Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuossa tapauksessa varikontakainen paddock -alue olisi voinut käydä hieman ahtaaksi jollei radan linjausta muutettaisi.

Muuten saa kannatukseni.
Tuo toki kävi minunkin mielessäni ja tarkistin asian. Näyttäisi se tämän rakennusaikaisen kuvan mukaan jokseenkin mahtuvan, ja jos tiukkaa tulisi, niin ainahan sen olisi voinut sijoittaa hieman viistoon varsinaiseen varikkorakennukseen nähden. Tai koko varikkoa siirtää lähemmäs viimeistä mutkaa.

Varikolle sisääntulo olisi viimeisen mutkan ulkoreunassa ajolinjan mennessä sisäreunassa. Ulostulon vuoksi koko kompleksia olisi pitänyt siirtää ehkä kauemmas ykkösmutkasta, ellei sitä exittiä sitten olisi käännetty liittymään rataan vasta kakkossuoralla.



Tuohon varikon taakse on suunniteltu kanavaa, joten kai se veden läheisyys on ollut sijoittelussa jonkinlainen pointti.
 
Viimeksi muokattu:

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Voihan tuon varikolta ulostulon viellä pelastaa kun tekee 1 mutkan ulkoreunaan lisää aluetta ja kuski tulee ulos vasta kakkosmutkasta.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Vähän vertailukuvaa

Suunnitelma


Todellisuus



Mielenkiintoista seurata alueen kehitystä. Mistäs sitä tietää, vaikka suunnitelmat toteutuisivatkin.
 

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
Vähän vertailukuvaa

Suunnitelma


Todellisuus



Mielenkiintoista seurata alueen kehitystä. Mistäs sitä tietää, vaikka suunnitelmat toteutuisivatkin.
Tasan yks sana voi kuvata radan ympäristöä: KARU!
Melkein saa Ahveniston näyttämään Monacolta. Kyllä ens kaudeks on ympäristöön satsattava ja varikkosuoraa rukattava kovalla kädellä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tasan yks sana voi kuvata radan ympäristöä: KARU!
Melkein saa Ahveniston näyttämään Monacolta. Kyllä ens kaudeks on ympäristöön satsattava ja varikkosuoraa rukattava kovalla kädellä.
Mitä sitä turhaan. Kyllä sarjaan yksi neuvostoliitto-GP mahtuu kaiken pintakiillon sekaan.

Katurata keskellä asumatonta marskimaata. Vai ei ole erikoisuuksia F1-radoissa. :)
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Melkein saa Ahveniston näyttämään Monacolta. Kyllä ens kaudeks on ympäristöön satsattava ja varikkosuoraa rukattava kovalla kädellä.
Se on sama vaikka purettaisiin vanhatkin pois, kunhan rahat on Bernien tilillä.

Vettelin kertaalleen ajama versio radasta parantaisi kyllä asioita huimasti. Paljon enempi kuin joku tekolahti, kanava ja pari kerrostaloa. Meinasi hermo mennä kun katseli sitä ohittamattomuutta... On niin kovin tilkemäistä ensin rakennella suoran pätkä jolla pääsee rinnalle muttei ehdi ohi ja sitten tehdä siihen perään sokkelo johon mahtuu vain yksi auto kerrallaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vettelin kertaalleen ajama versio radasta parantaisi kyllä asioita huimasti. Paljon enempi kuin joku tekolahti, kanava ja pari kerrostaloa. Meinasi hermo mennä kun katseli sitä ohittamattomuutta... On niin kovin tilkemäistä ensin rakennella suoran pätkä jolla pääsee rinnalle muttei ehdi ohi ja sitten tehdä siihen perään sokkelo johon mahtuu vain yksi auto kerrallaan.
Ei ne tekolahti, kanava ja pari kerrostaloa liity mitenkään rataan, turha niistä on valittaa.

Koreassa on selvästi ohitussektori, sitten ajettava sektori ja lopuksi katuratasektori. Ihan hyvä että on monipuolinen. Kyllähän sillä ohitussektorilla taisteluita nähtiinkin. Jos olisi nähty paljon ohituksia, oltaisiin haukuttu DRS, nyt kun ei nähty, haukutaan rata. Eli onko se hyvä että ohittaminen on vaikeaa vai ei?

Se ajettava sektori on oikeinkin mukavan oloinen pätkä. Ja Webber ja Hamilton näyttivät, että voi siinä rinnakkainkin ajaa. Argumentilla "sokkelo johon mahtuu vain yksi auto kerrallaan" voisi samalla perusteella haukkua vaikkapa Pouhon-Stavelot-väliä. Ei sielläkään juuri ohitella ja sielläkin on nopeaa, jouhevaa mutkaa.

Katuratapätkään se "sokkelo" toki sopii.

Oikaisuversiosta itsekin pitäisin enemmän, mutta nykyversiossa nähdään parempia taisteluita siinä kohdassa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Jos olisi nähty paljon ohituksia, oltaisiin haukuttu DRS, nyt kun ei nähty, haukutaan rata. Eli onko se hyvä että ohittaminen on vaikeaa vai ei?
No siis jokainen DRS-ohitus on liikaa. Vähän kuin saisi kierrätysporoista keitettyä suodatinkahvia kun tilaa expresson.

Se ajettava sektori on oikeinkin mukavan oloinen pätkä. Ja Webber ja Hamilton näyttivät, että voi siinä rinnakkainkin ajaa.
Tuo oli yksi kauden hienoimmista taisteluista. Tosin se alkoi juurikin siitä, kun Hamilton jostain syystä jätti tilaa Webberille tässä parjaamassani nelosmutkassa. Se on sellainen typerän leveä "neulansilmä", että toisin kuin esim. 3 mutkassa, nelosmutkassa on helppo blokata ohi pyrkivä taakse aina maalisuoralle asti. Ihan naurettavaa rakentaa ensin hyvä ohituspaikka ja sitten vesittää se tuollaisella mutkalla.
Argumentilla "sokkelo johon mahtuu vain yksi auto kerrallaan" voisi samalla perusteella haukkua vaikkapa Pouhon-Stavelot-väliä. Ei sielläkään juuri ohitella ja sielläkin on nopeaa, jouhevaa mutkaa.
Pouhonin sisäänmenossahan nähdään usein ohituksia ja mittaillaan, että kumpi uskaltaa mennä. Koreassa 4-6 mutkat pistää autot jonoon ihan naurettavalla tavalla Pouhoniin verrattuna. Vauhtikin on kuin aamuruuhkasta. Ei voi kyllä puhua mistään jouheasta saati nopeasta. Sen jälkeinen osio onkin ihan hieno.

Oikaisuversiosta itsekin pitäisin enemmän, mutta nykyversiossa nähdään parempia taisteluita siinä kohdassa.
Meidän näkemykset nelosmutkasta on kyllä aika erilaiset. Nykyisellä layoutilla kaksintaistelut päättyy nelosmutkan jarrutukseen, jossa ohi pääseminen näytti aikalailla vaikealta. Jos nelosmutkasta oikaistaisiin suoraan kutoseen, nelosmutkan läpikin pääsisi vielä kaksi autoa. Se tekisi ohittamisesta aika paljon helpompaa tai ainakin jännempää katsottavaa. Edit: Vielä parempi olisi, jos vielä se kutosmutkakin oikaistaisiin niin, että siinä olisi tilaa kahdelle autolle. Sen jälkeen se ajettava osuus olisi ansainnut paikkansa :)
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Edit: Vielä parempi olisi, jos vielä se kutosmutkakin oikaistaisiin niin, että siinä olisi tilaa kahdelle autolle. Sen jälkeen se ajettava osuus olisi ansainnut paikkansa :)
Eieieieieieii, tuohan on juuri yksi niistä parhaista "ajettavista kohdista".

Mutta samaa mieltä toki tuosta mutkakompleksista 4-6: MIKSI?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Korean kilpailu ei kuivalla kelillä ihan niin hyvä ollut kuin odotin, mutta toki parempi kuin radat missä DRS:kään ei auta ollenkaan kilpailua. Märällä kelillä rata ainakin oli varsin hyvä viime vuonna vaikka Safety Carin perässä ajeltiinkin tovi.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Oli muuten jännä huomata, että lähtösuoralla nähtiin yllättävän paljon ohituksia. Tämänhän ei olisi pitänyt olla millään tavalla mahdollista, kun suoraa edeltää pari kilsan mutkaosuus ja kirsikkana kakun päällä todella nopea viimeinen mutka. Ollaanko ratojen suunnittelussa ja ohittamisen helpottamisessa menty perse edellä puuhun, kun kerta tällainenkin mutka-suora yhdistelmä tuottaa nautittavaa kilvanajoa? Ja vielä ilman mitään liikuteltavia siipiä yms. potaskaa.

Pitäisikö ratojen suunnittelussa sittenkin alkaa katsella positiivisella mielellä noita nopeita mutkia? Tuossahan oli nähtävissä sellainen piirre, että vaikka edellä ajava luonnollisesti pääsee aikaisemmin kiihdyttämään, niin nopeasta mutkasta tullessa se ero takana tulevaan ei kasva niin paljon kuin vaikka neulansilmästä lähdettäessä. Samaten kun vauhtia on jo valmiiksi aika paljon, niin myös imun vaikutus on selvästi suurempi koko suoran matkalla. Onko tämä nyt aivopieru vai mitä mieltä tästä ollaan?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Samaten kun vauhtia on jo valmiiksi aika paljon, niin myös imun vaikutus on selvästi suurempi koko suoran matkalla. Onko tämä nyt aivopieru vai mitä mieltä tästä ollaan?
Tuohan kuulostaa ihan järkevän ihmisen ajattelulta.

Vielä kun saataisiin se Tilke uskomaan tämä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Samaten kun vauhtia on jo valmiiksi aika paljon, niin myös imun vaikutus on selvästi suurempi koko suoran matkalla. Onko tämä nyt aivopieru vai mitä mieltä tästä ollaan?
Nopeissa mutkissa kymmenyksen tai kahden virhe on matkassa niin paljon että takana ajavan nopeusero + imun vaikutus riittää yleensä ainakin yrittämään ohitusta. Ääriesimerkki ja vastakohta tästä on Abu Dhabi, en usko että ohitukset siellä tänäkään vuonna on yhtään helpompia joskin rengaskulutus saattaa ohittamista hieman helpottaa viimevuotisesta.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kokeilu olisi kyllä enemmän kuin paikallaan.
Silverstone - johon Tilke siis ei ole koskenut - jakaa tämän kauden vähäohituksisimman kisan tittelin Monacon kanssa, vaikka siellä oli vähän märkääkin. Itse asiassa viiden vähäohituksismman joukossa on vain yksi Tilkerata, Valencia sijalla 4.

Itsekin kannatan vaihtelua ratasuunnittelijoiden suhteen, mutta ei Tilkeä ohitusten vaikeudesta voi syyttää - paitsi Valenciassa ja Abu Dhabissa. Tilken radoilla on ohitettu keskimäärin enemmän kuin muilla (ennen DRS-aikakautta, tätä vuotta en ole laskenut).
Ääriesimerkki ja vastakohta tästä on Abu Dhabi, en usko että ohitukset siellä tänäkään vuonna on yhtään helpompia joskin rengaskulutus saattaa ohittamista hieman helpottaa viimevuotisesta.
Pitää olla kyllä DRS-alue todella huonosti määritelty, jottei se Abu Dhabissa lisäisi ohituksia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Erikoista kyllä tuo miten Valenciassa erot venyivät joka paikassa niin pitkiksi. Ei siitä kai voi rataa syyttää? Vai voiko? Tasoerot tallien välillä olivat siellä niin suuria että ei voinut mitenkään jännittävää kisaa odottaa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös