Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
...ehkä WebSlave-tyylisten F1-fanien mielestä.
Otan tuon vastaan loukkauksena :mad:

Jos nyt pikkusen heitän vielä vettä kiukaalle, niin väitän myös Shanghaita yhdeksi Tilken onnistuineista areenoista...

Mutta, pääsyyllinenhän siis ei ole välttämättä Tilke. Kaikkia risova asfalttiturva-alue tulee myös Silverstoneen, vaikka Tilke on ollut kaukana koko radasta. Eli määräykset ovat siis tulleet jostain aivan muualta. Asfaltti parkkipaikkoja niista muidenkin tekeleistä tulisi. Itseasiassa Apexin suunnittelemassa Dubaissahan on on viivoja Prisman parkkipaikalla tähän tyyliin:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Spa-Francorchampsin rata sijaitsee kirjaimellisesti keskellä-ei-mitään, vaikeakulkuisessa maastossa ja surkeiden tieyhteyksien päässä. Silti yleisöä on paikalla vuodesta toiseen kymmeniä tuhansia.
Kymmeniä tuhansia kyllä, mutta Spa ei ole katsojamäärillä mitattuna mitenkään erityisen suosittu rata. Eihän sillä olisi taloudellisia vaikeuksia, jos kävijämäärät olisi vaikkapa Silverstonen luokkaa.
hah hah, anna mun nauraa
Sepang luonnollisesti oli Tilken näytetyö, koska oli ensimmäinen miehen kokonaan suunnittelema F1-rata. Onnistuneen siitä tekee se, että sillä on nähty hyvää kisailua ja kuskit tykkäävät siitä.
koko 2000-luvun ekan vuosikymmenen uuvuttavin ja tylsin rata.
Makunsa kullakin. Kuitenkin samalle vuosikymmenelle mahtuu sellaisia bore-ringejä kuten Hungaroring, Imola ja Indianapolis. Eikä Magny-Courskaan mikään jännittävyyden riemuvoitto ollut, vaikka sillä yksi näppärä hiusneula olikin. Barcelonasta puhumattakaan. Ja tulihan Valenciakin mukaan tuolla vuosikymmenellä. (Ja kaikki muutkin Tilke-radat, jossa kategoriassa Sepang kuitenkin kuuluu niihin onnistuneempiin Turkin ja Bahrainin kanssa.)

-Edit- Ja luulisi Tilke-inhoajankin arvostavan Sepangissa edes sitä, ettei se ole asfalttikenttä.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Autokoulun apuluokka voisi harjoitella ajelemaan tuollaisella. En voi kuvitella ammattikilpa-autoilijan nauttivan tuosta alueesta. Ja kuka katsoja lähtee tuijottamaan muutamaksi tunniksi parkkialuetta ja maksaa siitä hyvästä :nope:

Dubain profiili on kohtuullinen, mutta asvalttialueet tekevät karhunpalveluksen radan haasteellisuudelle. Ehkä sheikit eivät osaa ajaa mersuillaan ja ferrareillaan ja ovat halunneet tuollaisen turvacenterin reenaamiseen.
 

Paperino

Well-known member
Liittynyt
26.11.2009
Viestit
199
Sijainti
Tampere
Tuolla edellisellä sivulla puhuttiin Suzukasta ja hieman moitittiin viime vuoden kisaa tylsyydestä. Omasta mielestäni kisa oli aika tyypillinen Suzukan kisa, mutta aika-ajoissa ja harjoituksissa tuli todella hurja määrä rajuja ulosajoja. Mitään ohitusjuhlaa Suzukan kisat eivät ole koskaan olleet (vuotta 2005 lukuunottamatta).

Radallahan on tavanomaista pienemmät turva-alueet, osittain jo ihan maantieteellisistä syistä (jos aidan takana menee toinen puoli kilparataa, niin paha siinä on laajentaa turva-aluetta). Tämä yhdistettynä kuskeihin, jotka ovat tottuneet hakemaan rajoja "Prisman parkkipaikoilla", on talleille kallis yhdistelmä. Oikeastaan ongelma on siinä, että koska nykyään radat ovat hyperturvallisia, niin osaavatko nuoremmat kuskit todella kunnioittaa vauhtia ja ulosajamisen seurauksia? Suzukan perusteella näin ei tunnu olevan. Vuoden 2006 Suzukan kisasta en muista vastaavanlaisia rajuja onnettomuuksia, vuonna 2002 Allan McNishin Toyota meni metalliaidasta läpi ulosajossa 130R-mutkassa (onnettomuuden jälkeen mutkaa taidettiin loiventaa?).

Suzuka on oikeastaan ainoa vasta 1980-luvulla mukaan tullut F1-rata, jolla on varsin "myyttinen" maine autourheilupiireissä. Kisahan on ollut maailmanmestaruuden ratkeamisen näyttämönä todella useana vuotena. Tilastoista voidaan myös huomata, että oikeastaan joka vuosi sarjan parhaat kuskit (tai kuski/auto-yhdistelmät) ovat aina voittotaistossa mukana Suzukassa. 21 kisaa vuosien 1987–2009 aikana, 12 eri voittajaa, voittajista 8 maailmanmestareita. Tilastoja hieman väärentää vuoden 1989 voittaja Alessandro Nannini, joka nousi ykköseksi vasta kun Ayrton Senna diskattiin hyvin kyseenalaisesti "shikaanin oikaisemisesta". Vuonna 1991 Senna luovutti voiton ystävälleen ja tallikaverilleen Gerhard Bergerille, koska mestaruus oli jo varmistunut.
Ne kuskit, jotka ovat voittaneet Suzukan F1-kisan mutta eivät maailmanmestaruutta ovat siis Sebastian Vettel, Rubens Barrichello ja Riccardo Patrese (+tietty Nannini). Voisi siis sanoa, että Suzukassa on aina nähty vahvoja suorituksia maailman parhailta kuljettajilta, koska suurin osa voittajista on todellakin maailmanmestareita.

Tämän höpinän yhteenveto siis on, että Suzukassa kilpailtaessa ohitusten määrä on irrelevanttia. Ennemminkin on kyse radasta, jolla todella erotellaan jyvät akanoista, heikompien kuskien jäädessä kirkkaimman kärjen taakse tai rysäyttämällä liiallisen yrityksen päätteeksi rengasvalliin jossakin radan monista vaativista nopeista mutkista. Ja jokainen Suzukan radalla videopelissä ajanut tietää, että rata on ihan perhanan hauska ajaa! Tämän vuoksi rata kuuluu ehdottomasti F1-kalenteriin, riippumatta siitä ohitetaanko siellä vai ei.
 

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1593
Olen ajanut Live For Speed-kilpa-ajosimulaattoria vuoden ja yksi pelin radoista omistaa ainakin omasta mielestäni herkullisen mutkayhdistelmän. Vaikka rata on fiktionaalinen, Austinin rataan sopisi samanlainen yhdistelmä, toki hieman muuttelemalla.

Tässä videossa mutkayhdistelmä alkaa kohdassa 0:33 ja olen saanut monesti Formula 2000 Renault -tyyppisellä formulalla hyviä ohituksia noiden mutkien jälkeen tuohon suoran päähän. Vaikka tuo tiukka oikea ennen suoralle menoa (0:42) voi näyttää tiukalta, se on silti aika nopea vaikka likaista ilmaa onkin. Mutkien jälkeen on mahdollisuus vielä pysyä ohitettavan perässä ja sitten tuonne tiukkaan vasempaan (0:55) on aika helppo tehdä ohitus.

Eli lyhyesti: odottaisin mielelläni tuontyyppisiä mutkia Austinin rataan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Suzuka on oikeastaan ainoa vasta 1980-luvulla mukaan tullut F1-rata, jolla on varsin "myyttinen" maine autourheilupiireissä.
Voitaisiin katsoa myös nykyisen Span Pouhoneineen ja Staveloteineen tulleen 80-luvulla. Pitkä versio toki oli kalenterissa jo 1950.
 

Paperino

Well-known member
Liittynyt
26.11.2009
Viestit
199
Sijainti
Tampere
Voitaisiin katsoa myös nykyisen Span Pouhoneineen ja Staveloteineen tulleen 80-luvulla. Pitkä versio toki oli kalenterissa jo 1950.
Totta, enpä tuota muistanut. Tosin ne kaikki legendaarisimmat mutkathan olivat jo alkuperäisessä, 14-kilometrisessä versiossa (La Source, Eau Rouge, Kemmelin suora). Span modernisointi niin, että nykyformulat voivat sillä ajaa, on ollut erittäin onnistunut.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Totta, enpä tuota muistanut. Tosin ne kaikki legendaarisimmat mutkathan olivat jo alkuperäisessä, 14-kilometrisessä versiossa (La Source, Eau Rouge, Kemmelin suora). Span modernisointi niin, että nykyformulat voivat sillä ajaa, on ollut erittäin onnistunut.
Ja Blanchimont. Siinäpä se vanhasta radasta jäljelle jäänyt osuus sitten olikin. ;)

Eau Rougesta puhutaan kyllästymiseen asti, mutta Pouhon on/oli oikeasti yhtä haastava. Alamäki ja "ei ihan kaasu pohjassa" tuplavasen. Nyt tietysti autojen kehittyminen ja turva-alueen asfaltointi ovat vieneet osan vaikeudesta. Kuten Eau Rougestakin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Ongelma on siinä, kun tehdään ihan turhaan noita hidastusmutkia, 2-3 vaihteella vedettäviä 90-120 asteen mutkia, joiden jälkeen ehtii kiihdyttämään neloselle tai säkällä vitoselle kunnes alkavat taas uudet shikaanit.

Pitäisi olla sellaisia pitkiä 4-5-6 vaihteen flowing-mutkia muutama peräkkäin, niinkuin toi Istanbulin 8-mutka mutta pidempiä, ja sitten vielä suora, ja sen jälkeen pari tiukkaa mutkaa, missä joutuu kääntämään autoa eikä vain taittamaan. Siinä on oikea resepti kilvanajolle. Nimim. 10v simulaattoreja ajaneena tiedän ja ajan silmät kiinni kaikki radat...
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18475
http://www.ts.fi/f1/uutiset/136155.html
Korean kriisi F1-kisan uhkana

Turun Sanomat 3.6 2010 21:42:40

Formula ykkösten tämän vuoden uutuus kisa – Korean Grand Prix - on siirtymässä vuoteen 2011. Kansainvälisen autoliiton FIA:n lähipiiristä tulleen tiedon mukaan Pohjois- ja Etelä-Korean välisten suhteiden kiristyminen hidastaa merkittävästi Yeongamin rata-alueen rakennustöitä, kun paljon väkeä on lähtenyt alueelta pois.

Työt ovat jäljessä laadituista aikatauluista ja harva uskoo, että rata saataisiin valmiiksi 24.lokakuuta ajettavaksi merkittyä GP-kisaa varten.

FIA:n kilpajohtaja ja pääteknikko Charlie Whiting tarkastaa ratatilanteen viimeistään 24.heinäkuuta, jolloin ratkaisut kisan kohtalosta on tehtävä.

Turkin GP-viikonloppuna MM-kalenterista vastaava Bernie Ecclestone lupasi seurata tarkoin kahden Korean poliittisesti kiristyvää tilannetta.

– Toistaiseksi meillä ei ole syytä sanoa, että kisa peruuntuisi. Jos lokakuussa on ongelmia, kun meidän pitäisi mennä maahan, emme tietysti lähde sinne.

Kun Ecclestonelta kysyttiin, mikä aiheuttaisi kisan peruuntumisen, hän vastasi tutulla huumorillaan.

– Siinä tapauksessa, jos armeija lähtee liikkeelle. Luulisin.

Talliyhdistys FOTA on tehnyt selväksi, että me eivät rahtaa kalustoaan meritse Koreaan, jos niillä ei ole täysiä takeita kisan ajamisesta. Nykykäytännön mukaan talleilla on tarkka rajoitus, kun ne saavat lähetetyksi ilmaiseksi Ecclestonen johtaman FOM:n rahtikoneilla ja loput viedään sitten muita reittejä.

Nimenomaan merirahdin lähetykselle voi aiheutua kiristyneessä tilanteessa merkittäviä ongelmia.

Useimmat tallit eivät ole vielä ostaneet edes henkilökuntansa lentolippuja ja hotellivarauksia Koreaan, vaikka ovat hankkineet ne jo myöhemmin ajettaviin Brasilian ja Abu Dhabin kisoihin. Tämä on selvä merkki, miten vakavissaan ne suhtautuvat ilmenneeseen peruutusuhkaan.

Korealaisisännillä on enää seitsemän viikkoa aikaa viimeistellä rata, jolta puuttuu mm. lopullinen asvalttipinnoite, kaikkien ulosajopaikkojen sorat ja asvaltit, kanttikivetykset ja turva-aidat sekä varikko- ja huoltorakennukset.

Jos Korea peruuntuu, sarjaan tulee neljän viikon kisatauko Japanin ja Brasilian GP:iden välille. Kausi päättyy kaikkien aikojen hulluimpaan viikon välein ajettavien kisojen välimatkaan Brasiliassa ja Abu Dhabissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
F3-ketjusta, mutta liittyy yleisemmin ratasuunnitteluun.

Hockeen ja muualle pitäisi palauttaa hiekasta tehdyt turva-alueet niin kukaan ei ajaisi tahallaan radan ulkopuolella.
Hockenheimin ensimmäisen mutkan tiukentaminen tosiaan ryssittiin sillä, että vanhaa loivempaa linjaa pystyy edelleen ajamaan turva-alueen kautta. Siihen tuskin tulee hiekkaa, joten pitäisi varmaankin laittaa kunnon styroks-palat (Monzan ykkösshikaanin tapaan), jotka kertoo, että tänne ei ajeta. Kyseessä olisi toki lähinnä psykologinen este, mutta toimisi se paremmin kuin ei mitään.

Sama Monzan ykkösmutkan uuteen MotoGP:lle tehtyyn oikaisureittiin. Styroksiset porsaat blokkaamaan se reitti.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
F3-ketjusta, mutta liittyy yleisemmin ratrasuunnitteluun.


Hockenheimin ensimmäisen mutkan tiukentaminen tosiaan ryssittiin sillä, että vanhaa loivempaa linjaa pystyy edelleen ajamaan turva-alueen kautta. Siihen tuskin tulee hiekkaa, joten pitäisi varmaankin laittaa kunnon styroks-palat (Monzan ykkösshikaanin tapaan), jotka kertoo, että tänne ei ajeta. Kyseessä olisi toki lähinnä psykologinen este, mutta toimisi se paremmin kuin ei mitään.

Sama Monzan ykkösmutkan uuteen MotoGP:lle tehtyyn oikaisureittiin. Styroksiset porsaat blokkaamaan se reitti.
Eihän se välttämättä styroxia vaadi. Vaihtoehtona voisi olla laittaa kohtaan kaistale jotakin sen verran liukasta materiaalia, että kiihdytyspito kärsii ja oikaiseminen ei ole enää kannattavaa. Joillakin radoilla tähän on yritetty käyttää astroturfia erittäin vaihtelevalla menestyksellä, mutta ideana se on kohtuullinen. Ainoa ongelma on se, että jos auto karkaa puoliksi tälle alueelle ja lähtee kuskin käsistä, kääntyy se paremman kitkan suuntaan radan poikki.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eihän se välttämättä styroxia vaadi. Vaihtoehtona voisi olla laittaa kohtaan kaistale jotakin sen verran liukasta materiaalia, että kiihdytyspito kärsii ja oikaiseminen ei ole enää kannattavaa. Joillakin radoilla tähän on yritetty käyttää astroturfia erittäin vaihtelevalla menestyksellä, mutta ideana se on kohtuullinen. Ainoa ongelma on se, että jos auto karkaa puoliksi tälle alueelle ja lähtee kuskin käsistä, kääntyy se paremman kitkan suuntaan radan poikki.
Ajoradalle poikittain kääntymisen lisäksi on toinenkin ongelma. Kaistaleen pitäisi olla niin leveä, ettei voi vain losottaa reilusti suoraan sen yli asfalttiturva-alueelle ja kääntää vasta siellä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös