama yrmeä naama ja toinenkin auto paikalla häätämässä pois "private property, no parking". Ihme salailua! Rata-alue kuitenkin näytti laajalta ja siistiltä, mutta itse rata kapealta. Mietinkin miten sinne pääsisi vaimon Bemun renkaita kuluttamaan, mutta taitaa jäädä haaveeksi. Lime Rock kelvatkoon jatkossakin.
 

Suggestiivi

Kusihousunörtti
Liittynyt
4.10.2009
Viestit
1050
Monticellohan olisi mahtava paikka kisata takasuoran jälkeisen mutkan tiukennuksen ja kunnon fasiliteettien rakentamisen jälkeen. Ainakin 2-3 ohituspaikkaa, erilaisia mutkia ja todella mukava ajettava.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös