"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
12.8.2016 mennessä ja 12 kisaan mennessä kaudella 2016 oli 22 kuljettajan kesken 32 keskeytystä kaikkiaan mikä tarkoitti noin 2,7 keskeytystä siihen asti per kisa ja takasi 88 % maaliin pääsemisen mahdollisuuden kaikille kuljettajille.

Vuonna 1950 sarjan alussa oli tietenkin koko sarjan aloitusvuotena F1:ssä 58 keskeytystä vaihtelevien kisaan lähtijöiden eli siitä sitten vaihdelleiden 14-27 kuljettajan kesken mikä tarkoitti noin 9,7 keskeytystä per kisa ja takasi 52 % maaliin pääsemisen mahdollisuuden kaikille kuljettajille.

Vuonna 2016 12 kisaan mennessä Lewis Hamilton ja Nico Rosberg molemmat ymmärrettävästi kolaroivat toisensa Barcelonassa ulos kisasta tarkoittaen keskeytystä ja melkoista mediakohua muutoin.

Hamilton kärsi siihen mennessä Shanghain aika-ajoissa ongelmista jolloin lähti ruudukon perältä olemalla lopulta 7:s ja Hamilton kärsi myös Bakussa oletetusita pakoputkivaikeuksista muutaman muunkin syyn ohella joita ei kunnolla voinut todistaa ja lisäksi Hamilton taisi herättää kohua myös tuon kisan jälkeen kaiketi viimein puretulla radiosäännön neuvojen kyselyn venyttelyn kohulla mikä aiemmin oli ollut ongelmana Nico Rosbergin vastaavan kyselyn suhteen jossakin muussa Rosbergin Mersun ajan kisassa. Hamilton oli tosin Bakussa viides.

Rosberg kärsi siihen mennessä Montrealissa jarruongelmista olemalla viides ja Red Bull Ringillä oli kolaristaan huolimatta elintärkeästi mestaruuttaan ajatellen lopulta neljäs.

Mersulla oli siis sattunut vain 6 murhetta teknisesti syystä tai toisesta ja kolme kertaa oli nähty kolari tai jotakin muuta mainittavaa ja tavallaan jonkun kuljettajan piikkiin menneitä tilanteita. Neljäsosa kisoista meni siis enemmän tai vähemmän pieleen Mersulta muuten unelmakaudella siihen mennessä, mutta vain kuudenneksessa niistä kisoista Mersulla todella oli jotain teknistä murhetta joskin ainakin osin ja varsinkin Hamiltonilla oli siihenkin aikaan jo vuosia olleena tapanaan ollut liioitella teknisiä murheitaan jolloin ehkä ihan totisia Mersun teknisiä murheita oli vaikeaa osoittaa toteen.

Vuonna 1950 MM-tavoittelijat Giuseppe Nino Farina, Juan Manuel Fangio ja Luigi Fagioli lähtivät joka kisaan Alfa Romeolla kun taas muut ajajat eli Reg Parnell, Piero Taruffi ja Consalvo Sanesi lähtivät vain kerran.

Farinan, Fangion ja Fagiolin eli Tripla F/Tiimi FFF:n kesken oli Alfa Romeolla kaikkiaan 5 keskeytystä joista Farina kärsi Fagiolin kanssa vain kerran sellaisen, mutta Fangio jo kolmesti.

Fangio keskeytti öljyvuotoon Silverstonessa, keskeytti Bremgartenissa moottorivikaan ja Monzassa keskeytti myös tuplakeskeytykseen kun omaan autoon tuli vaihdelaatikkovika ja vielä tallikaveri Taruffilta käyttöön otetulla autolla keskeytti myös. Farina ja Fagioli eivät välttämättä olisi keskeyttäneet kaudella lainkaan ellei olisi tullut molemmille keskinäinen kolari Monacossa.

Tai oikeammin vain aivan täysin kaiken laskien vain Fagioli ei olisi keskeyttänyt koko kaudella kun Farina keskeytti kyllä Reims-Gueuxin radalla polttoainepumpun hajoamiseen, mutta oli 7:s silti lopputuloksissa.

Siten siinä oli siis vain kuusi keskeytystä joista neljä keskeytystä oli mekaanisia vikoja ja vain kaksi ajajan omaa vikaa kun tuli Monacossa keskinäinen kolari.

Kaikkiaan Alfa Romeon kisoista 33 % siis olivat jollakin tapaa vaikeita F1-sarjan aloitusvuotena ja 22 % kisoja matka jäi kesken.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Kaikkiaan turboaikakaudella siis nykypäivältä puhuttaessa ja 12.8.2016 mennessä 100 yritystä kohti Mercedeksellä nimenomaan kahden auton voimin lähdettäessä oli vain 12 sellaista kertaa missä Mercedeksen molemmat autot jäivät palkinnoilta ulos.

Tosin näistä vain 11 kertaa oli luonnollisia keskeytyksestä tai muista syistä johtuva palkinnoilta ulos jääminen kun Nico Rosberg sai moottoriviastaan huolimatta sijoituksen maalissa Monzassa 2015.

Verrataan 1950-luvun huipputalleja ja vain suorien tehdastallien kuljettajien suorituksiin kun lasketaan siis tietenkin tallien useammat autot ja tietenkin kerran milloin ne jäivät palkinnoilta pois:

1950 Alfa Romeo 2 kertaa 21:stä mahdollisesta yrityksestä

1951 Alfa Romeo 10 kertaa 27:stä mahdollisesta yrityksestä

1952 Ferrari 5 kertaa 23:stä mahdollisesta yrityksestä

1953 Ferrari 11 kertaa 34:stä mahdollisesta yrityksestä

Yhteensä: 28 kertaa/105 mahdollista yritystä (26 %)

Lisäksi tähän vielä kaksi parasta kuljettajaa tehdastalleista noilta vuosilta vertailuun kun nimenomaan ajatellaan vain kahden auton ja kuljettajan nykyistä sääntöä:

1950 Giuseppe Nino Farina ja Juan Manuel Fangio 2 kertaa/12 mahdollista yritystä

1951 Juan Manuel Fangio ja Giuseppe Nino Farina 2 kertaa/14 mahdollista yritystä

1952 Alberto Ascari ja Giuseppe Nino Farina 2 kertaa/13 mahdollista yritystä

1953 Alberto Ascari ja Giuseppe Nino Farina 3 kertaa/16 mahdollista yritystä

Yhteensä: 9 kertaa/55 mahdollista yritystä (16%)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
13.8.2016 mennessä Manor-talli oli käyttänyt tai aikoi käyttää kolmatta kuljettajaa kaudella.

Edelliset kolme tai useampaa kuljettajaa varsinkin debytoivana tai vähäistä kokemusta omaavana kisakuljettajana kauteen käyttivät seuraavat tallit:

2015 Manor: Will Stevens, Roberto Merhi ja Alexander Alex Rossi

2014 Caterham: Marcus Ericsson, Andre Lotterer ja Will Stevens

2006 Super Aguri: Yuiji Ide, Franck Montagny ja Sakon Yamamoto

2005 Minardi: Christian Albers, Patrick Friesacher ja Robert Doornbos

1994 Simtek: Roland Ratzenberger, Andrea Montermini, Domenico Mimmo Schiattarella ja Taki Inoue

Näistä Caterhamin Lotterer ja Stevens ajoivat vain yhden kisan ja Simtekillä Montermini karsiutui Barcelonasta 1994.

Tosin Montermini oli ollut muutaman vuoden ajan testaajana ennen vuotta 1994 joten hän on pieni ja epäonninen poikkeus säännössä myös siinä, että miksi häntä ei vain voitu nähdä F1-kisassa jo ennen vuotta 1994 vuosina 1990-1993.

Vanhemmilta ajoilta puhuttaessa Frank Williams Racing Carsilla oli Tony Brise, Damien Magee, Jo Vonlanthen ja Renzo Zorzi olivat debytoivia kuljettajia ja myös yhden kisan maksunimiä tallissa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Vuonna 2016 kuskien ensikisat voittivat heidän uriensa aikana seuraavat nimet:

Lewis Hamiltonin ensikisan voitti Kimi Räikkönen
Nico Rosbergin ensikisan voitti Fernando Alonso
Danielin Ricciardon ensikisan voitti Fernando Alonso
Sebastian Vettelin ensikisan voitti Lewis Hamilton
Max Verstappenin ensikisan voitti Lewis Hamilton
Valtteri Bottasin ensikisan voitti Kimi Räikkönen
Sergio Perezin ensikisan voitti Sebastian Vettel
Nico Hülkenbergin ensikisan voitti Fernando Alonso
Carlos Sainz Juniorin ensikisan voitti Lewis Hamilton
Daniil Kvjatin ensikisan voitti Nico Rosberg
Kevin Magnussenin ensikisan voitti Nico Rosberg
Pascal Wehrleinin ensikisan voitti Nico Rosberg
Esteban Gutierrezin ensikisan voitti Kimi Räikkönen
Jolyon Palmerin ensikisan voitti Nico Rosberg
Marcus Ericssonin ensikisan voitti Nico Rosberg
Felipe Nasrin ensikisan voitti Lewis Hamilton

Jenson Buttonilla ei ollut voitettavia ajajia ajohetkellä joskin Button voitti sellaisen ensikisan jolloin uransa aloittivat Buttonin ajouran aikana Robert Kubica, Sebastien Buemi, Jean-Eric Vergne ja Charles Pic.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Sebastian Vettel oli kieltämättä melkoinen eturivin tai myös kolmosruudun Prinssi.

Arvonimi tulee siis siitä, että 15.8.2016 mennessä Vettel ei ollut missään uransa 42:ssa voitossa kertaakaan lähtenyt kisaan alempaa kuin kolmosruudusta jolloin olikin sitten helppo voittaa kisa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Lewis Hamiltonilla oli Spa-Francorchampsissa 2016 yksi alimpia Spa-Francorchampsin palkintokorokkeelle pääsyn ajoja nimenomaan sijaluvun suhteen.

Hänen ajoaan vain vähän korkeammalla olivat vain Michael Schumacherin 16:sta ruudun voittoajo 1995 ja Ivan Capellin kolmostila 14:sta ruudusta joka tuli tosin Capellin osalta postilaatikossa pronssin sisältäen vasta vuoden 1988 lopussa kun Benettonin Thierry Boutsen ja Alessandro Nannini oli hylätty laittoman polttoaineen käytöstä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Lewis Hamilton taisi Spa-Francorchampsin 2016 palkintoajon myötä ottaa haltuun myös eniten 20:n sijan tai sitä huonompien lähtöruutujen palkintoajojen sarjan itselleen.

John Watsonilla oli näitä ajoja aikanaan kaksikin ja muilla huippunimillä lähellä 20:ttä sijaa, mutta ei välttämättä ihan sitä oli ainakin ajoiltaan palkinnoille päässeitä ainakin kerran urallaan Niki Lauda joka poikkeuksena myös tosin Long Beachissa 1983 oli näinkin sitä 20:ttä sijaa alemmalla tilalla kuten myös Rene Arnoux Dallasissa 1984 ja Alain Prost varikolta lähteneenä Kyalamissa 1984 oli toinen, Emerson Fittipaldi, Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel ja Lewis Hamilton.

Muut ajajat nimenomaan huonoilta sijoilta ajettaessa kuitenkin noin 20:n sijan tuntumaan asti palkinnoille tai voittoon asti enemmän tai vähemmän urallaan Indy 500:n voittajat laskien ajoivat ainakin kerran Jacques Laffite, Rubens Barrichello, Alexander Alex Wurz, Jarno Trulli, John Watsonilla oli myös yksi noin 20:n sijan tuntumaan asti palkinnoille tai voittoon asti saavutettu palkintoajo kun ylemmät Watsonin maininnat ovat siis tietenkin sitä huonompien sijojen palkintoajoja, Wolfgang von Trips, Teo Fabi, Ron Flockhart, George Amick, Paul Goldsmith, Don Freeland ja Onofre Marimon.

Nico Rosbergista samoihin aikoihin tuli myös 11:sta kuljettaja jolla oli 20 voittoa tai enemmän voittoja yhdelle tallille.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
29.8.2016 mennessä Nico Rosbergista oli tullut 9:s eri kuljettaja joka voitti sellaisen kisan jossa ainakin kerran heilutettiin punaista lippua ja jonka hän oli voittanut ainakin kolme kertaa!

Muut voittajat punaisten lippujen kisojen osalta moninkertaisina tai enemmän kuin kolme kertaa urallaan olivat tässä:

Alain Prost 7 punaisen lipun kisan voittoa

Ayrton Senna 6 punaisen lipun kisan voittoa

Michael Schumacher 6 punaisen lipun kisan voittoa

Nigel Mansell 5 punaisen lipun kisan voittoa

Damon Hill 5 punaisen lipun kisan voittoa

Niki Lauda 4 punaisen lipun kisan voittoa

Fernando Alonso 3 punaisen lipun kisan voittoa

David Coulthard 3 punaisen lipun kisan voittoa

Nico Rosberg voitti tai johti myös 29.8.2016 mennessä kaikkea niitä edellistä viittä F1-kisaa joissa jossakin vaiheessa oli heilahtanut punainen lippu.

Toisaalta Rosbergin kannalta yksi kisa missä oli ehkä kuohuttavaa, mutta ymmärrettävää jäädä toisarvoiseksi kärkipaikaltaan oli Jules Bianchin kuolemaan johtaneessa Suzukassa 2014.

Tuolloinhan Rosberg itse asiassa johti kisaa kunnes sitten punainen lippu tuli ja kun tuomaristo sitten selvitteli muuta tilannetta niin Hamilton oli sitten kuitenkin nähty tilanteen kestäessä tai aivan juuri ja juuri sitä ennenkin Rosbergista ohi päässeeksi minkä takia sitten kilpailua lopetettaessa määrättiin kisan voittajaksi sitten ennemmin Hamilton kuin Rosberg joko muutoin sellaisenaan tai sitten edes loppuosan kisasta ajamisen sijaan.

Tämäkin väistämättä vaikutti mestaruustaistoon ja Hamiltonin eduksi vaikka tosin loppupelissä murheellisen kisan jälkijunassa ei voitolla olisi ollut Rosbergin osalta mitään väliä henkisellä tasolla kun Bianchi käytännössä oli mennyttä sen kolarin myötä.

Ja se kaikki tapahtunut järkyttävyydessään oli aika tärkeä syy sille kahden vuoden valmistelulle mikä Rosbergin Nicolla oli lopettamisensa suhteen kuten oli aikanaan myös isä-Keijolla eli Kekellä ja se vielä korostui kun vuotta myöhemmin Nicosta itse tuli isä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
29.8.2016 mennessä F1:ssä oli seuraavat kuljettajat olleet varsin kauan ilman voittoa tai edes palkintosijoitusta:

Felipe Massa oli ajanut 137 kisaa voittamatta ja kun huomioon ei otettu 8 kisan mittaista poissa olemista melkein uran ja elämän päättänyttä loukkaantumista

Nico Hülkenberg oli ajanut 109 kisaa voittamatta, hänellä ei ollut silloin vielä edes palkintosijaakaan ja hänellä oli kaikkiaan hyväksyttyjä startteja 107 kisan verran

Sergio Perez oli ajanut myös 109 kisaa voittamatta ja hänellä oli kaikkiaan hyväksyttyjä startteja 106 kisan verran

Romain Grosjean oli ajanut 96 kisaa voittamatta

Valtteri Bottas oli ajanut 70 kisaa voittamatta

Jenson Button oli ajanut myös 70 kisaa voittamatta

Kimi Räikkönen oli ajanut 67 kisaa voittamatta ja kun otettiin huomioon hänen kaksi viimeistä kisaansa poisjäänteinä vuonna 2013 leikkauksen takia

Fernando Alonso oli ajanut 65 kisaa voittamatta

Daniel Ricciardo oli ajanut 39 kisaa voittamatta

Vuosina 2006-2016 ennen 29.8.2016 ja siihen mennessä koko vuosikymmenellä oli ollut vain 15 eri voittajaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Ennen vuotta 2006 F1:ssä oli vuosien 1956-2005 aikana eri vuosikymmenillä seuraavat määrät eri voittajia laskevassa järjestyksessä kun ne tulevat tähän alas:

1996-2005: 17 eri voittajaa (Michael ja Ralf Schumacher, Mika Häkkinen, David Coulthard, Jacques Villeneuve, Damon Hill, Rubens Barrichello, Kimi Räikkönen, Fernando Alonso, Juan Pablo Montoya, Eddie Irvine, Heinz-Harald Frentzen, Giancarlo Fisichella, Olivier Panis, Gerhard Berger, Johnny Herbert ja Jarno Trulli.). Neljä näistä voittajista olivat vain yhden voiton ottaneita kuljettajia.

1986-1995: 13 eri voittajaa (Ayrton Senna, Alain Prost, Nigel Mansell, Michael Schumacher, Damon Hill, Nelson Piquet, Gerhard Berger, Riccardo Patrese,
Thierry Boutsen, Johnny Herbert, Alessandro Nannini, Jean Alesi ja David Coulthard.). Kolme näistä kuljettajista oli vain yhden voiton ottaneita kuljettajia.

1976-1985: 25 eri voittajaa (Alain Prost, Niki Lauda, Nelson Piquet, Alan Jones, Mario Andretti, James Hunt, Carlos Reutemann, Jody Scheckter, Rene Arnoux, Gilles Villeneuve, Jacques Laffite, John Watson, Michele Alboreto, Keke Rosberg, Ronnie Peterson, Didier Pironi, Patrick Depailler, Clay Regazzoni, Jean-Pierre Jabouille, Patrick Tambay, Riccardo Patrese, Elio de Angelis, Ayrton Senna, Nigel Mansell ja Gunnar Nilsson.). Vain yksi ainoa kuljettaja oli vain yhden voiton ottanut kuljettaja eli Ruotsin Gunnar Nilsson.

1966-1975: 28 eri voittajaa (Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi, Jacky Ickx, Denny Hulme, Jack Brabham, Ronnie Peterson, Niki Lauda, Jim Clark, Jochen Rindt, Graham Hill, Carlos Reutemann, John Surtees, Jody Scheckter, Clay Regazzoni, Pedro Rodriguez, Jo Siffert, Peter Revson, Ludovico Scarfiotti, Dan Gurney, Bruce McLaren, Mario Andretti, Peter Gethin, Francois Cevert, Jean-Pierre Beltoise, Carlos Pace, Jochen Mass, James Hunt ja Vittorio Brambilla.). Yksitoista (!) näistä kuljettajista oli vain yhden voiton ottaneita kuljettajia.

1956-1965: 26 eri voittajaa (Jim Clark, Stirling Moss, Graham Hill, Juan Manuel Fangio, Jack Brabham, Tony Brooks, Peter Collins, Phil Hill, Bruce McLaren, John Surtees, Dan Gurney, Wolfgang Von Trips, Luigi Musso, Pat Flaherty, Sam Hanks, Maurice Trintignant, Pete Bryan, Mike Hawthorn, Rodger Ward, Jo Bonnier, Jim Rathmann, Giancarlo Baghetti, Innes Ireland, Lorenzo Bandini, Jackie Stewart ja Richie Ginther.). Neljätoista (!) näistä kuljettajista oli vain yhden voiton ottaneita kuljettajia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Laitetaan seuraavaksi tähän alle punaisten lippujen kisoista 29.8.2016 mennessä olleista punaisten lippujen kisoista pari tilastoa joista ensimmäinen on prosenttiosuus voittojen suhteen vastaavaa kisauran punaisten lippujen kisojen määrää kohti:

1. Johnnie Parsons 100.00% (1/1)
2. Jackie Stewart 50.00% (1/2)
=. Peter Revson 50.00% (1/2)
4. Damon Hill 35.71% (5/14)
5. Alain Prost 28.00% (7/25)
6. Ayrton Senna 27.27% (6/22)
=. Nico Rosberg 27.27% (3/11)
8. Michael Schumacher 25.00% (6/24)
=. Fernando Alonso 25.00% (3/12)
10. Niki Lauda 21.05% (4/19)
11. Nigel Mansell 19.23% (5/26)
12. Lewis Hamilton 18.18% (2/11)
13. David Coulthard 16.67% (3/18)
14. Emerson Fittipaldi 15.38% (2/13)
15. Vittorio Brambilla 14.29% (1/7)
=. Gilles Villeneuve 14.29% (1/7)
17. Jenson Button 13.33% (2/15)
18. Ronnie Peterson 10.00% (1/10)
=. Sebastian Vettel 10.00% (1/10)
20. James Hunt 9.09% (1/11)
=. Jacques Villeneuve 9.09% (1/11)
=. Ralf Schumacher 9.09% (1/11)
23. Alan Jones 8.33% (1/12)
24. Giancarlo Fisichella 7.69% (1/13)
25. Jochen Mass 7.14% (1/14)
=. Carlos Reutemann 7.14% (1/14)
27. Nelson Piquet 6.90% (2/29)
28. John Watson 6.25% (1/16)
29. Jacques Laffite 5.26% (1/19)
=. Johnny Herbert 5.26% (1/19)
31. Thierry Boutsen 4.76% (1/21)

Ja vielä toisena tilastona punaisten lippujen kisojen osuus ajajien yleensäkin urallaan voitetuista kisoista:

1. Johnnie Parsons 100.00% (1/1)
=. Vittorio Brambilla 100.00% (1/1)
=. Jochen Mass 100.00% (1/1)
4. Peter Revson 50.00% (1/2)
5. Giancarlo Fisichella 33.33% (1/3)
=. Johnny Herbert 33.33% (1/3)
=. Thierry Boutsen 33.33% (1/3)
8. David Coulthard 23.08% (3/13)
9. Damon Hill 22.73% (5/22)
10. John Watson 20.00% (1/5)
11. Gilles Villeneuve 16.67% (1/6)
=. Ralf Schumacher 16.67% (1/6)
=. Jacques Laffite 16.67% (1/6)
14. Nigel Mansell 16.13% (5/31)
15. Niki Lauda 16.00% (4/25)
16. Nico Rosberg 15.00% (3/20)
17. Ayrton Senna 14.63% (6/41)
18. Emerson Fittipaldi 14.29% (2/14)
19. Alain Prost 13.73% (7/51)
20. Jenson Button 13.33% (2/15)
21. Ronnie Peterson 10.00% (1/10)
=. James Hunt 10.00% (1/10)
23. Fernando Alonso 9.38% (3/32)
24. Jacques Villeneuve 9.09% (1/11)
25. Nelson Piquet 8.70% (2/23)
26. Alan Jones 8.33% (1/12)
=. Carlos Reutemann 8.33% (1/12)
28. Michael Schumacher 6.59% (6/91)
29. Lewis Hamilton 4.08% (2/49)
30. Jackie Stewart 3.70% (1/27)
31. Sebastian Vettel 2.38% (1/42)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Kun 1970-luvulla sen kestäessä punaisten lippujen heiluttelun sääntöä oli lievennetty niin noin vuodesta 1974 eteenpäin aina 1990-luvun loppuvuosiin asti oli hyvinkin mahdollista nähdä usein punaisten lippujen keskeyttävän kilpailun.

Yleisimmin punainen lippu keskeytti kisan alkukierroksilla kisaa ja yleensäkin punaisten lippujen ajot jakautuivat 68 kisansa osalta 29.8.2016 mennessä seuraavasti:

38 punaisen lipun keskeytystä tapahtui ensimmäisen 2 kierroksen sisään ja punaisten lippujen sen hetken nykysäännön mukaan tuoreimmat keskeytykset punaisilla lipuilla tapahtuivat Silverstonessa ja Suzukassa 2014

18 punaisten lipun keskeytystä tapahtui keskellä kisaa jonka jälkeen päätettiin jatkaa normaalein ajoin tai vuosien 1981-1994 aikaisin säännöin Yhteisaikakilpailun muodossa

14 punaisten lipun keskeytystä tapahtui niin lähellä kisan loppua, että kilpailun ajajat tai jopa itse tuomaristo ei halunnut enää jatkaa kilpailua ja haluihin jatkaa kisaamista saattoi tässä tapauksessa vaikuttaa myös jotkut erityiset syyt kuten onnettomuus pahimmillaan kuolonkolariin päättyen joista murheellisin oli ennen pitkää sellaiseksi osoittautuen Suzukassa 2014.:(
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Erääseen aikaan lajin kaikkien aikojen nimillä eli esimerkiksi Alain Prostilla ja Michael Schumacherilla oli yhteensä 9 mestaruutta ja 137 kisavoittoa.

Prost menestyi urallaan hyvin suhteessa tallikavereihin nähden seuraavissa asioissa:

Maailmanmestaruudet: Prostilla oli niitä neljä ja tallikavereillaan suoralla Prostin ajouralla ehti olla vain kolme vaikka tietenkin Sennalle muutoin tuli useampia mestaruuksia, Niki Lauda oli valmiiksi kaksinkertainen mestari voittaen vanhoilla päivillään vielä yhden mestaruuden ja Keke Rosbergilla oli tietenkin yksi mestaruus

Voitot: Prostilla oli niitä 51 kappaletta kuin suoran ajan tallikavereilla vain 26 kappaletta vaikka ilman muuta niin Senna kuin Laudakin keräsivät voittoja melkoiset määrät ja pienemmän määrän voittoja keräsivät niin Keke Rosberg kuin John Watsonkin

Toiset sijat: Prostilla oli niitä 35 kappaletta kuin suoran ajan tallikavereilla vain 21 kappaletta

Kolmannet sijat: Prostilla oli niitä 20 kappaletta kuin suoran ajan tallikavereilla vain 14 kappaletta

MM-Pisteet: Prostilla oli niitä koossa 798,5 pisteen verran kun taas tallikavereilla oli vain 485 pistettä yhteensä suoralla Prostin ajouralla tallikavereihinsa nähden

Prost pääsi uransa aikana keskimäärin 64 % todennäköisyydellä aina tallikaverinsa edelle maalissa ja näistä on poistettu sellaiset kisat jotka jäivät kesken niin ranskalaiselta kuin hänen tallikavereiltaan ja uransa aikana ajamiensa 199 kisan aikana vain 10 kisaa joutui Prost MM-kilvassa olemaan tallikaveriaan pistetaulukossa jäljessä ja kisoista kaksi meni John Watsonille, Niki Laudalle kisoista viisi meni hänelle ja Ayrton Sennalle loput kolme kisaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Jenson Button oli 1.9.2016 mennessä ainoa kuljettaja jolla oli enemmän kuin 100 kisaa urallaan kahdelle eri moottorivalmistajalle ajettuna kun hän oli ajanut Hondan moottoreilla 133 uransa kilpailua ja 113 uransa kilpailua Mercedeksen moottoreilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Erinäisiä uriensa juhlakilpailujen voittajia tulee seuraavaksi tähän alle muutaman kappaleen verran:

Nigel Mansell: Voitti uransa 100:n kisan Österreichringin kolarikisassa 1987

Michael Schumacher: Voitti uransa 100:n kisan Suzukassa 1997 missä kohua riitti niin viikonlopun aikana kuin sen jälkeenkin ennen kuin kaikkien katseet suuntautuivat Jereziin ja odottaen äärimmillään jopa Estorilinkin näkemistä kauden päätöskilpailun tuon kyseisen vuoden Portugalin Grand Prixin erikoisen tilanteen johdosta

Felipe Massa: Voitti uransa 100:n kisan Spa-Francorchampsissa 2008

Jenson Button: Voitti uransa 200:n kisan Hungaroringillä 2011
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Riccardo Patresella oli monia mielenkiintoisia tilastoja pitkällä urallaan:

- Vuonna 1977 hän oli ainoa kuljettaja joka sai pisteitä autolla numero 16

- Vuonna 1978 palkintosija ja kolme muuta pistesijaa toi paljon hyvää kun tallikaveri ei saanut mitään osin toki teknisistä ongelmista johtuen ja kun yksi tallikaveri ei ikinä päässyt edes ajamaan ja Patrese myös joutui ongelmiin sinä vuonna ajamisensa johdosta joka huipentui Monzan murhenäytelmän myötä lähinnä painostettuun Watkins Glenin kilpailukieltoon

- Vuonna 1979 hän hävisi pistetaiston Jochen Massille, mutta toisaalta Massista poiketen ei koskaan karsiutunut kisoissaan

- Vuonna 1980 sai palkintosijan millä voitti Massin, mutta Massilta myös hylättiin palkintosija Jaraman kisan yleisen FISA-FOCA-sodan vuoksi ja kaiken kaikkiaan taistelu tallikaverusten kesken oli yllättävän tasaista ja Mike Thackwell tietenkin karsiutui tuuraavana kuljettajana

- Vuonna 1981 tuli paalupaikka ja kaksi palkintosijaa ja toi tallinsa pisteet kun tallikaverit karsiutuivat tai ajoivat erittäin huonoilla sijoilla varsinkin Zolderista 1981 eteenpäin

- Vuonna 1982 käytännössä henkisesti voitti Nelson Piquetin kun hänellä oli samat määrät voittoja ja kakkostiloja ja vielä yksi ylimääräinen muu palkintosija mitä Piquetillä ei ollut ja myös säilyi aina kisoissa siinä missä Piquet karsiutui Detroitissa voittaen sitten Montrealissa

- Vuonna 1983 ihan kauden alkua huomioimatta jäi Piquetin jalkoihin

- Vuonna 1984 lähti Alfa Romeolle kun Brabhamilla olisi ollut tarjolla enää vain nöyryytystason kakkoskuljettajan pesti ja Alfa Romeolla jäi Eddie Cheeverin jalkoihin raan nopeuden osalta, mutta voitti hänet paremmin kilpailutaktisena kuljettajana ja sai myös Alfa Romeon viimeisen palkintosijan koskaan ainakin toistaiseksi lajissa

- Vuonna 1985 uran aallonpohja pisteettömyyden, tallikaverin kanssa aina nyrkkitappeluihin asti huonontuneiden välien ja yleisen jatkuvan julkisuudessa tapahtuneiden kuittailujen johdosta useimmiten James Huntin harrastaman tai aloittaman kuittailu-urakan myötä

- Vuonna 1986 ajoi Brabham-paluunsa jälkeen yhä varsin huonosti, mutta käytännössä piti huojuvaa tallia pystyssä sisunsa ansiosta ja ensimmäistä kertaa sitten Alfa Romeon ajan masennuksesta toivuttuaan pystyi nimenomaan ajamaan ne tarvittavat pisteet tallille Derek Warwickin tapellessa Bernien kanssa milloin mistäkin päästyään muutenkin testikuljettajan asemasta kisakuljettajaksi lähinnä Elio de Angeliksen menehtymisen myötä

- Vuonna 1987 oli parempi kuin Andrea de Cesaris tuloksellisesti, mutta de Cesariksen naurettava epäonni teknisten vikojen johdosta johti de Cesariksen ruutulipun näkemättömyyteen koko kaudella jolloin väistämättä oli paha sanoa mitään todellista paremmuudesta kertovaa astetta sinänsä vaikkakin de Cesaris oli Eddie Cheeverin tapaan hyvin aggressiivinen kuljettaja ja Patrese pääsi myös Williamsille

- Vuonna 1988 Patrese ajoi huonommin kuin Nigel Mansell, mutta tuolloin myöhempään kritiikkiin nähden kaikki pitivät Patresen huonoutta lähinnä vaikean oppivuoden ja Williamsin Juddin moottorin nimiin menevänä asiana aina silti muut vakuuttavana ja tietenkin pois luettuna James Huntia

- Vuonna 1989 onnistui voittamaan kaksi voittoa saavuttaneen Thierry Boutsenin pisteissä vaikka Patrese itse ei voittanut mitään

- Vuonna 1990 onnistui voittamaan kisan ensi kertaa sitten vuoden 1983, mutta toisaalta ajoi ainakin välillä verraten jopa edellistä vuottaan heikommin sinänsä kuin Thierry Boutsen häviten belgialaiselle pisteissä jolla oli vuodeksi 1991 suorastaan hopealautasella povattu paikka ajaa Williamsilla jopa maailmanmestaruudesta ajettuaan muutenkin vuonna 1990 verraten erittäin todella kilpailukykyisiä kisoja heti siellä missä se vain oli mahdollista, mutta sitten kaikki romahti kun Nigel Mansellin lopettamiskohu oli tietysti Mansell-Showta mitä viiksekäs britti välillä uransa aikana harrasti

- Vuonna 1991 hävisi lopulta Mansellille, mutta toisaalta alkukausi ja puoliväli kaudesta meni erinomaisesti vaikkakin väistämättä Mansellin kärsiessä epäonnesta tilanne ei voinut olla vaikuttamatta Patresen erinomaisuuteen ja loppukaudesta oli jo alakynnessä lopullisesti vaikkakin Estorilissa voitti vielä uudelleen kuten oli voittanut Mexico Cityssä jääden sitten Mansellin taakse loppupisteissä ja huonoa mainosta oli tosiaan monien mielestä etenkin alkukaudesta jättää Patrese Williamsille toisin kuin Boutsenia

- Vuonna 1992 Patrese jäi Mansellin jalkoihin, mutta vaikutti olevan vuodeksi 1993 maailmanmestari tai viimein säännöllinen ykköskuljettaja kun aina ei Alain Prostkaan halunnut palata Williamsille ja kun halusi niin suhteessa Mansellin aikaan nähden Patresen sanottiin olevan Prostin tallikaverina olleessaan jopa paremmassa asemassa yllättää Prost kuten oli yllättänyt Piquetin vuosina 1982-1983 joista varsinkin vuonna 1982

- Vuonna 1993 ei lopulta Patrese voinut perua Benetton-sopimustaan ilman merkittäviä oikeustoimia ja sakkoja päästäkseen edes teoriassa takaisin Williamsille kun koko lähteminen sieltä tuntui olevan pitkälti vahinkotapaus keskellä Mansell-Williams-kohua vuoden 1992 loppupuolella ja myöskään siirto Ligierille ei kelvannut missään välin kompromissiksi Flavio Briatorelle ja Benettonilla jäi sitten Michael Schumacherin jalkoihin erittäin vähillä onnen hetkillä joskin verrattuna paljon hehkutettuun Thierry Boutseniin nähden Patrese ei koskaan ollut niin lyöty maahan henkisesti kuin mitä Boutsen pahimmillaan ihan oikeasti oli tuon vuoden aikana ja uran viimeisiä kisoja kohti jopa vuosi 1994 uran viimeisenä vuonna vaikutti mahdolliselta mikäli vain Williams olisi halunnut hänet, mutta lopulta Ayrton Sennan kuoleman aikana seuranneen kohun myötä ei ennen pitkää halunnut ajaa sittenkään Williamsilla kesken kauden ja päätti uransa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
24.9.2016 mennessä 10 nuorinta F1-kuljettajaa starttijärjestyksessä olivat seuraavat:

1 Max Verstappen 17 vuotta ja 166 päivää
2 Jaime Alguersuari 19 vuotta ja 125 päivää
3 Mike Thackwell 19 vuotta ja 182 päivää
4 Ricardo Rodriguez 19 vuotta ja 208 päivää
5 Fernando Alonso 19 vuotta ja 218 päivää
6 Esteban Tuero 19 vuotta ja 320 päivää
7 Chris Amon 19 vuotta ja 324 päivää
= Daniil Kvjat 19 vuotta ja 324 päivää
9 Esteban Ocon 19 vuotta ja 345 päivää
10 Sebastian Vettel 19 vuotta ja 349 päivää
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Singaporen 2016 kisaan mennessä nuorin yhä ajava tai uransa lopettamaan jo nuorena joutuneet kuljettajat tulevat 20 nuorimman kuljettajan osalta tähän alle:

Sijoitus Nimi Ikä Viimeisin/Viimeinen kisa
1 VERSTAPPEN Max 18 vuotta 11 kuukautta 19 päivää Marina Bay Street Circuit 2016
2 OCON Esteban 20 vuotta 0 kuukautta 1 päivä Marina Bay Street Circuit 2016
3 TUERO Esteban 20 vuotta 6 kuukautta 10 päivää Suzuka 1998
4 RODRIGUEZ Ricardo 20 vuotta 7 kuukautta 2 päivää Monza 1962
5 RYAN Peter 21 vuotta 3 kuukautta 28 päivää Watkins Glen 1961
6 ALGUERSUARI Jaime 21 vuotta 8 kuukautta 4 päivää Interlagos 2011
7 D'OREY Fritz 21 vuotta 8 kuukautta 17 päivää Sebring 1959
8 WEHRLEIN Pascal 21 vuotta 11 kuukautta 0 päivää Marina Bay Street Circuit 2016
9 Junior SAINZ Carlos 22 vuotta 0 kuukautta 17 päivää Marina Bay Street Circuit 2016
10 STEWART Jimmy 22 vuotta 4 kuukautta 12 päivää Silverstone 1953
11 KVYAT Daniil 22 vuotta 4 kuukautta 23 päivää Marina Bay Street Circuit 2016
12 BRISTOW Chris 22 vuotta 6 kuukautta 17 päivää Spa-Francorchamps 1960
13 FONTANA Norberto 22 vuotta 9 kuukautta 6 päivää Jerez 1997
14 BUEMI Sébastien 23 vuotta 0 kuukautta 27 päivää Interlagos 2011
15 THACKWELL Mike 23 vuotta 2 kuukautta 18 päivää Montreal 1984
16 BRUNI Gianmaria 'Gimmi' 23 vuotta 4 kuukautta 24 päivää Interlagos 2004
17 MACKEY Bill 23 vuotta 5 kuukautta 15 päivää Indianapolis 500 1951
18 BARBER John 23 vuotta 5 kuukautta 20 päivää Buenos Aires 1953
19 CHILTON Max 23 vuotta 5 kuukautta 21 päivää Sochi 2014
20 BRISE Tony 23 vuotta 6 kuukautta 7 päivää Watkins Glen 1975

Rio Haryanto olisi ollut 21:s nuorin kuljettaja joka olisi joutunut lopettamaan uransa vain kaksi päivää vanhempana kuin Tony Brise. Periaatteessa vielä nykyäänkin Haryanto voisi palata varmaankin lajiin ruudukon hännille jos vain rahaa olisi tulla lajiin, mutta ei taida olla ja vaikka olisikin niin mikään talli ei tunnu häntä oikein edes haluavan ottaa lajiin. Ikää kuitenkin on vielä paluuseenkin riittävästi joten en sinänsä välttämättä pitäisi häntä ihan vielä poissa kuvioista.

Muita nuorina lopettaneita lahjakkaita kuljettajia olivat esimerkiksi Mika Häkkisen oletettu tallikaveri McLarenille yllättävänkin vahvasti vuodelle 1995 ennen kuin Brasilian Marlboro sotki sekaannuksillaan kaiken eli Christian Fittipaldi joka muutenkin lopulta vaihtoi IndyCar-puolelle, Enrique Bernoldi ja Ingo Hoffmann joka käytännössä seisoi maksukuljettajana Fittipaldilla odotellen turhaan monta vuotta Alex Ribeiron kanssa odottaen sitä kuuluisaa tallin kolmatta autoa tai sitten lopullisen vankkaa kakkoskuskin paikkaa ajaen lopulta suurilta osin urallaan harvoista kisoistaankin huolimatta käytännössä vain pelkkiä maksutestejä.:nope:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Vain viisi kuljettajaparia on voittanut maailmanmestaruuden putkeen toisen edustaessa hallitsevaa mestaruutta ja toisen edustaessa uutta mestaruutta.

Ymmärrettävän vuoden 1950 ja 1951 Giuseppe Nino Farinan ja Juan Manuel Fangion jälkeen vain neljästi näin on käynyt uudelleen ja ne tulevat tähän alle:

Jack Brabham ja Denny 'Karhu' Hulme vuonna 1966 ja 1967

Niki Lauda ja Alain Prost vuonna 1984 ja 1985

Ayrton Senna ja Alain Prost vuonna 1988 ja 1989

Lewis Hamilton ja Nico Rosberg vuonna vuonna 2015 ja 2016

Vertailun vuoksi Alfa Romeo vetäytyi koko lajista vuoden 1951 jälkeen ja Farina meni Ferrarille ja Fangio meni Maseratille, Denny 'Karhu' Hulme siirtyi McLarenille Brabhamilta, Niki Lauda lopetti uransa palaamatta lajiin vuodeksi 1986 Brabhamille ja Alain Prost ymmärrettävien riitojen jälkeen siirtyi Ferrarille vuodeksi 1990 ja Nico Rosberg lopetti uransa mestaruuteen vuonna 2016 kahden vuoden valmistelun jälkeen vaikka isä-Keken kanssa samana piirteenä molemmat olivat jatkaa vuoden ajaksi uraansa.

Nico mestaruutta puolustaen ja Keke vuonna 1987 tavoitellakseen vielä kerran mestaruutta, selättääkseen McLarenin automallin kroonisen aliohjautuvuuden ajaen toivon mukaan näyttävämmän kauden kuin mitä toteutunut päätöskausi 1986 oli ja ennen kaikkea oppiakseen lopullisesti aivan kaiken opittavissa olevan lajin bisnespuolesta siinä missä lopettaessaan kun lopetti Keke joutui bisneksissään ja managerin opissaan parin vuoden takamatkalle kun yhteistyö myös oman managerin eli Ortwin Podlechin kanssa päättyi.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
2.10.2016 mennessä F1:ssä oli ensimmäistä kertaa neljä eri voittajaa sitten vuoden 2013.
 
Ylös