Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Ranskan Paul Ricardin rata saattaa palata F1 kalenteriin, vuorottelemaan kisa-isännyydestä Belgian SPA:n kanssa. Jonkunlaisia neuvotteluja ovat jo käyneet. Viime viikolla Eric Boullier ja FFSA:n puheenjohtaja Nicolas Deschaux mainitsivat asiasta ensimmäistä kertaa.

Toivottavasti vihdoin ja viimein Paul Ricard palaisi F1 kalenteriin viimeistään 2013, mutta epäilen ettei tule kuitenkaan onnistumaan.
Toivottavasti Paul Ricard ei palaa ikinä kalenteriin, jos tarkoituksena on viedä Spalta kisa joka toinen vuosi. :nope:
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Paul Richard mukaan, mutta ei mitään helvetin vuorottelua Span kanssa! Heittäkää joku kaukomaiden tilkehirvitys kalenterista, niin saadaan Ranskan ja Belgian kisat kummatkin mahtumaan.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Ranskan Paul Ricardin rata saattaa palata F1 kalenteriin, vuorottelemaan kisa-isännyydestä Belgian SPA:n kanssa. Jonkunlaisia neuvotteluja ovat jo käyneet. Viime viikolla Eric Boullier ja FFSA:n puheenjohtaja Nicolas Deschaux mainitsivat asiasta ensimmäistä kertaa.

Toivottavasti vihdoin ja viimein Paul Ricard palaisi F1 kalenteriin viimeistään 2013, mutta epäilen ettei tule kuitenkaan onnistumaan.
Mistä sä sen Paul Ricardin nappasit?
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Sehän voi nykymeiningin tuntien olla ihan hyvin myös joku pyöritys Pariisin keskustassa. Oikeastaan ihan sama mikä rata sieltä on kalenteriin tulossa, kunhan pitävät Span mukana joka vuosi.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Ei vi**u! Miks just Spa... Ainoo rata missä aina satavarmasti hyvä kisa :wall:
 

Nappe1

New member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
4
Oishan ihan Pariisin lähellä lähes kokonaan vanhaan loistoonsa (enimmäksi osaksi vissiin Renaultin rahoituksella) palautettu Linas-Montlhéry, jossa olisi F1:lle Jännää vaikka kuinka. Vaikka siittä alkuperäisestä 1925 avatusta "Road" variaatiosta puuttuukin se eteläisin lenkki, niin kyllähän siinä on rataa silti kerrakseen. (Edellisen kerran MM-tasolla radalla on ajettu avopyöräisillä 1925, joten perinteitäkin on. Tuolloin tosin tittelistä kilpailivat vain valmistajat ja harva edes tietää vuonna 1925 ajetusta F1 luokan ainakin henkisestä edeltäjästä. *CLICK*)

...itseasiassa, unohtakaa kaikki mitä sanoin. Ne tilaa kuitenkin Tilken tai jonkun muun tekeen siihen "re-konstruktoinnin" ja taas menee yksi legendaarinen kestävyyskisarata piloille.


Joo, oikeestaan F1 takaisin Charadeen, se on jo periaatteessa pilattu valmiiksi. Vaan oispa vuosien tauon jälkeen jälleen rata jossa on serpentiinimutkia. ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oishan ihan Pariisin lähellä lähes kokonaan vanhaan loistoonsa (enimmäksi osaksi vissiin Renaultin rahoituksella) palautettu Linas-Montlhéry, jossa olisi F1:lle Jännää vaikka kuinka.
Vanhaan loistoonsa palautettu? Ei silti, eipä tuo kelpaisi alkuperäisasussakaan ykkösille. Himppasen liikaa kallistusta siinä ovaalimutkassa.

Tuollahan Ken Block kävi pyöräyttelemässä Fiestaansa:

 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Abu Dhabiin EI tule luvattuja muutoksia täksi kaudeksi. Eivätkö sheikit oppineet mitään Valenciasta... huonolla radalla ei nykysäännöilläkään saa hyvää kisaa.
No kyllä sillä pitkällä takasuoralla pitäisi DRS:llä päästä ohi. Ja sitten tietysti sitä saa käyttää sillä seuraavallakin. Valencian "suorat" mutkittelee liikaa tarjotakseen ohituspaikkoja.

Vaikka sitä mieltä olenkin, että rataan saisi muutoksia tehdä, niin tuleepahan vertailukohta miten DRS/Pirellit toimivat vanhalla konfiguraatiolla ja miten (tulevalla) uudella.

-Edit- Niin, Valencian ongelmahan oli se, ettei autot edes ajaneet ohitusetäisyydellä toisistaan. Erot siis jostain syystä sillä radalla kasvavat suuriksi. Abu Dhabissa ongelma ei niinkään ole se.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
No kyllä sillä pitkällä takasuoralla pitäisi DRS:llä päästä ohi. Ja sitten tietysti sitä saa käyttää sillä seuraavallakin. Valencian "suorat" mutkittelee liikaa tarjotakseen ohituspaikkoja.
Kyllä sillä suoralla päästään helposti DRS:llä ohi, jos laitetaan alueeksi koko suora. Se, onko siinä mitään järkeä, on taas toinen juttu. :rolleyes:

En usko, että toi suorien mutkittelu on Valencian ongelma. Turkissakinhan on se kinkki keskellä takasuoraa, eikä se ohittamista hankaloittanut. Mun mielestä Valenciassa ja Abu Dhabissa on ongelmana se, että mutkat, joista lähdetään "ohitussuorille" ovat liian hitaita.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En usko, että toi suorien mutkittelu on Valencian ongelma. Turkissakinhan on se kinkki keskellä takasuoraa, eikä se ohittamista hankaloittanut. Mun mielestä Valenciassa ja Abu Dhabissa on ongelmana se, että mutkat, joista lähdetään "ohitussuorille" ovat liian hitaita.
Pointti on siinä, että sen viimeisen mutkittelun jälkeen ei oikein ehdi rinnalle. Turkissa suoraa riittää vaikka kuinka paljon kinkin jälkeen.

Ongelma on pikemmin useampi hidas mutka (Abu Dhadin molemmat suorat ja Valencian "takasuora"). Kanadassa yksi hiusneula ei vie ohitusmahdollisuutta rantasuoralta. Toisaalta, jostain syystä Turkin viimeinen kolmoismutka ei estä ohituksia lähtösuoran päässä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Valencian rata on niin paskanen ränni ettei sieltä pääse mihinkään. No, rinnalle pitäs kyllä päästä paskassakin.. :eek:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Toisaalta, jostain syystä Turkin viimeinen kolmoismutka ei estä ohituksia lähtösuoran päässä.
Johtunee suurelta osin siitä, että pitkän takasuoran taistelutilanne jatkuu usein pääsuoralle asti. Ja tällöin paras ajolinja monesti estyy edelläajavalta / ohittelu jatkuu noissa viimeisissä mutkissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Johtunee suurelta osin siitä, että pitkän takasuoran taistelutilanne jatkuu usein pääsuoralle asti. Ja tällöin paras ajolinja monesti estyy edelläajavalta / ohittelu jatkuu noissa viimeisissä mutkissa.
Toki noin, mutta useissa muissa tapauksissa useampi hidas mutka asettaa autot kiltisti jonoon eikä tarjoa mahdollisuutta kunnon rinta-rinnan kamppailuun mutkakompleksin läpi. Turkin loppumutkissa on jokin piirre joka kuitenkin mahdollistaa sen. Sen piirteen kun ymmärtäisi.

Hain Imatrackissa jotain samaa, mutta totuuden nimessä se tuskin toimisi samoin, koska mutkien profiili on erilainen ja niitä ei edellä pitkä suora.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Erikoista: Ecclestone kehuu Silverstonea.
Meanwhile in a move that will surprise many F1 fans, Bernie Ecclestone has suggested that new promoters wanting to build a Grand Prix circuit should consider working with Populous, the architects of the new look Silverstone circuit.

Jokohan tähän Tilkedromeiluun saataisiin vähän vaihtelua...
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/07/1358065/uuden-f1-radan-visio-f1-autot-ajavat-sisaan-stadionille

Kaudelle 2013 [Kapkaupunkiin] kaavailtu katuratakisa hakee lisäarvoa stadionosuudesta. Suunnitelman mukaan autot ajaisivat sisään stadionille yhdestä paikasta ja poistuisivat ulos toisesta. Katsojia stadionille saadaan mahtumaan yli 60 000 henkeä.

Kyllä mulle tuo kelpaisi. Olenko vähemmistössä tässä asiassa, kun mielestäni Etelä-Afrikka on erinomainen paikka viedä F1-kilpailu? Minusta se on yksi maista, joihin tulisi nykyisten lisäksi viedä F1-kilpailu yhdessä esimerkiksi Meksikon kanssa. Kapkaupungin radan stadionosuus olisi myös varmasti hieno.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Erikoista: Ecclestone kehuu Silverstonea.
Meanwhile in a move that will surprise many F1 fans, Bernie Ecclestone has suggested that new promoters wanting to build a Grand Prix circuit should consider working with Populous, the architects of the new look Silverstone circuit.

Jokohan tähän Tilkedromeiluun saataisiin vähän vaihtelua...
Minun mieletäni tuo Silverstonen muokaus ei mitenkään eroa Tilken teoksista, samanlainen puolipallo sinnekin on nyt rakennettu, kuin jokaisella Tilkeringilläkin on.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Minun mieletäni tuo Silverstonen muokaus ei mitenkään eroa Tilken teoksista, samanlainen puolipallo sinnekin on nyt rakennettu, kuin jokaisella Tilkeringilläkin on.
Missä siellä on uusi puolipallo?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös