Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13789
Häh? Missä Artukaisissa oli pääsuora? Olen olettanut, että se päättyi vasemmalle kääntyvään hiusneulaan, jonka jälkeen tuli loiva oikea. No, pitänee pistää vanha kartta ja uusi ilmakuva päällekkäin, sillähän sen näkee.
En kanssa nyt enää varma ole mutta vahva mielikuva, joskus ymmärtänyt niin, että pääsuora ennen sitä loivahkoa vasuria. Tiedä kanssa sitten, muuttuiko lähtösuorakin toiselle puolelle rataa joinakin kertoina/aikoina...
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Jos nuo on tuoreita kuvia, niin Autosportissa ollut "80% tehty, asfaltointia vaille valmis"-kommentti ei ehkä ihan ole totuudenmukainen. Kyllähän tuohon parissa kuukaudessa juuri radan pukkaa, mutta mitään muuta siellä ei sitten tulekaan vielä lokakuussa olemaan.
Vähän epäilyttää että ovat tuoreita. Tämmöistä maisemaa näytti olevan huhtikuussa (kuva varmaan vieläkin vanhempi).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En kanssa nyt enää varma ole mutta vahva mielikuva, joskus ymmärtänyt niin, että pääsuora ennen sitä loivahkoa vasuria. Tiedä kanssa sitten, muuttuiko lähtösuorakin toiselle puolelle rataa joinakin kertoina/aikoina...
OK, päällekkäiskuvien perusteella se Messukeskuksen kulman ympäri menevä pätkä on vanhaa rataa. En noteerannut sitä "tielinjaksi" lainkaan Kansalaisen Karttapaikan ilmakuvan perusteella. Ei se ihan yhtä pyöreä ole kuin kartassani (ja kulmikkaampi se oli myös Radalle.comin ratakartassa). Lisäksi allaolevassa vanhassa kartassa "loivahkon vasemman" jälkeen tulee loiva S-mutka tai "shikaani", jota ilmakuvassa tai Radalle.comin ratakartassa ei näy. Kyse voi toki olla mutkasta, joka on lisätty profiiliin myöhemmin.

Mutta juu, kyllähän se Radalle.comin profiili sitten pienen pätkän meni vanhaa linjausta, Kiitotien risteykseen asti. Artukaisten kiitotie ei sitten nimestään huolimatta ole kiitoradan, eikä siten ratalinjauksenkaan suuntainen.

-Edit- Ai niin, se kartta.

-Edit2- Ja Radalle.com tietty ajoi päinvastaiseen suuntaan eli myötäpäivään.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ja Ruissalosta... Rataa mentiin vastapäivään (täysin tarkkaan en tiedä, kumpaa lenkkiä tultiin siksakkien jälkeen tuohon Kansanpuistotien alkuun)
http://kartat.eniro.fi/m/pRaz2
Kansanpuistontie-Ruissalon puistotie---Jarno Saarisen tie.
http://www.kakeh.com/ruissalo/
Tuolla on valokuviakin, ehkä olet nähnytkin sivuston :) Tuo mutkitteleva pätkä (jolla jotain pehmustesäkkejä puissa) näyttää melko samalta edelleen joskin puut vähän kasvaneet.
Ja tämän lähteen
http://www05.turku.fi/ruissalo/kuvaparit_Chor.shtml
kohdalla on tuo ysikymppinen vasuri puistotieltä kohti Saarisen tien alkua...
On se vaan kaunis saari, vaikka sinne pääsee vain ruman teollisuusalueen läpi :)
Aika hurjan nopean oloinen rata :eek!:

Varsinkin nykypyörillä ajettaessa tulisi kyllä ruumiita..
 

LAHNAPAKASTE

Well-known member
Liittynyt
1.11.2009
Viestit
74
Voisko joku viisas kertoa, että minkätakia tuolla Valenciassa se ohittaminen on niin vaikeeta, vaikka rataprofiilin perusteella niitä ohituspaikkoja pitäis olla vaikka kuinka paljon.:confused:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Voisko joku viisas kertoa, että minkätakia tuolla Valenciassa se ohittaminen on niin vaikeeta, vaikka rataprofiilin perusteella niitä ohituspaikkoja pitäis olla vaikka kuinka paljon.:confused:
Ei oo suoria vaan pitkiä mutkia jotka on hemmetin likasia ajolinjan ulkopuolelta :ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sillan jälkeistä J-suoraa lukuunottamatta ne kaksi muuta "suoraa" on sen verran mutkittelevia, ettei jarrutusvaiheessa oikein enää ehdi rinnalle, ja aikaisemmin ei mahdu. Tosin Kobayashi demonstroi, että paremmilla renkailla ja riittävällä rohkeudella niidenkin päässä voi ohittaa.

-Edit- Mutta suht tasaveroisilla autoilla ohitus samoissa paikoissa on käytännössä mahdotonta, ellei edelläajava tee jarrutusvirhettä.
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Ei oo suoria vaan pitkiä mutkia jotka on hemmetin likasia ajolinjan ulkopuolelta :ahem:
Nämä mutkat on niin loivia, ettei ne haittaa edessä ajavan seuraamista. Sen sijaan jostain syystä hitaissa mutkissa ero edellä ajavaan venähtää valtavasti, vaikka mutkaan tultaisiin aivan peräkkäin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Itävallan A1-Ring saattaa palata F1-sirkukseen?.
Roskaa. Sellainen totuuden siemen jutussa on, että A1-Ringiä tosiaan rakennetaan vihdoinkin uudestaan. Radasta ei kuitenkaan tietääkseni olla tekemässä F1-tasoista, vaan tavoitteet ovat Itävallan rata-autoilun elvyttämisessä.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Nämä mutkat on niin loivia, ettei ne haittaa edessä ajavan seuraamista. Sen sijaan jostain syystä hitaissa mutkissa ero edellä ajavaan venähtää valtavasti, vaikka mutkaan tultaisiin aivan peräkkäin.
Joo, ne on liian hitaita. Erohan pysyy samana sekunneissa mutta metreissä ero 60:n ja 300:n välillä on aika iso.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Samaan tulokseen päädyin itse tuon profiilin nähtyäni:

Ei hyvää päivää oikeesti. Täytyykö sinne Espanjaan nyt joka maakuntaan rakentaa oma Formularata... Kokeilisivat vaikka nyt sitä paljonpuhuttua Aragonia...
Aragonin ongelma taitaa olla hotellikapasitetti, "idyllisessä kylässä" on vain 2 hotellia. Toissa syksynä olin karting skaboissa ja hotellit oli ihan täynnä, voi vain kuvitella tilanteen kun radalle tulee ainakin 200x kertaisesti väkeä..
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Olisihan se hieno saada Ranska takaisin F1-kartalle, mutta Magny Coursin rata saattaisi olla melkoinen rengassyöppö ja monesti siellä on ollut niitä ohitusvaikeuksiakin... toisaalta jos Korea ei saa rataa valmiiksi niin en näe syytä siihen, että miksi siellä ei voisi ajaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisihan se hieno saada Ranska takaisin F1-kartalle, mutta Magny Coursin rata saattaisi olla melkoinen rengassyöppö ja monesti siellä on ollut niitä ohitusvaikeuksiakin...
Suuri rengaskulutushan nimenomaan on hyvä asia, kuten Montrealissa nähtiin. Auttaa tuohon ohitusongelmaankin.
toisaalta jos Korea ei saa rataa valmiiksi niin en näe syytä siihen, että miksi siellä ei voisi ajaa.
Paitsi ehkä sää. On se lokakuun loppu jo aika viileä Ranskassakin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Lokakuun lopussa saattaa tosiaan olla varsin viileää Ranskassa ja vesikelin kilpailu voisi olla mahdollinen. Lisäksi niistä rengasseoksista sen verran, että ainakin ennen vanhaan Magny-Coursin rata oli varsin epämukava D-seoksille sillä renkaat eivät kestäneet melkein ollenkaan radalla sillä vain noin 12 kierrosta oli melkein maksimi renkailla ja pysähdyksiä olisi ollut liian paljon tehtävä jotta siitä olisi ollut hyötyä. C-renkailla kesto oli väliä 18-30 kierrosta joten pysähdyksiä olisi ollut 3-4 tai vähintään kaksi pysähdystä ja B-renkailla kesto oli noin 36 kierroksen luokkaa ja stoppeja nähtiin 1-2 pysähdystä.

A-renkaatkin kuluivat tällä radalla aikanaan niin paljon, että niillä ei ajettu maaliin asti ei sitten millään. Sadekelillä nähtiin myös renkaiden kulumista erittäin paljon verrattuna muihin ratoihin ja jopa kolmen pysähdyksen taktiikoita saattoi olla. Useimmiten kuitenkin kaksi pysähdystä riitti. Sekin oli kuitenkin merkittävää sikäli, että monella radalla ei edes sateella ollut kuin yksi pysähdys tai ei lainkaan pysähdyksiä jos oli jo renkaat alla.

Vajaa 70 % kisasta kyllä pystyttiin ajamaan eli noin 48-50 kierrosta ja joskus vähän enemmän, mutta pysähdys piti silti tehdä. Joskus hyvin harvoin nähtiin myös kaksi pysähdystä A-renkailla. Vuonna 1994 Ranskan kisaan Goodyear joutui tuomaan ylimääräisen satsin renkaita kisaan koska tallit olivat valittaneet renkaiden kestävyydestä. Vuoden 1991 kisassa taas D-seokset olivat joidenkin ajajien mielestä vaarallisen heikkoja renkaita sillä kaarteissa nopean kulumisen johdosta ulosajon riski oli erittäin suuri ja tämän kisan rengasongelmat vaikuttivat myös siihen, että seuraavana kahtena vuonna ei ollut D-renkaita. Kisa itsessään ei edes aikoinaan ennen välitankkausta ollut mikään kuskien suosikkirata. Kieltämättä nykyajan formuloihin voisi olla ihan hyvä tuo renkaiden kuluminen sikäli että se auttaisi ohitusvaikeuksiin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Noinkohan tuon nykyisen Bridgestonen tai tulevan Pirellin vertaaminen ~15 vuotta vanhaan Goodyeriin on järin mielekästä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös