"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
3.2.2016 mennessä erinäiset kisatuomiot eri kuljettajien kohdalta tuomaristoa kohtaan tulee tässä sellaisenaan eli miten monta rangaistusta sitten tulikaan uralla tai kisoissa siihen asti niin tältä ne näyttävät kuin osa niistäkin tuomioista tuli täysin naurettavista asioista tai tuomariston omien aivopierujen johdosta::mad_old::wall:

Jules Bianchi 8/34 eli noin 4,3 kisan välein tuli jokin rangaistus keskimäärin
Max Chilton 8/38 eli noin 4,8 kisan välein tuli jokin rangaistus keskimäärin
Romain Grosjean 13/83 eli noin 6,4 kisan välein tuli jokin rangaistus keskimäärin ja kerran tuli myös melkoisena vetäisynä tuomaristolta jo kilpailukieltokin:dunno:
Sergio Perez 13/93 eli noin 7,2 kisan välein tuli jokin rangaistus keskimäärin
Jean-Eric Vergne 8/58 eli noin 7,3 kisan välein tuli jokin rangaistus keskimäärin
Nico Hülkenberg 10/85 eli noin 8,5 kisan välein tuli jokin rangaistus keskimäärin

Vertailun vuoksi Pastor Maldonadolla oli urallaan ajamissaan kisoissa siihen asti ja lopulta ainakin näillä näkymin kaikkiaan 39 rangaistusta josta tosin itse kilpailutilanteessa langetettuja taisi olla vain 29 rangaistusta ja loput 10 rangaistusta tulivat joko etukäteen ennen kisaa tai jälkikäteen kisan jälkeen seuraaviin kisoihin jolloin rangaistusväli kisaa kohti oli vaihteleva 2,4-3,2 kisan väliltä jolloin sitten aina jokin rangaistus tuli.

Vertailun vuoksi Esteban Gutierrezilla oli uransa 38 ajamaa kisaa kohti siihen asti ollut 12 rangaistusta eli 3,2 kisaa kohti aina tuomaristo näki sitten jotain väärää ja välillä ne kyllä olivat vallan muut kuin Gutierrez mitkä niitä estelyjä ja kolareita muita kohtaan harjoitti, mutta ei anneta sen toki pilata hyvää v-tason p:n jauhantaa ei.:yuck:

Max Verstappen oli nuorelle uralleen myös erittäin rangaistu kuljettaja kun kohuja aiheuttaneena hänellä oli debyyttikauden jälkeen 6 rangaistusta eli 3,2 kisaa kohti aina tuli Verstappenille jokin rangaistus jostakin.

Carlos Sainz Junior oli oman uransa alussa myös erittäin rangaistu kuljettaja koska hänellä oli debyyttikauttaan kohti 11 rangaistusta eli 1,7 kisaa kohti aina jokin rangaistus osui Sainz Juniorille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
Melbournen 2016 jälkeen 763 eri kuljettajaa oli startannut viralliseen F1-kisaan ja siihen mennessä oli näkynyt Indonesian ensimmäinen F1-kuljettaja Rio Haryantokin radalla.

Se oli aikaisempi kuin mitä esimerkiksi paljon huhuttu Indonesian Grand Prix 1990-luvulla olisi ollut.

Lopulta Sentulin F1-kisan sijaan nähtiinkin Malesian Grand Prix Sepangissa ja Indonesia tuli hetkeksi aikaa tutuksi lähinnä Rallin MM-Sarjan maana pitäen siellä kisan.

Lisäksi F1:ssä ajoi eniten entisten F1-ajajien poikia eli Max Verstappen, Nico Rosberg, Kevin Magnussen ja Jolyon Palmer.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
Tässä vuoden 2016 F1-kuskit kisakokemuksen järjestyksessä ennen kautta:

Jenson Button 284 kisaa

Fernando Alonso 253 kisaa

Kimi Räikkonen 231 kisaa

Felipe Massa 229 kisaa

Nico Rosberg 185 kisaa

Lewis Hamilton 167 kisaa

Sebastian Vettel 158 kisaa

Nico Hülkenberg 94 kisaa

Sergio Perez 93 kisaa

Daniel Ricciardo 88 kisaa

Romain Grosjean 83 kisaa

Valtteri Bottas 56 kisaa

Esteban Gutierrez 38 kisaa

Daniil Kvjat 37 kisaa

Marcus Ericsson 35 kisaa

Kevin Magnussen 19 kisaa

Max Verstappen 19 kisaa

Carlos Sainz Junior 19 kisaa

Felipe Nasr 18 kisaa
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9214
2012 Yas Marina Bay: Tässä kisassa ajettiin 59 kierrosta kun piti ajaa 61 kierrosta ja aivan juuri ja juuri jälkikäteen olisi selvinnyt, että olisi pitänyt ajaa vielä yksi kierros kun aivan niin tiukkaa ei ollut aikarajan eli 2 tunnin rajan meno 59 kierrokseen mennessä kun taas kierroksella 60 olisi ollut ja ruutulippumiehen kiihkeän sekunnin murto-osan hetken virheen takia laskun mennessä pieleen se sitten heilahti vaikka tuomariston mielestäkin olisi ollut sallitua vielä se ihan yksi viimeinen kierros ajaa.

Etenkin kun aikahävikki viimeisellä kierroksella olisi mennyt vielä nk. Force Majeure-aikasäännön ylittämisen piikkiin eli sekunnin murto-osista enintään 30 sekuntiin asti silloin kun haluttiin vielä ihan väen välttämättä 2 tunnin aikarajan ylityttyäkin ajaa vielä yksi kierros.

Tämä meni ihan rajoille siinä, että otinko tämän kisan listaan vai en ruutulippumiesten tai ruutulippunaisten virheiksi vai en. Kilometrimäärinä kisamatka oli 299,170 kilometriä.


2017 Yas Marina Bay: Tässä kisassa ajettiin 58 kierrosta kuin piti ajaa 61 kierrosta jolloin ruutulippumies erehtyi kierroslaskennasta siten, että antoi ajaa yhden tai sen parikin kierrosta liian pitkään kisaa harvinaisesti kun yleensä homma on mennyt nimenomaan antamiseksi ajaa liian vähän kun kisa muutenkin olisi jo ollut loppumaisillaan tai sitä olisi enää ihan hävikkiajan tullessakin täyteen vain yksi kierros jäljellä.

Varsinaisesti kierroksen tai parikin aiemmin sen kisan lopettaen mitään merkittävää ei olisi tapahtunut vaikkakin joillakin ajajilla oli joko vähän pienempi ero tai suurempi ero toisiin nähden.

Tämä meni vielä 2012 Yas Marina Bayta tiukemmille rajoille siinä, että otinko tämän kisan listaan vai en ruutulippumiesten tai ruutulippunaisten virheiksi vai en. Kilometrimäärinä kisamatka oli 293,633 kilometriä.
Tässä välissä muutettiin sääntöjä aikarajojen suhteen, ja nykyään kisat ovat määrätyn ajan + 1 kierroksen mittaisia. Luultavimmin kyse on siitä, että on helpompi kontrolloida tilannetta jos aikarajan ja maalilinjan ylittämisen suhteen tulee sekuntipeliä. Samanlainen sääntö oli jo aikaisemmin ollut käytössä ainakin Renault World Seriesissä.

Singaporen rata on muuten ainoastaan Marina Bay. Abu Dhabin rata on puolestaan Yas Marina, eli tässä tapauksessa olet yhdistänyt kaksi rataa keskenään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
Tässä välissä muutettiin sääntöjä aikarajojen suhteen, ja nykyään kisat ovat määrätyn ajan + 1 kierroksen mittaisia. Luultavimmin kyse on siitä, että on helpompi kontrolloida tilannetta jos aikarajan ja maalilinjan ylittämisen suhteen tulee sekuntipeliä. Samanlainen sääntö oli jo aikaisemmin ollut käytössä ainakin Renault World Seriesissä.

Singaporen rata on muuten ainoastaan Marina Bay. Abu Dhabin rata on puolestaan Yas Marina, eli tässä tapauksessa olet yhdistänyt kaksi rataa keskenään.
Kieltämättä varmaankin juuri niin.

Tuohon rata-asiaan laitan vastaukseksi viestin jonka kirjoitin aiemmin spotter90:lle 21.9.2017 tuonne F1-Televisioinnin oikeudet Suomessa-toikkiin, siinä tuli puhetta rata-asiasta koskien noita ratoja ja se ratajuttu on se toisen huomion juttu:

''Ensimmäisestä huomiosta:

Tiedän kyllä, että se on nykyään Cmore Max tai C More Max hieman kirjoitusasusta riippuen. Huhtikuussa tosin päätin tuolloin, olisikohan ollut Melbournen kisan jälkilöylyissä tai Sakhirin kilpailun aikoihin jatkaa kuitenkin vain tuolloisen sekoittavuuden vuoksi ainakin toistaiseksi MTV Maxin nimen alla merkitsemistä. Kun tuohon aikaan tai ihan ensimmäisen kilpailun aikoihin olin jo käyttänyt tuota Cmore Maxia tai C More Maxia ja siitä oli silloin tullut huomautuksia. Voin toki sen vaihtaakin tarpeen mukaan vaikka jotenkin se vain on tuntunut selkeämmältä merkitä MTV Maxina ainakin tähän asti.

Toisesta huomiosta: Vastauksesta on oikeastaan paha sanoa, että onko se satiiria vai ei. Joskus rataa varsinkin ihan alkuvuosina on nimitelty oikeastikin ilmeisen erheellisesti tai huvin vuoksi Yas Marina Bayksi mediassa vaikka varsinainen nimi on joko Marina Bay tai Marina Bay Street Circuit ja Abu Dhabissa Arabiemiraateissa sitten on tämä varsinainen Yas Marina Circuit tai Abu Dhabi Circuit. Työnimi Singaporen radalle alun perin vuonna 2007 ennen radan valutöiden alkua rata-alueella oli Singapore Street Circuit.

Tietysti katurataa ja sen suunnittelevuutta helpottaa ja helpotti se, että useimmiten ne perustuvat jo valmiiksi oleville teille vaikka tietenkin joskus katuratoja on muokattava paremmin kilpa-autoiluun sopivaksi.

Toinen tilanne oli esimerkiksi Yas Marinan tai Abu Dhabin radalla joka tietenkin piti luoda ja rakentaa eri tavalla vaikka alkuvalutyöt oli aloitettu jo Singaporen rataa aiemmin toukokuussa 2007 siinä missä Singaporessa ne olivat elokuussa 2007 ja rata oli valmis elokuussa 2008 kun taas Abu Dhabissa rata oli valmis vasta lokakuussa 2009. Työnimi oli Abu Dhabin radalle aikanaan rakennusvaiheessa tai sitä ennen Abu Dhabi Circuit tai harvemmin ja tavallaan paremmin sopivampana Yas Island Circuit tai Yas Marina Island Circuit varsinkin mikäli Singapore Street Circuitia olisi käytetty radan oikeanakin virallisena nimenä.''
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
2003 Itävallan Grand Prix oli A1-Ringin viimeinen kilpailu.

Siinä erikoisuutena oli kahden hylätyn lähdön jälkeen ja muutaman kuljettajan poistuttua kaikkiaan se, että lähtöruudukon oikealla puolella oli 11 autoa kun taas vasemmalla puolella oli enää 6 autoa.

Verraten epätasainen lähtöruudukko siis.

Toisaalta 2000 Monacon Grand Prixissä Alexander Alex Wurz 12:sta ruudusta, Jenson Button 14:sta ruudusta, Nick Heidfeld 18:sta lähtöruudusta ja Marc Gene 21:stä ruudusta päättivät kaikki lähteä varikolta uusintalähtöön ja Pedro de la Rosa 16:sta ruudusta ei kyennyt enää uusintalähtöön edes osallistumaan jolloin suhdeluku oikealta suhteessa vasempaan oli 10 ja 7.

Ja Indianapolis 2005 oli oma surullinen ja surulliseksi jäävä tarinansa, mutta olipahan ainakin tilaa lähdössä!:D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
14.3.2016 mennessä ja kun mittapuuna käytettiin Monacon kisaa 2013 ja siitä eteenpäin olleita kisoja niin vain Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Nico Rosberg ja Daniel Ricciardo olivat voittaneet jokaisen ajetun osakilpailun. Edeltävä voittaja oli Barcelonassa 2013 Fernando Alonso. 52 kilpailua jaettiin voittojen osalta siis neljään pekkaan ja 53 voittoa sitten Alonson voiton myötä viiteen pekkaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
17.3.2016 mennessä Spa-Francorchamps 2014 oli viimeinen kisa jossa yksikään hallitseva tai entinen maailmanmestari ei ollut palkintokorokkeella kisassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
9.4.2016 mennessä koko vuoden 2016 kaikkien kuljettajien yhteenlasketut voittomäärät kuljettajien kesken heidän uraltaan oli 182 voittoa.

Samaan aikaan Michael Schumacherin, Alain Prostin ja Ayrton Sennan voitot yhteisesti olivat 183 voittoa.

Nelson Piquetin, Nigel Mansellin, Niki Laudan, Jackie Stewartin ja Emerson Fittipaldin voitot vielä päälle laskien olisivat nk. Legendat johtaneet vähän pidemmän aikaa kuten myös Graham Hillin, Jim Clarkin ja Juan Manuel Fangion voitot yhteensä siihen laittamalla.

Väistämättä ohitus tietysti ennen pitkää tapahtuisi tuossakin asiassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
9.4.2016 mennessä Jenson Buttonilla oli eniten kokemusta F1:stä sillä hetkellä ajaneista kuljettajista.

Toisaalta kokemuskaarta eli siten missä kuka tahansa vuoden 2016 kuljettajista kaikkiaan olivat startanneet jonkun kuljettajan uraa mukaillen tai sivuten, oli 290 kisan verran siihen mennessä.

Buttonista puhuttaessa tietysti hänellä oli melkein koko tuon kokemuskaaren omaava osuus yksinään.

Buttonilla oli jäänyt siihen asti urallaan väliin vain Monaco 2003, Barcelona 2005, Monaco 2005, Indianapolis 2005 ja Sakhir 2015.

Vertailun vuoksi Michael Schumacherilla, Alain Prostilla ja Ayrton Sennalla oli yhteensä uriansa sivuten 485 eri kisaa joista sivuamiset yhdessä tai erikseen jakautuivat seuraavasti:

Alain Prost itse yksinään ajaen lajissa: 59 kisaa eli aikaväliltä Buenos Aires 1980-Kyalami 1983 ja Imola ja Monza 1984

Prost ja Ayrton Senna yhdessä ajaen lajissa: 119 kisaa eli aikaväliltä Rio de Janeiro 1984-Hungaroring 1991 josta ainoat poikkeukset ilman yhdessä lajissa ajamista olivat Imola ja Monza 1984 ja Imola 1991 ja Adelaide 1991 kuten myös vuosi 1992 kokonaan Prostin sapattivuotena

Prost, Senna ja Michael Schumacher yhdessä ajaen lajissa: 21 kisaa eli aikaväliltä Spa-Francorchamps 1991-Suzuka 1991 ja Kyalami 1993-Adelaide 1993 josta ainoa poikkeus ilman yhdessä ajamista oli Adelaide 1991 kuten myös vuosi 1992 kokonaan Prostin sapattivuotena

Senna ja Schumacher yhdessä ajaen lajissa: 20 kisaa eli aikaväliltä Adelaide 1991 ja Kyalami 1992-Adelaide 1992 ja Interlagos 1994-Imola 1994

Schumacher itse yksinään ajaen lajissa: 266 kisaa aikavälillä Monaco 1994-Interlagos 2006 ja Sakhir 2010-Interlagos 2012 kun väliin jäi 1999 Silverstonen jälkeen melkein koko loppuvuosi 1999 ja tietenkin myös vuodet 2007-2009 hänen ollessaan ensimmäisen uransa lopettaneena, mutta oikeastaan koko ajan aikakauden loppua kohti yhä kasvavammin mukaan tulossa takaisin ja välillä tuntui kyllä tuon ensimmäisenkin uran lopettamisen olleen verraten täysin turha kun juuri alkoi auto kulkemaan taas Ferrarilla tuolloin kuten myös vuoden 2012 lopulla alkoi kulkemaan Mercedekselläkin joskin siihen mennessä toisin kuin vuonna 2006 oli kyllä ikää jo niin paljon jolloin homma oli huomattavasti edelliseen kertaan nähden lopettaa kuin tuolloin
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
Aiemmin mainittujen nk. Legendojen tiimi eli Michael Schumacherin, Alain Prostin ja Ayrton Sennan yhteensä lasketut kisat uriltaan muodostaisivat 667 kisaa ja 183 voittoa.

Suhdelukuprosenttina se taitaisi olla 27,43 %.

Vertailun vuoksi 10.4.2016 mennessä ajettujen kisojen voittaneiden sen hetken ajajien urien yhteiskisoista tuli yhteensä 1609 kisaa ja 182 voittoa.

Suhdelukuprosenttina se taitaisi olla 11,31 %.

Toisaalta taas tästä voittomäärästä Fernando Alonso, Sebastian Vettel ja Lewis Hamilton muodostaisivat yksinään jo 582 kisaa mikä ei vielä niin hirveä juttu olisi, mutta tuon hetken voittojen määristä nykypäivän kuskien osalta he muodostivat kolmestaan 117 voittoa mikä vei heidän omasta suhdelukuprosentistaan 20,10 %.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8773
Sijainti
Helsinki
Tässä muutaman eri kansallisuuden saavuttamat täydet palkintokorokkeet vähintään kolmoisvoiton tasoisesti 5.11.2015 mennessä ajettujen kilpailujen pohjalta:

Iso-Britannia: Monza 1956, Spa-Francorchamps 1958, Silverstone 1958, Circuito da Boavista 1958, Silverstone 1963, Zandvoort 1964, Brands Hatch 1964, Prince George 1965, Clermont-Ferrand 1965, Silverstone 1965, Watkins Glen 1968 ja Istanbul 2010
Italia: Monza 1950, Spa-Francorchamps 1951, Reims-Gueux 1951, Rouen 1952, Zandvoort 1952 ja Zandvoort 1953
Ranska: Kyalami 1980, Paul Ricard 1982 ja Imola 1983
Vuoden 2010 Turkin Grand Prix:ssä nähtiin kolme Iso-Britannian lippua podiumilla, vaikka Mark Webber on australialainen. Tähänkö perustat brittien kolmoisvoiton kyseisessä kilpailuissa?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
Vuoden 2016 Barcelonan kohukolari Lewis Hamiltonin ja Nico Rosbergin kesken oli kautta linjan erittäin kuohuttava tilanne.

Omalla tavallaan se oli myös historiallisestikin noloa.

Tallikaverusten välinen eturivin lähtöpaikan kohukolarin edeltävä vastaava sellainen oli lievästi sanottuna tapahtunut erittäin pitkä aika sitten.

Muutoin kärkitallitasoisten tallien kohukolareita oli tapahtunut ainakin kaksi kuuluisaa sellaista missä vain itsepäisyys tuhosi molempien kuskien hyvät kisat:

Mieleeni muistuu ainakin Zolder 1977 missä ainakaan siinä tapauksessa ei voi syyttää John Watsonia siitä, että Mario Andretti osui häneen kolaroiden hänet ja itsensä pihalle kun useimmiten Watsonille tuona vuotena sattui monta enemmän tai vähemmän ollutta muuta lipsahdusta ja tuo kaksikko tosiaan oli tuon vuoden eräänlainen kohujuttujen ja ratakaksintaistelujen miehiä jotka aika usein myös menivät pieleen ja vain onni esti useamminkin tätä tapahtumasta.

Voittaja tietysti muutoin tuossa kisassa oli tietenkin Ruotsin Gunnar Nilsson jonka osalta välttämättä ei ehkä muutoin tuota uran ainoaa voittoa olisi tullut jos vain muuten Andretti ja Watson olisivat pystyneet olemaan edes avauskierroksen verran olemaan kolaroimatta ja hakemaan ratkaisunsa jollain muulla kierroksella tai jopa muussa kisassakin tykkänään.

Etenkin kun se kolari oli poissa heidän todellisimmista mestaruushaaveistaan ja vain Niki Laudaa eli Maailman Nopeimman mestaruustaivalta hyödyttävä seikka itävaltalaisen toisen sijan muodossa vaikka ruotsalaisten kaksoisvoiton pilasikin jättämällä Ronnin eli Ronnie Petersonin kolmanneksi.:frank:

Suzuka 1990 kaikessa kohussaan olikin sitten ainakin yksi toinen kolari missä sitten näkyi siihen asti lajin mustimmat puolet kärkitason kohukuljettajien suhteen liiankin hyvin Ayrton Sennan jo toistamiseen vuoden sisällä tapahtuneen Alain Prostia kohtaan nyt lopullisen tahallisen kolarin muodossa.:frank:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
Jean-Pierre Jabouille tosiaan oli aikansa teknisen epäonnen vanki monessa suhteessa.

Kolme voittoa ajoi urallaan ja kuusi kertaa oli paalupaikalla.

Kaikkiaan 36 kilpailussa hän keskeytti 49 kisaa vasten mikä oli 73,4 %.

Mikäli niihin lisäisi kaksi maaliin laskematonta lopputulosta käytännön keskeytystä kun molemmissa ajoissahan Jabouillen auto ei ollut kunnossa ja keskeytys uudestaan milloin tahansa olisi ollut erittäin todennäköinen niin se olisi nostanut tuon osuuden jo 77,6 % ja kun vielä Monzan 1979 moottorivian laskee hänen saadessaan siitä huolimatta kuitenkin 14:sta sijan maalissa niin siinä tapauksessa keskeytysprosentti olisi ollut jo 79,6 %!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
17.5.2016 mennessä 10 eri voittajaa täysin yhdelle ja samalle radalle oli ennätys F1:ssä.

Tätä enemmän oli eri voittajia vain Belgian Grand Prixillä ja Saksan Grand Prixissä, mutta silloin olivat ne ajettu eri radoilla kuten Zolderin ja Spa-Francorchampsin ja Nürburgringin, Hockenheimin ja Kleine Nürburgringin eli nk. Nykypäivän Nyrren/Lyhyen Nyrren radoilla.

Zolder/Spa-kaksikko muodostivat eri voittajat vuosina 1975-1986 ja Nürburgring/Hockenheim/Kleine Nürburgring-kolmikko muodostivat eri voittajat vuosina 1971-1985.

Eri voittajia oli Belgiaan siis 11 kappaletta tuolla aikavälillä ja Saksaan siis 14 kappaletta tuolla aikavälillä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
Seuraavaksi tulee tilasto siitä, että miten monta eri voittoa kukin maa tarvitsi tullessaan edustetuksi F1:ssä ja sen jälkeen tulevat vielä maat kisamääriltään suluissa jotka odottivat ensivoittoaan 19.5.2016 mennessä ja odottavat vielä tänäkin päivänä koska muutosta ei ole vielä tullut:

Italia 1 kisa heti F1:n alkuun vuonna 1950

Argentiina 2 kisaa heti F1:n alkuun vuonna 1950

Yhdysvallat 2 kisaa heti F1:n alkuun vuonna 1950 sisällyttäen Indy 500:n kisat ja ilman niitä vaihtelevasti F1:n tarkasta kisamääritelmästä riippuen Yhdysvallat joutui odottamaan ensivoittoaan vähintään 65:n kisan verran ja viimeistään 76:ssa kisassa Yhdysvaltain lipun alla ajanut kuljettaja sen voitti

Uusi-Seelanti 7 kisaa

Meksiko 14 kisaa

Brasilia 15 kisaa

Ruotsi 16 kisaa

Australia 17 kisaa

Iso-Britannia 21 kisaa

Puola 29 kisaa

Kolumbia 36 kisaa

Ranska 38 kisaa

Kanada 38 kisaa

Venezuela 43 kisaa

Saksa 45 kisaa

Etelä-Afrikka 47 kisaa

Suomi 50 kisaa

Itävalta 50 kisaa

Belgia 71 kisaa

Sveitsi 86 kisaa

Espanja 144 kisaa

Hollanti 286 kisaa

Maat joilla oli vieläkin eniten kisoja ilman voittoa: Japani (401), Venäjä (98), Portugali (73), Irlanti (65), Intia (57), Tanska (56), Chile (24), Monaco (24), Unkari (20), Thaimaa (19), Malesia (14), Liechtenstein (10), Rhodesia/Zimbabwe (9), Indonesia (5), Uruguay (5), Tsekki (3) ja Marokko (1)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
Monacosta 2013 lähtien 19.5.2016 mennessä F1:ssä ei ollut kuin vain kuusi eri voittajaa:

Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Nico Rosberg, Daniel Ricciardo ja Max Verstappen.

Max Verstappenin voittaessa Barcelonan 2016 kisan hänellä oli vierellään Ferrari-kuljettaja palkintokorokkeella toisena hänen jälkeensä.

Sama asia oli myös Barcelonassa 2012 Pastor Maldonadon voittaessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
Lähin Barcelonan 2016 Mercedeksen kohukolaria vastannut kärkitallien tallikaverusten kolari oli varmaankin nyt kuin oikein tarkasti muistelen niin Montjuic Parkin kisassa 1975.

Tuolloin myös Espanjassa ajetussa kilpailussa Niki Lauda ja Clay Regazzoni kolaroivat järkyttävästi heti kisan alussa, mutta pari eroakin oli sillä vaikka Laudan matkan päättyikin aivan täysin siihen asti niin Regazzoni pääsi sinänsä jatkamaan jo keskeytetyksi sanomisesta huolimattakin, lähtökohtaisesti mennä keskeyttämään varikolle, korjaamaan autonsa kuin ihmeen kaupalla ja jatkamaan kyseistä murheellista kisaa missä ajaessaan niin hurjaa vauhtia kun ajoi heti auton korjauksensa jälkeen periaatteessa kisasta hylättynä.

Regazzoni kun sai myös tuota työntöapua useassa kohtaa rataa kun tuo Regazzonin auto sammui tietenkin kammottavien vahinkojensa aikana montakin kertaa.

Siitä huolimatta Regazzoni hyväksyttiin kuin hyväksyttiin maalissa lopputuloksiin osin kai senkin vuoksi, että viimeisillä kierroksilla alkoi kisaajien tahti hidastua ymmärrettävästi makaaberien tapahtumien seurauksena ja kun punainen lippu heilahti niin Regazzoni oli voittaja Jochen Massista enää jäljessä vain 3 kierrosta kun pahimmillaan oltiin jäljessä lähempänä toistakymmentä kierrosta!

Mestaruustaistosta puhuttaessa Regazzoni olisi saattanut saada hyvätkin pisteet tai voittaa, mutta Maailman Nopeimman voitontahto oli ainakin sillä kertaa hieman liian iso.:frank:

Ilman kolaria olisi Herr Laudan ollut vielä entistäkin helpompaa voittaa maailmanmestaruus.

Ja mitä tuohon Regazzonin mahdolliseen hylkäykseen olisi tullut niin kukaan ei tehnyt protestia kun ymmärrettävästi katsojakuolemat ja yleinen järkyttynyt viha Montjuic Parkin kisan järjestäjien väliinpitämättömyyttä kohtui leijui erittäin happamana ilmassa ansaitustikin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
Max Verstappen tosiaan oli Barcelonassa 2016 ensimmäinen 1990-luvulla syntynyt F1-voittaja.

Sergio Perez oli kovin lähellä Sauberilla 2012 ottaa tuon 1990-luvulla syntyneen kuljettajan ensivoiton itselleen.

Melko lähellä sitä olivat voittaa myös Kevin Magnussen ja Daniil Kvjat joskin Magnussen taisi hylkäysten myötä nousta vielä lähemmäksi voittoa kuin olikaan.

Tässä muuten ovat voittajat syntymäajaltaan vuosikymmenittäin F1:ssä kukin oman vuosikymmenensä ensimmäisenä voittajana kun tietenkään Formula A:n tai Grand Prix-aikakauden voittajia ei lasketa:

1890-luvulla syntynyt voittaja: Luigi Fagioli

1900-luvulla syntynyt voittaja: Giuseppe Nino Farina

1910-luvulla syntynyt voittaja: Juan Manuel Fangio

1920-luvulla syntynyt voittaja: Jose Froilan Pepe Gonzalez

1930-luvulla syntynyt voittaja: Troy Ruttman Indy 500:n laskien ja sitä ilman Peter Collins

1940-luvulla syntynyt voittaja: Pedro Rodriguez

1950-luvulla syntynyt voittaja: Jody Scheckter

1960-luvulla syntynyt voittaja: Ayrton Senna

1970-luvulla syntynyt voittaja: David Coulthard

1980-luvulla syntynyt voittaja: Fernando Alonso

1990-luvulla syntynyt voittaja: Max Verstappen
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14227
Sergio Perezin ollessa urallaan aina palkintokorokkeella oli 29.5.2016 mennessä ajetuissa kilpailuissa niissä mukana aina ollut Lewis Hamilton ja viidellä kerralla niistä kuudesta palkintokerrasta oli aina Hamilton myös kyennyt voittamaan.
 
Ylös