Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942

















Paremmalta näyttää kuin mitä olisi voinut luulla! :) On se niin kaunis rata edelleen <3
 
Viimeksi muokattu:

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Minua ihmetyttää, miksi tekonurmea ei ole tilkedomeilla juuri käytetty. Aina mennään sieltä, missä aita on matalin.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Upeita kuvia. Ja näyttää kyllä paremmalta mitä etukäteen meinasin.

Jos palataan taas tähän ikuisuusjarnaan, niin mun mielestä viime vuoden ongelmat aika-ajoissa eivät olleet radan vika. Jos kuljettajat ei pysy tiellä, niin minkäs sille voi? Nykyään on vaan valitettavana ratkaisuna päädytty siihen, että levennetään rataa. Silloin voi yliyrittää kauhealla riskillä ilman huolta auton jäämisestä radan varteen.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
sielä on vaa nykyaikoina ollut niin kädettömiä kuskeja etteivät pysy radalla. Kunnon kuskit kyllä pysyivät radalla ilman ongelmia. Sääli että ratoja pitää sen takia muuttaa ettei kuskeilla riitä taidot ajaa sielä f1 autolla...
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Kumma että Formula Nippon ja Dream sekä Japanin F3 luokissa on sattunut vuosittain todella hurjannäköisiä onnettomuuksia, mutta onko rataa sen takia muokattu?
F1 kuskit ovatkin prinsessoita. :rolleyes:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
F1 kuskit ovatkin prinsessoita. :rolleyes:
No tämänhän nyt moottoriurheilufanit ovat tienneet jo pitkään. :p

Se on muuten ihmeellistä, miten aikaisemmin Formula Nipponin onnettomuuksien jälkeen Suzukassa ei juuri mitenkään kiinnitetty huomiota esimerkiksi verkkoaitojen korkeuteen tai rengasvallien kiinnitykseen. Mutta kun maailman parhaat kuljettajat pyörivät hiekalle hieman erilaisten kanttikivien takia, pitää ne kivet hävittää ja ulosajoalueet uudistaa.

Olisivat korealaiset saaneet kerrankin tarjota näille primadonnille ainutlaatuista ja erikoista haastetta ja jättäneet sen viimeisen päällystekerroksen laittamatta. F1-kuskeille tekisi ihan hyvää ajaa erilaisilla radoilla. Suuntaus kuitenkin valitettavasti on se, että oikeastaan on juuri se ja sama minne rata rakennetaan, kun sen kuitenkin suunnittelee Tilke ja se rakennetaan samaan kliiniseen ja abudhabimaisen tylsään muottiin. Ja sitten vielä ihmetellään miksi Suzuka ja Spa ovat kaikkien näiden vuosien jälkeenkin Sakhiria ja uutta Fujia suositumpia.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Vanha Fuji oli hienompi. Ja toiseen suuntaan vielä sitäkin hienompi. ;)
Tästä on varmaan turha lähteä kääntelemään veistä kun en ole sekuntiakaan kilvanajoa vanhalta radalta nähnyt :wink:

Mitä tästä voidaan päätellä?
--->Ei yhtään mitään, mitä ei edellisellä sadalla sivulla ole vielä irti saatu.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Uusi Fujihan oli hieno rata.
Onhan se. Toki sitä turva-asvalttia olisi voinut käyttää hieman säästeliäämminkin varsinkin radan kolmossektorissa. Mutta profiili mahdollisti kuitenkin kunnon kilvanajon jonossa ajamisen sijaan.

Vanha Fuji oli helvatan nopea rata, varsinkin alkuperäisessä asussaan ovaalimutkan kera. Mutta esim. 1976-77 F1:ssä käytetyn lyhennetyn radan parhaat mutkat ovat edelleen olemassa kevyesti uudelleenprofiloituna. Vanhan radan viimeinen mutka oli niin nopea, että sen täysillä ajaminen varsinkaan nykykalustolla ei olisi minkäänlainen haaste.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Motorsport Totalin mukaan tietenkin Hermannin käsialaa.

Samaa huttua. Kyalami vieressä, ja ihan kompaktina versiona - kuten A1GP todisti - mutta parempi kai että sarja eristää itsensä oikeilta moottoriradoilta.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Etelä-Afrikan uusi GP mahdollisesti tulossa yhdessä Abu Dhabi sijoittajien kanssa.
Abu Dhabista on näköjään sijoittajien lisäksi otettu myös rataprofiiliin vaikutteita. Hyvä idea, sillä viime kauden kisassahan huomattiin kuinka hyvin Tilke osaa suunnitella ohituspaikkoja. :rolleyes:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Abu Dhabista on näköjään sijoittajien lisäksi otettu myös rataprofiiliin vaikutteita. Hyvä idea, sillä viime kauden kisassahan huomattiin kuinka hyvin Tilke osaa suunnitella ohituspaikkoja. :rolleyes:
Tuo kyseinen rataprofiili näyttää hieman Magny-Coursilta.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Radasta viis, saatais formulat takasin Afrikkaan. Olis hieno juttu mun mielestä. :ahem:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kyalamissa tosiaan oli ennen vanhaan aina tunnetta pelissä ja vauhtia. Uudemmallakin radalla on merkkinsä jätetty mutta vanha rata oli todellinen rata etenkin Leeukop-mutka rankaisi ja selvästi jos otti vähänkin huonomman ajolinjan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös