Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Pelkkä rullaaminen ja kiihdytys alueella ei varmasti tuhoa renkaita. Tuo aikaisempi tekstinpätkä oikeastaan kertoo kaiken:Eli kun auto on pois hallinnasta, punaisella alueella on kuluttavampi (suuremman kitkan) asvaltti joka pysäyttää paremmin kuin sinisellä alueella oleva asvaltti. Ei tuossa puhuta mitään siitä, että suoraan yli ajamalla renkaat tuhoutuisivat.
Minun mielestä tuosta nimenomaan saa sellaisen käsityksen, että jos sinne punaiselle alueelle joutuu, niin riippumatta siitä tuleeko sinne renkaat lukossa vai pyörien, niin ne renkaat täytyy käydä vaihtamassa joka kerta.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Siltikin vaatii aika tiukkoja manöövereitä, että renkaat saisi kerrasta ajokelvottomiksi tuolla.

Pelkkä rullaaminen ja kiihdytys alueella ei varmasti tuhoa renkaita. Tuo aikaisempi tekstinpätkä oikeastaan kertoo kaiken:Eli kun auto on pois hallinnasta, punaisella alueella on kuluttavampi (suuremman kitkan) asvaltti joka pysäyttää paremmin kuin sinisellä alueella oleva asvaltti. Ei tuossa puhuta mitään siitä, että suoraan yli ajamalla renkaat tuhoutuisivat.
Joo eiköhän tossa viitata tilanteeseen kun liu'utaan jarrut lukossa.

Alex Wurz Paul Ricard 1995:
http://groups.livevideo.com/group/video/15274/A4A77B7D1E8347E2AA208ADA24614A8A.aspx

Aika nopeasti auto hiljeni kun se tuohon punaiselle alueelle tulee
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Taitaisi tosiaan olla aika optimiratkaisu turva-alueille tuollainen tehokkaasti pysäyttävä/hiljentävä mutta samalla renkaat syövä pinnoite. Olisi turvallista eikä kuskit kuitenkaan hyötymistarkoituksessa ajelisi ulos radalta.

Sitten tuollainen ei kyllä toimi jos tavoitteena on, että voidaan hakea rajoja ilman suuria aikamenetyksiä. Että ajellaan mutka koko ajan hiukan nopeammin ja nopeammin (tai jätetään jarrutus myöhäisemmäksi ja myöhäisemmäksi) ja kun raja löytyy eli ajaudutaan ulos radalta niin sen jälkeen ajetaan hiukan hiljempaa (tai jarrutetaan hiukan aikaisemmin).
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Vailla mutua parempaa tietoa voisin kuvitella, ettei MotoGP ollut mielessä, kun rataa alettiin pykätä. Muutoin rata jo lähtökohtaisesti oltaisiin suunniteltu toisin. Eli nälkä kasvoi syödessä. Sinänsä ymmärrettävää, että olemassa olevalle radalle halutaan muutakin käyttöä ja kansainvälisesti merkittäviä kisoja (joita autopuolella on toki jo saatukin), mutta olisi tuon voinut keksiä huomioida jo tilausvaiheessa, että moottoripyörilläkin radalla voisi kisata.

Sinänsä jo olemassaolevilla rakenteilla koko "katuarataosuus" pystytään ohittamaan lähtösuoraa ja sen jälkeistä mutkaa luonnollisesti lukuunottamatta. Rata lyhenee reippaasti, mutta ajetaanhan MotoGP:llä muutenkin lyhyemmillä radoilla. Valaistu hotelli tosin jäisi kokonaan radan ulkopuolelle, mikä ei varmaankaan ole kovin tyydyttävä ratkaisu markkinoinnillisesti.
Alkuperäinen suunnitelmahan oli tehdä katurata, mutta siitä sitten luovuttiin. Silti, miksi sitten radasta tehtiin 'wanna-be-katurata'? Moottoripyörät mahdollistava rata nostaa radan käyttöastetta ehkä noin 30 %, joten luulisi heillä olleen halua suunnitella rata myös moottoripyörille sopivaksi. Nyt jos haluaa välttää hotellin alituksen, tulee kääntyä pitkältä suoralta suoraan maalisuoralle, ja silloin rata lyhenee suunnilleen puoleen, joka on kyllä jo liian vähän MotoGP:lle.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Alkuperäinen suunnitelmahan oli tehdä katurata, mutta siitä sitten luovuttiin. Silti, miksi sitten radasta tehtiin 'wanna-be-katurata'? Moottoripyörät mahdollistava rata nostaa radan käyttöastetta ehkä noin 30 %, joten luulisi heillä olleen halua suunnitella rata myös moottoripyörille sopivaksi. Nyt jos haluaa välttää hotellin alituksen, tulee kääntyä pitkältä suoralta suoraan maalisuoralle, ja silloin rata lyhenee suunnilleen puoleen, joka on kyllä jo liian vähän MotoGP:lle.
MotoGP-luokassahan ainakin viime kaudella oli tyyliin 17 pyörää radalla eli niillehän tuo olisi ihan sopivakin rata. Moto2 taas antoi mitä, 40 pyörää radalle kerralla? Niille tuo olisi vähän liian lyhyt rata.

Ja tylsäkin vielä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Autosport.comissa oli Sam Michaelin haastattelu, ja hän muotoili sikäli hyvin mielipiteensä ratasuunnittelun suurimmasta ongelmasta, että tahmaan sen tähän. Melko lailla samaa mieltä olen shikaaneista nykyjään.

"Chicanes are the bane of F1. They destroy any chance of overtaking because the guy in front can just go into the apex, protect the corner and not hurt his exit. You can't do that with a hairpin. If he protects on a hairpin he loses on the exit but with a chicane he just backs the guy up, sorts himself out and off he goes again. They should just ban chicanes."
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Autosport.comissa oli Sam Michaelin haastattelu, ja hän muotoili sikäli hyvin mielipiteensä ratasuunnittelun suurimmasta ongelmasta, että tahmaan sen tähän. Melko lailla samaa mieltä olen shikaaneista nykyjään.
Sam puhuu niin asiaa että, ei tarvitse ottaa malliksi kuin muuan Abu Dhabi niin..
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mihinkä noita tsikaaneja edes tarvitaan? Hittoon kaikki zizaanit vaan!
Varmaan vauhtien hillintään löytyy muitakin keinoja.

Täysin asiaahan kaveri kertoili. Noinhan se menee. Ihan sama vaikka pysähtyis tsikaanin alkuun tahi keskelle. Ne on usein niin kapeitakin, että ei sieltä kukaan ohi kysymättä tule kuitenkaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Autosport.comissa oli Sam Michaelin haastattelu, ja hän muotoili sikäli hyvin mielipiteensä ratasuunnittelun suurimmasta ongelmasta, että tahmaan sen tähän. Melko lailla samaa mieltä olen shikaaneista nykyjään.
Onneksi ei joka mutka ole sikaani, mutta tarviiko niitä sentään bannata, on niissäkin hienoja ohituksia nähty, ja ajovirheitä myös. Neulansilmien ylevyyttä hehkuttaa, mutta neulansilmässä jos tulet perässä mutkaan, et takuulla tule rinnalla tai imussa ulos.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mihinkä noita tsikaaneja edes tarvitaan? Hittoon kaikki zizaanit vaan!
Varmaan vauhtien hillintään löytyy muitakin keinoja.
Niin no, jos Monzan profiili halutaan vetää ihan toisenlaiseksi, niin onnistuuhan se (jos ympäristöihmiset sallii) siinä kuin Silverstonessakin. Mutta siitä taidettaisiin pitää yhtä paljon kuin Hockenheimin muutoksesta. Sieltähän Tilke poisti shikaanit. ;)
Täysin asiaahan kaveri kertoili. Noinhan se menee. Ihan sama vaikka pysähtyis tsikaanin alkuun tahi keskelle. Ne on usein niin kapeitakin, että ei sieltä kukaan ohi kysymättä tule kuitenkaan.
Kuitenkin lähes kaikki Monzan ohitukset tehdään radan shikaaneissa.

Ei ne hyviä ratkaisuja ole, mutta ilmeisen välttämättömiä paikoissa joihin niitä on laitettu. Tosin uudet radat pitäisi pystyä suunnittelemaan siten, ettei shikaaneja tarvitsisi niihin jo suunnitteluvaiheessa sijoittaa. Mutta joskus (esim. Abu Dhabi) etusijalla ovat muut tekijät kuin ohituspaikkojen luominen tai kuskien ajonautinto.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Niin no, jos Monzan profiili halutaan vetää ihan toisenlaiseksi, niin onnistuuhan se (jos ympäristöihmiset sallii) siinä kuin Silverstonessakin. Mutta siitä taidettaisiin pitää yhtä paljon kuin Hockenheimin muutoksesta. Sieltähän Tilke poisti shikaanit. ;)

Kuitenkin lähes kaikki Monzan ohitukset tehdään radan shikaaneissa.
No, Monza taitaakin olla se kuuluisa poikkeus niissä säännöissä. :D
Mut tosiaan, samaten Kanadassahan välillä ohitellaan niissä shikaaneissa:
http://www.youtube.com/watch?v=nRJwZu5Qqio (Huvittaa edelleenki tuo)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tosin uudet radat pitäisi pystyä suunnittelemaan siten, ettei shikaaneja tarvitsisi niihin jo suunnitteluvaiheessa sijoittaa. Mutta joskus (esim. Abu Dhabi) etusijalla ovat muut tekijät kuin ohituspaikkojen luominen tai kuskien ajonautinto.
En usko, että Tilkellä oli tavoitteena ohituspaikkojen tuhoaminen Abu Dhabin shikaanilla. ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En usko, että Tilkellä oli tavoitteena ohituspaikkojen tuhoaminen Abu Dhabin shikaanilla. ;)
Ei ollutkaan. Etusijalla oli yleisön saaminen lähelle rataa. Jos sitä päätykatsomoa ei olisi, koko hiusneulaa edeltävä shikaani olisi tarpeeton ja siinä olisi ohituspaikka.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
No, Monza taitaakin olla se kuuluisa poikkeus niissä säännöissä. :D
Mut tosiaan, samaten Kanadassahan välillä ohitellaan niissä shikaaneissa:
http://www.youtube.com/watch?v=nRJwZu5Qqio (Huvittaa edelleenki tuo)
Pitkä, pitkä suora ennen shikaania kyllä toimii. Varsinkin vanhan Hocken pitkät suorat ja Monzan pääsuora, noilla ehtii hyvin imuun ja rinnalle jarruttamaan shikaanin sisääntuloon. Myös pienempi siipi tuntuisi olevan ohituksia lisäävä tekijä. :ahem:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No joo. Mun edelliset ampu vähän yli kyllä. Ei zikaanitkaan ihan turhia vältsisti ole. Esim. vaikka se Monza, mutta kuten edellä sanottua niin uusiin ratoihin niitä ei kyllä tarttis heti alkuun suunnitella ainakaan yhtä enempää. Kokeilisivat jotain muuta.

No, Monza taitaakin olla se kuuluisa poikkeus niissä säännöissä. :D
Mut tosiaan, samaten Kanadassahan välillä ohitellaan niissä shikaaneissa:
http://www.youtube.com/watch?v=nRJwZu5Qqio (Huvittaa edelleenki tuo)
Mitä tulee tohon videoon ja shikaaneihin, niin tuossahan ohitus tapahtu jo jarrutuksessa ennen shikaania. Jos niinku pilkkua viilaa. Eli siis periaattessa ohitus olisi voinut tapahtua myös jos tilalla olisi ollut loivamutka tms... Toki se olisi kenties muuttanut asetelmia jo alkuunsa, mutta periaatteessa.

Sikäli Sam Michael tarkoitti varmaankin sitä, että jos ohitus yrityksen pystyy peippaan jarrutuksessa, niin on melko sama vaikka stoppais keskelle shikaania, niin rinnalle tai ohi ei tulla shikaanissa eikä sen jälkeen...

Alonsohan peippaili Sumin edessä melkosen onnistuneesti Imolassa vuonna 05. Vauhti pois mutkiin ja vähintään yhtä hyvä kiihdytys kuin takana olevalla, niin minkäs teet...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitä tulee tohon videoon ja shikaaneihin, niin tuossahan ohitus tapahtu jo jarrutuksessa ennen shikaania. Jos niinku pilkkua viilaa. Eli siis periaattessa ohitus olisi voinut tapahtua myös jos tilalla olisi ollut loivamutka tms... Toki se olisi kenties muuttanut asetelmia jo alkuunsa, mutta periaatteessa.
Ohitukset tuppaavat enimmäkseen tapahtumaan jo jarrutusvaiheessa. Itse mutkassa tapahtuvat ohitukset ovat vähemmässä ja loivemmissa mutkissa niitä ei tapahdiu lainkaan, koska ihannelinjan ulkopuolella ei riitä pito. (Sadekisat luonnollisesti poikkeuksena)
Sikäli Sam Michael tarkoitti varmaankin sitä, että jos ohitus yrityksen pystyy peippaan jarrutuksessa, niin on melko sama vaikka stoppais keskelle shikaania, niin rinnalle tai ohi ei tulla shikaanissa eikä sen jälkeen...
Sam tarkoitti sitä, että edelläajava pystyy estämään ohitusyrityksen valitsemalla sisälinjan. Hänen shikaanin läpiajo tai ulostulo ei siitä juurikaan kärsi (vaikkei aja mutkaan ihannelinjalla), mutta se kilpaa jarruttava ohituksenyrittäjä kärsii.

Jos edelläajava kunnioittaisi sitä, että osittain rinnallaolevalle on jätettävä tilaa, ohittaja saisi sisäkurvin shikaanin toiseen mutkaan, mutta käytännössä tätä ei nykyisin edellytetä. Juuri tällaisesta tilanteestahan oli kyse Hamiltonin yrittäessä ohitusta Kimistä Span uusitussa bussipysäkkishikaanissa, mikä sitten päättyi oikaisuun ja rankaisuun.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kuitenkin lähes kaikki Monzan ohitukset tehdään radan shikaaneissa.
Tietysti tehdään, eihän siellä ole mitään muuta kuin shikaaneja ja melkoisen nopeita mutkia. Ainakin minulle Monza on tapahtumien osalta vuodesta toiseen melkoinen pettymys. Viime vuoden kisa oli hyvä, mutta sekään ei nopeuserosta huolimatta ratkennut radalla.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Jos edelläajava kunnioittaisi sitä, että osittain rinnallaolevalle on jätettävä tilaa, ohittaja saisi sisäkurvin shikaanin toiseen mutkaan, mutta käytännössä tätä ei nykyisin edellytetä. Juuri tällaisesta tilanteestahan oli kyse Hamiltonin yrittäessä ohitusta Kimistä Span uusitussa bussipysäkkishikaanissa, mikä sitten päättyi oikaisuun ja rankaisuun.
Ja Kubi-Alo Silverstonessa 2010.
Tässä (ajassa 12:12) tilanne miten käy kun shikaanin ekassa käännöksessä sisäkurvissa oleva pöljäke vaikkapa "unohtaa" rinnalla olevan auton joka haluaa kuitenkin myös pysyä radalla.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Pitkä, pitkä suora ennen shikaania kyllä toimii. Varsinkin vanhan Hocken pitkät suorat ja Monzan pääsuora, noilla ehtii hyvin imuun ja rinnalle jarruttamaan shikaanin sisääntuloon. Myös pienempi siipi tuntuisi olevan ohituksia lisäävä tekijä. :ahem:
Noinkohan se aika on kullannut muistoja, nimenomaan vanhalla Hockella ja nykyiselläkin Monzan radalla ei juuri ohitella vaikka suoraa on niin persuleesti. Varsinkin Hockella köröteltiin, toki huimaa vauhtia mutta silti, kuin ne kuuluisat köyhän talon porsaat kisan läpi, mitä nyt joku mokasi stadionosuudella. Monzassa pääsuoraohitus edellyttää edelläajavan virhettä Parabolicassa, muuten on melko olematon mahdollisuus ohitukseen.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Ja Kubi-Alo Silverstonessa 2010.
Tässä (ajassa 12:12) tilanne miten käy kun shikaanin ekassa käännöksessä sisäkurvissa oleva pöljäke vaikkapa "unohtaa" rinnalla olevan auton joka haluaa kuitenkin myös pysyä radalla.
En nähnyt unohtamista, näin vain sivuttaisen liukumisen toisen päälle.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös