Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sitäkin. Sen lisäksi, että (varsinaiseen ulosajoon liittyvien etujen ohessa) se helpottaa turvahenkilöstön ja nostureiden pääsyä auton luo, auton irrottamista vaarallisesta paikasta, viemistä suojaan, eikä radalle palaava auto vie "marmorikuulia" mukanaan. Eli käytännössä myös vähentää Safety Carin tarvetta tai sen vaatimien kierrosten määrää.
Toki. Asfalttisista turva-alueista innostuneet vaan unohtavat sen, että hyvä kilparata muodostaa kuljettajalle selkeät rajoitteet sen suhteen, missä sopii ja missä ei sovi ajaa. Toisin kuin Black Leopard väittää, turva-alueen tehtävä ei sinällään ole rankaista ketään, mutta jos niiden toteutus pilaa kilparadan haasteen, on rata epäonnistunut.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Toki. Asfalttisista turva-alueista innostuneet vaan unohtavat sen, että hyvä kilparata muodostaa kuljettajalle selkeät rajoitteet sen suhteen, missä sopii ja missä ei sovi ajaa. Toisin kuin Black Leopard väittää, turva-alueen tehtävä ei sinällään ole rankaista ketään, mutta jos niiden toteutus pilaa kilparadan haasteen, on rata epäonnistunut.
Erittäin hyvin sanottu siellä asvalttikuopassa.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Toki. Asfalttisista turva-alueista innostuneet vaan unohtavat sen, että hyvä kilparata muodostaa kuljettajalle selkeät rajoitteet sen suhteen, missä sopii ja missä ei sovi ajaa. Toisin kuin Black Leopard väittää, turva-alueen tehtävä ei sinällään ole rankaista ketään, mutta jos niiden toteutus pilaa kilparadan haasteen, on rata epäonnistunut.
Pitäisi käyttää enemmän näitä "sleeping policeman"-tyylisiä ratkaisuja, ei keskeytyksiä, mutta selkeää hidastusta.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Asia on käsitelty tässä ketjussa useasti aiemmin, varmaan kolmisen kertaa vuodessa, ellei useammin.

Lyhyesti: Turva-alueiden tehtävä on lisätä turvallisuutta, ei vaikeuttaa kuskien maaliinpääsyä. Saati olla kauniita. Asfaltti on useimmissa paikoissa turvallisin materiaali.
Ihan väärä ajattelutapa. :nope: Jos ei osaa pitää autoa näpissä, niin siitä pitääkin tulla keskeytys. Lisää myös sitä yllätys/jännitysmomenttia kisoihin, kun joskus jopa joku keskeyttää.

Häkkisen aikoja muistellen, kun kisa ei todellakaan ollut ohi, kunnes auto oli maalissa. Puhumattakaan jostain 80-luvusta ja sen kisoista. :dunno:
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
On se silti niin tylsä materiaali turva-alueilla. :p

Ja itse radasta, niin mun mielestä tuollaisia mikkihiireilyjä ei ykkösissä tarvita. Buenos Aires, anyone?:thumbdown
Vanha 6km Aires, welcome back anytime. Mikkihiiri-variaatiota ei kaipaa kukaan. :D
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Vanha 6km Aires, welcome back anytime. Mikkihiiri-variaatiota ei kaipaa kukaan. :D
Tuskinpa sitä vanhaa rataa ainakaan sellaisenaan saataisiin takaisin. Tosin, minusta tuota mikkihiiri-variaatiota voitaisiin vähän muokata sisäosuudeltaan nopeammaksi.



Tuo mikkihiiriradan mutka 6 oli ainakin Grand Prix 3:ssa aika makee flat-out mutka. Siitä kun jätettäsiin nuo kieputukset pois ja ajettaisiin tuonne hiusneulaan (14) suoraan. Samalla jäisi enemmän tilaa keskellä nopeille mutkille.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Itse tykkäsin tuosta kikkihiiriversiostakin. Kisatkin olivat yleensä melko tapahtumarikkaita.

Ja tuota kuvassa näkyvää viimeistä shikaania ei käytetty F1 kisoissa.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Tuskinpa sitä vanhaa rataa ainakaan sellaisenaan saataisiin takaisin. Tosin, minusta tuota mikkihiiri-variaatiota voitaisiin vähän muokata sisäosuudeltaan nopeammaksi.
Google mapsissa näkyy järven kierto edelleen olevan paikoillaan. Luulisi, että käytetään jopa joissakin luokissa edelleen. :confused:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Toki. Asfalttisista turva-alueista innostuneet vaan unohtavat sen, että hyvä kilparata muodostaa kuljettajalle selkeät rajoitteet sen suhteen, missä sopii ja missä ei sovi ajaa. Toisin kuin Black Leopard väittää, turva-alueen tehtävä ei sinällään ole rankaista ketään, mutta jos niiden toteutus pilaa kilparadan haasteen, on rata epäonnistunut.
No kyllähän noita keinonurmia ja muita voi käyttää rajaamaan rata-aluetta.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Itse olen sitä mieltä että turvallisuus on tärkeä, mutta turvallisuuden nimissä ei saisi pilata ratoja ja kisoja. Muutama lisäsekunti on täysin eriasia kuin keskeytys.

Jos Shanghain radan varikkosuoralla olisi ollut pelkkää asfalttia, niin Hamilton olisi päässyt jatkamaan kisaa ja voittanut 2007 mestaruuden.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Itse olen sitä mieltä että turvallisuus on tärkeä, mutta turvallisuuden nimissä ei saisi pilata ratoja ja kisoja. Muutama lisäsekunti on täysin eriasia kuin keskeytys.

Jos Shanghain radan varikkosuoralla olisi ollut pelkkää asfalttia, niin Hamilton olisi päässyt jatkamaan kisaa ja voittanut 2007 mestaruuden.
Näimpä.

Ja kyllä pehmeä hiekka on turvallisempaa kuin asfaltti esim. jos vaikka jarrut pettäisi.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Näimpä.

Ja kyllä pehmeä hiekka on turvallisempaa kuin asfaltti esim. jos vaikka jarrut pettäisi.
Jos Monzan kaikki turva-alueet olisivat asfalttia ja jarrut pettäisi ja kaasu hirttäisi 340 km/h vauhdissa. Seuraukset olisivat hirvittäviä.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Malesia on hyvä esimerkki radasta, jossa turva-alueet ovat järkevät. Ensinnäkin ne ovat niin suuria, että auton osuminen valliin asti on melkein mahdotonta edes täydessä vauhdissa tapahtuneessa ulosajossa. Sen lisäksi hiekkaturva-alueet takaavat, että kuskin lipsahdus maksaa todella paljon aikaa tai koko kisa. Tämä lisää väriä kisaan, etenkin jos kyseessä on kärkitallin kuljettaja.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Malesia on hyvä esimerkki radasta, jossa turva-alueet ovat järkevät. Ensinnäkin ne ovat niin suuria, että auton osuminen valliin asti on melkein mahdotonta edes täydessä vauhdissa tapahtuneessa ulosajossa. Sen lisäksi hiekkaturva-alueet takaavat, että kuskin lipsahdus maksaa todella paljon aikaa tai koko kisa. Tämä lisää väriä kisaan, etenkin jos kyseessä on kärkitallin kuljettaja.
Malesia, Melbourne ja Monza ovat kai ne paikat jotka ei vielä ole asvaltoitu 50-100%? Tai löytyykö vielä muita?:confused: Nurburingissäkin otettiin Span tapaan käsittämättömästi pois yksi hiekkaturvaalue. Se paikka missä Vettel ja Schumi lipsauttelivat. Ehkä ne osasivat vähän ennustaa että omat pojat lipsauttelevat ulos.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Malesia, Melbourne ja Monza ovat kai ne paikat jotka ei vielä ole asvaltoitu 50-100%? Tai löytyykö vielä muita?:confused: Nurburingissäkin otettiin Span tapaan käsittämättömästi pois yksi hiekkaturvaalue. Se paikka missä Vettel ja Schumi lipsauttelivat. Ehkä ne osasivat vähän ennustaa että omat pojat lipsauttelevat ulos.
Span rata on valitettava osoitus siitä että kuinka legendaarisetkin radat pitää pilata asfalttiturva-alueilla.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Soraleikeistä

Näimpä.

Ja kyllä pehmeä hiekka on turvallisempaa kuin asfaltti esim. jos vaikka jarrut pettäisi.
En vieläkään ymmärrä mikä teitä niissä hiekkaleikeissä kiehtoo, jäikö lapsuudesta jotain kesken.:D

Siellähän ei mitään pehmeää hiekkaa käytetä muutenkaan, vaan raskasta ja karkeaa soraa. Se sora voi olla turvatekijä tai sitten se voi olla itsessään riskitekijä, riippuen missä kulmassa auto sille ajautuu ja kuinka syvälle auto siihen haukkaa. Sora voi myös olla täysin yhdentekevä hidasteena, jos auton suunta ja nopeus osuvat kohdalleen. Mm. Schumi voisi tästä kertoa omasta kokemuksestaan Silverstonessa.

Pelkän sora-alueen laittaminen radan reunaan kiinni ulosajoalueeksi voi johtaa myös aika kohtuuttomiin seurauksiin. Näitä on vuosien varrella nähty pilvin pimein, kun syystä tai toisesta on ajauduttu juuri ja juuri radan ulkopuolelle, eikä aina omasta syystä, ja auto on pohjannut soraan aiheuttaen keskeytyksen. Schumi-Montoya joitain vuosia sitten Nyrrella, pienen kontaktin vuoksi Schumi juuri ja juuri radalta ja auto soraan kiinni ja kova kilpailija pois pelistä, naurettavaa.

En todellakaan sano että sen asfaltin tunkeminen joka paikkaan, varsinkaan sellaisenaan olisi mikään hyvä asia, mutta ei se sorakaan mitään hyvää lajiin tuo. Mitä järkeä on toivoa keskeytyksia muutenkaan? Minä muistan ne ajat kun maaliin tuli sen 5-7 autoa kisassa, eikä siinä ole urheilullisesti ajatellen mitään mielenkiintoista. Ajamisen perusteella ne sijoitukset pitää ratketa, niin kuin nykyään, eikä satunnaisten keskeytysten vuoksi.

Kyllä siihen asfaltti-ulosajoalueeseenkin hidasteita saa, jos niitä vaan halutaan, jotta ulos ajautuminen sattuisi ainakin ajallisesti. Nopeisiin paikkoihin voisi ihan hyvin käyttää molempiakin vaihtoehtoja, asfalttia ja soraa, sopivalla tavalla jotta turvallisuus varmistuisi ja silti ei olisi kohtuutonta keskeytyksen uhkaa jokaisesta pienestä virheestä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos Monzan kaikki turva-alueet olisivat asfalttia ja jarrut pettäisi ja kaasu hirttäisi 340 km/h vauhdissa. Seuraukset olisivat hirvittäviä.
Jos noin kävisi Ascari-shikaanin jarrutuksessa tai Parabolicassa (joissa nyt on hiekkaa), niin kuski pystyisi ohjaamaan auton seuraavalle suoralle asfalttisen turva-alueen kautta. Ja ensimmäisessä shikaanissahan rata muutenkin jatkuu suoraan (mitä nyt styrox-laatikoita hajoaisi).
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös