Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Stewart on hakoteillä - vaihteeksi. Vika ei ole radoissa vaan autoissa: Samoilla radoilla muissa luokissa kyllä ohitellaan. Lisäksi jos virheiden tekemisestä tulisi kovempi rangaistus, vastaavasti ajettaisiin varovaisemmin ja riskejä otettaisiin ja virheitä tehtäisiin paljon vähemmän. Eli myöskään ohitusta ei yritettäisi yhtä hanakasti.
Jos virheistä tulisi kovempi rangaistus, niin huonot kuljettajat eivät saisi sitä tasoitusta mitä nyt saavat. Johan tuo nähtiin hyvin esim. vuonna 2009 Suzukassa radan palattua tauon jälkeen kalenteriin. Kun kovavauhtisella ja vaativalla radalla ei jokapaikassa radan ulkopuolella yht äkkiä ollutkaan asfalttia vastaanottamassa, niin ulosajoja ja virheitä tuli liukuhihnalta.

Toisaalta tärkeä syy on edelleen myös liiallista varmistelua ja tasaisuutta suosivassa pistejärjestelmässä. Siitä että maailmanmestaruustaistelu mahdollisesti saadaan jatkumaan päätöskisaan asti, maksetaan yksittäisissä osakilpailuissa kallis hinta.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Triplakolmonen, heh. :eek: Piti tietysti kirjoittaa triplahidas.
Se, että Montrealissa hiusneulan jälkeisellä suoralla nähdään ohituksia johtuu osittain siitä, että jo hiusneulassa tapahtuu ohitusyrityksiä. Hiusneulaan johtavaa suoraa edeltää sopivan kinkkinen shikaani. Jos perässä tuleva ajaa sen läpi parempaa linjaa, se saa paremmat vauhdit hiusneulaan. Edellä ajava voi välttää ohitetuksi tulemisen ottamalla sisälinjan, mutta se tarkoittaa parhaasta ajolinjasta tinkimistä, jonka seurauksena vauhti seuraavalle suoralle kärsii. Sama tietysti, jos toinen tekee ohituksen sisäkautta, ohitetuksi tulleella on parempi linja läpi hiusneulan. Yas Marinassa ei hiusneulassa nähdä ohitusyrityksiä, joten pitkästä suorasta tulee drag race -kisa, jossa toinen antaa 0,5 sec tasoitusta.
Niin, pointtini olikin se, ettei kyse ole yksiselitteisesti siitä millainen mutka tai millaiset mutkat suoraa edeltää, vaan miten niiden läpi voidaan ajaa ja voiko niissä syntyä taistelua.
Jos virheistä tulisi kovempi rangaistus, niin huonot kuljettajat eivät saisi sitä tasoitusta mitä nyt saavat. Johan tuo nähtiin hyvin esim. vuonna 2009 Suzukassa radan palattua tauon jälkeen kalenteriin. Kun kovavauhtisella ja vaativalla radalla ei jokapaikassa radan ulkopuolella yht äkkiä ollutkaan asfalttia vastaanottamassa, niin ulosajoja ja virheitä tuli liukuhihnalta.
Virheet eivät johdu ulosajoalueesta, ulosajoalueella on vain vaikutusta virheen seurauksiin. Jos Glockin onnettomuutta ei lasketa, niin pääosan Suzukan virheistä aiheutti yksi kanttari. Ja kun sen jälkeen oli hiekkaa ja rengasvalli lähellä, sinne jäätiin. Olisi ne virheet tulleet vaikka siellä olisi ollut asfalttiakin, mutta punaisia lippuja olisi ollut vähemmän.

Mutta jos asfalttialueista kautta linjan luovuttaisiin, kuskeilla ei enää olisi niiden aiheuttamaa turvallisuudetunnetta ja riskinotto vähenisi.
Toisaalta tärkeä syy on edelleen myös liiallista varmistelua ja tasaisuutta suosivassa pistejärjestelmässä. Siitä että maailmanmestaruustaistelu mahdollisesti saadaan jatkumaan päätöskisaan asti, maksetaan yksittäisissä osakilpailuissa kallis hinta.
Onhan tämä nykyinen jo melko lailla voittoa palkitseva, vaikkei ihan 10-6... -skaalaan ylläkään. Myös kisojen määrä on johtanut siihen, että yksittäisen voiton merkitys on vähentynyt. Eli mitalisysteemiin, niinkö? :p
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Teoria ei kuitenkaan toimi Istanbulissa, jossa lopun triplakolmosen jälkeen silti nähdään ohituksia lyhyehkön maalisuoran päässä.
Pääsuoran ohitustilanteita on tosin edeltänyt yleensä kova taistelu lopun hitaissa mutkissa ja takasuoralla, esim. Button vs Hamilton viime vuonna.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Virheet eivät johdu ulosajoalueesta, ulosajoalueella on vain vaikutusta virheen seurauksiin. Jos Glockin onnettomuutta ei lasketa, niin pääosan Suzukan virheistä aiheutti yksi kanttari. Ja kun sen jälkeen oli hiekkaa ja rengasvalli lähellä, sinne jäätiin. Olisi ne virheet tulleet vaikka siellä olisi ollut asfalttiakin, mutta punaisia lippuja olisi ollut vähemmän.

Mutta jos asfalttialueista kautta linjan luovuttaisiin, kuskeilla ei enää olisi niiden aiheuttamaa turvallisuudetunnetta ja riskinotto vähenisi.
Niin, mikä nykyään sitten oikeastaan voidaan laskea virheeksi, koska radalta lipsahtamiset eivät useimmiten maksa yhtään mitään? Suzukassa ne olivat aidosti virheitä koska ne myös verottivat kuljettajilta jotakin.

Asfalttialueista luopuminenhan johtaisi siihen, että menestyäkseen olisi jälleen pakko ottaa aitoja riskejä. Jos taas ei uskaltaisi ajaa lujaa ja ottaa riskejä pysyäkseen taistelussa mukana voisi toki aina ajaa hiljempaa.

Onhan tämä nykyinen jo melko lailla voittoa palkitseva, vaikkei ihan 10-6... -skaalaan ylläkään. Myös kisojen määrä on johtanut siihen, että yksittäisen voiton merkitys on vähentynyt. Eli mitalisysteemiin, niinkö? :p
Pistelasku 10-6-4-3-2-1 oli erinomaisen hyvä ja toimiva eikä kumpikaan uudistus tuon jälkeen ole yltänyt lähellekään. Suunniteltu 12-8-6-5-4-3-2-1 olisi toteutuessaan päässyt lähelle.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Asfalttialueista luopuminenhan johtaisi siihen, että menestyäkseen olisi jälleen pakko ottaa aitoja riskejä. Jos taas ei uskaltaisi ajaa lujaa ja ottaa riskejä pysyäkseen taistelussa mukana voisi toki aina ajaa hiljempaa.
Asfalttialueiden vaikutus ajamiseen oli hyvin nähtävissä viime Abu Dhabin GP:ssä kun Alonson piti päästä Petrovin ohi. Hidastuksissa näytettiin vähän väliä Alonson lipsumisia, joka oli varmasti seurausta normaalia kovemmasta yrityksestä. Mutkia pystyi huoletta yrittää ajaa normaalia lujempaa, kun aikaa ei oikeastaan menettänyt lähes missään paikassa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Asfalttialueiden vaikutus ajamiseen oli hyvin nähtävissä viime Abu Dhabin GP:ssä kun Alonson piti päästä Petrovin ohi. Hidastuksissa näytettiin vähän väliä Alonson lipsumisia, joka oli varmasti seurausta normaalia kovemmasta yrityksestä. Mutkia pystyi huoletta yrittää ajaa normaalia lujempaa, kun aikaa ei oikeastaan menettänyt lähes missään paikassa.
Tuotahan se on. Kun radan loppumisesta ei tarvitse kantaa huolta, niin seurauksena on aidon kilpailun inflaatio.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuotahan se on. Kun radan loppumisesta ei tarvitse kantaa huolta, niin seurauksena on aidon kilpailun inflaatio.
No se "aito kilpailu" olisi tuossa tapauksessa ollut kiltisti perässä ajelua, jos turva-alueet olisivat siis olleet hiekkaa. Jos riski keskeytyksestä kasvaa, riskinotto vähenee.

Mutta turha tästä on valittaa (kerta toisensa jälkeen), ne ovat asfalttia ja tulevat olemaan asfalttia, koska turva-alueiden ensisijainen tehtävä on tuoda turvallisuutta, ei parantaa kilvanajoa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mutta turha tästä on valittaa (kerta toisensa jälkeen), ne ovat asfalttia ja tulevat olemaan asfalttia, koska turva-alueiden ensisijainen tehtävä on tuoda turvallisuutta, ei parantaa kilvanajoa.
Toisaalta virheestä rankaisevalla radalla paineen alla on helpompi tehdä kaiken pilaava virhe, jolloin ehkä se puolustava kuskikaan ei aja niin lujaa välttääkseen riskit, jolloin hyökkääjällä onkin enemmän mahdollisuuksia hyötyä riskinotosta. Riskinm otossa olisi silloin isommat riskit, mutta ainakinkilpa-ajon kannata tulisi lisää draamaa. Hiekka pöllyää ja mestarikandidaatti tai sijan puolustamisen kanssa tuskaileva jää sinne.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
No se "aito kilpailu" olisi tuossa tapauksessa ollut kiltisti perässä ajelua, jos turva-alueet olisivat siis olleet hiekkaa. Jos riski keskeytyksestä kasvaa, riskinotto vähenee.

Mutta turha tästä on valittaa (kerta toisensa jälkeen), ne ovat asfalttia ja tulevat olemaan asfalttia, koska turva-alueiden ensisijainen tehtävä on tuoda turvallisuutta, ei parantaa kilvanajoa.
Ei riskinotto mihinkään vähene. Kilpa-autoilijat ottavat riskejä koska haluavat menestyä. Ne jotka eivät ota eivät myöskään menesty.

Asfaltin rajoitettu käyttö olisi varmasti joissain kohdin perusteltua, mutta millään järkisyillä ei voi perustella sitä että asfalttia sotketaan turva-alueilla joka paikkaan hiekan ja nurmen sijasta ilman mitään harkintaa ja vailla minkäänlaista todellista tarvetta. Nykytrendiä voisi jo erittäin hyvällä syyllä kutsua ratojen tahalliseksi sabotoinniksi.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Mutta turha tästä on valittaa (kerta toisensa jälkeen), ne ovat asfalttia ja tulevat olemaan asfalttia, koska turva-alueiden ensisijainen tehtävä on tuoda turvallisuutta, ei parantaa kilvanajoa.
Onkohan Gachnang samaa mieltä Abu Dhabin asfalttiturva-alueiden turvallisuudesta?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Asfaltin rajoitettu käyttö olisi varmasti joissain kohdin perusteltua, mutta millään järkisyillä ei voi perustella sitä että asfalttia sotketaan turva-alueilla joka paikkaan hiekan ja nurmen sijasta ilman mitään harkintaa ja vailla minkäänlaista todellista tarvetta. Nykytrendiä voisi jo erittäin hyvällä syyllä kutsua ratojen tahalliseksi sabotoinniksi.
Autourheilu on maailman vaarallisimpia lajeja, mutta jotenkin turvallisuuden parantaminen onnistutaan nähdään negatiivisena asiana. Ainoa syy miksi joku voisi vastustaa asfalttiturva-alueita on ohitusten vähyys, mutta ei se nyt hemmetti niin ole että ohitusten puute johtuu turva-alueista. Kyllä asiat on todella päin prinkkalaa jos kukaan ei ohita turva-alueiden vuoksi. Se syy on aivan jossain muualla. Jos autoilla voitaisiin ohittaa niin kukaan ei välittäisi hevon helvettiä mistään asfalttiturva-alueista.

Tämä on tätä perse edelle puuhun ajattelua mikä on sinänsä osuvaa, koska ykkösten päättäjätkin tekevät niin. Ongelma on ohitusten vähyys, joka yritetään ratkaista lisäämällä ohituksia sen sijaan että yritettäisiin ratkaista mistä ohitusten vähyys johtuu. Vähän sama kuin yrittäsit kulke lukitusta ovesta ja sen sijaan että etsisit avainta (tai soittaisit lukkosepälle) teet uuden reiän seinään. Lopputulos on sama (pääse seinän toiselle puolelle), mutta kyseessä ei ole välttämättä paras ratkaisu ongelmaan.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Autourheilu on maailman vaarallisimpia lajeja, mutta jotenkin turvallisuuden parantaminen onnistutaan nähdään negatiivisena asiana. Ainoa syy miksi joku voisi vastustaa asfalttiturva-alueita on ohitusten vähyys, mutta ei se nyt hemmetti niin ole että ohitusten puute johtuu turva-alueista. Kyllä asiat on todella päin prinkkalaa jos kukaan ei ohita turva-alueiden vuoksi. Se syy on aivan jossain muualla. Jos autoilla voitaisiin ohittaa niin kukaan ei välittäisi hevon helvettiä mistään asfalttiturva-alueista.
Rata-autoilun voi kohta poistaa vaarallisten lajien listalta. Uudet radat ovat niin helppoja ettei niissä edes enää tapahdu juuri ajovirheitä.

Mikäli radat ovat sitä luokkaa että tehdään jumalaton parkkialue johon maalataan viivat, oma kiinnostukseni kilpailuja kohtaan päättyy siihen. Enkä ole mielipiteineni yksin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Rata-autoilun voi kohta poistaa vaarallisten lajien listalta. Uudet radat ovat niin helppoja ettei niissä edes enää tapahdu juuri ajovirheitä.

Mikäli radat ovat sitä luokkaa että tehdään jumalaton parkkialue johon maalataan viivat, oma kiinnostukseni kilpailuja kohtaan päättyy siihen. Enkä ole mielipiteineni yksin.
Se on niin pienestä kiinni ettei joka vuosi joku kuljettaja kuole. Se että sitä ei ole tapahtunut ei tee lajista turvallista.

En usko että lajin kiinnostus katoaa mihinkään. Se että joku yksittäinen fani uhoaa lopettavansa lajin katsomisen niin ei paljon merkkaa. Eihän noi uudet radat mitään huippuja ole, mutta ei minusta Span asfaltoiminen ole merkittävästä vähentänyt sen arvostusta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Se on niin pienestä kiinni ettei joka vuosi joku kuljettaja kuole. Se että sitä ei ole tapahtunut ei tee lajista turvallista.

En usko että lajin kiinnostus katoaa mihinkään. Se että joku yksittäinen fani uhoaa lopettavansa lajin katsomisen niin ei paljon merkkaa. Eihän noi uudet radat mitään huippuja ole, mutta ei minusta Span asfaltoiminen ole merkittävästä vähentänyt sen arvostusta.
Se on niin pienestä kiinni ettei ihan normaalielämässä "satu jotain".

Ja se on vaan sellainen juttu että paikan päälle en lähde kisoja katsomaan jos katsomosta näkee vain 3 000 000 m2 edestä asvalttiparkkipaikkaa. Näkeehän sen jo noiden Tilkedromien katsojamääristäkin, ettei radat kiinnosta.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Rata-autoilun voi kohta poistaa vaarallisten lajien listalta. Uudet radat ovat niin helppoja ettei niissä edes enää tapahdu juuri ajovirheitä.

Mikäli radat ovat sitä luokkaa että tehdään jumalaton parkkialue johon maalataan viivat, oma kiinnostukseni kilpailuja kohtaan päättyy siihen. Enkä ole mielipiteineni yksin.
Autot jotka kulkevat yli 300km/h ilman kattoa eivät sitten millään ilmeellä voi olla turvallista puuhaa, vaikka ajaisivat lentokentällä. Viime vuoden Valenciassa olisi todennäköisesti saatu sekä kuninkuus- että Gp2luokassa uhreja jos kyseisen suoran päässä olvena mutka olisi ollut hiekkaa tai nurmikkoa. Jos pidät sitä sopivana hintana hiekkahidastesta niin...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Se on niin pienestä kiinni ettei ihan normaalielämässä "satu jotain".

Ja se on vaan sellainen juttu että paikan päälle en lähde kisoja katsomaan jos katsomosta näkee vain 3 000 000 m2 edestä asvalttiparkkipaikkaa. Näkeehän sen jo noiden Tilkedromien katsojamääristäkin, ettei radat kiinnosta.
Normaalielämässä sitähän vasta sattuu ja tapahtuu.

Tilkedromien katsojamäärät johtuvat sijainnista ja hinnasta. Ei noita kisoja voi lähteä katsomaan monikaan ilman suunnittelua ja säästämistä. Lähde nyt Euroopasta Kiinaan tai Bahrainiin katsomaan. Katsomot vedetään täyteen paikallisilla katsojilla. Jos paikallisilla ei ole rahaa ja mielenkiintoa koska laji ei ole tunnettu siellä päin maailmaa, niin eivät he sitä mene sinne katsomaan. Sama kun järjestäisi jääkiekon MM-kisat Afrikassa. Kuinkahan täyttä siellä olisi?

Sen voin sanoa että jos Suomessa olisi valtava parkkipaikka Tilkedromi, johon olisi kohtuuhintaiset liput niin kyllä siellä olisi lehterit täynnä ja jokainen kynnelle kykenevä forumisti olisi kisaa katsomassa. Suomalaiset kuitenkin ovat sen verran formulahullua kansaa että kiinnostusta löytyy. Eri asia sitten jos liput ovat 150 euroa kappale. Mieti nyt jos hieman pääkaupunkiseudun ulkopuolella olisi F1-kisa, jolloin siinä olisi noin 1,5 miljoonaa suomalaista suht lyhyen ajomatkan päässä. Minä ainaki lähtisin katsomaan. Saa olla aikamoinen F1-fani jos ei menisi kisaa katsomaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onkohan Gachnang samaa mieltä Abu Dhabin asfalttiturva-alueiden turvallisuudesta?
Natachan mielipiteestä en tiedä, mutta hiekka ei olisi pysäyttänyt paremmin. Koska etujarrut toimivat, asfaltin ansiosta vauhti edes vähän hidastui. Hiekalla näin ei olisi juurikaan tapahtunut. Lisäksi olisi ollut ympäripyörähdysvaara, jos splitteri oli haukannut.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja se on vaan sellainen juttu että paikan päälle en lähde kisoja katsomaan jos katsomosta näkee vain 3 000 000 m2 edestä asvalttiparkkipaikkaa.
Kukin tavallaan. Itse kyllä kuvittelisin, että (lähes) koko radan näkeminen on parempi kuin että näkee pari mutkaa ja paljon puita.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Autot jotka kulkevat yli 300km/h ilman kattoa eivät sitten millään ilmeellä voi olla turvallista puuhaa, vaikka ajaisivat lentokentällä. Viime vuoden Valenciassa olisi todennäköisesti saatu sekä kuninkuus- että Gp2luokassa uhreja jos kyseisen suoran päässä olvena mutka olisi ollut hiekkaa tai nurmikkoa. Jos pidät sitä sopivana hintana hiekkahidastesta niin...
Ei ollut puhe siitä etteikö asvalttialueita voisi käyttää missään. Vaan, että sitä kylvetään joka paikkaan ja rata on vain maalattu viivoilla asvalttikentälle.

Ja nuo Webberin sekä Kralin onnettomuudet olisivat mahdollisesti olleet lievempiä hiekkaturva-aluein (ja ne tapahtuivat muuten eri kohdissa rataa). Pohjan varassa liukuva auto ei pysähdy kovin nopeasti pelkällä asvaltilla. Hiekassa on vain se riski, että auto saattaa kaatua (tosin hidastaa nopeutta samalla merkittävästi).
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei ollut puhe siitä etteikö asvalttialueita voisi käyttää missään. Vaan, että sitä kylvetään joka paikkaan ja rata on vain maalattu viivoilla asvalttikentälle.

Ja nuo Webberin sekä Kralin onnettomuudet olisivat mahdollisesti olleet lievempiä hiekkaturva-aluein (ja ne tapahtuivat muuten eri kohdissa rataa). Pohjan varassa liukuva auto ei pysähdy kovin nopeasti pelkällä asvaltilla. Hiekassa on vain se riski, että auto saattaa kaatua (tosin hidastaa nopeutta samalla merkittävästi).
Noi asfalttiturva-alueethan on päällystetty materiaalilla jossa on erittäin suuri kitka. Hiekassahan ei välttämättä kauhean suuri kitka ole. Sitä voi ihan kokeilla että miten lankku liukuu hiekalla ja miten asfaltilla. Auto kun kaatuu niin kuljettajan pää toimii siinä hidastimena turvakaaren kaivautuessa. Kaivautuminenhan ei ole missään nimessä haluttava efekti, koska auto voi nousta ilmaan kun esim nokka äkillisesti kaivautuu. Siitä syystähän hiekka-alueista on luovuttu ja siirrytty asfalttiin, koska se on turvallisempi vaihtoehto.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös