Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Silverstone - johon Tilke siis ei ole koskenut - jakaa tämän kauden vähäohituksisimman kisan tittelin Monacon kanssa, vaikka siellä oli vähän märkääkin. Itse asiassa viiden vähäohituksismman joukossa on vain yksi Tilkerata, Valencia sijalla 4.

Itsekin kannatan vaihtelua ratasuunnittelijoiden suhteen, mutta ei Tilkeä ohitusten vaikeudesta voi syyttää - paitsi Valenciassa ja Abu Dhabissa. Tilken radoilla on ohitettu keskimäärin enemmän kuin muilla (ennen DRS-aikakautta, tätä vuotta en ole laskenut).
Siis hetkinen, eikös Tilke ole koskenut myös Silverstoneen, kun muutoksista puhutaan?

Mitä MM-sarjan aloituspaikkaan sitten muuten tulee, niin onhan tuo edelleen hieno ja persoonallinen rata kaikista muutoksista huolimatta. Eivät ohitukset ja ohitusmäärät todellakaan kaikkea merkitse.

Uusista radoista puheen ollen: odottelen edelleen Algarvea kalenteriin.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Tuossa kyllä hyvä pointti, ne muiden eurooppalaisten suunnitelmat ovat lähes poikkeuksetta järkyttäviä kötöstyksiä joista ei löydy yhden ainoata ajettavaa mutkaa. Aiemmin mainittu Algarve on ihan kiva joo, mutta kun katsoo noita korkeuseroja ja sitä miten ne on saatu hyödynnettyä, alkaa melkein itkettää.

Tilke sentään useimmiten yrittää ympätä joitakin mielenkiintoisempia kohtia ratoihinsa (Yeongam, Istanbul nyt mielekkäimpiä), huolimatta siitä että yleensä se saa pohjaksi jonkun suon johon pitää rakentaa hieno F1-baana eikä yhtään vähänkään nopeampaa mutkaa saa rakentaa ilman asfalttilentokenttää. Nuohan olisivat ihan huikeita paikkoja hiekka-alueilla!

...ei sillä etteikö ukosta useita puutteitakin löytyisi, pahimpana mielestäni tuo fiksaatio noihin neulansilmäyhdistelmiin (Yeongamin 4-6 ja Austin johon se kuulemma uudelleenloi hienoimpia paikkoja kaikilta F1-radoilta - Silverstonen ässät, Turkin kasimutkan - niin ja luonnollisesti, Hocken stadionosuuden...) sekä kyvyttömyys noiden ohituspaikkojen kanssa - noilla 1,5km suorilla saa aikaan määrää, muttei laatua, mikä tuntuu noilta ohitustilastoijilta useamminkin unohtuvan...

Lähinnä tällä viestillä nyt haen sitä, ettei Tilke itse (suurimmalta osin) ole se ongelmien alkulähde, enemmänkin nuo turva-aluemääräykset sekä se, että nykyisellään toisen auton takana on liian vaikea seurata...
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Perjantain vapaiden koostetta boxilta katsoessani ei voi kuin todeta, että Tilken toimisto on sössinyt sekä varikolle tulon (mikä todettiin jo viime vuonna) että sieltä poistumisen. Oliko poistuminen jo viime vuonna noin?

Tiedä sitten kuinka valmis asemakaava tuolle alueelle oli jo luotu - suunnitelmathan ovat varsin mahtipontiset - mutta jos rata ja tuleva katukartta luotiin Tilken toimesta tyhjälle tontille, niin parempaan olisi pitänyt pystyä. En edes omissa amatöörisuunnitelmissani hyväksyisi tuollaisia ratkaisuja.

Pääkatsomon ja ratavarikon paikanvaihto olisi riittänyt ratkaisemaan ongelman.
Pahemmin epäonnistunut on kyllä minusta Abu Dhabin exitti. Korean exitissä jos tapahtuu kolareita, kyseessä on sama juttu kuin jos ohitettaessa sisäkurvissa oleva kolaroi ulkokurvissa olevan kanssa. Sen sijaan Abu Dhabissa on helppo tukkia varikkotie, jos spinnaa mäen alla tunnelissa. Tosin, eipä tuo Korean exittikään ole minusta paras mahdollinen, ja ihme, että myös Korean sekä Abu Dhabinkin kakkosvarikoiden exitti on samanlainen.

Vähän vertailukuvaa

Suunnitelma


Todellisuus



Mielenkiintoista seurata alueen kehitystä. Mistäs sitä tietää, vaikka suunnitelmat toteutuisivatkin.
On nuo kehätiet näköjaan rakenteilla. RBR:n esittelyvideo viime vuodelta saattaa antaa osviittaa siitä, miltä valmis rata-alue näyttäisi.

http://www.youtube.com/watch?v=Z_aJbje_vvA

Tuollaisen kaupungin rakentaminen pilvenpiirtäjineen on kyllä hyvinkin vuosikymmenten projekti, mutta noita kehäteitä lukuunottamatta ei kyllä muuta edistystä näytä tapahtuneen. En tosin tiedä, onko kaupungin rakentaminen enää ratayhtiön tehtävä, vai myyvätkö he vain tontit. Joka tapauksessa tuo kaupungin rakentaminen tuntuu varsin epävarmalta projektilta, toteutus riippunee siitä, löytyykö rakennuksille käyttäjät.

Oli muuten jännä huomata, että lähtösuoralla nähtiin yllättävän paljon ohituksia. Tämänhän ei olisi pitänyt olla millään tavalla mahdollista, kun suoraa edeltää pari kilsan mutkaosuus ja kirsikkana kakun päällä todella nopea viimeinen mutka. Ollaanko ratojen suunnittelussa ja ohittamisen helpottamisessa menty perse edellä puuhun, kun kerta tällainenkin mutka-suora yhdistelmä tuottaa nautittavaa kilvanajoa? Ja vielä ilman mitään liikuteltavia siipiä yms. potaskaa.

Pitäisikö ratojen suunnittelussa sittenkin alkaa katsella positiivisella mielellä noita nopeita mutkia? Tuossahan oli nähtävissä sellainen piirre, että vaikka edellä ajava luonnollisesti pääsee aikaisemmin kiihdyttämään, niin nopeasta mutkasta tullessa se ero takana tulevaan ei kasva niin paljon kuin vaikka neulansilmästä lähdettäessä. Samaten kun vauhtia on jo valmiiksi aika paljon, niin myös imun vaikutus on selvästi suurempi koko suoran matkalla. Onko tämä nyt aivopieru vai mitä mieltä tästä ollaan?
Minustakin tuntuisi siltä, että nopea mutka tarjoaa parhaan mahdollisuuden saada nopeuteen johtava nopeusetu, kunhan vain autojen olisi mahdollista ajaa mahdollisimman nopeasti toisen perässä. Hidasta mutkaa on vaikeampi ajaa edelläajavaa nopeammin, ja ilman edelläajavaa parempaa suoranopeutta suoran päähän mennessä ei pääse ohitusetäisyydelle. Nopeassa mutkassa kuljettajan taidot ja auton paremmuus vaikuttavat enemmän kuin hitaassa mutkassa, joten nopeuseroja syntyy, kun vain aerodynamiikka ei tulisi kuvioihin. En tiedä millaisia Österreichringin kisat olivat, mutta aero-riippumattomille autoille sen profiili näyttäisi olevan ohitusten suhteen ihanteellinen.

Vain paperilla. Häneltäkin tilattiin suunnitelma, mutta toteutus tilattiin Populoukselta. Eli sama kuin Singaporessa, joku muu vei diilin.
Tilken ajatusmaailmaan ei tosiaankaan kuulu nopeat mutkat. Populous teki nopeat 1-2-mutkat, Tilke olisi aloittanut shikaanilla, jota olisi seurannut suora, joka olisi yhdistynyt ysikymppisellä National-suoraan.

Mutta samaa mieltä toki tuosta mutkakompleksista 4-6: MIKSI?
Minusta tuo oikaisu tarjoaisi parempaa kilvanajoa, nyt tuo shikaani laittaa autot letkaan, oikaisun ansiosta saatettaisiin 6-mutkaan tulla rinta rinnan. Ainakin ohitusten kannalta tuo shikaani on liian tiukka. Bahrainin ekat ja Istanbulin vikat mutkat on samakaltaisia kieputuksia, mutta loivempia, ja niissä nähdään usein ohitusten jälkitilanteita. Loivempana 4-5-6-yhdistelmä voisi olla parempi, jos sellaista todella tarvitaan, mutta oikaisu olisi todellakin paras.

Väsäsin kuvan parista muutoksesta.



Tuollainen loivempi shikaani voisi olla kilvanajolle parempi. Varikon exitttiä voisi myös jatkaa kakkosmutkaan, toki silloinkin varikolta tultaisiin ajolinjalle.
Sinisellä merkitsin, miten uskon varikkotietä muutettavan, jos rahat riittää. Varikkotie tekee tod. näk. pitkän lenkin turva-alueella Bahrainin kakkosvarikon tyyliin (kts. Google Earth), jotta Nico-Alg'suari-incidenteiltä vältytään. Itse kuitenkin tekisin varikkotien jatkeen (pun.linja) ihan radan viereen, jotta siitä ei tulisi kohtuuttoman pitkä. Näin radalla jo oleva kuski hahmottaisi paremmin, miten kuski tulee varikolta.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Väsäsin kuvan parista muutoksesta.

Kannatetaan! Kuten myös mutkan 12 oikaisua, nykyisellään mutkassa 11 pitää nostaa mutkan 12 takia, sitä ei voi ajaa ns. flat outtina. Näillä muutoksilla flow olisi parempi, ei enää himmailu osuuksia.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Miksi yleensä käytetään tuota 5.mutkaa/shikaania tuossa Korean radassa? Parempi olisi kun siinä käytettäisi sitä oikaisua. :thumbfh:
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Miksi yleensä käytetään tuota 5.mutkaa/shikaania tuossa Korean radassa? Parempi olisi kun siinä käytettäisi sitä oikaisua. :thumbfh:
Luulen, että samasta syystä kuin Fujissa on shikaani, jossa Massa ja Hamilton kolaroivat 2008, ajatellaan sen parantavan kilvanajoa, vaikka vaikutus on jopa päinvastainen. Ainakin Koreassa luulisi, että syy ei voi olla liian pieni turva-alue, kun rata on uusi.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
http://www.autosport.com/news/report.php/id/95498

Takkiin tulee ja raikkaasti joka vuosi järjestäjille.

En usko että valtiokaan esim. hirveästi alkaisi tukemaan kun ei varmaan ole hyvää mainosta niille kun ajetaan tuollaisessa ympärtistössä.
Kirjoitin jo toiseen toikkiin (no, niin taas se alkaa...) kuinka Koreassa oli katsomot puolillaan. Jos joku muistaa, niin Kiinassa oli se valtava katsomo kurvissa, joka johtaa sille pitkälle suoralle, kokonaan tyhjä. Kaunakohan sielläkään ajetaan.
Kun ykkösten markkinointitiimi lähtee johonkin kohdemaahan, homma pyöritellään PP:eillä (ei Pole Position :wink:) niin, että kuinka huimasti maa saa mainosta, sadat miljoonat innostuvat ja tilaavat lentoliput turistimatkalle...Niin, että maksaa nyt Bernielle pari sataa miljoonaa, kyllä ne kohta kaikki tulee takaisin.
Käsi pystyyn: kuinka moni innostui suunnittelemaan matkaa Koreaan, kun näki kisan siellä (siis ei F1-matkaa, vaan muuten)? Ai ei käsiä noussut vai?
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Kirjoitin jo toiseen toikkiin (no, niin taas se alkaa...) kuinka Koreassa oli katsomot puolillaan. Jos joku muistaa, niin Kiinassa oli se valtava katsomo kurvissa, joka johtaa sille pitkälle suoralle, kokonaan tyhjä. Kaunakohan sielläkään ajetaan.
Ei se ole enää katsomo, ei sinne olisi päässyt vaikka olisi halunnutkin. Ovat muuttaneet mainoksiksi sen.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Luulen, että samasta syystä kuin Fujissa on shikaani, jossa Massa ja Hamilton kolaroivat 2008, ajatellaan sen parantavan kilvanajoa, vaikka vaikutus on jopa päinvastainen. Ainakin Koreassa luulisi, että syy ei voi olla liian pieni turva-alue, kun rata on uusi.
No onhan ylipäätänsä shikaani uudella radalla aika aivopieru. Yleensähän noita tehdään jälkeenpäin hidastamaan vauhteja, mutta ei voi ymmärtää, miksi tuolla radalla ja vielä tuossa kohdassa, kun muutenkin lähdetään kiihdyttämään hitaasta mutkasta. Tilke hoi! :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kirjoitin jo toiseen toikkiin (no, niin taas se alkaa...) kuinka Koreassa oli katsomot puolillaan. Jos joku muistaa, niin Kiinassa oli se valtava katsomo kurvissa, joka johtaa sille pitkälle suoralle, kokonaan tyhjä.
Katsomoiden täyteisyys on suhteessa kapasiteettiin. Koreassa - kuten jälkilöylyihin kirjoitin - 120.000 istumapaikasta 80.000 oli käytössä (ja kaksi katsomoa kokonaan suljettu). Paremmin siis kuin monissa Euroopan kisoissa oli katsojia.

Kiinaan rakennettiin alunperin koko F1-sirkuksen suurin katsomokapasiteetti (pl. Indianapolis), 200.000 istumapaikkaa. Siksi katsomot näyttäisivät puolityhjiltä vaikka siellä olisi eniten katsojia kaikista kisoista.

-Edit- Vertailuna, Span kapasiteetti on 70.000. Ilmeisesti tähän kuuluu koko alue eikä vain katsomot, sillä Span yleisöennätys on 66.000 katsojaa.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
http://www.autosport.com/news/report.php/id/95498

Takkiin tulee ja raikkaasti joka vuosi järjestäjille.

En usko että valtiokaan esim. hirveästi alkaisi tukemaan kun ei varmaan ole hyvää mainosta niille kun ajetaan tuollaisessa ympärtistössä.
Radan ympäristö muistuttaa kaatopaikkaa. Jääkaapeissa on viime vuoden ruuat. Varikkopilttuissa on viime vuoden nimet/maalaukset. Siihen vielä kymmenien miljoonien vuosittaiset tappiot päälle, niin en tarvitse kristallipalloa ennustaakseni ettei Korea ole enää muutaman vuoden päästä kalenterissa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Radan ympäristö muistuttaa kaatopaikkaa. Jääkaapeissa on viime vuoden ruuat. Varikkopilttuissa on viime vuoden nimet/maalaukset. Siihen vielä kymmenien miljoonien vuosittaiset tappiot päälle, niin en tarvitse kristallipalloa ennustaakseni ettei Korea ole enää muutaman vuoden päästä kalenterissa.
Varsin lyhyen tähtäimen politiikkaa, otetaan rahat sieltä mistä eniten maksetaan. Toki ymmärrän myös Bernien puolen (tehdä rahaa velkojille) mutta tämä on jo lyönyt omille nilkoille koska perinteisille paikoille ja harrastajille on näytetty persettä ja he ovat hakeutuneet muiden lajien pariin, katsojamäärät pienenee ja lippujen hinnat nousee nousemistaa...

Milloin Pohjois-Koreaan tai Iran:niin? :wall:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kaiken lisäksi radalla ei tietääkseni ole järjestetty mitään kisoja F1 grand prix'n lisäksi. Se on kyllä esiintynyt moneen kertaan erinäisten sarjojen kalentereissa, mutta kaikki kisat on peruttu. Paha sanoa paljonko rataa sitten käytettään muihin aktiviteetteihin, mutta veikkaanpa tulojen olevan hyvin lähellä nollaa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Miksi h****** pitää rakentaa satojen miljoonien arvoinen rata jos sitä käytetään vain kerran vuodessa?! :yuck:
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
No onhan ylipäätänsä shikaani uudella radalla aika aivopieru. Yleensähän noita tehdään jälkeenpäin hidastamaan vauhteja, mutta ei voi ymmärtää, miksi tuolla radalla ja vielä tuossa kohdassa, kun muutenkin lähdetään kiihdyttämään hitaasta mutkasta. Tilke hoi! :D
Ainoa turvallisuussyy tuntuisi olevan joko pieni turva-alue oikotien vieressä, 6-mutkan ulostulossa tai 7-mutkassa, mutta kun kyseessä on uusi rata, riittävän iso turva-alue on helppo tehdä. Lisäksi, ei tuota oikaisua olisi tehty, jos se ei olisi riittävän turvallinen. Tod. näk. syy on se, että Tilke kuvittelee hiusneulan jälkeisen kieputuksen parantavan kilvanajoa.

Katsomoiden täyteisyys on suhteessa kapasiteettiin. Koreassa - kuten jälkilöylyihin kirjoitin - 120.000 istumapaikasta 80.000 oli käytössä (ja kaksi katsomoa kokonaan suljettu). Paremmin siis kuin monissa Euroopan kisoissa oli katsojia.
Olen kyllä lukenut epäilyjä tuon 80 000:n paikkansapitävyydestä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös