Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Jos Monzan kaikki turva-alueet olisivat asfalttia ja jarrut pettäisi ja kaasu hirttäisi 340 km/h vauhdissa. Seuraukset olisivat hirvittäviä.
Tuossa skenaariossa ei mikään sora-alue auttaisi pätkääkään. Tuolla nopeudella se auto ei kerkeä edes uppoamaan riittävästi ennen seinään osumistaan, jotta sorasta olisi mitään hyötyä. Ainoastaan jokunen sata metriä lisää asfalttia voisi antaa mahdollisuuden reagoida jotenkin ja selvitä.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Jos noin kävisi Ascari-shikaanin jarrutuksessa tai Parabolicassa (joissa nyt on hiekkaa), niin kuski pystyisi ohjaamaan auton seuraavalle suoralle asfalttisen turva-alueen kautta. Ja ensimmäisessä shikaanissahan rata muutenkin jatkuu suoraan (mitä nyt styrox-laatikoita hajoaisi).
Parabolicassa asfalttinen turva-alue?
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
"Jos Monzan kaikki turva-alueet olisivat asfalttia".
Olisi se silti aika haastava suoritus saada auto käännettyä Parabolicassa vaikka sitten turva-alueen kautta. Tulee se ovaali sieltä vastaan aika pikaisesti.

Mielessäni vilahti ajatus sen ovaalikallistuksen käyttämisestä hyppyrinä ja autoihin pakolliset laskuvarjot. Siitä voisi sitten lyödä vetoa kuinka pitkälle siitä lentää.:D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisi se silti aika haastava suoritus saada auto käännettyä Parabolicassa vaikka sitten turva-alueen kautta. Tulee se ovaali sieltä vastaan aika pikaisesti.
No juu, se turva-alue kapenee aika reilusti mutkan loppupuolella, joten ei siinä kovin paljon laajempaa kaarta pystyisi vetämään kuin mitä rata tekee. Vähän kuitenkin.

Pointti on kuitenkin se, että noinkin äärimmäisessä skenaariossa asfaltilla silti ohjautuvuus säilyisi. Hiekalla auto loikkisi suoraan muuriin.
 
Viimeksi muokattu:

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
No juu, se turva-alue kapenee aika reilusti mutkan loppupuolella, joten ei siinä kovin paljon laajempaa kaarta pystyisi vetämään kuin mitä rata tekee. Vähän kuitenkin.

Pointti on kuitenkin se, että noinkin äärimmäisessä skenaariossa asfaltilla silti ohjautuvuus säilyisi. Hiekalla auto loikkisi suoraan muuriin.
No, se 340 on aika lailla tuplat siitä mitä ne ajavat hitaimmillaan sen taitekohdassa ja kaasu pohjassa se auto puskee aika haipakkaa eteenpäin, ei siinä riittäisi eturenkailla edes pito kääntää autoa lähellekkään riittävästi.

Onneksi se kaasu ei tapaa hirttää kiinni, siinä olisi vain huonoja vaihtoehtoja lopputuleman kannalta. Kuolema olisi aika varma tuollaisessa skenaariossa.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Tein Autodromo Oscar Galvezin uusiksi. Ei tullut täydellinen, mutta en ehdi säätämään lisää. Pääidea kuitenkin välittyy kuvasta ihan tarpeeksi hyvin.



En ehdi kommentoimaan tarkemmin, koska on kiire, mutta kommentoikaa / laittakaa omia ehdotuksianne.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Onneksi se kaasu ei tapaa hirttää kiinni, siinä olisi vain huonoja vaihtoehtoja lopputuleman kannalta. Kuolema olisi aika varma tuollaisessa skenaariossa.
Monet täällä tuntuu olevan sitä mieltä ettei nykyformuloissa voi enää kuolla. Saati sitten loukkaantua.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Monet täällä tuntuu olevan sitä mieltä ettei nykyformuloissa voi enää kuolla. Saati sitten loukkaantua.
Ei tunnu.

Joka tapauksessa polkupyöräily on huomattavasti vaarallisempaa kuin F1 tänä päivänä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Monet täällä tuntuu olevan sitä mieltä ettei nykyformuloissa voi enää kuolla. Saati sitten loukkaantua.
F1 ei ole absoluuttisen turvallinen laji.
Edellinen F1 onnettomuus jossa oli hengenlähtö lähellä, tapahtui Felipe Massalle 2009 Unkarin aika-ajoissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
F1 ei ole absoluuttisen turvallinen laji.
Edellinen F1 onnettomuus jossa oli hengenlähtö lähellä, tapahtui Felipe Massalle 2009 Unkarin aika-ajoissa.
Mutta onneksi turvallisempi kuin silloin joskus. 2000-luvulla on tapahtunut useita kolareita, joissa 80-luvulla olisi henki lähtenyt, Kubica nyt selkeimpänä esimerkkinä, luultavasti olisi Kovalaiseltakin, vain pari mainitakseni. Täysin turvalliseksi lajia ei tietenkään saa, mutta se on vain hyvä että turvallisuutta parannetaan.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Google mapsissa näkyy järven kierto edelleen olevan paikoillaan. Luulisi, että käytetään jopa joissakin luokissa edelleen. :confused:
Turismo Carretera näyttää käyttävän järven kiertoa edelleen ja Buenos Airesin TC 2000 -kisoistakin suuri osa on ajettu viime vuosina järven kierron kanssa. Tänä vuonnahan BsAs:n kisa onkin tuolla Kurskin postaamalla katuradalla. Itse sanoin, että tuskin sitä järven kiertoa F1:ssä nähdään, koska epäilen vähän, sallisiko FIA noin nopeaa mutkaa noin pitkän suoran päässä, ja ratakin saattaisi olla liian pitkä. Ja, eiköhän se järven kierto olisi ollut 90-luvulla mukana, jos se olisi ollut OK FIA:lle ja kisajärjestäjille.

Tosin, eipä tuo Buenos Aires taida olla ratana sitten kun Argentiinan GP palaa. Potrero de los Funes olisi lähimmäksi valmis rata F1:lle, vain varikko pitäisi uusia. Mutta Potrero on kaukana kaikesta, ja San Luisin alueella (jossa Potrero on) sekä myös Buenos Airesin alueella oli ainakin muutama vuosi sitten oppositio vallassa heikentäen F1-mahdollisuuksia. Sen sijaan hallituspuolue oli ainakin tuohon aikaan vallassa Mar del Platassa, jossa käsittääkseni oli varsin vakava F1-hanke katuratakisalle. Hallituksen tuellahan '08 Davis Cup -finaali pelattiin juuri Mar del Platassa. Velociudadin takana puolestaan taitaa olla sen verran rahakasta porukkaa, että valtion tukea ei tarvita. Nythän Argentiina on saanut MotoGP kisan vuodesta 2013 alkaen Termas de Rio Hondoon, tällaiselle 4,375 km radalle.



Anyway, minusta kyllä Buenos Airesin nykyinen rata-alue olisi paras paikka mahdolliselle Argentiinan GP:lle. Harvoin noin lähellä suurkaupungin keskustaa on pysyvä kilparata. Varikkotilat varmaankin pitäisi kyllä kunnostaa ja rataprofiilia voisi muuttaa, mutta jos rahaa riittäisi uuden ratan rakentamiseen, miksei sitten vanhan kunnostamiseen.

Tein Autodromo Oscar Galvezin uusiksi. Ei tullut täydellinen, mutta en ehdi säätämään lisää. Pääidea kuitenkin välittyy kuvasta ihan tarpeeksi hyvin.



En ehdi kommentoimaan tarkemmin, koska on kiire, mutta kommentoikaa / laittakaa omia ehdotuksianne.
Minusta tuo mutka, jossa järven kierto yhdistyy 90'luvun GP-rataan on radan paras mutka eikä sitä pitäisi muuttaa shikaaniksi. Itse väsäsin Google Earthissa tälläisen 4,27 km radan.



Sitten vielä, mitä tuohon turva-alue keskusteluun tulee. Minusta asfalttiset turva-alueet on ihan hyvä juttu, kun autot ei juutu hiekkaesteeseen, turva-autoa ei tarvita niin usein. Mutta, miksi shikaanien oikominen on jätetty mahdolliseksi? Minusta shikaanin ulostulon jälkeen pitäisi olla vaikka rengasvalli radan reunassa estämässä radalletulon turva-alueelta. Näin ollen kuski voisi vain kääntää autonsa turva-alueella ja palata samaa reittiä radalle. Esim Valencian ykkösmutkahan on tällainen. Siinä turva-alue on luotu mahdollistamalla autojen ajaminen samaa tietä eteenpäin mutkan ohi. Oikaisu ei kuitenkaan ole mahdollista siinä kohtaa.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Jaksoin väsätä hieman paremmat versiot. Otin huomioon turva-alueille jäävän tilan ja koitin vain rakentaa radan, joka olisi sopiva nyky ykkösille, mutta tarjoaisia hieman haastetta ja muutaman ohituspaikan. K.Augustin rataprofiili on todella hyvännäköinen sallittujen puutteiden sisällä.

Lupaan lopettaa rataproofilien pommittamisen näihin kahteen. Omia versiota on vaan niin hauska tehdä, että tuli taas vähän innostuttua. :D


 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mutta onneksi turvallisempi kuin silloin joskus. 2000-luvulla on tapahtunut useita kolareita, joissa 80-luvulla olisi henki lähtenyt, Kubica nyt selkeimpänä esimerkkinä, luultavasti olisi Kovalaiseltakin, vain pari mainitakseni. Täysin turvalliseksi lajia ei tietenkään saa, mutta se on vain hyvä että turvallisuutta parannetaan.
Ralf Schumacherin Indyn kolarikin olisi varmaan koitunut kohtaloksi. Sitten on paljon sellasia kolareita joissa olisi varmaan joutunut sairaalahoitoon. Ratatyöntekijöitä on kuollut useampi 2000-luvulla. Se on vaan oikeasti niin pienestä kiinni ettei lähes vuosittain joku kuole. Autoja lentelee, renkaita lentelee, osia lentelee. Vähän huonoa tuuria niin siinä on joku alla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Tuo järven kiertänyt rata oli pituudeltaan 5,968 kilometriä, eli liian pitkästä radasta ei voi puhua. Pituudeltaan lähimpänä nykyradoista on Silverstone, jolla on viime kaudesta lähtien ollut 5,891 km pituutta. Spa on yli kilometrin pidempi. Bahrainin viime kauden rata osuu vielä Span ja Buenos Airesin väliin.

Silti, mitä ratojen pituuksin tulee, niin uusimmat radat on mielestäni puristettu liikaa samanlaiseen muottiin.
 
Viimeksi muokattu:

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Ralf Schumacherin Indyn kolarikin olisi varmaan koitunut kohtaloksi.
Kolarit (2), sama mutka.

Sitten on paljon sellasia kolareita joissa olisi varmaan joutunut sairaalahoitoon.
Ja pyörätuoliin, koomaan, amputaatioon jne.

Ratatyöntekijöitä on kuollut useampi 2000-luvulla. Se on vaan oikeasti niin pienestä kiinni ettei lähes vuosittain joku kuole. Autoja lentelee, renkaita lentelee, osia lentelee. Vähän huonoa tuuria niin siinä on joku alla.
Itse asiassa vain kaksi on kuollut ja kummassakaan ei ollut varsinaisesti tuurista kiinni. Turvamääräyksiä ei vaan noudatettu oikein.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös