Näinkin voi käydä: Valle Mäkelän Formulaura pilattiin.
kun 16-vuotias Valle Mäkelä muutti Formula Fordeissa ajetun suomen mestaruuskauden jälkeen rohkeasti Englantiin ja ryhtyi rakentamaan uraansa Britannian avoimessa Formula Ford-luokassa, vain taivas oli rajana lupaavalle suomalaiskuljettajalle. Mäkelän ensimmäinen kausi 2003 saarivaltakunnassa oli todella hieno: ratojen opiskelun lopmassa laitialainen pystyi osakilpailuvoittoihin, hän kellotti mm luokan rataennätyksen Snerttornissa ja sijoittui sarjan yhteispisteissä avauskaudellaan kolmanneksi. Kaikki näytti todella hyvältä. Mäkelän nimi oli monien huulilla, joten nuoren suomalaisen piti löytää itselleen manageri ja tarttua tilaisuuksiin kiini. Managerin hän lyösi läheltä. Mäkelää briteissä pyyteettömästi avustanut tallipäällikkö tunsi sellaisen, jota hän suomalaiskuljettajalle suositteli. Päädyttiin sopimukseen, jossa Mäkelän oikeudet omisti tuttu tallipäällikkö ja manageri yhdessä. Yhdessä sovittiin että Euroopasta tulleiden tarjousten sijasta Mäkelä jatkoi Formula Fordeissa, koska Ford oli jo kuluneella kaudella maksanut mestarille palkintorahaa 100 000 puntaa ja seuraavaksi kaudeksi autotehdas lupasi sarjan ykköselle Fordin moottoria käyttvässä F1-tiimissä kaksipäiväisen F1-testin. Mäkelä ajoi toisen kauden Britannian Fordia ja rikoi tuolloin tämän vuoden F1-mestari Jenson Buttonin nimissään olleen sarjan osakilpailuvoitto-ja piste ennätyksen ja voitti mestaruuden ensimmäisenä suomalaiskuljettajana ylivoimaisesti. Palaneen käryä oli kuitenkin jo ilmassa: manageri ei löytänyt mestaruuskaudelle ainoatakaan sponssia vaan suomalaiskuljettaja joutui kantamaan managerioikeudet omistavaan talliinsa suomesta 60 000 puntaa (84000 euroa) edestä sponsorirahaa. Alamäki jatkui jyrkkänä kun myöhemmin syksyllä Ford ilmoitti vetäytyvänsä ykkösistä ja autotehdas ilmoitti sarjan tuoreelle suomalaismestarille että "sorry" F1-testiä ei tule missään tallissa, eikä mitään kompensaatiota siitä, eikä edes palkkiosummaa mestaruudesta". Ford tarjosi mestarille ainoastaan testin uuteen WTCC-sarjaan valmistuvan saksalaisen yksityistiimin Ford Focuksella, joka oli sarjan heikoin auto. Mäkelä kieltäytyi vakioautotestistä, palkkasi lakimiehen, joka ei kuitenkaan pärjännyt Fordin lakimiesarmeijalle. Tulos oli se, että F1-testin ja mestaruuden kuitattavan 100 000 punnan sijasta Mäkelä sai itse maksaa oikeudekäytikuluja useiden tuhansien puntien edestä.
Samaan aikaan Mäkelän manageri ei pystynyt hankkimaan rahaa mistään. Hän tosin vierailutti Mäkelää eri F1-tiimeissä, mutta turhaan. Ja kun samaan aikaan Mäkelän toisen managerin eli tallipäällikön sihteeri jäi kiinni kavalluksesta, ura oli jyrkkenemässä syöksykierteeseen. Nainen oli jo vuosien ajan kavaltanut suomalaiskuljettajaa ajattaneen tiimin kassasta yli 250 000 puntaa ja kiinni jäädessään hän riisti hengen itseltään. Pian Mäkelä huomasi, että manageri ja tallipäällikkö eivät enää aio viedä häntä uralla eteenpäin vaan he suunnittelivat suomalaisen avulla nousta omalla tiimillä Britannian Formula BMW-sarjaan. Kuskina toimisi Mäkelä, mutta suomalaisen olisi taas tuotava omaa rahaa uuteen projektiin tai lopettaa. Ehdotuksessa ei ollut mitään järkeä, joten Mäkelä aloitti toimet managerisopimuksen irtisanomiseksi. Prosessi kesti puolivuotta, ajopaikat menivät ja Mäkelä joutui lopulta maksamaan sopimuksen irtisanomisesta 15 000 euroa. Katseet siirrettiin keväällä vakioautojen uuteen MM-sarjaan WTCC:hen, jossa raha kuviot olivat yhtä sekaisin sarjan promoottorin, Mäkelän ajattavan yksityistallin ja monen muun toimijan välillä. Kun Mäkelä piti tiedotustilaisuuden Helsingissä MM-sarjaan osallistumisesta, samaan aikaan sarjan nettisivuilla kerrottiin että mm Meksikon MM-osakilpailussa Mäkelä korvataan promoottorin päätöksellä paikallisella kuljettajalla jne. Muutaman osakilpailun mittaisesta MM-kaudesta Mäkelä selväsi kuiville pankkilainan avulla.
Valle Mäkelä ja sekä hänen kotimaiset sponsorinsa eivät kuitenkaan antaneet periksi. Vanha tallipäällikkö tarjosi halvalla paikkaa Britannian Formula Renault-sarjaan, jossa talli debytoi. Mäkelä tarttui tarjoukseen, kun ei muutakaan ollut eikä rahat muuhunkaan olisivat riittäneet. Pian selvisi ettei tallin insinööritaidolla ollut mitään menestysmahdollisuuksia, jolloin Mäkelä käveli kuuluisan Manor-tallin puheille, joka tarjosi edullista paikkaa loppukaudeksi. Talli tosin varusti suomalaiskuljettajalle varaston nurkassa neljä vuotta seisseen Lewis Hamiltonin vara-Rellun ja palkkasi mekaanikoksi alan vasta työkokemusta keräävän ruotsalaismekaanikon. Tulosta piti ajaa vaikka monokokki oli loppu, auto ns "eli" ja mekaanikko teki junnumaisia virheitä: vaihdekeppi jäi kertaalleen käteen, sadekisaan mekaanikko unohti kuivan kelin säädöt, kerran ajamista häiritsi polkimien taakse unohtunut kiintoavain jne. Rahaa paloi ja vaikka tiimi teki isoja virheitä, kompensaatiota oli turha odottaa. Tallipäällikön ainoa viesti tilanteesta tuskastuneelle suomalaiskuljettajalle oli:"Try to be positive...". Mäkelä ja hänen uskolliset sponsorinsa eivät kuitenkaan vuosien aikana luovuttaneet vaikka nuori mies oli jo monta kertaa joutunut etsimään mahdollisuutta selässään iso reppu täynnä paineita, joka sisälsi vähän tiimeille tuotavaa rahaa. Rahat eivät riittäneet huiputalleihin vaan näytöt piti antaa kokemattomissa tulokastiimeissä ja ilman ennakkotestejä.
Mäkelä ei ole vielä tänä Päivänäkään antanut periksi vaan jaksaa yrittää ja hyvä niin, sillä sitkeys palkittiin tänä vuonna mm Formula Le mans-luokan osakilpailuvoitoilla ja sarjan kakkostilalla. Mäkelän ex-managereista toinen myy tänä päivänä leipää leipäkaupassa, toisesta ei ole tietoa, mutta itse Valle Mäkelän tulevaisuus näyttää vihdoin ja viimein hyvältä, ensi vuonna 2010 on kenties Formula Le mans sarjassa toinen kausi käynnistymässä tai isompiin Prototyyppeihin siirtyminen.