No Valencia ja AD komeilevat siellä paskojen ratojen listan kärjessä. Sakhir ja Shanghai kuuluvat siihen mitäänsanomattomuuden harmaaseen massaan. Kiinassa ei ole mitään muuta hyvää kuin epävakaa sää. Bahrainissa ei ole edes sitä. Ei tässä nyt ole sitä ah niin muodikasta Tilke-angstia, vaan ihan oma mielipide kyseisistä radoista. Kumpikaan ei tarjoa F1-kalenterille mitään. Korea vaikutti oikeasti hyvältä radalta.
Kiina olisi steriiliydestään huolimatta ihan OK rata, ellei Sepang olisi niin samantyylinen ja joka suhteessa vertailukohtaansa parempi. Bahrainissa on nähty jokaisessa mutkassa ohituksia (poislukien epäonnistunut lisälenkki). Ja onhan siellä hiekan tuoma lisäliukkaus omana erikoisuutenaan. Kuivien kisojen ohitustilastoissa Bahrain olisi aivan kärkipäässä. Istanbul olisi/on tosin siinä vielä korkeammalla. Kummassakaanhan ei ole sadekisaa nähty.
Katuradoilta nyt ei kovin paljon voi odottaakaan, mutta Valencia kyllä epäonnistui. Alkuperäinen suunnitelma vielä näytti lupaavalta, mutta sitten suoriin ympättiin ylimääräisiä kiharoita ja ohittaminen tehtiin jokseenkin mahdottomaksi. "Mukakaturata" Abu Dhabi ei ole tarjonnut ohituksia pitkistä suorista huolimatta, mutta ensi kauden takasiipisääntö saattaa tuoda tähänkin helpotusta. Valenciaan siitäkään ei taida hirvittävästi olla apua. No, ehkä sillan jälkeiselle suoralle.
Korean suhteen pitänee odottaa että nähdään kuiva kisa ja muutenkin rutiiniviikonloppu kiireisen säheltämisen sijaan. Lupaavalta kuitenkin näytti.