Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Päivän kysymys: mikä Tilkerata ei sisällä nopeita mutkia, pitkiä suoria ja hiusneuloja?

Sitä samaa paskaa sieltä tulee 107% varmuudella.
Noista elementeistähän se Spakin koostuu. Samaa paskaa sekin?
Siksi että katuradat sijaitsevat yleisölle kiinnostavimmalla alueella, eli kaupungissa. Eivät ihmiset enää halua ajaa kahta tuntia suuntaansa katsomaan kisaa keskellä ei-mitään ja ilman minkäänlaisia tarpeellisia fasiliteetteja. Vaikka rata kisaamisen kannalta kuinka olisi parasta mitä löytyy.
Niin, Spahan kärsii alituisesti katsojapulasta.
 
Viimeksi muokattu:

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
...Ellei kyseessä ole minun kaltainen kovan luokan formulafani, jolle hivenen askeettinen "festaritunnelma" on vain plussaa.. Toivottavasti edes muutama klassikkorata säilyisi Lähi- ja Kaukoidän puristuksessa.
Tähän voi itse vaikuttaa matkustamalla katsomaan kisoja :)
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
No Tilkestä kun oli puhe, niin lähinnä tuli mieleen Sakhirin ja Shanghain kaltaiset persoonattomat pyörittelyt.
Ja jos nämä radat olisi suunnitellut joku muu, ne kyllä kelpaisivat :)

Shanghai tosin on yks kalenterin parhaista uusista radoista. Ainakin minun mielestäni
Samaa mieltä, yhdessä Malesian ja Korean kanssa.

Ainoat Tilken suunnittelemat huonot radat ovat Valencia ja Abu Dhabi. Turva-alueet eivät johdu Tilkestä, eikä myöskään se, että kisat siirtyvät pois Euroopasta
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Samaa mieltä, yhdessä Malesian ja Korean kanssa.

Ainoat Tilken suunnittelemat huonot radat ovat Valencia ja Abu Dhabi. Turva-alueet eivät johdu Tilkestä, eikä myöskään se, että kisat siirtyvät pois Euroopasta
No Valencia ja AD komeilevat siellä paskojen ratojen listan kärjessä. Sakhir ja Shanghai kuuluvat siihen mitäänsanomattomuuden harmaaseen massaan. Kiinassa ei ole mitään muuta hyvää kuin epävakaa sää. Bahrainissa ei ole edes sitä. Ei tässä nyt ole sitä ah niin muodikasta Tilke-angstia, vaan ihan oma mielipide kyseisistä radoista. Kumpikaan ei tarjoa F1-kalenterille mitään. Korea vaikutti oikeasti hyvältä radalta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No Valencia ja AD komeilevat siellä paskojen ratojen listan kärjessä. Sakhir ja Shanghai kuuluvat siihen mitäänsanomattomuuden harmaaseen massaan. Kiinassa ei ole mitään muuta hyvää kuin epävakaa sää. Bahrainissa ei ole edes sitä. Ei tässä nyt ole sitä ah niin muodikasta Tilke-angstia, vaan ihan oma mielipide kyseisistä radoista. Kumpikaan ei tarjoa F1-kalenterille mitään. Korea vaikutti oikeasti hyvältä radalta.
Kiina olisi steriiliydestään huolimatta ihan OK rata, ellei Sepang olisi niin samantyylinen ja joka suhteessa vertailukohtaansa parempi. Bahrainissa on nähty jokaisessa mutkassa ohituksia (poislukien epäonnistunut lisälenkki). Ja onhan siellä hiekan tuoma lisäliukkaus omana erikoisuutenaan. Kuivien kisojen ohitustilastoissa Bahrain olisi aivan kärkipäässä. Istanbul olisi/on tosin siinä vielä korkeammalla. Kummassakaanhan ei ole sadekisaa nähty.

Katuradoilta nyt ei kovin paljon voi odottaakaan, mutta Valencia kyllä epäonnistui. Alkuperäinen suunnitelma vielä näytti lupaavalta, mutta sitten suoriin ympättiin ylimääräisiä kiharoita ja ohittaminen tehtiin jokseenkin mahdottomaksi. "Mukakaturata" Abu Dhabi ei ole tarjonnut ohituksia pitkistä suorista huolimatta, mutta ensi kauden takasiipisääntö saattaa tuoda tähänkin helpotusta. Valenciaan siitäkään ei taida hirvittävästi olla apua. No, ehkä sillan jälkeiselle suoralle.

Korean suhteen pitänee odottaa että nähdään kuiva kisa ja muutenkin rutiiniviikonloppu kiireisen säheltämisen sijaan. Lupaavalta kuitenkin näytti.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Miltä sen Valencian radan oli sitten alunperin tarkotus näyttää? En rankalla googlettamisella oikeen löytänyt mitään muuta, kun tuon nykysen layoutin. Jos sulla on kuva suunnitelmasta WebSlave niin laita kuva ihmeessä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miltä sen Valencian radan oli sitten alunperin tarkotus näyttää? En rankalla googlettamisella oikeen löytänyt mitään muuta, kun tuon nykysen layoutin. Jos sulla on kuva suunnitelmasta WebSlave niin laita kuva ihmeessä.
Ei se peruslayout mihinkään olisi muuttunut. Itse asiassa valtaosa Googlen kuvahaun tuottamista tuloksista esittää sen satama-altaalta poispäin menevän koukkauksen "suorat" (erityisesti ensimmäisen) liian suorana. Paksu viiva pehmentää yksityiskohtia.

En itse asiassa itsekään löytänyt sellaista versiota, jossa ne kohdat olisivat olleet toteutunutta suorempia. Tuolta löytyy yksi vanha suunnitelma, joka poikkeaa toteutuneesta ainakin lähtöä ja siltaa edeltäviltä osilta. Esim. viimeistä mutkaa edeltää suora eikä loiva mutka, joka hankaloittaa rinnalletuloa (paitsi jos on Kobayashi ;)). Mutta tosiaan aika syheröä ne pienen nelosen luona olevat "suorat" ovat tuossakin.

Tuolla (suht) sama varhainen layout satelliittikuvan päälle laitettuna.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Esim. viimeistä mutkaa edeltää suora eikä loiva mutka, joka hankaloittaa rinnalletuloa (paitsi jos on Kobayashi ;)). Mutta tosiaan aika syheröä ne pienen nelosen luona olevat "suorat" ovat tuossakin.
Mä oon kyllä tästä aika vahvasti eri mieltä. Ennemminkin se kinkki houkuttelee tekemään Kobayshimaisia syöksyjä viimeiseen mutkaan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Vietnam voisi olla ihan mielenkiintoinen paikka kisalle. Melko eksoottinen ja olisi sitten kolmas kommunistinen valtio johon on saatu GP :p
Kyllä, mutta Vietnamin hallitus tyrmäsi huhut tänään joiden mukaan he pyrkisivät lähitulevaisuudessa järjestämään F1 osakilpailun.

Keskusteluja ratahankkeesta on kyllä käyty, mutta sen toteutumisesta ei vielä kannata tehdä arviota.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mä oon kyllä tästä aika vahvasti eri mieltä. Ennemminkin se kinkki houkuttelee tekemään Kobayshimaisia syöksyjä viimeiseen mutkaan.
Aika huonosti houkutteli, kun ei niitä juurikaan nähty. Sijoituksen puolustaja voi luonnollisesti itse ottaa sisälinjan ja estää moiset syöksyt.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Aika huonosti houkutteli, kun ei niitä juurikaan nähty. Sijoituksen puolustaja voi luonnollisesti itse ottaa sisälinjan ja estää moiset syöksyt.
Ohittajan pitää kuitenkin olla suht läheellä, jotta siinä "pommittamisessa" on mitään järkeä.

Ainahan edellä oleva voi blokata, jos tietää että toinen peesissä, mutta tuossa kohdassa se hyökkäys voi yllättää edellä ajavan. Jos taas lähtee aina ottamaan puolustuslinjaa tuohon mutkaan, kun joku on läheellä takana, niin väistämättä joskus mutka menee pitkäksi. Takana tulevalla taas on se hyöty, että vaikka jarrutus menisi hiukan pitkäksi, niin hyvällä tuurilla saa kiilattua edellä ajavankin vielä leveämmäksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ohittajan pitää kuitenkin olla suht läheellä, jotta siinä "pommittamisessa" on mitään järkeä.
Tämä on mielestäni juuri sitä mutkaa edeltävän mutkittelevan "suoran" vika. Jos kyseessä olisi suora suora, voisi ajaa aivan peesissä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Tämä on mielestäni juuri sitä mutkaa edeltävän mutkittelevan "suoran" vika. Jos kyseessä olisi suora suora, voisi ajaa aivan peesissä.
Tuo viimeinen sektori on kuitenkin miellyttävin osa radasta ajaa (rFactorin perusteella), joten en lähtisi sitä pilaamaan. Ja ne pari viimeistä mutkaa ennen tuota loppukompleksia menee kyllä kaasu pohjassa, vaikka toisen auton peesissä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ukraina on vuorostaan ilmoittautunut "mekin halutaan kisa"-listalle. Kiovan lähistölle pitäisi miljardilla dollarilla rakentaa paitsi 5,2-kilometrinen rata, tietenkin hotelleja ja muuta vapaa-ajan viihdykettä. Suunnitelmat on luonnostellut Tilken sijaan joku Arabiemiraateissa ja Singaporessa aiemmin ratahommia tehnyt tanskalainen.

Autosportin juttu
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ukrainassahan on Kiovan lähistöllä 4,5 kilometrinen Chayka jo entuudestaan. Tosin radasta taitaa tätä nykyä olla vain puolikas käytössä, taisi täälläkin olla juttua siitä vähän aiemmin.

 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ukrainassahan on Kiovan lähistöllä 4,5 kilometrinen Chayka jo entuudestaan. Tosin radasta taitaa tätä nykyä olla vain puolikas käytössä, taisi täälläkin olla juttua siitä vähän aiemmin.
Jep, tuolla. Käytössä on enää mutkaisempi puolisko, eli tuossa kuvassa ylempi.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Pelastaako belgialaiskuljettaja Span kisan?

Span F1-osakilpailun promoottori Andre Maes kertoo La Libre-lehdelle olevansa ilahtunut d´Ambrosion tulosta formula ykkösiin. Maesin mukaan Span osakilpailun lipunmyynnin kohenemiseen d´Ambrosion avulla Maes suhtautuu kuitenkin skeptisesti.

- Tämä on vain positiivista. Mutta lisääkö se lipunmyyntiä? En tiedä. Toivatko Adams ja Leinders katsomoihin lisää belgialaisia? Kaikki riippuu siitä, miten hän (d´Ambrosio) pärjää kauden alussa, Maes kertoi.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös