Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olen kyllä lukenut epäilyjä tuon 80 000:n paikkansapitävyydestä.
Mitä nopeasti vilkaisin kisan alkukierroksia boxilta, niin aika täysiltä näyttivät ne katsomot, jotka olivat käytössä. Vaikuttaa minusta varsin uskottavalta että olivat 3/4 täynnä (tai vähän vähemmän, koska pääkatsomo varmaan oli loppuunmyyty).
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Mitä nopeasti vilkaisin kisan alkukierroksia boxilta, niin aika täysiltä näyttivät ne katsomot, jotka olivat käytössä. Vaikuttaa minusta varsin uskottavalta että olivat 3/4 täynnä (tai vähän vähemmän, koska pääkatsomo varmaan oli loppuunmyyty).
Saattoi ne jopa tuon 3/4 ollakin täynnä keskimäärin, jos pääkatsomo oli täynnä. Joka tapauksessa paikalla oleva yleisö on vain yksi osa tätä businesta. Suurempi pisnes on "imago" jolla halutaa maata rakentaa. Heh, mitenkähän on Korean ja Kiiinan osalta toteutunut (nyt taas jo mukavasti ohi topikin :nope: ).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Saattoi ne jopa tuon 3/4 ollakin täynnä keskimäärin, jos pääkatsomo oli täynnä. Joka tapauksessa paikalla oleva yleisö on vain yksi osa tätä businesta. Suurempi pisnes on "imago" jolla halutaa maata rakentaa. Heh, mitenkähän on Korean ja Kiiinan osalta toteutunut (nyt taas jo mukavasti ohi topikin :nope: ).
Koreaan kisa kyllä hankittiin puhtaasti imago- ja markkinointisyistä. Toki kaksi kisaa on liian lyhyt aika lopputuloksen arviointiin. Yleisömäärä tai edes katsomoiden täyttyneisyysaste eivät ole Korean GP:lle imago-ongelma, joka sellaisen niissä näkee, hakee hakemalla haukuttavaa. Sen sijaan se, ettei varikkotiloissa tai radan ympäristössä tapahtunut vuodessa yhtään mitään on selvä imagotappio.

Kiinankin yleisömäärät ovat nousseet yli 80.000 kisapäivänä, joten ei sielläkään ole ongelmana kuin jättimäisesti ylimitoitetut katsomot. Siinä rakennuttaja iski kirveensä kiveen (tai sitten Kiinassa sytytään odotettua hitaammin ykkösiin). En tiedä kenelle se imago pitäisi välittää, mutta taloudellisesti merkittävät tahot toki ottavat asioista selvää ennen päätöksentekoa. Tavalliset pulliaiset taas... no en ole koskaan ymmärtänyt mitä merkitystä heille siellä tv:n ääressä on jollain katsomoiden täyttymisasteella.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Jatkan täällä tuota Intian radan toikin off-topic keskustelua suoria edeltävistä hitaista mutkista.

80km/h vauhdissa 10 metrin ero on ajallisesti pidempi, kuin 120km/h (jossa myöskään downforce ei vielä paljoa häiriinny vrt. esim. 200km/h vauhtiseen mutkaan) vauhdissa. Eli liian hitaasta mutkasta taaemmalla kestää vähän kauemmin päästä kaasunavaamisalueelle, kun edelläoleva on sen jo tehnyt.
Juurikin tuo on ongelmana hitaissa mutkissa, tosin jos ajaa ihan edellä olevan kontissa kiinni, niin eiköhän sitä silloin ole tarpeeksi lähellä imua ajatellen. Luulen, että Petrov pytyi pitämään Alonson takanaan Abu Dhabissa, koska Rellu joko lähti mutkista paremmin ja Alonso ei päässyt imuun, tai sitten Ferrari ei pysynyt edes imussa Rellun vauhdissa. Erilainen mutka suoran alussa olisi voinut mahdollistaa Alonsolle nopeusedun suoralle tullessa.

Barcelonassa ongelma oli ainakin ennen se, että takaa tuleva menetti downforcea, ja edelleenkin taitaa olla se ongelma. Nyt vieläpä shikaanin vuoksi takaa tuleva ei voi saada nopeusetua, joten vikassa mutkassa häviää vielä enemmän.

Edit: Tämä video näyttää kuinka Abu Dhabin kahden vikan kierroksen aikana Alonso uhkasi Petrovia lähinnä lähtösuoralla ja ekoissa mutkissa. Katso etenkin kohta 2:00.

http://www.youtube.com/watch?v=eylmnF-ipo0

Yas Marinan lähtösuorallehan ei tulla erityisen hitaasta mutkasta.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Käsi pystyyn: kuinka moni innostui suunnittelemaan matkaa Koreaan, kun näki kisan siellä (siis ei F1-matkaa, vaan muuten)? Ai ei käsiä noussut vai?
Itse voisin kuvitella lähinnä kaksi matkakohdetta F1:n takia. Vanha Nürre voisi olla kiva käydä joskus ajamassa, ja kohtuulähellä olevan Span kautta voisi koukata, vanha osa ainakin on maantietä, ja eikös uudellakin ole ratapäiviä. Toinen olisi sitten Monaco, samoista syistä kun Rooma, Pariisi, Lontoo, kaupunki on vain nähtävä. Monacon vastine Colosseumille, Eifel-tornille tai Big Benille on katuradan muodostavat tiet. Ja jos jostakin syystä päättäisin lomailla Argentiinan sisämaassa, voisin harkita majoittumista Potreron hotelliin, ainakin olisi kauniit maisemat. Sen sijaan Yeongam, edes rakennettavaksi suunnitellulla city-alueellakaan ei minua mitenkään erityisemmin turistimatkalle houkuttele, Bahrainin hiekka-autiomaasta puhumattakaan.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1351
Eipä asia nyt ihan noin yksiselitteistä ole. Tunnettuuden luomisestahan tuossa on myös paljon kyse. Seuraavan kerran kun mietit minne menet, saattaa päähäsi juolahtaa myös Korea, ihan sen vuoksi että siitä olet uutisissa F1-kisan yhteydessä paljon kuullut, vaikka sitä et tietoisesti tekisikään.

Eihän kukaan kysyttäessä myöskään mainosten perusteella osta mitään, mutta silti mainontaan käytetään suomessa miljoonia.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kappas, mä olen aina pitänyt tuota NJ:n kisaa pelkkänä haaveiluna. Sitten vaan kädet ristiin ettei sieltä tule mitään Phoenixin kaltaista kikkaretta.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
vai että ajellaan sitä kaudella 2013 eka texas sit NJ... En usko ennen ku näen
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Innolla kyllä odotan tuota kisaa, F1 tarvitsee USA:ta, ja minusta kisa NY:ssä on parasta mainosta lajille. F1fanaticissa oli esitelty elokuussa rataprofiili.

http://www.f1fanatic.co.uk/2011/08/03/new-jersey-f1-track-new-york/

Tässä vielä Google Earthista rakennusten kanssa.



Pituutta olisi 5,16 km ja korkeuseroakin melkein 50 m.

Autosportin foorumille postasin kuvia rata-alueelta ja tuo postaus löytyy seuraavasta linkistä.

http://forums.autosport.com/index.php?showtopic=126680&st=320&p=5354267&#entry5354267

Edit: rata kierretään myötäpäivään.
 
Viimeksi muokattu:

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Valencia pois ja NJ tilalle, kyllä kiitos! :thumbup:

Rataprofiili näyttää ihan kohtalaisen hyvältä. Ysikymppiset tuo vanhat amerikkalaiset katuradat mieleen ja onneksi suoraakin löytyy ja tietysti tuo pakollinen neulansilmä. Ei löydy tän hetken kalenterista mitään kyseistä profiilia vastaavaa eli hyvä vaihtelua.

Oon noin periaatteessa uusia katuratoja vastaan, mutta kyllä ajatus kisasta New Yorkin liepeillä kuulostaa erittäin hyvältä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mikäli tuo kaukustin postaama profiili tulee toteen, niin :thumbup:

Muistuttaa paikoin Goian rataa, mikä on hyvä juttu.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Upee. Kumma kun kukaan ei ole nillittänyt vielä, että ohitukset ovat niin kamalan vaikeita tuolla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Upee. Kumma kun kukaan ei ole nillittänyt vielä, että ohitukset ovat niin kamalan vaikeita tuolla.
Olisihan tuolla entistenkin sääntöjen autoille selvä ohituspaikka hiusneulassa. Pirelli ja DRS ovat käytännössä ratkaisseet ohitusongelman, joten suurta huolta ei ole (Valenciassakin saatiin yli 40 ohitusta).

Mutta sen verran pitää kritisoida, että kun tuossa rannassa kerran on parkkipaikkaa, niin siihenhän olisi voinut piirtää vaikka minkälaista mutkaa. Mutta ei, pitää laittaa ysikymppisiä!
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Olisihan tuolla entistenkin sääntöjen autoille selvä ohituspaikka hiusneulassa. Pirelli ja DRS ovat käytännössä ratkaisseet ohitusongelman, joten suurta huolta ei ole (Valenciassakin saatiin yli 40 ohitusta).

Mutta sen verran pitää kritisoida, että kun tuossa rannassa kerran on parkkipaikkaa, niin siihenhän olisi voinut piirtää vaikka minkälaista mutkaa. Mutta ei, pitää laittaa ysikymppisiä!
Kiinnitin huomioo ihan samaan asiaan. Toi satamaosuus on turhan samanlaista 90-veivaamista ku Singaporessa ja Valenciassa. Korkeuseroistahan mutkien välillä ei vielä osaa sanoa mitään, mutta veikkaan ettei niitä hirveästi tuossa satama-alueella ole.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Ensimmäiset viralliset kuvat New Jerseyn ratahankkeesta:




Alemmasta kuvasta näkyy aika hyvin korkeuserot. Metsäosuus näyttää aika hurjalta ja rata muutenkin mukavan nopealta. Ysikymppisetkin poistettu nopeampien mutkien tieltä. :thumbup:

Lähde
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös