CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15012
12.8.2016 mennessä ja 12 kisaan mennessä kaudella 2016 oli 22 kuljettajan kesken 32 keskeytystä kaikkiaan mikä tarkoitti noin 2,7 keskeytystä siihen asti per kisa ja takasi 88 % maaliin pääsemisen mahdollisuuden kaikille kuljettajille.
Vuonna 1950 sarjan alussa oli tietenkin koko sarjan aloitusvuotena F1:ssä 58 keskeytystä vaihtelevien kisaan lähtijöiden eli siitä sitten vaihdelleiden 14-27 kuljettajan kesken mikä tarkoitti noin 9,7 keskeytystä per kisa ja takasi 52 % maaliin pääsemisen mahdollisuuden kaikille kuljettajille.
Vuonna 2016 12 kisaan mennessä Lewis Hamilton ja Nico Rosberg molemmat ymmärrettävästi kolaroivat toisensa Barcelonassa ulos kisasta tarkoittaen keskeytystä ja melkoista mediakohua muutoin.
Hamilton kärsi siihen mennessä Shanghain aika-ajoissa ongelmista jolloin lähti ruudukon perältä olemalla lopulta 7:s ja Hamilton kärsi myös Bakussa oletetusita pakoputkivaikeuksista muutaman muunkin syyn ohella joita ei kunnolla voinut todistaa ja lisäksi Hamilton taisi herättää kohua myös tuon kisan jälkeen kaiketi viimein puretulla radiosäännön neuvojen kyselyn venyttelyn kohulla mikä aiemmin oli ollut ongelmana Nico Rosbergin vastaavan kyselyn suhteen jossakin muussa Rosbergin Mersun ajan kisassa. Hamilton oli tosin Bakussa viides.
Rosberg kärsi siihen mennessä Montrealissa jarruongelmista olemalla viides ja Red Bull Ringillä oli kolaristaan huolimatta elintärkeästi mestaruuttaan ajatellen lopulta neljäs.
Mersulla oli siis sattunut vain 6 murhetta teknisesti syystä tai toisesta ja kolme kertaa oli nähty kolari tai jotakin muuta mainittavaa ja tavallaan jonkun kuljettajan piikkiin menneitä tilanteita. Neljäsosa kisoista meni siis enemmän tai vähemmän pieleen Mersulta muuten unelmakaudella siihen mennessä, mutta vain kuudenneksessa niistä kisoista Mersulla todella oli jotain teknistä murhetta joskin ainakin osin ja varsinkin Hamiltonilla oli siihenkin aikaan jo vuosia olleena tapanaan ollut liioitella teknisiä murheitaan jolloin ehkä ihan totisia Mersun teknisiä murheita oli vaikeaa osoittaa toteen.
Vuonna 1950 MM-tavoittelijat Giuseppe Nino Farina, Juan Manuel Fangio ja Luigi Fagioli lähtivät joka kisaan Alfa Romeolla kun taas muut ajajat eli Reg Parnell, Piero Taruffi ja Consalvo Sanesi lähtivät vain kerran.
Farinan, Fangion ja Fagiolin eli Tripla F/Tiimi FFF:n kesken oli Alfa Romeolla kaikkiaan 5 keskeytystä joista Farina kärsi Fagiolin kanssa vain kerran sellaisen, mutta Fangio jo kolmesti.
Fangio keskeytti öljyvuotoon Silverstonessa, keskeytti Bremgartenissa moottorivikaan ja Monzassa keskeytti myös tuplakeskeytykseen kun omaan autoon tuli vaihdelaatikkovika ja vielä tallikaveri Taruffilta käyttöön otetulla autolla keskeytti myös. Farina ja Fagioli eivät välttämättä olisi keskeyttäneet kaudella lainkaan ellei olisi tullut molemmille keskinäinen kolari Monacossa.
Tai oikeammin vain aivan täysin kaiken laskien vain Fagioli ei olisi keskeyttänyt koko kaudella kun Farina keskeytti kyllä Reims-Gueuxin radalla polttoainepumpun hajoamiseen, mutta oli 7:s silti lopputuloksissa.
Siten siinä oli siis vain kuusi keskeytystä joista neljä keskeytystä oli mekaanisia vikoja ja vain kaksi ajajan omaa vikaa kun tuli Monacossa keskinäinen kolari.
Kaikkiaan Alfa Romeon kisoista 33 % siis olivat jollakin tapaa vaikeita F1-sarjan aloitusvuotena ja 22 % kisoja matka jäi kesken.
Vuonna 1950 sarjan alussa oli tietenkin koko sarjan aloitusvuotena F1:ssä 58 keskeytystä vaihtelevien kisaan lähtijöiden eli siitä sitten vaihdelleiden 14-27 kuljettajan kesken mikä tarkoitti noin 9,7 keskeytystä per kisa ja takasi 52 % maaliin pääsemisen mahdollisuuden kaikille kuljettajille.
Vuonna 2016 12 kisaan mennessä Lewis Hamilton ja Nico Rosberg molemmat ymmärrettävästi kolaroivat toisensa Barcelonassa ulos kisasta tarkoittaen keskeytystä ja melkoista mediakohua muutoin.
Hamilton kärsi siihen mennessä Shanghain aika-ajoissa ongelmista jolloin lähti ruudukon perältä olemalla lopulta 7:s ja Hamilton kärsi myös Bakussa oletetusita pakoputkivaikeuksista muutaman muunkin syyn ohella joita ei kunnolla voinut todistaa ja lisäksi Hamilton taisi herättää kohua myös tuon kisan jälkeen kaiketi viimein puretulla radiosäännön neuvojen kyselyn venyttelyn kohulla mikä aiemmin oli ollut ongelmana Nico Rosbergin vastaavan kyselyn suhteen jossakin muussa Rosbergin Mersun ajan kisassa. Hamilton oli tosin Bakussa viides.
Rosberg kärsi siihen mennessä Montrealissa jarruongelmista olemalla viides ja Red Bull Ringillä oli kolaristaan huolimatta elintärkeästi mestaruuttaan ajatellen lopulta neljäs.
Mersulla oli siis sattunut vain 6 murhetta teknisesti syystä tai toisesta ja kolme kertaa oli nähty kolari tai jotakin muuta mainittavaa ja tavallaan jonkun kuljettajan piikkiin menneitä tilanteita. Neljäsosa kisoista meni siis enemmän tai vähemmän pieleen Mersulta muuten unelmakaudella siihen mennessä, mutta vain kuudenneksessa niistä kisoista Mersulla todella oli jotain teknistä murhetta joskin ainakin osin ja varsinkin Hamiltonilla oli siihenkin aikaan jo vuosia olleena tapanaan ollut liioitella teknisiä murheitaan jolloin ehkä ihan totisia Mersun teknisiä murheita oli vaikeaa osoittaa toteen.
Vuonna 1950 MM-tavoittelijat Giuseppe Nino Farina, Juan Manuel Fangio ja Luigi Fagioli lähtivät joka kisaan Alfa Romeolla kun taas muut ajajat eli Reg Parnell, Piero Taruffi ja Consalvo Sanesi lähtivät vain kerran.
Farinan, Fangion ja Fagiolin eli Tripla F/Tiimi FFF:n kesken oli Alfa Romeolla kaikkiaan 5 keskeytystä joista Farina kärsi Fagiolin kanssa vain kerran sellaisen, mutta Fangio jo kolmesti.
Fangio keskeytti öljyvuotoon Silverstonessa, keskeytti Bremgartenissa moottorivikaan ja Monzassa keskeytti myös tuplakeskeytykseen kun omaan autoon tuli vaihdelaatikkovika ja vielä tallikaveri Taruffilta käyttöön otetulla autolla keskeytti myös. Farina ja Fagioli eivät välttämättä olisi keskeyttäneet kaudella lainkaan ellei olisi tullut molemmille keskinäinen kolari Monacossa.
Tai oikeammin vain aivan täysin kaiken laskien vain Fagioli ei olisi keskeyttänyt koko kaudella kun Farina keskeytti kyllä Reims-Gueuxin radalla polttoainepumpun hajoamiseen, mutta oli 7:s silti lopputuloksissa.
Siten siinä oli siis vain kuusi keskeytystä joista neljä keskeytystä oli mekaanisia vikoja ja vain kaksi ajajan omaa vikaa kun tuli Monacossa keskinäinen kolari.
Kaikkiaan Alfa Romeon kisoista 33 % siis olivat jollakin tapaa vaikeita F1-sarjan aloitusvuotena ja 22 % kisoja matka jäi kesken.