Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eiköhän itse rata soveltuisi formuloihin ihan kelvollisesti.
Todennäköisesti ei ole ainakaan pahasti ylileveä, niinkuin nuo Tilken tekeleet. Ainoa kysymysmerkki lienee turva-alueiden riittävyys formuloiden nopeuksilla. Voihan se olla että rata itsessään olisi kelvollinen ykkösille, mutta joistain jutuista tingitään kun formuloita ei kuitenkaan tänne saada.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Lämmitettävä F1-rata Bulgariaan

Bulgariaan rakennetaan ensi vuonna ainutlaatuinen F1-rata, jonka pinta lämmitetään keinotekoisesti tasaisen suorituskyvyn varmistamiseksi.

Bulgarian moottoriurheiluliiton puheenjohtaja Bogdan Nikolov uskoo projektin houkuttelevan etenkin rengasvalmistajia testaamaan radalla uusia tuotteitaan. Radan toivotaan kiinnostavan myös F1- ja MotoGP-sarjoja.

- F1-kisan järjestämisen kannalta projektin hienous on siinä, että meillä on tavallaan monopoli. Bulgarian rata on ensimmäinen maailmassa, jonka asfaltti lämmitetään tavallaan keskuslämmityksen avulla, kertoi Nikolov Novinite.comille.

- Kaikki renkaita valmistavat yritykset ovat innokkaita käyttämään rataa tuotteidensa testaamiseen. Meidän ratamme ei ole riippuvainen sääolosuhteista, jatkoi Nikolov.

Järjestäjät toivovat olevansa mukana F1-sarjan kisakalenterissa kaudella 2012. Bulgarialaismedian mukaan neuvottelut kilpailun järjestämisestä ovat formulapomo Bernie Ecclestonen kanssa jo hyvässä vauhdissa. (MTV3)
Mahtaneekohan onnistua tuollainen lämmitys menetelmä ja miten toimiva systeemi se tulisi sitten loppujen lopuksi olemaan.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Muuttuvat olosuhteet ovat merkittävä osa kilpailua.
On, mutta näitä primadonnia voi semmoisille radoille lähettää joissa olosuhteet vaihtelevat. Onpahan tulevaisuuessa tamän systeemin yleistyessä taas yksi tekosyy lisää minkä avulla pudotaa pois vanhempia ratoja.:nope:

Milloinkahan saadaan ensimmäinen sisätiloissa ajettava rata, joilloin voidaan myös tuulta ja radan kastelua halutessaan hallita miten tahansa?:rolleyes:
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
"Brasiliainen SAFER" Interlagosin viimeiseen mutkaan.

-- the modified wall of steel and foam is currently being assembled at the venue; 225 metres long, the structure is not dissimilar to the SAFER barriers seen on many American ovals and consists of hollow galvanised steel columns, with the foam being pressed up against these in order to act in a spring-like fashion in the event of an impact.

Not only will the added feature soften the blow in the event of the wall being hit, but also move slightly in order to drag a car along the wall as opposed to it deflecting back across the circuit and risking an impact with another competitor.

Furthermore, the lines delimiting the track have now been coated with an anti-skid paint in order to improve adhesion, especially for wet conditions.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Miksi Suomea huomattavasti köyhempi Bulgaria rakentaa F1-tasoisen radan, mutta Suomen valtiota ei touhu voisi vähempää kiinnostaa? Varsinkin, kun Suomessa on Bulgariaa huomattavasti vahvempi moottoriurheilukulttuuri. V*tun holhousyhteiskunta. :wink:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Miksi Suomea huomattavasti köyhempi Bulgaria rakentaa F1-tasoisen radan, mutta Suomen valtiota ei touhu voisi vähempää kiinnostaa? Varsinkin, kun Suomessa on Bulgariaa huomattavasti vahvempi moottoriurheilukulttuuri. V*tun holhousyhteiskunta. :wink:
Koska Suomen valtiolla on niin paljon muutakin mihin sitä rahaa tunkea. Bulgariassa valtio kun ei enää pidä huolta kenestäkään ja muutenkin kun siellä liikkuu rikollista venäläistä/arabirahaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
On, mutta näitä primadonnia voi semmoisille radoille lähettää joissa olosuhteet vaihtelevat. Onpahan tulevaisuuessa tamän systeemin yleistyessä taas yksi tekosyy lisää minkä avulla pudotaa pois vanhempia ratoja.:nope:
Siinähän olis saumat ensimmäiselle talviGP:lle lumisessa maisemassa - sulalla radalla. Tosin onnistuis se suomessakin. Sitten kun rupee tulemaan liukasta niin kisa keskeytetään ja laitetaan Destia suolaamaan rataa.

Jos sellainen rata täällä olisi...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mahtaneekohan onnistua tuollainen lämmitys menetelmä ja miten toimiva systeemi se tulisi sitten loppujen lopuksi olemaan.
Ihme on jos nuo metsäkaistaleet jäävät tuonne radan keskialueelle. Nykyään radoista pitää tehdä hengettömiä lentokenttiä ja parkkialueita vailla puun puuta.

Tuohan näyttää hienolta radalta :ahem:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Aika huonot ohituspaikat, mutta jos tollasen radan pykäävät niin ei mua kyllä hirveästi haittaa. Näyttää ihan hyvältä.

Tulee jotenkin Brno mieleen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ihme on jos nuo metsäkaistaleet jäävät tuonne radan keskialueelle. Nykyään radoista pitää tehdä hengettömiä lentokenttiä ja parkkialueita vailla puun puuta.
Syitä on monia. Uudet radat tungetaan kohtalaisen pienille tonteille, niiden sisäosiin sijoitetaan muutakin toimintoa ja katsomoista halutaan parempi näkyvyys kuin vain pienelle pätkälle aivan katsomon edessä. Plus että alue on yleensä joko ennalta puuton tai viimeistään radan rakennusvaiheessa parturoidaan puhtaaksi pois rakentajien tieltä.

En usko, että nuokaan viheralueet tuonne jäävät, jos rata toteutuu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Onhan tuo rata paremman näköinen kuin aikanaan ehdotettu Sofian parkkipaikalla ajettavaksi aiottu kilpailu kun Bernie haki ehdotuksia kaikista Itäblokin maista hänen unelmalleen 80-luvulla.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Vanha juttu, mutta tartunpa silti

Eipä se ole mitään pilkunviilausta, että sanalla on tietty merkitys. Shikaani on nimenomaan hidastusmutka. Mutkat, joiden erityinen tarkoitus ei ole hidastaa autoja eivät ole shikaaneja.

A chicane is an artificial feature creating extra turns in a roadway, used in motor racing and on city streets to slow cars.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chicane

(road transport) A temporary barrier, or serpentine curve, on a vehicular path, especially one designed to reduce speed.
http://en.wiktionary.org/wiki/chicane
Meinaatko, että tuo Korean radan nelosmutkan jälkeen sijaitseva syherö ei hidasta autoja? Mun mielestä se täyttää shikaanin tunnusmerkit oikein hyvin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Meinaatko, että tuo Korean radan nelosmutkan jälkeen sijaitseva syherö ei hidasta autoja? Mun mielestä se täyttää shikaanin tunnusmerkit oikein hyvin.
Hidastavat, mutta ne eivät ole siinä siksi, etta vauhteja saataisiin pois. Niiden tarkoitus ei ole toimia hidastusmutkina. Hidastusmutkia käytetään paikoissa, joissa hidastusmutkan jälkeinen kohta olisi liian vaarallinen ilman shikaania. Koreassa tilanne ei ole tämä, joten kyse ei ole hidastusmutkasta/shikaanista.

Käytännöllisesti katsoen lähes kaikissa mutkissa täytyy hidastaa, mutta ei kaikkia mutkia silti shikaaneiksi katsota.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Hidastavat, mutta ne eivät ole siinä siksi, etta vauhteja saataisiin pois. Niiden tarkoitus ei ole toimia hidastusmutkina. Hidastusmutkia käytetään paikoissa, joissa hidastusmutkan jälkeinen kohta olisi liian vaarallinen ilman shikaania. Koreassa tilanne ei ole tämä, joten kyse ei ole hidastusmutkasta/shikaanista.
Se siinä ihmetyttääkin, että miksi siinä pitää olla se hidastusmutka, kun nopeudet ovat muutenkin hiljaiset. Varmaan joku Tilken aivopieru, jolla yritetään saada lisää ohituspaikkoja radalle. No nähtiinhän siinä se Sutilin pommi, jolla hän painoi Buttonista ohi, mutta muuten tuo onnistuu mielestäni vain venyttämään autoletkaa.

Käytännöllisesti katsoen lähes kaikissa mutkissa täytyy hidastaa, mutta ei kaikkia mutkia silti shikaaneiksi katsota.
Mun mielestä shikaani on sellainen mutka, että jos sen ajaa suoraksi, niin kuljettaja palaa radalle ja yleensä jopa voittaa aikaa. Eli rata jatkuu shikaanin jälkeen "samaa linjaa", jota se tuli shikaaniin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se siinä ihmetyttääkin, että miksi siinä pitää olla se hidastusmutka, kun nopeudet ovat muutenkin hiljaiset. Varmaan joku Tilken aivopieru, jolla yritetään saada lisää ohituspaikkoja radalle.
Ehkä siinä on haettu samantyylistä taistelua kuin Turkin viimeisissä mutkissa. Olisin kyllä jättänyt sen siksakin vähän lyhyemmäksi. Alunperinhan siinä kohdassa piti mennä suoraan kuutosmutkaan, ja onhan sekin reitti rakennettu, joten tarvittaessa kohta on helppo muuttaa.
Mun mielestä shikaani on sellainen mutka, että jos sen ajaa suoraksi, niin kuljettaja palaa radalle ja yleensä jopa voittaa aikaa. Eli rata jatkuu shikaanin jälkeen "samaa linjaa", jota se tuli shikaaniin.
Usein näin onkin, mikä on seurausta siitä, että ne on ympätty ratoihin jälkikäteen. Koreahan ei ole tällainen, koska suoraan mentäessä jatkettaisiin pihalle. Eikä sillä oikaisumahdollisuudella ole mitään tekemistä shikaanin määritelmän kanssa. Myös renkaista rakennettu siksakki (á la 1994) on shikaani (rata toki rengasesteiden tapauksessakin jatkaa samaa linjaa).
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Usein näin onkin, mikä on seurausta siitä, että ne on ympätty ratoihin jälkikäteen. Koreahan ei ole tällainen, koska suoraan mentäessä jatkettaisiin pihalle. Eikä sillä oikaisumahdollisuudella ole mitään tekemistä shikaanin määritelmän kanssa. Myös renkaista rakennettu siksakki (á la 1994) on shikaani (rata toki rengasesteiden tapauksessakin jatkaa samaa linjaa).
Jos katsotaan, että se shikaaniosuus alkaa vasta T4:n jälkeen, niin sitten Korea täyttää tuon määritelmän. Eli mutkat 5 ja 6 ovat tätä shikaania, kun taas neljäs mutka on vain muuten hidas paikka.

Enkä tarkoittanutkaan, että shikaaneissa olisi aina oikaisumahdollisuus, vaan yleensä tälläinen on olemassa, kun taas "normaaleissa" mutkissa oikaiseminen on hankalampaa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös