Ohitusten määrä tosiaan tippui kertalaakista vuoteen 1994 tullessa.Unkaria odotellessa. Siellähän (ainakin tilastojen mukaan, omakohtaisia muistoja ei tietyistä syistä ole) ennen vuotta 1996 tehtiin ihan kivastikin ohituksia. Mutta sitten nämä 1994 paniikkimuutkoset näyttivät tuhonneen kaikki ohitusmahdollisuudet.
Mitään lähdettä tosin ei mainita. Eikä esim. Autosportkaan koko asiasta ole hiiskunut.Abu Dhabiin kallistettu kurvi
Abu Dhabin Yas Marina F1-rataa uudistetaan viime kauden päätöskisan aiheuttaman kritiikin seurauksena, kertoo Autosport.com.
Ohittamista pyritään helpottamaan rataan tehtävillä muutoksilla.
Kiinnostavin uudistus on mutkan 9 kallistaminen, jolla pyritään mahdollistamaan aiempaa leveämpi ajolinja, jolloin ohittaminen olisi mahdollista ulkokurvin puolelta.
Pitkälle 1,2 kilometrin mittaiselle takasuoralle johtavaa shikaania ja sen jälkeistä hiusneulamutkaa levennetään, jotta niissä voi käyttää erilaisia ajolinjoja.
Hitaat mutkat 13 ja 14 yhdistetään yhdeksi laajemmaksi kaarteeksi, jotta kierroksen loppuosaa saadaan vauhdikkaammaksi.
(MTV3)
Hiiskuipas: http://www.autosport.com/news/report.php/id/90938Jaahast, jaahast, mitäs tästäkin ny si tulee?
Mitään lähdettä tosin ei mainita. Eikä esim. Autosportkaan koko asiasta ole hiiskunut.
Joo ei sitten yhtään, lähtösuora melkomoinen ränni josta kimpoillaan aina takaisin radalle. Nuo takaisin kimpolut pitäisi estää tavalla ja toisella mutta siihen ei taida olla kovin toimivaa patenttiratkaisua.Imolan radalle vähän aikaa sitten tehdyt muutokset eivät näytö turvallisuuden kannalta kovinkaan hyviltä. Eilen jälleen rajunnäköinen onnettomuus lähtösuoralla, tällä kertaa Porsche Carrera Cupissa.
On siihen ratkaisu, mutta ei tuolla rataprofiililla. Vanha alkuperäinen loivasti kaareva pääsuora olisi ollut huomattavasti turvallisempi. Nuo terävät nopeat käännökset ovat myötävaikuttamassa kolareihin starteissa ja autot tuntuvat osuvan suht jyrkässä kulmassa ulkokaarteen seinään.Joo ei sitten yhtään, lähtösuora melkomoinen ränni josta kimpoillaan aina takaisin radalle. Nuo takaisin kimpolut pitäisi estää tavalla ja toisella mutta siihen ei taida olla kovin toimivaa patenttiratkaisua.
Ongelma ei ole mitenkään Imola-kohtainen. Ratojen lähtösuora on aina ränni, koska toisella puolella on varikkomuuri ja toisella katsomo ja sen edessä suojamuuri. Jos joku ajaa huonossa kulmassa perään/takarenkaaseen, niin auto voi kimmota sivulle, vaikka rata olisi sillä kohdalla (ja ennen ja jälkeen) viivasuora.On siihen ratkaisu, mutta ei tuolla rataprofiililla. Vanha alkuperäinen loivasti kaareva pääsuora olisi ollut huomattavasti turvallisempi. Nuo terävät nopeat käännökset ovat myötävaikuttamassa kolareihin starteissa ja autot tuntuvat osuvan suht jyrkässä kulmassa ulkokaarteen seinään.
Kun näin ensimmäiset kuvat puolivalmiista remontoidusta Imolasta, totesin jo tuolloin, että pääsuoralla tulee vielä rumaa jälkeä. Turva-alueita ei ollut juuri lainkaan, varsinkin tuon ongelmallisimman kinkin sisäkurvissa näköesteenä ollut varikkomuuri hirvitti.
Olenko lukevinani rivien välistä, että WebSlave pitää Imolan pääsuoraa ihan yhtä turvallisena kuin muiden ratojen vastaavia?Ongelma ei ole mitenkään Imola-kohtainen. Ratojen lähtösuora on aina ränni, koska toisella puolella on varikkomuuri ja toisella katsomo ja sen edessä suojamuuri. Jos joku ajaa huonossa kulmassa perään/takarenkaaseen, niin auto voi kimmota sivulle, vaikka rata olisi sillä kohdalla (ja ennen ja jälkeen) viivasuora.
SAFER tai ProTech (vai oliko se TechPro)-muuri toki vaimentaisi liike-energiaa ja siten vähentäisi takaisinkimpoutumisriskiä, mutta tuskin täysin poistaisi sitä.
No tottakai ongelma on nimenomaan Imola-kohtainen, jos siellä lähtö"suoralle" on laitettu teräviä kinkkejä, joista voi ajautua seinään ja näköjään on aika hyvällä prosentilla ajauduttukin. Todennäköisyys seinäosumalle on suurempi mutkassa kuin suoralla, kai sä nyt sen tajuat.Ongelma ei ole mitenkään Imola-kohtainen. Ratojen lähtösuora on aina ränni, koska toisella puolella on varikkomuuri ja toisella katsomo ja sen edessä suojamuuri. Jos joku ajaa huonossa kulmassa perään/takarenkaaseen, niin auto voi kimmota sivulle, vaikka rata olisi sillä kohdalla (ja ennen ja jälkeen) viivasuora.
Vastaukseni oli kontekstissa tähän markotin viestiin, josta keskustelu lähti:No tottakai ongelma on nimenomaan Imola-kohtainen, jos siellä lähtö"suoralle" on laitettu teräviä kinkkejä, joista voi ajautua seinään ja näköjään on aika hyvällä prosentilla ajauduttukin. Todennäköisyys seinäosumalle on suurempi mutkassa kuin suoralla, kai sä nyt sen tajuat.
Nuo takaisin kimpoilut johtuvat lähellä olevista seinistä, eikä niitä estetä Imolan lähtösuoraa suoristamalla. Niitä tapahtuisi jatkossakin niin Imolassa kuin muuallakin. Se että Imolassa on suurempi riski lähtösuorakolareihin kuin jossain muualla on eri asia kuin takaisin kimpoilujen estäminen.markot sanoi:Joo ei sitten yhtään, lähtösuora melkomoinen ränni josta kimpoillaan aina takaisin radalle. Nuo takaisin kimpolut pitäisi estää tavalla ja toisella mutta siihen ei taida olla kovin toimivaa patenttiratkaisua.
Imolassa kimpoilun riski on joka tapauksessa huomattavasti suurempi kuin useimmilla nykyaikaisilla radoilla, koska keskellä suoraa on pari terävää kink mutkaa, joiden ulkokaarteessa on suojavalli melkein radassa kiinni. Näissä autot osuvat hyvin herkästi toisiinsa ajolinjan vaihdoksen myötävaikutuksella ja auton hallinnan menettäminen johtaa lähes 100% varmuudella kovavauhtiseen osumaan päin turvavallia. Ja kapeassa rännissä takanatulijoilla tekee tiukkaa väistöliikkeiden kanssa.Nuo takaisin kimpoilut johtuvat lähellä olevista seinistä, eikä niitä estetä Imolan lähtösuoraa suoristamalla. Niitä tapahtuisi jatkossakin niin Imolassa kuin muuallakin. Se että Imolassa on suurempi riski lähtösuorakolareihin kuin jossain muualla on eri asia kuin takaisin kimpoilujen estäminen.
Kinkit ovat kulmaltaan loivia, mutta säteiltään pieniä, mikä tekee niistä "teräviä". Kovin jyrkkää suunnanmuutosta niissä ei kuitenkaan tehdä, joten osumiskulmaan niillä ei juurikaan ole vaikutusta, semminkin kun osumiskulmaan lähinnä vaikuttaa se, missä kulmassa radalta suunnataan pois ja se taas määräytyy pitkälti autojen osumisen yhteydessä.Imolassa kimpoilun riski on joka tapauksessa huomattavasti suurempi kuin useimmilla nykyaikaisilla radoilla, koska keskellä suoraa on pari terävää kink mutkaa, joiden ulkokaarteessa on suojavalli melkein radassa kiinni. Näissä autot osuvat hyvin herkästi toisiinsa ajolinjan vaihdoksen myötävaikutuksella ja auton hallinnan menettäminen johtaa lähes 100% varmuudella kovavauhtiseen osumaan päin turvavallia. Ja kapeassa rännissä takanatulijoilla tekee tiukkaa väistöliikkeiden kanssa.
Lähestulkoon vastaava ongelma mitä Interlagosin "kuoleman kurvissa" pääsuoralla. Interlagosissa vain itse se muuriin törmääminen ei ole niin vaarallista mitä Imolassa loivemman osumakulman ansiosta ja siellä tilanne lähtee liikkeelle yleensä ulosajosta, ei autojen osumisesta toisinsa. Imola on mielestäni kokonaisuudessaan kuitenkin vaarallisempi koska seinään osutaan jyrkemmässä kulmassa ja auto kimpoaa kovin helposti takaisin radalle Interlagosin tapaan. Heikko näkyvyys pahentaa vielä tilannetta kummassakin.
Imolan onboardWebSlave sanoi:Kinkit ovat kulmaltaan loivia, mutta säteiltään pieniä, mikä tekee niistä "teräviä". Kovin jyrkkää suunnanmuutosta niissä ei kuitenkaan tehdä, joten osumiskulmaan niillä ei juurikaan ole vaikutusta, semminkin kun osumiskulmaan lähinnä vaikuttaa se, missä kulmassa radalta suunnataan pois ja se taas määräytyy pitkälti autojen osumisen yhteydessä.
Meinasin itsekin kirjoittaa, että ongelmia tulee lähinnä lähdöissä ja uusintalähdöissä. Niitä kimpoiluja ratavalleihin ja takaisin nähdään noissa toki suorillakin lähtösuorilla, mutta riski on mutkaisella "suoralla" suurempi. Kaikkien kun pitäisi ymmärtää kääntyä suht samanaikaisesti radan mukana. Esim. alimmaisessa videossa (GT Open) onnettomuuden aiheuttava kaveri kääntää äkillisesti vasemmalle kohdassa, jossa rata kääntyy oikealle samaan aikaan kun ulkopuolella oleva kaveri on kääntymässä radan suuntaisesti. Kuskin järjettömän ratkaisun piikkiin menee sekin (ja törmäys olisi tullut suorallakin suoralla).Kohta on kyllä loivahko joten ulosajoja ihan omin neuvoineen siinä ei nähdä jollei autoon tule jotain teknistä vikaa. Mutta koska kyseessä on kuitenkin melko mutkitteleva nopea osuus, kamppailutilanteissa ja lentävissä lähdöissä paikka on vaarallinen.
Joo, Imolan alkuperäinen lähtösuora on paras. Siis eli tullaan urku auki Rivazzasta asti (ennen Tosaan) nyt vaan Tamburelloon. Sehän olikin muutaman vuoden tässä 2007-2009(?) välisenä aikana juuri tuollainen, enkä muista että olisi nähty noin pahoja onnettomuuksia.Olenko lukevinani rivien välistä, että WebSlave pitää Imolan pääsuoraa ihan yhtä turvallisena kuin muiden ratojen vastaavia?
Itse pidän Imolan uudistuksia katastrofina.
Ei ole. Ennen suora kaarsi huomattavasti loivemmin ja suoreni jo ennen lähtöruutuja, eikä siinä ollut noita teräviä kinkkejä.EDIT: Vai onko se nyt juuri siinä alkuperäisessä formussaan?
Rata uusittiin marraskuun 2006 ja lokakuun 2007 välillä ja on ollut käytössä uudessa (nykyisessä) asussaan kaudesta 2008, jolloin mm. WTCC kilpaili siellä.Joo, Imolan alkuperäinen lähtösuora on paras. Siis eli tullaan urku auki Rivazzasta asti (ennen Tosaan) nyt vaan Tamburelloon. Sehän olikin muutaman vuoden tässä 2007-2009(?) välisenä aikana juuri tuollainen, enkä muista että olisi nähty noin pahoja onnettomuuksia.
EDIT: Vai onko se nyt juuri siinä alkuperäisessä formussaan?
Eilen tuli kisaorganisaatiolta meiliä, että muutoksia ei tulisi (-kaan) tänä vuonna. Harmi, se suunniteltu uudistus olisi nykysäännöillä tuonut ilmeisen mainion ohituspaikan.Onkos muuten Singaporen muutoksista kuulunut mitään uutta?