korjasin linkin
#15 olisi uskottavampi vaihtoehto
15 onkin enitinen F1-versio.
Täältä löytyykin kartat kaikista Buenos Airesin F1-radoista. Mitä vielä versioihin 12 ja 15 tulee, niin TC 2000:ssa viime vuosina taitaa olla 12 käytetyin. Jonkin verran on myös käytetty versioita 15 ja 9. Jos haluaa käyttää lyhyttä versiota, niin silloin minusta 8 olisi kylläkin parempi, minusta tuo loppusyherö on pahempi kuin alkusuherö. #5 näyttää myös ihan kivalta vaikka onkin lyhyt, yhdyspätkän mutkat näyttää vähän Suzukan s-mutkien tapaisilta. Mielenkiintoista myös, että viimeisen mutkan takana olevan karting-radan alta pilkoittaa Google Earthissa (ja tietysti myös luonnossa) radan vanhat ost, jotka yhdistivät
radan Avenida General Paz-tiehen 1000 km kisassa.
Jälkimmäinen näyttää paremmalta. Ylemmässä radan keskikosan terävät mutkat näyttää vähän liian tilkemäiseltä, kun muuten radassa on ihan hyvä flow. Alemmassa versiossa keskiosan mutkissa on flow säilyy paremmin.
Tuo järven kiertänyt rata oli pituudeltaan 5,968 kilometriä, eli liian pitkästä radasta ei voi puhua. Pituudeltaan lähimpänä nykyradoista on Silverstone, jolla on viime kaudesta lähtien ollut 5,891 km pituutta. Spa on yli kilometrin pidempi. Bahrainin viime kauden rata osuu vielä Span ja Buenos Airesin väliin.
Silti, mitä ratojen pituuksin tulee, niin uusimmat radat on mielestäni puristettu liikaa samanlaiseen muottiin.
Ehkä pituus ei olisi ongelma, mutta, jos tuollaista pitkää suoraa seuraavaa mutkaa joku ehdottaisi FIA:lle, mutka tod. näk. korvattaisiin kahdella 90 asteen mutkalla, tai sitten mutkaa edeltäisi shikaani. Katsojatkin mahdollisesti pitäisivät enemmän rovaalien tapaisesta keskialueen kieputuksesta, Buenos Airesin profiili kun sen mahdollistaisi.
Mitä tuohon ratojen samaan muottiin puristamiseen tulee, niin minusta yhtenevä pituus ei ole suurin ongelma, vaan ratojen muu yhteneväisyys. 5,5 km ja 1:30 kierrosaika on vain aikalailla hyvä GP-radan pituus. 10 minuuttinen Q3 on Spassa sateella lyhyt kun taas Motrealissa kuivalla pitkä.