Valle Mäkelä

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Valle Mäkelä aloitti viime viikonloppuna hommat Star Mazda -sarjassa Jenkkilässä. Vieläköhän formula-ura lähtisi nosteeseen...?

Tulokset: http://starmazda.com/results/2008/rd-09-10/njmp-2008.htm

"The biggest surprise was provided by the newest member of the Andersen Racing squad, Finnish driver Valle Mäkelä, making his debut among the Star Mazda Championship regulars by setting the third-fastest time of 1:16.864 (105.381 mph) in the #31 Andersen Racing"
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Iltalehti.fi sanoi:
Valle Mäkelä urheiluautojen Le Mans -sarjaan
Tiistai 10.3.2009 klo 16.54

- On hienoa päästä vuosien tauon jälkeen ajamaan kauden alusta alkaen kokonainen kilpailusarja, Valle Mäkelä sanoo.

Valle Mäkelä ajaa tänä vuonna urheiluautojen formula Le Mans -sarjaa. Mäkelä, 23, on allekirjoittanut yksivuotisen kuljettajasopimuksen sveitsiläisen Hope Polevision Racing -tallin kanssa.

Euroopan isoilla moottoriradoilla ajettavaa uutta sarjaa ajetaan urheiluautojen Le Mans -sarjan sekä perinteisen Le Mansin 24 tunnin ajon yhteydessä.

Formula Le Mans -sarja alkaa toukokuussa Belgian Span radalta ja päättyy lokakuussa Ranskan Paul Ricardin radalla ajettavaan kolmen tunnin kestävyyskilpailuun.
STT
http://www.aluesanomat.fi/artikkeli.phtml?id=17813
http://www.mtv3.fi/urheilu/muutlajit/uutiset.shtml/arkistot/muutlajit/2009/03/834046
http://www.turunsanomat.fi/urheilu/?ts=1,3:1006:0:0,4:6:0:1:2009-03-11,104:6:598381,1:0:0:0:0:0:
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Tää täytyis kai paiskata tuonne toiselle osastolle, kun formula vaihtuu protoon?
tai kehittää joku oma osasto kuskien omille otsikoille. Ei siinäkään oo ideaa et heitellään jonkun kaverin topiccia paikasta toiseen sen mukaan millasella autolla sattuu minäkin vuonna ajamaan.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
tai kehittää joku oma osasto kuskien omille otsikoille. Ei siinäkään oo ideaa et heitellään jonkun kaverin topiccia paikasta toiseen sen mukaan millasella autolla sattuu minäkin vuonna ajamaan.
^^Tuo oli aika kuningasidea :thumbup:
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Ja tänä viikonloppuna Valle ajaa ilmeisesti Ahvenistolla Viperia...
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Mäkelä paalulle Le Mansissa

Sveitsiläisen Hope Polevision Racingin Formula Le Mans –autoa ajava Valle Mäkelä valtasi tänään paalupaikan sarjan toisen osakilpailun aika-ajossa legendaarisella Le Mansin radalla Ranskassa.

Ennen lauantain 24-tunnin kilpailua ajettavaa kilpailulähtöä Mäkelä starttaa Formule Le Mans –luokan lähtöön ajajaparinsa Sveitsin Mathias Bechen kanssa ykkösruudusta.

Yli 13 kilometrin mittainen ratakierros sujui suomalais-sveitsiläisparilta yli sekunnin nopeammin kuin kakkoseksi ajaneella eteläafrikkalais-belgialaisparilla Gronje-Verdonck.

Lauantain kisaan startataan ns. lentävällä lähdöllä.

- On todella hienoa startata Le Mansissa täyden katsomon edestä ykköspaikalta. Aika-ajot sujui meiltä mallikkaasti. Vielä vapaissa harjoituksissa meillä on hieman ongelmia auton kanssa, mutta tiimi löysi oikeat säädöt oikeaan aikaan.

Mäkelän johtama autokunta ajaa sarjan yhteispisteissä kahden ajetun osakilpailun jälkeen toisena. Kuukausi sitten Belgian Spassa tuloksena oli sijat kolme ja kaksi. Le Mansissa autokunta tähtää korkeimmalle korokkeelle.

- Lauantain kisa ajettaneen aurinkoisessa säässä. Vapaissa harjoituksissa satoi ja näkyvyys oli todella heikko. Lauantain kisassa lähdemme ajamaan ainoastaan voitosta. Toivotaan, että kaikki pelaa suunnitellusti. Odotukset ovat ainakin korkealla, Mäkelä raportoi Le Mansin varikolta.

Formula Le Mans –luokan kilpailussa ajetaan 12 kierrosta tai maksimissaan yksi tunti.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/06/897649
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Näinkin voi käydä: Valle Mäkelän Formulaura pilattiin.

kun 16-vuotias Valle Mäkelä muutti Formula Fordeissa ajetun suomen mestaruuskauden jälkeen rohkeasti Englantiin ja ryhtyi rakentamaan uraansa Britannian avoimessa Formula Ford-luokassa, vain taivas oli rajana lupaavalle suomalaiskuljettajalle. Mäkelän ensimmäinen kausi 2003 saarivaltakunnassa oli todella hieno: ratojen opiskelun lopmassa laitialainen pystyi osakilpailuvoittoihin, hän kellotti mm luokan rataennätyksen Snerttornissa ja sijoittui sarjan yhteispisteissä avauskaudellaan kolmanneksi. Kaikki näytti todella hyvältä. Mäkelän nimi oli monien huulilla, joten nuoren suomalaisen piti löytää itselleen manageri ja tarttua tilaisuuksiin kiini. Managerin hän lyösi läheltä. Mäkelää briteissä pyyteettömästi avustanut tallipäällikkö tunsi sellaisen, jota hän suomalaiskuljettajalle suositteli. Päädyttiin sopimukseen, jossa Mäkelän oikeudet omisti tuttu tallipäällikkö ja manageri yhdessä. Yhdessä sovittiin että Euroopasta tulleiden tarjousten sijasta Mäkelä jatkoi Formula Fordeissa, koska Ford oli jo kuluneella kaudella maksanut mestarille palkintorahaa 100 000 puntaa ja seuraavaksi kaudeksi autotehdas lupasi sarjan ykköselle Fordin moottoria käyttvässä F1-tiimissä kaksipäiväisen F1-testin. Mäkelä ajoi toisen kauden Britannian Fordia ja rikoi tuolloin tämän vuoden F1-mestari Jenson Buttonin nimissään olleen sarjan osakilpailuvoitto-ja piste ennätyksen ja voitti mestaruuden ensimmäisenä suomalaiskuljettajana ylivoimaisesti. Palaneen käryä oli kuitenkin jo ilmassa: manageri ei löytänyt mestaruuskaudelle ainoatakaan sponssia vaan suomalaiskuljettaja joutui kantamaan managerioikeudet omistavaan talliinsa suomesta 60 000 puntaa (84000 euroa) edestä sponsorirahaa. Alamäki jatkui jyrkkänä kun myöhemmin syksyllä Ford ilmoitti vetäytyvänsä ykkösistä ja autotehdas ilmoitti sarjan tuoreelle suomalaismestarille että "sorry" F1-testiä ei tule missään tallissa, eikä mitään kompensaatiota siitä, eikä edes palkkiosummaa mestaruudesta". Ford tarjosi mestarille ainoastaan testin uuteen WTCC-sarjaan valmistuvan saksalaisen yksityistiimin Ford Focuksella, joka oli sarjan heikoin auto. Mäkelä kieltäytyi vakioautotestistä, palkkasi lakimiehen, joka ei kuitenkaan pärjännyt Fordin lakimiesarmeijalle. Tulos oli se, että F1-testin ja mestaruuden kuitattavan 100 000 punnan sijasta Mäkelä sai itse maksaa oikeudekäytikuluja useiden tuhansien puntien edestä.

Samaan aikaan Mäkelän manageri ei pystynyt hankkimaan rahaa mistään. Hän tosin vierailutti Mäkelää eri F1-tiimeissä, mutta turhaan. Ja kun samaan aikaan Mäkelän toisen managerin eli tallipäällikön sihteeri jäi kiinni kavalluksesta, ura oli jyrkkenemässä syöksykierteeseen. Nainen oli jo vuosien ajan kavaltanut suomalaiskuljettajaa ajattaneen tiimin kassasta yli 250 000 puntaa ja kiinni jäädessään hän riisti hengen itseltään. Pian Mäkelä huomasi, että manageri ja tallipäällikkö eivät enää aio viedä häntä uralla eteenpäin vaan he suunnittelivat suomalaisen avulla nousta omalla tiimillä Britannian Formula BMW-sarjaan. Kuskina toimisi Mäkelä, mutta suomalaisen olisi taas tuotava omaa rahaa uuteen projektiin tai lopettaa. Ehdotuksessa ei ollut mitään järkeä, joten Mäkelä aloitti toimet managerisopimuksen irtisanomiseksi. Prosessi kesti puolivuotta, ajopaikat menivät ja Mäkelä joutui lopulta maksamaan sopimuksen irtisanomisesta 15 000 euroa. Katseet siirrettiin keväällä vakioautojen uuteen MM-sarjaan WTCC:hen, jossa raha kuviot olivat yhtä sekaisin sarjan promoottorin, Mäkelän ajattavan yksityistallin ja monen muun toimijan välillä. Kun Mäkelä piti tiedotustilaisuuden Helsingissä MM-sarjaan osallistumisesta, samaan aikaan sarjan nettisivuilla kerrottiin että mm Meksikon MM-osakilpailussa Mäkelä korvataan promoottorin päätöksellä paikallisella kuljettajalla jne. Muutaman osakilpailun mittaisesta MM-kaudesta Mäkelä selväsi kuiville pankkilainan avulla.

Valle Mäkelä ja sekä hänen kotimaiset sponsorinsa eivät kuitenkaan antaneet periksi. Vanha tallipäällikkö tarjosi halvalla paikkaa Britannian Formula Renault-sarjaan, jossa talli debytoi. Mäkelä tarttui tarjoukseen, kun ei muutakaan ollut eikä rahat muuhunkaan olisivat riittäneet. Pian selvisi ettei tallin insinööritaidolla ollut mitään menestysmahdollisuuksia, jolloin Mäkelä käveli kuuluisan Manor-tallin puheille, joka tarjosi edullista paikkaa loppukaudeksi. Talli tosin varusti suomalaiskuljettajalle varaston nurkassa neljä vuotta seisseen Lewis Hamiltonin vara-Rellun ja palkkasi mekaanikoksi alan vasta työkokemusta keräävän ruotsalaismekaanikon. Tulosta piti ajaa vaikka monokokki oli loppu, auto ns "eli" ja mekaanikko teki junnumaisia virheitä: vaihdekeppi jäi kertaalleen käteen, sadekisaan mekaanikko unohti kuivan kelin säädöt, kerran ajamista häiritsi polkimien taakse unohtunut kiintoavain jne. Rahaa paloi ja vaikka tiimi teki isoja virheitä, kompensaatiota oli turha odottaa. Tallipäällikön ainoa viesti tilanteesta tuskastuneelle suomalaiskuljettajalle oli:"Try to be positive...". Mäkelä ja hänen uskolliset sponsorinsa eivät kuitenkaan vuosien aikana luovuttaneet vaikka nuori mies oli jo monta kertaa joutunut etsimään mahdollisuutta selässään iso reppu täynnä paineita, joka sisälsi vähän tiimeille tuotavaa rahaa. Rahat eivät riittäneet huiputalleihin vaan näytöt piti antaa kokemattomissa tulokastiimeissä ja ilman ennakkotestejä.

Mäkelä ei ole vielä tänä Päivänäkään antanut periksi vaan jaksaa yrittää ja hyvä niin, sillä sitkeys palkittiin tänä vuonna mm Formula Le mans-luokan osakilpailuvoitoilla ja sarjan kakkostilalla. Mäkelän ex-managereista toinen myy tänä päivänä leipää leipäkaupassa, toisesta ei ole tietoa, mutta itse Valle Mäkelän tulevaisuus näyttää vihdoin ja viimein hyvältä, ensi vuonna 2010 on kenties Formula Le mans sarjassa toinen kausi käynnistymässä tai isompiin Prototyyppeihin siirtyminen.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Nuo ketkut "managerit" on suoraan kuin tästä The Virtanen Band TV-mainoksesta..:doubtful:
Ei ole ihan yks tai kaks kertaa kun tallipäällikkö tai manageri on vienyt kuskin rahat. Valitettavasti suomalaiset taitavat uhreina olla yliedustettuna uhreina, suomalaiset kun ovat turhan sinisilmäistä porukkaa.
 
Ylös