"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Laitan tähän seuraavaksi tilastoa moottorivalmistajien eri tallien kanssa voittamista kisoista 18.10.2015 mennessä ajetuista kilpailuista joista ensimmäinen luku on eri tallien määrä ja jälkimmäinen on voittaneen tallin voittojen määrä suluissa sillä moottorilla:

Ford 15 Lotus (47), McLaren (35), Tyrell (23), Williams (17), Brabham (15), Benetton (14), Matra (9), Ligier (5), March (3), Wolf (3), Hesketh (1), Penske (1), Shadow (1), Stewart (1), Jordan (1)
Renault 5 Williams (64), Red Bull (50), Renault (35), Benetton (12), Lotus (7)
Honda 4 McLaren (44), Williams (23), Honda (3), Lotus (2)
BMW 4 Williams (10), Brabham (8), Benetton (1), BMW Sauber (1)
Mercedes 3 McLaren (78), Mercedes (41), Brawn (8)
Climax 3 Lotus (24), Cooper (14), Brabham (2)
Ferrari 2 Ferrari (224), Toro Rosso (1)
BRM 2 BRM (17), Lotus (1)
Alfa Romeo 2 Alfa Romeo (10), Brabham (2)
Maserati 2 Maserati (9), Cooper (2)
Mugen Honda 2 Jordan (3), Ligier (1)
TAG Porsche 1 McLaren (25)
Vanwall 1 Vanwall (9)
Repco 1 Brabham (8)
Matra 1 Ligier (3)
Porsche 1 Porsche (1)
Weslake 1 Eagle (1)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Vuoteen 2015 mennessä maailmanmestarien kärsimät teknisten vikojen määrät tulevat tähän nimenomaan sen hetken vielä ajaneiden mestarien mukaan ja vertailuna tulee vielä yksi entisen mestarin vastaava luku perään niin urien aikana kisoja kohti tapahtuneina vikoina kuin prosentteina:

Jenson Button: 46 keskeytystä (16.4%)

Kimi Räikkönen: 36 keskeytystä (15.9%)

Fernando Alonso: 27 keskeytystä (10.8%)

Sebastian Vettel: 13 keskeytystä (8.4%)

Lewis Hamilton: 12 keskeytystä (7.4%)

Vertailun vuoksi Ayrton Sennalla oli 39 keskeytystä ja 24,2 % prosenttilukuna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Jossain määrin ehkä kaikkien aikojen hitain kisaan päässyt kuljettaja ehkä ilman tapaus Al Peasen ihan tunnetujakin teknisiä ja yli-ikäisiä hauraita autoja tai ääretöntä vesisadetta taisi olla vain Ottorino Volonterion pääsy mukaan Nürburgringille 1956.

Hän oli 4 minuuttia ja 25 sekuntia hitaampi kuin paalupaikalle ajanut kuljettaja siihen kisaan ja prosentuaalinen osuus teoreettisella sen ajan aikasäännöllä olisi ollut 146 %.

Tuolloin tosin tuomaristot saivat päättää kuten vuonna 1950-1965 itse kisoihin kelpaavat pääsyrajat kun vuodesta 1966 lähtien ne ovat olleet rajallisia enemmän tai vähemmän noudatetusti näihin päiviin asti.

Volonterion kisa meni kaikessa hitaudessaan silti paremmin. Hän oli kuin olikin kuudes ja viimeinen hyväksytty maaliin tulija ja olisi saanut pisteen mikäli jo kuudelle parhaalle olisi jaettu pisteitä ja enemmänkin eri pistesäännöin.

Ajanmukaisesti toki ei saanut pistettä.

Aikahävikki voittajalle käytännössä sellaisella radalla jonka rataennätys oli 9 minuuttia ja 41 sekuntia oli hänellä tunnin verran kaikkiaan poikkeuksellisesti kolmen ja puolen tunnin kisassa.

MM-sarjan ulkopuolisessa Napolin kisassa 1955 hän jäi kisan johtajalle eli Alberto Ascarille ensimmäisen kerran kierroksella jo kierroksella numero 3!

Ei edes nykypäivän hitaimmaksi luonnehditut eli Pascal Fabre tai Jean-Denis Deletraz olleet koskaan näin hitaita kuljettajia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Michael Schumacher dominoi tunnetusti vuosia 2000-2004 lajissa enemmän tai vähemmän.

Michael Schumacherin tilanne vuoden 1999 loukkaantumisen jälkeen on kuin verrattavissa Moottoripyörien RR-kisojen Mick Doohaniin joka loukkaantui vuonna 1992, ajoi vaikean kauden 1993 toipuvana ja lopulta hallitsi käytännössä mielin määrin RR-ajoja vuosina 1994-1998.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Michael Schumacher keskeytti tekniseen vikaan nk. Ensimmäisen Uran aikana vuosien 1991-2006 27 kertaa 248 osakilpailun aikana tekniseen vikaan.

Michael Schumacher keskeytti kaikkiaan uransa 308 osakilpailun aikana tekniseen vikaan yleensäkään palattuaan radoille vielä myös vuosiksi 2010-2012 vuosien 1991-2006 ja 2010-2012 aikana 38 kertaa!

Eniten lopullisen toteutuneita teknisiä vikoja kautta kohti toki monien tai jopa monien kymmenien auton teknisten vaurioiden lisäksi oli vain vuonna 1996 jolloin hänelle tuli neljä teknistä vikaa kauden ajetuissa kisoissa ja lisäksi siihen vielä Magny-Coursin kisan keskeytys jo lämmittelykierroksella ennen kuin koko kisa edes ehti alkaa jolloin hän ei siis ajanut eli sen laskien jo viisi teknistä vikaa mikä oli eniten!

Tosin ajamiaan kisojaan kohti Schumacherilla oli erittäin matala keskeytysprosentti teknisten vikojen osalta kun se oli vain 10,5 % vuoteen 2006 mennessä ja koko uransa osalta lopulta vain 11,7 %.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Jim Clarkilla oli kaikkiaan 72 kilpailua joista tosin 25 kertaa hän keskeytti teknisesti jolloin hänen keskeytysprosentti teknisin vioin oli 34,7 %.

Vertailun vuoksi Maestrolla eli Juan Manuel Fangiolla keskeytysprosentti teknisen vian vuoksi oli 27,5 %.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Jim Clark tosiaan aikanaan voitti urallaan yhtä monta kertaa kuin keskeytti tekniseen vikaan eli 25 kertaa. Ilmiömäisesti koko urallaan hän näillä näkymin todistettavasti keskeytti omaan ajovirheeseen tai kolariin toisen kuskin kanssa vain kolme kertaa!

Lisäksi hän jäi koko urallaan vain kerran toiseksi 21 kertaa sitä huonommalle sijalle kisoissaan joita hän ei voittanut.

Vertailun vuoksi Jean Alesi ajoi urallaan vain yhden voiton mikä sekin olisi vähänkin pidempään jatkuessaan voinut jäädä saavuttamatta ja 16 kertaa toiseksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Vuosina 2012 ja 2013 Kimi Räikkönen ja Mark Webber eivät kertaakaan olleet palkintokorokkeella samaan aikaan.

Vuonna 2012 heillä oli palkintosijat jakautuneet siten, että Räikkösellä oli niitä 7 ja Webberillä 4 ja vuonna 2013 molemmilla oli 8 palkintosijaa.

Vuonna 2013 vain Montreal, Spa-Francorchamps ja Buddh Circuit olivat sellaisia paikkoja missä molemmat eivät esiintyneet lainkaan palkintokorokkeella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Vuodesta 2001 on näinä päivinä jo 18 vuotta aikaa vaikka tuntuukin kuin eiliseltä.

Sen kummemmin sen vuoden ajantuntua miettimättä tuona vuonna teknisiä murheita esiintyi.

Michael Schumacherilla oli kaksi teknistä vikaa koko kautena ja Rubens Barrichellolla oli neljä teknistä vikaa koko kautena.

Sen sijaan Mika Häkkisellä oli 7 teknistä vikaa kuten myös Ralf Schumacherilla, Jarno Trullilla oli 9 teknistä vikaa ja Eddie Irvinella ja Juan-Pablo Montoyalla oli jo aikakauteen nähden jo hyvinkin isot määrät teknisiä vikoja eli peräti 11 kertaa.

Jo Häkkisestä taaksekin päin kauhisteltiin jo lajiin silloin kuulumattomiksi määriksi teknisiä vikoja kun kaikkiaan jo vuodesta 1995 lähtien luotettavuus vain oli alkanut jo lajissa parantua huikein mitoin sitä ennen olleeseen tilanteisiin verrattuna ja ennen kautta oli niin kehuttu sitä kaikkien aikojen luotettavimmaksi kaudeksi.

Teknisten vikojen huippukisoja vuonna 2001 ainakin näin äkkiseltään muistaen oli Monacossa 9 keskeytyksen verran ja Hockenheimissa viimeisen pitkän radan kilpailussa jo 8 teknistä vikaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Vuonna 2007 Robert Kubica ja vuonna 2011 Felipe Massa ajoivat erikoisesti MM-kilvan kuutospaikalle pääsemättä kertaakaan sinä vuonna palkintokorokkeelle kun muutoin sinä vuonna kaikki MM-kilvan viiden parhaan joukossa ajaneet kuljettajat pääsivät aina edes kerran palkinnoille kisan päätteeksi.

Kubicalla sijoitukset parhaiden pisteiden osalta muodostuivat pääosin neljästä nelospaikasta kun taas Massa tuntui olevan krooninen viitospaikan mies jolle todella tuli kuusi vitospaikkaa ja reaalivauhti oli tietenkin hyvin erikoisesti ja Massan kannalta nöyryyttävästi riittävä jopa tusinaankin vain viitospaikan ajoon.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Michael Schumacherilla oli vuosina 2002-2004 30 voittoa 51 mahdollisen kilpailun osalta eli prosentteina osuus oli 58,8 %.

Sebastian Vettelillä oli vuosina 2011-2013 29 voittoa 58 mahdollisen kilpailun osalta eli tasan puolet kisoista ja prosenttiosuutena 50 % meni Vettelin nimiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Vuoden 2015 Mexico Cityssä oli murheellinen tilanne Kimi Räikkösen, Fernando Alonson ja Jenson Buttonin kannalta:

He kaikki lähtivät viimeisestä kolmesta mahdollisesta ruudusta entisinä mestareina itse kisaan.:(
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Marraskuuhun 2015 mennessä Ferrari ei ollut saavuttanut 9 vuoteen mennessä kaksoisvoittoa ja McLaren oli ollut ilman voittoa 55 kisaa mikä oli ennätys tallille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Vuonna 1956 Ferrarilla oli ainakin erikoinen kisa Buenos Airesissa 1956:

Sillä kun oli kovin erikoiset autot jotka perustuivat ainakin osin kokonaan F1:stä luopuneen Lanciankin autoihin:

Ferrarilla oli periaatteessa yksi kokonaan Lancian auto Lancian moottorilla, toinen auto kokonaan Ferrarin autona Ferrarin moottorilla, kolmas auto Ferrarin autona Lancian moottorilla ja lopulta neljäs auto Lancian ja Ferrarin yhteisrungosta koottuna hökötyksenä viimesijaisena vara-autona tai jonkun Il Commendatoren mielimän kuljettajan ylimääräisenä autona kehiin joka ilmoitettiin starttirahan mahdollisista ongelmista piittaamatta Ferrarin nimen alle!

Lancian hyvin lyhytaikainen F1-kokeilu vuosina 1954-1955 oli hyvin sotkuisa ja jo esimerkiksi 1955 Monzassa oli Lancian tie käytännössä jo ohi kun silloin oli vielä Lancian omiakin autoja, mutta ollakseen enää mitenkään kilpailukykyisiä ne olivat jo Ferrarin koneilla ruudukossa ja lisäksi joissakin lähteissä nekin olivat jo ilmoitettu yksityistallin Lancioina eikä Ferrarin tai Ferrari-Lancian nimen alla kisaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Sebastian Vettel otti vuonna 2012 haltuunsa erikoisen ennätyksen.

Hän oli ensimmäinen maailmanmestari joka ei ollut voittanut mestaruuskaudellaan kertaakaan Euroopan mantereella ajettua kilpailua!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Alexander Alex Wurz pitää oman aikansa tähdenlentona ja superlahjakkuudeksi Jarno Trullin ja Giancarlo Fisichellan tapaan äärimmäisen hehkutettuna, mutta silti niin kovin äkkiä sen parhaimman suorituskykyhuippunsa saavuttaneena hallussaan ainakin yhtä erikoista ennätystä:

Nimittäin palkintosijojen saavuttamisten pisintä aikaväliä urallaan silloin kun niitä saavutettiin ainakin kahdesti.

Silverstonen 1997 ja Imolan 2005 välillä oli 7 vuotta, 9 kuukautta ja 11 päivää, mutta tuolloin hän ei päässyt palkinnoille TV-ruutuun kun BAR:n hylkäämisessä kesti ja mitali tuli sitten jälkikäteen jolloin varsinainen vielä pidempi näkyminen palkinnoilla ihan näkyvästikin Silverstonen 1997 jälkeen oli vasta Montreal 2007 jonka myötä väliä palkinnoilla oli 9 vuotta, 10 kuukautta ja 28 päivää!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Tässä muutaman eri kansallisuuden saavuttamat täydet palkintokorokkeet vähintään kolmoisvoiton tasoisesti 5.11.2015 mennessä ajettujen kilpailujen pohjalta:

Iso-Britannia: Monza 1956, Spa-Francorchamps 1958, Silverstone 1958, Circuito da Boavista 1958, Silverstone 1963, Zandvoort 1964, Brands Hatch 1964, Prince George 1965, Clermont-Ferrand 1965, Silverstone 1965, Watkins Glen 1968 ja Istanbul 2010
Italia: Monza 1950, Spa-Francorchamps 1951, Reims-Gueux 1951, Rouen 1952, Zandvoort 1952 ja Zandvoort 1953
Ranska: Kyalami 1980, Paul Ricard 1982 ja Imola 1983
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Vuoteen 2015 ja tarkemmin sanottuna 6.11.2015 mennessä seuraavat nykypäivän kuljettajat olivat siihen mennessä voittaneet kisoja maanosittain niin selvin voitoin ja prosenttiluvuin seuraavasti kuin heillä oli ainakin 10 voittoa otettuna uriensa aikana:

Eurooppa Aasia Pohjois-Amerikka Etelä-Amerikka Australia
Kisat Voitot Kisat Voitot Kisat Voitot Kisat Voitot Kisat Voitot
Lewis Hamilton 76 17 22.37 % 58 16 27.59 % 14 8 57.14 % 8 0 0.00 % 9 2 22.00 %
Sebastian Vettel 71 13 18.31 % 56 24 42.86 % 13 2 15.38 % 8 2 25.00 % 8 1 12.50 %
Fernando Alonso 128 17 13.28 % 74 13 17.57 % 23 1 4.35 % 13 0 0.00 % 13 1 7.70 %
Kimi Räikkonen 121 11 9.09 % 62 5 8.06 % 22 1 4.54 % 11 1 9.09 % 13 2 15.38 %
Jenson Button 147 6 4.08 % 84 4 4.76 % 27 1 3.70 % 15 1 6.67 % 16 3 18.75 %
Nico Rosberg 86 8 9.30 % 62 1 1.60 % 16 1 6.25 % 9 1 11.11 % 10 1 10.00 %
Felipe Massa 116 7 6.03 % 67 2 3.00 % 20 0 0.00 % 11 2 18.18 % 13 0 0.00 %

Voitot Prosenttein Mantereittain
Eurooppa Aasia Pohjois-Amerikka Etelä-Amerikka Australia
Lewis Hamilton 39.53 % 37.20 % 18.60 % 0.00 % 4.65 %
Sebastian Vettel 30.95 % 57.14 % 4.76 % 4.76 % 2.38 %
Fernando Alonso 53.13 % 40.63 % 3.13 % 0.00 % 3.13 %
Kimi Räikkonen 55.00 % 25.00 % 5.00 % 5.00 % 10.00 %
Jenson Button 40.00 % 26.67 % 6.67 % 6.67 % 20.00 %
Nico Rosberg 66.67 % 8.33 % 8.33 % 8.33 % 8.33 %
Felipe Massa 63.64 % 18.18 % 0.00 % 18.18 % 0.00 %
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Zandvoortin ratatoimisto rahoitti aikanaan erittäin pienin panoksin Huub Rothengatterin uraa.

Toisinaan eri ratatoimistot ovat rahoittaneet ihan F1-tallejakin joskin yleensä erittäin pienin panoksin.

Vuodeksi 2004 Kiinan Grand Prixiä vihdoin ja viimein itselleen varmistellut Shanghai rahoitti ratatoimistonsa kautta pienin panoksin Jordan-tallia vuonna 2003.

Vuoden 2004 Bahrainin Grand Prixin eli Sakhirin ratatoimisto rahoitti jälleen myös pienin panoksin Jordan-tallia.

Koskaan F1-kisaa ajamattomilta radoilta Japanin Autopolis rahoitti aikanaan itse asiassa jopa jo melko isoinkin summin Benetton-tallia vuonna 1991 kuten myös vähän pienemmin rahoin vuonna 1992 ennenkin kuin sitten senkin haave päättyi saada F1-kisa sinne järkevästi.
 
Ylös