Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
1990-luvun Kyalami oli kuitenkin aika kehno rata, olisi sitä varsinkin nykyautoille.
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Väänsin tämmösen eilen. Koitin jotenki rikkoo sitä Tilken väärää filosofiaa, ettei ole nopeita mutkia peräkkäin ja että kaikki mutkat eivät ole 90¤ vaan on leveämpiä jotta ei tarvi hidastaa paljon mutkaan syöksyessä.

 

OK93

Member
Liittynyt
7.9.2009
Viestit
10
Väänsin tämmösen eilen. Koitin jotenki rikkoo sitä Tilken väärää filosofiaa, ettei ole nopeita mutkia peräkkäin ja että kaikki mutkat eivät ole 90¤ vaan on leveämpiä jotta ei tarvi hidastaa paljon mutkaan syöksyessä.
Mulle tulee tosta etäisesti mieleen Losail.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Heh, "F2004". Kuten nimikin jo kertoo, Powered by Ferrari -autossa oli Ferraria juurikin V8. Rungon suunnittelu ja valmistushan ulkoistettiin jollekin italialaiselle firmalle. OK, F2004 oli suunnittelun lähtökohtana, mutta en lähtisi vertaamaan powerboostilla varustettua yksityyppiluokan autoa (suunnittelussa tuskin on pyritty pilaamaan takanatulevan aeropitoa) ohittamisen kannalta F1-autoon.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ympäri käydään ja yhteen tullaan. Rata ei siis ole kehno, vaan F1-autot ovat kilpa-autoina kehnoja. KERSillä tai ilman.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Rungon suunnittelu ja valmistushan ulkoistettiin jollekin italialaiselle firmalle.
Autot valmisti URT Bognor Regisissä Englannissa. Sitä, missä John Travisin johtama suunnittelutiimi työnsä teki, en tiedä... veikkaan silti Englantia.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Väänsin tämmösen eilen. Koitin jotenki rikkoo sitä Tilken väärää filosofiaa, ettei ole nopeita mutkia peräkkäin ja että kaikki mutkat eivät ole 90¤ vaan on leveämpiä jotta ei tarvi hidastaa paljon mutkaan syöksyessä.
Olisi mukava kuulla kuljettajien kommentteja erilaisilla radoilla kokemastaan ajorytmistä. Että löytyykö sitä ja onko sillä merkitystä ajamisen mielekkyyden kannalta.

Mitä itse olen joskus pelaillut, niin oikeastaan eniten tykkäsin sellaisista, että radalla on kolme neljä hidasta mutkaa/mutkayhdistelmää, ja niiden välillä nopeaa kaahailua, ei pelkkää suoraa.

Sellainen että puoli radasta on nopeaa mutkaa ja puoli rataa hidasta mutkaa ja siihen päälle sitten yksi tai kaksi pitkää suoraa, ei tarjoa kunnon rytmiä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kyalamin uudella radalla oli paljon syheröjä osuuksia ja mutkikas rata ja lyhyt kokonaisuus tekivät radasta melko huonon. Lisäksi kovemmat renkaat olivat melkoisia liankerääjiä ja pitoa ei tullut tarpeeksi. C-rengas toimi parhaiten kyseisellä radalla mutta sekään ei mitenkään moitteettomasti toiminut. Rata oli myös muistaakseni kolmanneksi lyhin rata kaudella 1992. Vain Unkari ja Monaco olivat lyhyempiä ja hitaampia.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Kyalamista muistaisin kuulleeni myös sellaisen, että kun sen ajan radat rankattiin huippunopeuden mukaan, niin olisi jäänyt viimeiseksi kaikista. Eli parhaat nopeudetkin jäivät hitaammiksi mitä esim. Monacon (tunnelin jälkeen) ja Unkarin (pääsuora) parhaat nopeudet olivat.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kyalamissa uudella radalla ainoita varsinaisia hyviä puolia olivat se että ajettiin korkeammalla maanpinnasta ja lisäksi moottoritehoja kyettiin alentamaan ja ottamaan vähemmän bensaa mukaan kilpailuun. Kärkitallit käyttivätkin rakettibensaa aika-ajoissa ja alensivat lisä-aineiden pitoisuuksia ja lisäsivät bensaan happipitoisia yhdistelmiä jotka periaatteessa tekivät autoista melkein kuin turbolla kulkevia menopelejä vaikka turboa autoissa ei ollut. Vastaavasti tehoja pystyttiin myös rajoittamaan.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Kolme uutta kuvaa Koreasta. Täytyy sanoa että järkyttävän vaiheessa on tuo radan ympäristö. Eikö siihen jotain kaupunkia pitänyt tehdä ympärille? Tällä hetkellä tuo on tyhjempi kuin Bahrain, joka sentään on aavikkoa...

edit: esim. F1.comin ratakartassa näkyy selvästi tuo "katu"rataosuus.

edit2: Ja vielä lisää kuvia.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Kolme uutta kuvaa Koreasta. Täytyy sanoa että järkyttävän vaiheessa on tuo radan ympäristö. Eikö siihen jotain kaupunkia pitänyt tehdä ympärille? Tällä hetkellä tuo on tyhjempi kuin Bahrain, joka sentään on aavikkoa...

edit: esim. F1.comin ratakartassa näkyy selvästi tuo "katu"rataosuus.

edit2: Ja vielä lisää kuvia.
Kerkeehän ne ulkoiset puitteet laittamaan sitten ensi kaudeksi valmiiksi. Ajaminenhan siellä pääosassa on (ja kuten AD:stä nähtiin, niin ei ne pippelihotellit sitä kisaamista ainakaan paranna :rolleyes:).

edit: tuolla videoa miltä pitäisi näyttää: http://www.youtube.com/watch?v=Ai8PxT7zSzI
 
Viimeksi muokattu:

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Väänsin tämmösen eilen. Koitin jotenki rikkoo sitä Tilken väärää filosofiaa, ettei ole nopeita mutkia peräkkäin ja että kaikki mutkat eivät ole 90¤ vaan on leveämpiä jotta ei tarvi hidastaa paljon mutkaan syöksyessä.
Onhan tuossa ideaa. En kuitenkaan malttanut olla tekemättä siitä astetta jouhevampaa ja nopeampaa versiota. :)

 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kolme uutta kuvaa Koreasta. Täytyy sanoa että järkyttävän vaiheessa on tuo radan ympäristö. Eikö siihen jotain kaupunkia pitänyt tehdä ympärille? Tällä hetkellä tuo on tyhjempi kuin Bahrain, joka sentään on aavikkoa...

edit: esim. F1.comin ratakartassa näkyy selvästi tuo "katu"rataosuus.

edit2: Ja vielä lisää kuvia.
Kaikesta huolimatta itse rata vaikuttaa yllättävän mielenkiintoiselta. Paljon nopeita ja keskinopeita mutkia peräjälkeen.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Kaikesta huolimatta itse rata vaikuttaa yllättävän mielenkiintoiselta. Paljon nopeita ja keskinopeita mutkia peräjälkeen.
Varsinkin mutkien 6 ja 10 väli vaikuttaa todella nopealta ja jouhelvalta (siis F1 2010:ssä). Että on niitä nopeita mutkia peräjälkeenkin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eiköhän tämä seuraava kuvasarja mene kuitenkin sinne "pahimmat kastraatiot F1-historiassa" -mapin ensilehdille:
Näytä liitetiedosto 13316

Sori, skannaus meni vähän vituiks, mutta pois jäi vain yksi neulansilmä...
Olisikohan vanha Kyalami vieläkin olemassa ilman Apartheidiä?

Ratahan ei missään tapauksessa ollut liian vaarallinen vaan se jäi rotusorron vastaisena toimenpiteenä pois FISA:n ja FIM:n kalentereista.

Rata jäi sitten vähäiselle käytölle/vaille rahoitusta ja päälle tehtiin asuntoaluetta. Vasta Apartheidin päättyminen toi huipputason moottoriurheilun takaisin Etelä-Afrikkaan ja silloin tarvittinkin jo lähes täysin uusi rata mm. edellämainituista seikoista johtuen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös