Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Niinpä... Singaporen rataa moni ylistää, toisin kuin kaikkia muita uuden polven katuratoja vaikka samanlaista kuraa ovatkin. Tod. näk. siksi kun se ei ole Tilken loppuun viemä rojekti.
Singapore sai mun muistaakseni aika murskatuomion viime kauden kisan jälkeen. Melkeen kahden tunnin kilpailu ylipitkällä ja hitaalla katuradalla, jolla ohittaminen oli mahdotonta. Onneksi on kuitenkin älliä muuttaa rataa ensi kaudeksi, jolloin jotain mutkia poistetaan ja radasta tulee nopeampi.

Tilke tai vaikka Tolke... samasta muotista tullut rata taas. Varmasti ihan kiva, mutta kun ei tarjoa mitään uutta kalenteriin, niin miksi vaivautua?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tilke tai vaikka Tolke... samasta muotista tullut rata taas. Varmasti ihan kiva, mutta kun ei tarjoa mitään uutta kalenteriin, niin miksi vaivautua?
Minusta kyllä Jaypee Groupin rata ei profiililtaan muistuta mitään Tilken aikaisempaa rataa. Eivätkä Tilken aikaisemmatkaan radat ole "samasta muotista" ehkä Sepangia ja Shanghaita lukuunottamatta.

Kaikki modernit radat toki muistuttavat toisiaan siinä, että fasiliteetit on kunnossa ja turva-alueet asfalttia, mutta ne eivät ole osa rataa, vaan sen ulkopuolisia juttuja. Eikä niitä tuollaisesta profiilipiirroksesta luonnollisesti näekään.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minusta kyllä Jaypee Groupin rata ei profiililtaan muistuta mitään Tilken aikaisempaa rataa. Eivätkä Tilken aikaisemmatkaan radat ole "samasta muotista" ehkä Sepangia ja Shanghaita lukuunottamatta.

Kaikki modernit radat toki muistuttavat toisiaan siinä, että fasiliteetit on kunnossa ja turva-alueet asfalttia, mutta ne eivät ole osa rataa, vaan sen ulkopuolisia juttuja. Eikä niitä tuollaisesta profiilipiirroksesta luonnollisesti näekään.
Näkee tuosta sen, että rata osuu keskituntinopeudeltaan tähän tilkemuottiin, eli se ei siinä mielessä tarjoa mitään uutta. Ja ainakin minusta sarja kaipaisi lisää nopeita ratoja.

Kymppimutka vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, mutta onhan tuo muuten aika plääh.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näkee tuosta sen, että rata osuu keskituntinopeudeltaan tähän tilkemuottiin, eli se ei siinä mielessä tarjoa mitään uutta. Ja ainakin minusta sarja kaipaisi lisää nopeita ratoja.
No joo, tämä ei liene yksistään Tilken pirre, että uudet radat tuppaavat olemaan sellaisia keskinopeita. Yksi Tilkelle ominainen piirre kyllä on ollut 5,5 km:n pituus, josta tämä Jaypee hieman jää vajaaksi. Jaypeessa huomiota kiinnittä se, että kymppimutkaa lukuunottamatta kaikki mutkat ovat hyvin pienisäteisiä. Yleensä Tilke muutaman jouhevan, laajakaarisemman mutkan ratoihinsa piirtää.
Kymppimutka vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, mutta onhan tuo muuten aika plääh.
Kymppimutka onkin se selkeimmin aiempaa tilkerataa matkiva mutka. Se on kuin Istanbulin kasi vastapäivään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Josko myötäpäivään kuitenkin.
Jep, myötäpäivään, vastasuuntaan. ;)

Tämä on selkeämmin yksi mutka ja jos nyt oikein tuota kuvaa tulkitsen niin jyrkemmin doseerattu. Vähän tulee Peraltada mieleen.
Tuosta korkeuserokuvasta sitä ei niin huomaa, mutta kyllä tämäkin mutka jyrkkenee lopussa. Tai ensin loivenee, ja sitten tulee ikään kuin toinen apex. Efekti on sama kuin Turkissa, eli mutka yritetään ajaa yhtenä mutkana ja pitkäksimeno on helppoa.

Toinen apex ilmenee paremmin Wikipedian profiilista:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Jaypee_Group_Circuit.svg

Doseerauksen jyrkkyyttä on tuosta vähän vaikea arvioida, kun on noin pieni kuva ja korkeuserot viisinkertaistettu.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Sutaisin nopeasti paintilla paremman version tuosta Jaypeesta. Typerä shikaaniosio on muutettu nopeammaksi, mutta muuten rata on samanlainen.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Täytyy myöntää, ettei tuosta Jippii-radasta nyt hirveästi muut Tilken tekeleet tule mieleen. Itseasiassa paljon riisutumpi versio niistä, kun ne keskinopeat mutkat puuttuvat. Ja tietynlainen coveri eräästä pahasti pieleenmenneestä ratauudistuksesta 90-luvun alusta :rolleyes:

Mutta Singaporen pitäisi näyttää ensi kaudella tältä:
a)
Näytä liitetiedosto 13006
b)
Näytä liitetiedosto 13007

Joten Valenciaa pitäisi siis parannella näin:
Näytä liitetiedosto 13009

Kohtuu samanlainen kuin tuolla ylempänäkin on tuo minun ehdotelmani Valenciasta...


Mutta kumma on miten vain hiukan yli 5 kilometrin rataan onnistuu tunkemaan noin 25 mutkaa :nope:
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Canukki:

Mutta Singaporen pitäisi näyttää ensi kaudella tältä:
a)
Näytä liitetiedosto 13006

Muistaakseni Autosportissa n. vuosi sitten olleen uutisen mukaan radan pitäisi ensi vuonna olla juuri tuollainen. Nimenomaan ohitusmahdollisuuksien parantamisen takia
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Canukki:

Mutta Singaporen pitäisi näyttää ensi kaudella tältä:
a)
Näytä liitetiedosto 13006

Muistaakseni Autosportissa n. vuosi sitten olleen uutisen mukaan radan pitäisi ensi vuonna olla juuri tuollainen. Nimenomaan ohitusmahdollisuuksien parantamisen takia
Tuo ylempi kulmaus taitaa olla varma, mutta siitä ei ollut varmuutta, miten päin tuo merenrantaosuus tehtäisiin. Samaisessa jutussa taidettiin nimenomaan puhua siitä b) osuudesta, ja tuo a) on tällä voorumilla muodostunut (Websin toimesta)...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo ylempi kulmaus taitaa olla varma, mutta siitä ei ollut varmuutta, miten päin tuo merenrantaosuus tehtäisiin. Samaisessa jutussa taidettiin nimenomaan puhua siitä b) osuudesta, ja tuo a) on tällä voorumilla muodostunut (Websin toimesta)...
a) on esiintynyt ihan mediassakin. b) taas vaatisi uuden tien rakentamista rantaan, eli ei syntyisi yhtä helposti. Sen rannassa olevan katsomon editse ei siis ole tarkoitus enää jatkossa ajaa.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Helpot korjaukset

Mielenkiinnon lisäämiseksi ei tarvita muutoksia rataprofiileihin.

1. Muutama töyssy jarrutuspaikkoihin --> seurauksena pitkäks meneviä jarrutuksia ja täten ohituksia
2. Erilaisia asfaltteja eri puolille rataa. Erilaiset pito-ominaisuudet tekevät ajolinjan valinnasta vaikeaa. Toisella linjalla on hyvä pito ja toista linjaa ajamalla linja on pehmeämpi. --> Ohittaja voi ottaa juuri sen toisen linjan.
3. Paljon asfaltoituja turva-alueita. -->Ohittajan kisa ei mene piloille jos joutuu "vähän hakemaan linjaa" (esimerkkinä Kimin ohitus Spassa 2009)
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
3. Paljon asfaltoituja turva-alueita. -->Ohittajan kisa ei mene piloille jos joutuu "vähän hakemaan linjaa" (esimerkkinä Kimin ohitus Spassa 2009)
Eh, en tiedä oliko sarkasmia, jos oli, niin sitten ei mitään. Mutta jos ei ollut, niin ihmeellinen ehdotus. Asvalttiahan on jo lähes kaikkialla mielettömät määrät, että jos sitä hyvänä asiana pitää, niin tällä hetkellä luulisi olevan jo melkoisen tyytyväinen vallitsevaan tilanteeseen. Tuollaista näkökantaa, en tosin vain voi käsittää, sillä kyllähän tuo tappaa racingiä viimeistään hiemankin pidemmällä otannalla. Heikommat kuskitkin uskaltavat etsiä rajoja ja päästellä kovempaa ja kisassa on helpompi puolustaa sijoitustaan, kun voi jarruttaa kovinkin myöhään tehden ohittamisesta radasta riippuen joko täysin mahdotonta tai lähes mahdotonta. Surullista ja surkeaa.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Eh, en tiedä oliko sarkasmia, jos oli, niin sitten ei mitään. Mutta jos ei ollut, niin ihmeellinen ehdotus. Asvalttiahan on jo lähes kaikkialla mielettömät määrät, että jos sitä hyvänä asiana pitää, niin tällä hetkellä luulisi olevan jo melkoisen tyytyväinen vallitsevaan tilanteeseen. Tuollaista näkökantaa, en tosin vain voi käsittää, sillä kyllähän tuo tappaa racingiä viimeistään hiemankin pidemmällä otannalla. Heikommat kuskitkin uskaltavat etsiä rajoja ja päästellä kovempaa ja kisassa on helpompi puolustaa sijoitustaan, kun voi jarruttaa kovinkin myöhään tehden ohittamisesta radasta riippuen joko täysin mahdotonta tai lähes mahdotonta. Surullista ja surkeaa.
Spasta oli yksi ohituspaikka tuhottu kun oli laitettu keinonurmea ja vielä erikseen kielletty päästämästä autoa sinne. Katso viime vuoden Span kilpailu jostain niin näet miten Kimi hyödyntää extra-tilaa ohittakseen.

Juuri näitä vaihtoehtoisia ajolinjoja tarvitaan että ohittaminen on mahdollista.

Mitä kapeampi rata, sen vähemmän siellä ohitetaan. Leveä rata ja leveät asfaltit reunoilla niin sitten alkaa tapahtua. Hiekalle juuttumisen pelko aiheuttaa jonossa ajelua.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Onko näitä kuvia jossain nähtävillä? Autosportin juttu ei tietenkään linkkaa mihinkään, ja googlettamalla löytyi uutisia jostain viime keväältä. Luulisi olevan asvaltit paikoillaan jo, jos viikonloppuna on tarkoitus ajella.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Hiekalla lisää Monacoja

Kaikista radoista tulee katuratoja kun vähän kavennetaan ja lisätään hiekka-alueita.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Eilinen kisa osoitti taas, ettei Spa petä koskaan. Rataprofiili on sarjan ylivoimaisesti paras myös vaihtelevat sääolosuhteet ja radan sijainti perinteisessä formulamaassa takaa aina mielenkiintoisen kilpailun.

Nyt kevennetään vähän ei niin mieluisissa tunnelmissa.



Uploaded with ImageShack.us

Bernien aivoituksen johdosta Span paikka kisakalenterissa on vaakalaudalla. Bernie vaati radan "modernisointia" ja lyhentämistä, mikäli Spa haluaa järjestää osakilpailun jatkossakin. Uudistustöiden suunnittelijaksi palkattiin F1:n hoviarkkitehti Hermann Tilke. Lopputulos ei ollut kuskien, eikä F1-fanien mieleen.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Lopeta jo ny toi ihmisten (ja näköjään myös ittes kiusaaminen) ja lue taas tää posti:

Noniin Taneli. Muistetaanpas nyt kuitenkin, että Tilke on tehnyt oikeastaan muutoksia vain yhteen "legendaariseen" rataan, josta tuli itseasiassa kisailun kannalta parempi kuin vanhemmasta. Muutenhan Tilke on keskttynyt vain niiden omien Tilkedromien/ringien suunnitteluun.

TILKE SIIS EI OLE KAIKEN PAHAN ALKU JA JUURI, VAAN FIA YHDESSÄ BERNIEN KANSSA, JOKA ASETTAA NÄMÄ SÄÄDÖKSET RADOILLE

Mutta BH:lle tuskin olisi mitään lisää melua aiheuttavaa kisaa saanut tuoda, kun joku on rakentanut (taas vaihteeksi) asuinalueen ihan moottoriradan viereen...

Tai siis omistihan BH ne oikeudet, mutta oli ulosvuokrannut ne Silvestonelle...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En tiedä mistä tämä kuva on poimittu, mutta kun Span lyhentämistä suunniteltiin, niin tarkoitus oli oikaista Pouhonista suoraan Blanchimontiin. Muutostyö olisi valmistunut täksi vuodeksi, mutta kuten voidaan todeta, se suunnitelma jäi suunnittelupöydälle.

-Edit- Tuo profiili olisi muuten varsinkin pikkuformuloille ihan mukiinmenevä Stavelotin äkkiväärää ysikymppistä lukuunottamatta. Kemmelistä vedettäisiin todella jyrkkää alamäkeä Pouhoniin. :rolleyes:

Keskelle Kemmeliä laitettu shikaani on tietysti ihq, koska ne pitkässä Hockessakin oli niin ihania. :D
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Niin juu tietysti: ei ihan joka suoralle kannata stä shikaania laittaa, nimenomaan pitkät suorat kuuluvat Tilken töihin...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös