Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Kauden 1989 Unkarin kisa taitaa olla muutenkin eniten ohituksia sisältänyt kisa. Vuoden 1994 jälkeen Unkarin kisasta tulikin ohitusköyhä harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Unkaria odotellessa. Siellähän (ainakin tilastojen mukaan, omakohtaisia muistoja ei tietyistä syistä ole) ennen vuotta 1996 tehtiin ihan kivastikin ohituksia. Mutta sitten nämä 1994 paniikkimuutkoset näyttivät tuhonneen kaikki ohitusmahdollisuudet.
Ohitusten määrä tosiaan tippui kertalaakista vuoteen 1994 tullessa.
Ohituskeskiarvot:
1986-1993: 33,125
1994-2010: 6,75

(Vuoden 2006 sadekisaa ei ole laskettu keskiarvoon, mutta senkin 29 ohitusta jäi alle vanhemman keskiarvon.)
 

M1gu

Well-known member
Liittynyt
24.1.2009
Viestit
161
Tuntuu jo tänäpäivänä jonkin verran ihmeelliseltä, että Hungaroring on säilyttänyt vuosittaisen kisansa, siinä missä mm. Ranska on menettänyt omansa. Paikka ei sisällä yhtään ylimääräistä glamouria, rata ei ole koskaan ollut poikkeuksellisen hyvä kisailua ajatellen, mutta kaipa isot yleisömäärät ovat taanneet järjestäjien hyvän talouden ja sitä kautta mahdollistaneet Bernien isojen kisamaksujen pulittamisen
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Jaahast, jaahast, mitäs tästäkin ny si tulee?

Abu Dhabiin kallistettu kurvi


Abu Dhabin Yas Marina F1-rataa uudistetaan viime kauden päätöskisan aiheuttaman kritiikin seurauksena, kertoo Autosport.com.

Ohittamista pyritään helpottamaan rataan tehtävillä muutoksilla.

Kiinnostavin uudistus on mutkan 9 kallistaminen, jolla pyritään mahdollistamaan aiempaa leveämpi ajolinja, jolloin ohittaminen olisi mahdollista ulkokurvin puolelta.

Pitkälle 1,2 kilometrin mittaiselle takasuoralle johtavaa shikaania ja sen jälkeistä hiusneulamutkaa levennetään, jotta niissä voi käyttää erilaisia ajolinjoja.

Hitaat mutkat 13 ja 14 yhdistetään yhdeksi laajemmaksi kaarteeksi, jotta kierroksen loppuosaa saadaan vauhdikkaammaksi.

(MTV3)
Mitään lähdettä tosin ei mainita. Eikä esim. Autosportkaan koko asiasta ole hiiskunut.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4354
Imolan radalle vähän aikaa sitten tehdyt muutokset eivät näytö turvallisuuden kannalta kovinkaan hyviltä. Eilen jälleen rajunnäköinen onnettomuus lähtösuoralla, tällä kertaa Porsche Carrera Cupissa.
Joo ei sitten yhtään, lähtösuora melkomoinen ränni josta kimpoillaan aina takaisin radalle. Nuo takaisin kimpolut pitäisi estää tavalla ja toisella mutta siihen ei taida olla kovin toimivaa patenttiratkaisua.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Joo ei sitten yhtään, lähtösuora melkomoinen ränni josta kimpoillaan aina takaisin radalle. Nuo takaisin kimpolut pitäisi estää tavalla ja toisella mutta siihen ei taida olla kovin toimivaa patenttiratkaisua.
On siihen ratkaisu, mutta ei tuolla rataprofiililla. Vanha alkuperäinen loivasti kaareva pääsuora olisi ollut huomattavasti turvallisempi. Nuo terävät nopeat käännökset ovat myötävaikuttamassa kolareihin starteissa ja autot tuntuvat osuvan suht jyrkässä kulmassa ulkokaarteen seinään.

Kun näin ensimmäiset kuvat puolivalmiista remontoidusta Imolasta, totesin jo tuolloin, että pääsuoralla tulee vielä rumaa jälkeä. Turva-alueita ei ollut juuri lainkaan, varsinkin tuon ongelmallisimman kinkin sisäkurvissa näköesteenä ollut varikkomuuri hirvitti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On siihen ratkaisu, mutta ei tuolla rataprofiililla. Vanha alkuperäinen loivasti kaareva pääsuora olisi ollut huomattavasti turvallisempi. Nuo terävät nopeat käännökset ovat myötävaikuttamassa kolareihin starteissa ja autot tuntuvat osuvan suht jyrkässä kulmassa ulkokaarteen seinään.

Kun näin ensimmäiset kuvat puolivalmiista remontoidusta Imolasta, totesin jo tuolloin, että pääsuoralla tulee vielä rumaa jälkeä. Turva-alueita ei ollut juuri lainkaan, varsinkin tuon ongelmallisimman kinkin sisäkurvissa näköesteenä ollut varikkomuuri hirvitti.
Ongelma ei ole mitenkään Imola-kohtainen. Ratojen lähtösuora on aina ränni, koska toisella puolella on varikkomuuri ja toisella katsomo ja sen edessä suojamuuri. Jos joku ajaa huonossa kulmassa perään/takarenkaaseen, niin auto voi kimmota sivulle, vaikka rata olisi sillä kohdalla (ja ennen ja jälkeen) viivasuora.

SAFER tai ProTech (vai oliko se TechPro)-muuri toki vaimentaisi liike-energiaa ja siten vähentäisi takaisinkimpoutumisriskiä, mutta tuskin täysin poistaisi sitä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ongelma ei ole mitenkään Imola-kohtainen. Ratojen lähtösuora on aina ränni, koska toisella puolella on varikkomuuri ja toisella katsomo ja sen edessä suojamuuri. Jos joku ajaa huonossa kulmassa perään/takarenkaaseen, niin auto voi kimmota sivulle, vaikka rata olisi sillä kohdalla (ja ennen ja jälkeen) viivasuora.

SAFER tai ProTech (vai oliko se TechPro)-muuri toki vaimentaisi liike-energiaa ja siten vähentäisi takaisinkimpoutumisriskiä, mutta tuskin täysin poistaisi sitä.
Olenko lukevinani rivien välistä, että WebSlave pitää Imolan pääsuoraa ihan yhtä turvallisena kuin muiden ratojen vastaavia?

Itse pidän Imolan uudistuksia katastrofina.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Ongelma ei ole mitenkään Imola-kohtainen. Ratojen lähtösuora on aina ränni, koska toisella puolella on varikkomuuri ja toisella katsomo ja sen edessä suojamuuri. Jos joku ajaa huonossa kulmassa perään/takarenkaaseen, niin auto voi kimmota sivulle, vaikka rata olisi sillä kohdalla (ja ennen ja jälkeen) viivasuora.
No tottakai ongelma on nimenomaan Imola-kohtainen, jos siellä lähtö"suoralle" on laitettu teräviä kinkkejä, joista voi ajautua seinään ja näköjään on aika hyvällä prosentilla ajauduttukin. Todennäköisyys seinäosumalle on suurempi mutkassa kuin suoralla, kai sä nyt sen tajuat.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No tottakai ongelma on nimenomaan Imola-kohtainen, jos siellä lähtö"suoralle" on laitettu teräviä kinkkejä, joista voi ajautua seinään ja näköjään on aika hyvällä prosentilla ajauduttukin. Todennäköisyys seinäosumalle on suurempi mutkassa kuin suoralla, kai sä nyt sen tajuat.
Vastaukseni oli kontekstissa tähän markotin viestiin, josta keskustelu lähti:
markot sanoi:
Joo ei sitten yhtään, lähtösuora melkomoinen ränni josta kimpoillaan aina takaisin radalle. Nuo takaisin kimpolut pitäisi estää tavalla ja toisella mutta siihen ei taida olla kovin toimivaa patenttiratkaisua.
Nuo takaisin kimpoilut johtuvat lähellä olevista seinistä, eikä niitä estetä Imolan lähtösuoraa suoristamalla. Niitä tapahtuisi jatkossakin niin Imolassa kuin muuallakin. Se että Imolassa on suurempi riski lähtösuorakolareihin kuin jossain muualla on eri asia kuin takaisin kimpoilujen estäminen.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nuo takaisin kimpoilut johtuvat lähellä olevista seinistä, eikä niitä estetä Imolan lähtösuoraa suoristamalla. Niitä tapahtuisi jatkossakin niin Imolassa kuin muuallakin. Se että Imolassa on suurempi riski lähtösuorakolareihin kuin jossain muualla on eri asia kuin takaisin kimpoilujen estäminen.
Imolassa kimpoilun riski on joka tapauksessa huomattavasti suurempi kuin useimmilla nykyaikaisilla radoilla, koska keskellä suoraa on pari terävää kink mutkaa, joiden ulkokaarteessa on suojavalli melkein radassa kiinni. Näissä autot osuvat hyvin herkästi toisiinsa ajolinjan vaihdoksen myötävaikutuksella ja auton hallinnan menettäminen johtaa lähes 100% varmuudella kovavauhtiseen osumaan päin turvavallia. Ja kapeassa rännissä takanatulijoilla tekee tiukkaa väistöliikkeiden kanssa.

Lähestulkoon vastaava ongelma mitä Interlagosin "kuoleman kurvissa" pääsuoralla. Interlagosissa vain itse se muuriin törmääminen ei ole niin vaarallista mitä Imolassa loivemman osumakulman ansiosta ja siellä tilanne lähtee liikkeelle yleensä ulosajosta, ei autojen osumisesta toisinsa. Imola on mielestäni kokonaisuudessaan kuitenkin vaarallisempi koska seinään osutaan jyrkemmässä kulmassa ja auto kimpoaa kovin helposti takaisin radalle Interlagosin tapaan. Heikko näkyvyys pahentaa vielä tilannetta kummassakin.

Imolassa ei ole vielä nähty vastaavaa rytinää sadekelissä mitä kuivalla, jolloin suuremman kolarisuman riski kasvaa todella paljon. Toivottavasti ei tarvitse nähdäkään, Interlagosista on jo dokumentaatiota mahdollisista seurauksista...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Imolassa kimpoilun riski on joka tapauksessa huomattavasti suurempi kuin useimmilla nykyaikaisilla radoilla, koska keskellä suoraa on pari terävää kink mutkaa, joiden ulkokaarteessa on suojavalli melkein radassa kiinni. Näissä autot osuvat hyvin herkästi toisiinsa ajolinjan vaihdoksen myötävaikutuksella ja auton hallinnan menettäminen johtaa lähes 100% varmuudella kovavauhtiseen osumaan päin turvavallia. Ja kapeassa rännissä takanatulijoilla tekee tiukkaa väistöliikkeiden kanssa.

Lähestulkoon vastaava ongelma mitä Interlagosin "kuoleman kurvissa" pääsuoralla. Interlagosissa vain itse se muuriin törmääminen ei ole niin vaarallista mitä Imolassa loivemman osumakulman ansiosta ja siellä tilanne lähtee liikkeelle yleensä ulosajosta, ei autojen osumisesta toisinsa. Imola on mielestäni kokonaisuudessaan kuitenkin vaarallisempi koska seinään osutaan jyrkemmässä kulmassa ja auto kimpoaa kovin helposti takaisin radalle Interlagosin tapaan. Heikko näkyvyys pahentaa vielä tilannetta kummassakin.
Kinkit ovat kulmaltaan loivia, mutta säteiltään pieniä, mikä tekee niistä "teräviä". Kovin jyrkkää suunnanmuutosta niissä ei kuitenkaan tehdä, joten osumiskulmaan niillä ei juurikaan ole vaikutusta, semminkin kun osumiskulmaan lähinnä vaikuttaa se, missä kulmassa radalta suunnataan pois ja se taas määräytyy pitkälti autojen osumisen yhteydessä.

En minäkään Imolan uutta lähtösuoraa täysin onnistuneena pidä, kompromissihan se tietysti on kun piti saada pitempi ja suora varikkosuora. Jos tuo todetaan tuollaisenaan liian vaaralliseksi, niin ainahan autotkin voivat käyttää RR-shikaania ja koko suoristamisen etu menetetään.

-Edit- Laitoin Google Mapsin kuvaan uuden rataprofiilin linjan. Siitä on nähtävissä, että ensimmäinen "kinkki" on itseasiassa loivempi kuin vanhan Variante Bassan aikana. Uusi kinkki tuli kohtaan, jossa palataan olemassaolleelle radalle. Lähtösuoran jälkeinen vasen onkin alkuperäisessä asussaan. Alapuolella vielä kuva uudistetusta alueesta.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
WebSlave sanoi:
Kinkit ovat kulmaltaan loivia, mutta säteiltään pieniä, mikä tekee niistä "teräviä". Kovin jyrkkää suunnanmuutosta niissä ei kuitenkaan tehdä, joten osumiskulmaan niillä ei juurikaan ole vaikutusta, semminkin kun osumiskulmaan lähinnä vaikuttaa se, missä kulmassa radalta suunnataan pois ja se taas määräytyy pitkälti autojen osumisen yhteydessä.
Imolan onboard

Kohta on kyllä loivahko joten ulosajoja ihan omin neuvoineen siinä ei nähdä jollei autoon tule jotain teknistä vikaa. Mutta koska kyseessä on kuitenkin melko mutkitteleva nopea osuus, kamppailutilanteissa ja lentävissä lähdöissä paikka on vaarallinen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kohta on kyllä loivahko joten ulosajoja ihan omin neuvoineen siinä ei nähdä jollei autoon tule jotain teknistä vikaa. Mutta koska kyseessä on kuitenkin melko mutkitteleva nopea osuus, kamppailutilanteissa ja lentävissä lähdöissä paikka on vaarallinen.
Meinasin itsekin kirjoittaa, että ongelmia tulee lähinnä lähdöissä ja uusintalähdöissä. Niitä kimpoiluja ratavalleihin ja takaisin nähdään noissa toki suorillakin lähtösuorilla, mutta riski on mutkaisella "suoralla" suurempi. Kaikkien kun pitäisi ymmärtää kääntyä suht samanaikaisesti radan mukana. Esim. alimmaisessa videossa (GT Open) onnettomuuden aiheuttava kaveri kääntää äkillisesti vasemmalle kohdassa, jossa rata kääntyy oikealle samaan aikaan kun ulkopuolella oleva kaveri on kääntymässä radan suuntaisesti. Kuskin järjettömän ratkaisun piikkiin menee sekin (ja törmäys olisi tullut suorallakin suoralla).
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Olenko lukevinani rivien välistä, että WebSlave pitää Imolan pääsuoraa ihan yhtä turvallisena kuin muiden ratojen vastaavia?

Itse pidän Imolan uudistuksia katastrofina.
Joo, Imolan alkuperäinen lähtösuora on paras. Siis eli tullaan urku auki Rivazzasta asti (ennen Tosaan) nyt vaan Tamburelloon. Sehän olikin muutaman vuoden tässä 2007-2009(?) välisenä aikana juuri tuollainen, enkä muista että olisi nähty noin pahoja onnettomuuksia.

EDIT: Vai onko se nyt juuri siinä alkuperäisessä formussaan?
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joo, Imolan alkuperäinen lähtösuora on paras. Siis eli tullaan urku auki Rivazzasta asti (ennen Tosaan) nyt vaan Tamburelloon. Sehän olikin muutaman vuoden tässä 2007-2009(?) välisenä aikana juuri tuollainen, enkä muista että olisi nähty noin pahoja onnettomuuksia.

EDIT: Vai onko se nyt juuri siinä alkuperäisessä formussaan?
Rata uusittiin marraskuun 2006 ja lokakuun 2007 välillä ja on ollut käytössä uudessa (nykyisessä) asussaan kaudesta 2008, jolloin mm. WTCC kilpaili siellä.

Alkuperäinen ratalinja näkyy laittamassani Google Maps-kuvassa punaisen palkin alapuolella.
 

keke-82

Well-known member
Liittynyt
31.3.2009
Viestit
188
Sijainti
Espoo
Onkos muuten Singaporen muutoksista kuulunut mitään uutta?
Eilen tuli kisaorganisaatiolta meiliä, että muutoksia ei tulisi (-kaan) tänä vuonna. Harmi, se suunniteltu uudistus olisi nykysäännöillä tuonut ilmeisen mainion ohituspaikan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös