Soraleikeistä
Näimpä.
Ja kyllä pehmeä hiekka on turvallisempaa kuin asfaltti esim. jos vaikka jarrut pettäisi.
En vieläkään ymmärrä mikä teitä niissä hiekkaleikeissä kiehtoo, jäikö lapsuudesta jotain kesken.
Siellähän ei mitään pehmeää hiekkaa käytetä muutenkaan, vaan raskasta ja karkeaa soraa. Se sora voi olla turvatekijä tai sitten se voi olla itsessään riskitekijä, riippuen missä kulmassa auto sille ajautuu ja kuinka syvälle auto siihen haukkaa. Sora voi myös olla täysin yhdentekevä hidasteena, jos auton suunta ja nopeus osuvat kohdalleen. Mm. Schumi voisi tästä kertoa omasta kokemuksestaan Silverstonessa.
Pelkän sora-alueen laittaminen radan reunaan kiinni ulosajoalueeksi voi johtaa myös aika kohtuuttomiin seurauksiin. Näitä on vuosien varrella nähty pilvin pimein, kun syystä tai toisesta on ajauduttu juuri ja juuri radan ulkopuolelle, eikä aina omasta syystä, ja auto on pohjannut soraan aiheuttaen keskeytyksen. Schumi-Montoya joitain vuosia sitten Nyrrella, pienen kontaktin vuoksi Schumi juuri ja juuri radalta ja auto soraan kiinni ja kova kilpailija pois pelistä, naurettavaa.
En todellakaan sano että sen asfaltin tunkeminen joka paikkaan, varsinkaan sellaisenaan olisi mikään hyvä asia, mutta ei se sorakaan mitään hyvää lajiin tuo. Mitä järkeä on toivoa keskeytyksia muutenkaan? Minä muistan ne ajat kun maaliin tuli sen 5-7 autoa kisassa, eikä siinä ole urheilullisesti ajatellen mitään mielenkiintoista. Ajamisen perusteella ne sijoitukset pitää ratketa, niin kuin nykyään, eikä satunnaisten keskeytysten vuoksi.
Kyllä siihen asfaltti-ulosajoalueeseenkin hidasteita saa, jos niitä vaan halutaan, jotta ulos ajautuminen sattuisi ainakin ajallisesti. Nopeisiin paikkoihin voisi ihan hyvin käyttää molempiakin vaihtoehtoja, asfalttia ja soraa, sopivalla tavalla jotta turvallisuus varmistuisi ja silti ei olisi kohtuutonta keskeytyksen uhkaa jokaisesta pienestä virheestä.