Triplakolmonen, heh.
Piti tietysti kirjoittaa triplahidas.
Se, että Montrealissa hiusneulan jälkeisellä suoralla nähdään ohituksia johtuu osittain siitä, että jo hiusneulassa tapahtuu ohitusyrityksiä. Hiusneulaan johtavaa suoraa edeltää sopivan kinkkinen shikaani. Jos perässä tuleva ajaa sen läpi parempaa linjaa, se saa paremmat vauhdit hiusneulaan. Edellä ajava voi välttää ohitetuksi tulemisen ottamalla sisälinjan, mutta se tarkoittaa parhaasta ajolinjasta tinkimistä, jonka seurauksena vauhti seuraavalle suoralle kärsii. Sama tietysti, jos toinen tekee ohituksen sisäkautta, ohitetuksi tulleella on parempi linja läpi hiusneulan. Yas Marinassa ei hiusneulassa nähdä ohitusyrityksiä, joten pitkästä suorasta tulee drag race -kisa, jossa toinen antaa 0,5 sec tasoitusta.
Niin, pointtini olikin se, ettei kyse ole yksiselitteisesti siitä millainen mutka tai millaiset mutkat suoraa edeltää, vaan miten niiden läpi voidaan ajaa ja voiko niissä syntyä taistelua.
Jos virheistä tulisi kovempi rangaistus, niin huonot kuljettajat eivät saisi sitä tasoitusta mitä nyt saavat. Johan tuo nähtiin hyvin esim. vuonna 2009 Suzukassa radan palattua tauon jälkeen kalenteriin. Kun kovavauhtisella ja vaativalla radalla ei jokapaikassa radan ulkopuolella yht äkkiä ollutkaan asfalttia vastaanottamassa, niin ulosajoja ja virheitä tuli liukuhihnalta.
Virheet eivät johdu ulosajoalueesta, ulosajoalueella on vain vaikutusta virheen seurauksiin. Jos Glockin onnettomuutta ei lasketa, niin pääosan Suzukan virheistä aiheutti yksi kanttari. Ja kun sen jälkeen oli hiekkaa ja rengasvalli lähellä, sinne jäätiin. Olisi ne
virheet tulleet vaikka siellä olisi ollut asfalttiakin, mutta punaisia lippuja olisi ollut vähemmän.
Mutta jos asfalttialueista kautta linjan luovuttaisiin, kuskeilla ei enää olisi niiden aiheuttamaa turvallisuudetunnetta ja riskinotto vähenisi.
Toisaalta tärkeä syy on edelleen myös liiallista varmistelua ja tasaisuutta suosivassa pistejärjestelmässä. Siitä että maailmanmestaruustaistelu mahdollisesti saadaan jatkumaan päätöskisaan asti, maksetaan yksittäisissä osakilpailuissa kallis hinta.
Onhan tämä nykyinen jo melko lailla voittoa palkitseva, vaikkei ihan 10-6... -skaalaan ylläkään. Myös kisojen määrä on johtanut siihen, että yksittäisen voiton merkitys on vähentynyt. Eli mitalisysteemiin, niinkö?