"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Jacques Villeneuvella tuntui olevan tavallaan hyvin ristiriitainen ura etenkin sateella.

Gilles Villeneuven eli isänsä sadetaitoihiin ja jopa välillä setänsä Jacques Seniorin sadetaitoihin nähden tuntui poika tippuneen isäänsä ja setäänsä nähden melko kauaskin puussa.

Varsinkin ihan huippuaikojensa aikaan.

Tuolloinhan Interlagos 1996 ei vakuuttanut, Monacossa 1996 oli tietysti kolari ja ainoa järkevähkö huippuajo sateella tuntui olevan vain niin alakynnessä olevana Barcelonassa 1996 missä Michael Schumacher dominoi mielin määrin ja Jean Alesikin ajoi näyttävämmäin kuin Villeneuve.

Vuonna 1997 mestaruusvuonna tilanne ei ollut hirvittävästi parempi tai sellaiseksi sitä ei ainakaan nähty kun Monacossa tuli taas kolari ja tuloksellisesti paras sadekelin tai sateen vaikuttaman kisan eli Magny-Coursin 1997 ajosta tulos oli vain neljäs ja Spa-Francorchampsin ajossa Villeneuve oli vielä sitäkin huonommin viides ja silloinkin vain kun Mika Häkkinen hylättiin kisan jälkeen.

Toisaalta taas BAR-vuosina ajaessaan keskikastissa tai jälkijoukoissa enimmäkseen ja tietysti joskus hyvinkin lähellä kärkeä alettiin vastaavasti Villeneuven sadekelintaitoja kehuakin.

Monien mielestä Villeneuven uran paras ajo sateella kaikki tilanteet huomioiden oli Silverstonessa 2002 missä hän oli Magny-Coursin 1997 ajoon tapaan neljäs, mutta kaiken kaikkiaan vakuuttavampi ja jos ei niinkään niin selvisi ainakin vähemmällä haukkumisella suorituksesta kuin huippuaikoinaan.

BAR-vuosina yksi Villeneuven elämänsä ajo tuntui tietenkin monen muun tapaan olevan myös keskeytetty Interlagos 2003 missä hän oli kuudes keskeytyshetkellä ja vaikutti olevan nousussa huomattavastikin parempaan sijaan asti mitä enemmän vain vettä satoi vaikka normaalistihan sen ajan jutuissa Villeneuven olisi pitänyt ajaa ulos jo pisarastakin vettä radalta.:rolleyes:

Silverstone 2002 tunnuttiin tuolloin unohdetun hyvinkin helposti.

Viimeinen uran huippuajo sateella tai edes jossakin määrin sadekelillä oli Spa-Francorchampsissa 2005 Sauberilla missä oli erittäin niukasti kuudes vaikka parempaankin olisi ollut sadekelin kovuudesta riippuen erittäinkin hyvät mahdollisuudet ja kunhan sade vain olisi alkanut eri tavalla kuin alkoi.

Loppupelissä joskus tuntuu, että viime vuosien Heh, Massa-jutut olisivat varmaan olleet ja ehkä olivatkin alkujaan juuri Heh, Villeneuve-juttuja juurikin sadekelistä puhuttaessa koska usein ennen hyvin paljon Villeneuvea sateella kritisoineet tahot alkoivat käyttää tuota Heh, Massa-juttua noin siinä vuosista 2005-2006 eteenpäin vaikka paljon selvemmin juttu tuli yleiseen tietoisuuteen vasta siinä Massan Silverstonen keskeytyksen myötä vähän tätä aikaa myöhemmin siinä 2007-2008 paikkeilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Jolyon Palmer ei paljon kritisoituna, mutta silti juurikin tulosten alkaessa tulla pois pakotetusti lähteneenä ei saanut koskaan kisan nopeinta kierrosta itselleen.

Tosin hyvin mielenkiintoisesti sanottuna hän oli erinäisten kisan vaiheiden myötä parhaimmillaan F1-kisassa korkeammalla suorituksissa ja sijoituksissa kuin mitä isänsä Jonathan Palmer ikinä olikaan ja lisäksi hän monta kertaa oli napata uransa ensimmäiseksi odotetuimman nopeimman kierroksen.

Aikaisin vaihe kisassa missä Jolyon Palmer tätä hallitsi oli erikoisuutena Monacon 2016 kisan toinen kierros missä ajettiin Turva-auton ollessa radalla kun sehän kaikkiaan oli 7 kierrosta heti kisan alkuun radalla!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Vuonna 2016 oli ensimmäisen kerran 10 vuoteen tilanne jossa saman tallin kolme eri kuljettajaa olivat saaneet palkintosijan kauteen ja ne tulevat tähän alle:

Red Bull 2016: Daniel Ricciardo, Daniil Kvjat ja Max Verstappen

McLaren 2006: Juan Pablo Montoya, Kimi Räikkönen ja Pedro de la Rosa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
51 kisan ajan Istanbulista 2011 vuoden 2013 Suzukaan asti Ferrari sai molemmat autonsa kuljettajineen maaliin 41 kisassa tuolla aikavälillä.

Murskaavaa tuossa oli se kun myös Fernando Alonsoa ja Felipe Massaa miettii niin tallimääräysavusteisena tai ei oli siis se, että Alonso jokainen kerta tuolla välillä sijoittui Massan edelle maalissa ja keskimäärin sijavälilä oli Alonson ja Massan välillä noin 4 sijaa.:eek:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Monacossa 2016 Daniel Ricciardon paalupaikka oli vasta neljäs eri tallin kuljettajan ajama paalupaikka siihen asti turboaikakaudella ja yleensäkin sitten vuoden 2012.

Turboaikakaudella kun 41 paalua oli mennyt Mercedekselle ja muut eri tallit olivat Williams Red Bull Ringillä 2014 ja Ferrari Marina Bayssa 2015.

Interlagosissa 2012 ajoi viides eri talli paalupaikalle kuin Mercedes, Williams, Red Bull, ja Ferrari eli McLaren.

Niin ylivoimaista sillä hetkellä Mersun meno oli, että sillä logiikalla olisi ollut odotettavissa siis enintään 3 kappaletta ei-Mersun voittoja noin pitkällä aikavälillä ja enintään yksi ei-Mersun paalupaikka noin pitkällä aikavälillä ajallisen erotuksen ollessa sentään edes vuotta kohti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Ainoat moninkertaiset F1-voittajat historiassa jotka olivat 17.6.2016 mennessä ottaneet voittonsa aina samalla radalla olivat Jose Froilan Pepe Gonzalez Silverstonessa 1951 ja 1954 ja Maurice Trintignant Monacossa 1955 ja 1958 kun Indy 500:n voittajat unohdetaan F1-kisoista.

Trintignant on myös ainoa neljästä F1-kuskista jotka eivät koskaan urallaan voittaneet mitään muuta kilpailua, mutta voittivat kuin maailmanmestaruutena ilman maailmanmestaruutta juurikin erittäin arvostetusti Monacon.

Ainoat muut voittajat eli kuin maailmanmestareina ilman maailmanmestaruutta juurikin Monacon voittaneina olivat Jean-Pierre Beltoise leikkisästi sanoen tavallaan yhdellä kädellä sateella voittaen vuonna 1972, Olivier Panis vuonna 1996 ja Jarno Trulli vuonna 2004.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Vuoteen 2016 ja 17.6.2016 mennessä ei Felipe Massa koskaan urallaan ollut ajanut tallikaverinsa edelle Montrealissa.

Usein eroa oli reilusti, mutta 2011 ja 2014 erot tallikaveriin olivat vain vaivaiset 0,018 sekuntia ja 0,028 sekuntia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
19.7.2016 mennessä olleet lajin viimeiseksi maaliin ajaneet kuljettajat omissa kisoissa urallaan tulevat tässä siis kisamääriensä pohjalta ja aika monikin näistä tämän listan nimistä on ollut kisavoittajia ja jopa moninkertainen maailmanmestarikin joukkoon mahtuu vaikkakin osassa näissä tapauksia viimeinen sija on johtunut auton vaurioiden aiheuttamasta järkyttävistä vioista, korjauskäynneistä tai viime hetken keskeytyksistä ulosajoon tai tekniseen vikaan jotka ovat kuitenkin riittäneet silti maalissa hyväksymisen merkiksi:

1. Giancarlo Fisichella 15 viimeisen sijan kisaa

2. Max Chilton 14 viimeisen sijan kisaa

2. Jarno Trulli 14 viimeisen sijan kisaa

4. Jonathan Palmer 13 viimeisen sijan kisaa

5. Narain Karthikeyan 12 viimeisen sijan kisaa

6. Christijan Albers 10 viimeisen sijan kisaa

6= Michele Alboreto 10 viimeisen sijan kisaa

8= Thierry Boutsen 9 viimeisen sijan kisaa

8= Jack Brabham 9 viimeisen sijan kisaa

8= Jenson Button 9 viimeisen sijan kisaa

8= Ukyo Katayama 9 viimeisen sijan kisaa

8= Vitantonio Liuzzi 9 viimeisen sijan kisaa

8= Jochen Mass 9 viimeisen sijan kisaa

8= Olivier Panis 9 viimeisen sijan kisaa

8= Takuma Sato 9 viimeisen sijan kisaa

8= Adrian Sutil 9 viimeisen sijan kisaa

Kaikilla muilla viimeisen sijan ajaneilla kuljettajilla oli niitä enintään 8 kappaletta uransa varrella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
20.7.2016 mennessä seuraavat kuljettajat olivat saaneet seuraavat prosenttiosuuksien määrät palkintoja urallaan suhteessa startteihinsa nähden kun ne tulevat suluissa:

1. Juan Manuel Fangio (67.31%)
2. Giuseppe Nino Farina (58.82%)
3. Jose Froilan Pepe Gonzalez (55.56%)
4. Lewis Hamilton (53.11%)
5. Alain Prost (52.48%)
6. Alberto Ascari (51.52%)
7. Michael Schumacher (50.32%)
8. Sebastian Vettel (50%)
9. Ayrton Senna (49.38%)
10. Jim Clark (43.84%)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
27.7.2016 mennessä ainakin seuraavat kuljettajat olivat johtaneet uransa viimeisiä F1-kisoja syystä tai toisesta silloin kun Indy 500:n kisoja ei F1-kisoihin mukaan laskettu:

Markus Winkelhock 2007 Nürburgring
Ayrton Senna 1994 Imola
Alain Prost 1993 Adelaide
Keke Rosberg 1986 Adelaide
Niki Lauda 1985 Adelaide
Gilles Villeneuve 1982 Imola
Jochem Rindt 1970 Österreichring
Jim Clark 1968 Kyalami
Lorenzo Bandini 1967 Monaco
Stirling Moss 1961 Watkins Glen
Alberto Ascari 1955 Monaco
Luigi Fagioli 1951 Reims-Gueux
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
MM-tallikilvan ennätyksen ainakin 28.7.2016 mennessä oli tehnyt Mercedes kun se oli menettämättä johtoaan johtanut siihen mennessä tallien kilpaa jo 48 kisaa putkeen.

Se rikkoi McLarenin ennätyksen vuosilta 1988-1991 jolloin se johti 47 kisaa putkeen tallien MM-kilpaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
7.8.2016 mennessä 106 eri F1-voittajaa olivat debytoituneisuutensa perusteella jakautuneet eri aikakausille seuraavasti:

1950-1954: 21 eri voittajaa

1955-1959: 9 eri voittajaa

1960-1964: 10 eri voittajaa

1965-1969: 5 eri voittajaa

1970-1974: 16 eri voittajaa

1975-1979: 10 eri voittajaa

1980-1984: 6 eri voittajaa

1985-1989: 3 eri voittajaa

1990-1994: 8 eri voittajaa

1995-1999: 4 eri voittajaa

2000-2004: 6 eri voittajaa

2005-2009: 5 eri voittajaa

2010-2014: 2 eri voittajaa

2015-2016: 1 eri voittaja

Näistä ehkä mielenkiintoisin oli vuosien 1985-1989 välillä debytoineet uudet voittajat eli Johnny Herbert jolla oli kolme voittoa, Alessandro Nannini jolla oli yksi voitto ja Jean Alesi jolla myös oli yksi voitto.

Kaikkiaan 754 kuljettajaa oli ollut tuohon päivään mennessä F1:ssä mukana kun oli unohdettu Indy 500:n ajajat.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Pieni ja perinteinen Minardi-talli oli viimeisen 7 kautensa aikanaan lajissa melkoinen maksukuskien pyöröovi ja vain ihme esti määrän olemasta suurempikin kuin vain 19 kuljettajaa siihen aikaan!

7 viimeisen Minardi-vuoden kuljettajat tulevat tähän alle ja tosiaan maksukuljettajia kaikki olivat enemmän tai vähemmän:

Christian Albers, Robert Doornbos, Patrick Friesacher, Zsolt Baumgartner, Gianmaria Bruni, Jos Verstappen, Nicolas Kiesa, Justin Wilson, Mark Webber, Anthony Davidson, Alex Yoong, Fernando Alonso, Tarso Marques, Gaston Mazzacane, Marc Gene, Stehpane Sarrazin, Luca Badoer, Esteban Tuero ja Shinji Nakano
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Tallien kuskimääristä puhuttuna Automobiles Talbot-Darracqilla tai useimmiten vain Talbotilla oli 10 kuljettajaa kahteen vuoteen vuosina 1951-1952, HW Motorsilla oli yhden ainoan kauden aikana 10 kuskia vuonna 1952 ja Gordinilla oli vuosina 1952-1956 22 eri kuljettajaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Frank Williams Racing Carsilla oli vuonna 1973 9 eri kuljettajaa, 10 eri kuljettajaa vuonna 1975 ja vielä 9 eri kuljettajaa vuonna 1976 murheellisen Williams-Wolfin tai Wolf-Williamsin vuotena.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Eniten kuljettajia suhteellisesti koko F1-historian aikana ovat käyttäneet kilpailuja kohden seuraavat tallit:

Veritas: 15 kuljettajaa vain kuutta kilpailua kohti

Connaught: 29 kuljettajaa vain 18 kilpailua kohti

Talbot-Lago: 18 kuljettajaa vain 13 kilpailua kohti

Maserati: 93 kuljettajaa vain 73 kilpailua kohti

Kaikkien aikojen eniten kuljettajia yhden tallin alaisuudessa kaikkiaan on hyvin selvänä ennätyksenä vain yhdellä tallilla eli Marchilla.

Marchilla oli 54 eri kuljettajaa sen 208 F1:ssä ajettua kilpailua kohti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
11.8.2016 mennessä F1:ssä oli nähty 755 eri kuljettajaa ja laitan tähän siis nyt yleensäkin debytantit jotka vuoden 1950 osalta tietenkin kokonaan uuden sarjan osalta olivat saman tien korkeimmat mahdolliset ja samalla laitan myös kisailijat jotka pääsivät debytoimaan kaudella ja vuoden 1950 osalta tarkoittaen tietenkin koko sarjan ensimmäistä kilpailua yleensäkään ja lopuilla kausilla kauden alussa ja sitten loput vertailut tietenkin ovat kauden aikana mukaan liittyneet kuljettajat ja myös Indy 500:n ajajamäärät ovat mukana vuosilta 1950-1960 joista korkein luku on tietenkin heti vuoden 1950 Indy 500:ssa.

Tässä itse luvut joista Indy 500:n kisat tulevat suluissa ja päätteet ovat Debytoijat, kauden alkua kuvastava Alussa ja keskellä kautta tapahtuen Keskellä:

Debytoijat Alussa Keskellä (Indy 500)
1950 80 23 57 [34]
1951 31 4 27 [15]
1952 50 8 42 [8]
1953 33 5 28 [7]
1954 20 2 18 [7]
1955 16 3 13 [8]
1956 20 4 16 [5]
1957 12 2 10 [5]
1958 17 0 17 [8]
1959 20 1 19 [5]
1960 26 6 20 [4]
1961 21 1 20
1962 16 1 15
1963 15 0 15
1964 6 1 5
1965 8 2 6
1966 4 1 3
1967 14 3 11
1968 14 4 10
1969 3 0 3
1970 10 1 9
1971 16 2 14
1972 7 1 6
1973 10 0 10
1974 19 3 16
1975 18 0 18
1976 14 1 13
1977 10 0 10
1978 9 2 7
1979 6 2 4
1980 5 1 4
1981 9 2 7
1982 7 2 5
1983 7 3 4
1984 9 5 4
1985 3 1 2
1986 4 2 2
1987 9 3 6
1988 7 2 5
1989 10 2 8
1990 3 1 2
1991 7 2 5
1992 6 2 4
1993 9 4 5
1994 13 4 9
1995 6 2 4
1996 4 3 1
1997 5 3 2
1998 2 2 0
1999 4 3 1
2000 4 3 1
2001 6 4 2
2002 5 4 1
2003 6 4 2
2004 4 3 1
2005 6 4 2
2006 6 3 3
2007 6 3 3
2008 2 2 0
2009 4 1 3
2010 5 5 0
2011 5 4 1
2012 2 2 0
2013 5 5 0
2014 5 3 2
2015 5 3 2
2016 5 3 2

Kuljettajien kokonaismäärät debytoijina: 755 eri kuljettajaa

Debytoijat kauden alussa aikavälillä 1950-2016: 188 eri kuljettajaa

Debytoijat keskellä kautta aikavälillä 1950-2016: 567 eri kuljettajaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Giuseppe Nino Farina ja Maurice Trintignant jakoivat erikoisen ennätyksen Buenos Airesissa 1955.

Kiitos tuon ajan kuljettajien vaihtojen molemmat herrat jakoivat niin toisen sijan kuin kolmannenkin sijan palkinnoilla enemmän tai vähemmän keskenään kuljettajavaihtojen myötä!

Giuseppe Nino Farinasta puhuttaessa erikoista oli myös se, että lajin ensimmäisenä maailmanmestarina hänellä oli 33 lähtöön nähden 20 palkintosijoitusta josta tosiaan kaksi palkintosijoitusta tuli tosiaan erikoisesti myönnettynä samasta kilpailusta kerralla!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Juan Manuel Fangio eli Maestro hallitsee tosiaan monia eri tilastoja.

Prosentteina eri tilastot ovat tai olivat ainakin vielä 11.8.2016 mennessä seuraavat hallitsevasti:

Voitot Fangiolla: 46 % ajamistaan kisoista kun Alberto Ascarilla oli 39 %, Jim Clarkilla oli 34 %, Michael Schumacherilla 30 % ja Lewis Hamiltonilla 27 %

Palkintosijat Fangiolla: 67 % ajamistaan kisoista kun Jose Froilan Pepe Gonzalezilla oli 58 %, Luigi Fagiolilla 56 %, Lewis Hamiltonilla 54 % ja Alain Prostilla ja Alberto Ascarilla 52 %

Paalupaikat Fangiolla: 56 % ajamistaan kisoista kun Jim Clarkilla oli 45 %, Alberto Ascarilla oli 42 %, Ayrton Sennalla oli 40 % ja Lewis Hamiltonilla oli 31 %

Nopeimmat Kierrokset Fangiolla: 44 % ajamistaan kisoista kun Jim Clarkilla oli 38 %, Alberto Ascarilla oli 36 %, Stirling Mossilla oli 28 % ja Michael Schumacherilla oli 25 %

Dorino Serafini ja Masahiro Hasemi ovat tilastoerikoisuudet kun näistä Serafini yhdessä uransa ainoassa kilpailussa oli jaetun ajonsa takia palkinnoilla kisan jälkeen ja Hasemi ajoi kiistanalaisen nopeimman kierroksensa Fujin sateessa 1976 vaikka sittemmin se onkin useimmiten merkitty Jacques Laffitelle.

Jos Fangiolta otettaisiin pois jaettuja ajoja niin hän menettäisi uransa voitoista 2 voittoa ja 4 palkintosijaa joista 2 olisivat juurikin niitä voittoja.

Tuolloin voittoprosentti tippuisi 43 %:iin ja palkintosijat 60 %:iin asti.

Toisaalta Jose Froilan Pepe Gonzalezilla ilman vuorotteluja tippuisi pois jo viisikin palkintosijaa ja Alberto Ascarilta vain yksi palkintosija.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
F1:ssä aikanaan on ollut eri tallien osalta myös paljon voittoon kykeneviä tai muita kilpailukykyisiä autoja.

Vuonna 1982 nähtiin tietysti ennätys kun voitot jakautuivat kaikkiaan 7 eri tallin kuskeille ja hyvin monta kautta historiassa on ollut jolloin on jakautunut voitot kuuden eri tallin kuljettajille joista viimeksi vuonna 2012.

Kaikkien aikojen sellaiset kaudet joissa oli kisojen aikana voittoon kykeneviä, kilpailukykyisiä tai edes hetkenkin aikaa jotenkin kisoja johtaneita autoja niin sellaiset kaudet olivat vuoden 1954, 1956 ja 1974.

Näistä vuosi 1954 oli erikoisin kun johdossa voittoon tai kilpailukykyisesti palkinnoille nousemista tavoitelleina nähtiin edes pienen ohimenevänkin hetken aikaa kaudella 14 eri tallin autoja!:eek:

Myös vuodet 1956 ja 1974 olivat aikansa ennätystä sivunneita vuosia tuossa pienen ohimenevänkin hetken aikaa johtaneena tai kilpailukykyisesti palkinnoille nousemista tavoitelleina nähtiin 12 eri tallin autoja!:eek!:

Tosin sitten vastapainoksi vuonna 1954 vain 3:n eri tallin autot eli Mercedes, Maserati ja Ferrari ottivat lopulta voitot Mersun 4:llä voitolla, Maseratin 2:lla voitolla ja Ferrarin 2:lla voitolla.

Vuonna 1956 kilpailukykyisyydestä huolimatta lopulta vain 2:n eri tallin autot eli Ferrari ja Maserati ottivat lopulta voitot Ferrarin 5:llä voitolla ja Maseratin 2:lla voitolla.

Vuonna 1974 sentään ottikin kilpailukykyisyyden osoituksena ihan oikeastikin 5 eri tallia voittoja kun McLaren, Ferrari, Lotus, Brabham ja Tyrrell ottivat lopulta voitot McLarenin 4:llä voitolla, Ferrarin, Lotuksen ja Brabhamin 3:lla voitolla ja ja Tyrrellin 2:lla voitolla.

Tavallaan tylsimmät vuodet kisoista puhuttaessa ovat vain vuodet 1950 ja 1952 eli sarjan alkuvuodet joista tosin vuosi 1950 tietenkin sarjan aloitusvuotena on aina omanlaisensa kuten muissakin sarjoissa kun aina jotain uutta aloitetaan.

Vuonna 1950 siis yksi ainoa talli eli Alfa Romeo otti kaikki voitot kuudella voitolla eikä sarjassa ollut oikeasti kun käytännössä vain kolme kilpailukykyistä tai voittoihin järkevästi kykenevää autoa.

Vuonna 1952 myös yksi ainoa talli eli Ferrari otti kaikki voitot 7 voitolla.

Erikoista kuitenkin oli se, että nk. Formula Ascarin supervuotena kuitenkin peräti 7 eri tallin autoa edes ihan pienen ohimenevän hetken ajan kisoja johti tai oli sentään edes muissa palkinnoissa kiinni ja useimmiten tietysti kolmannessa sijassa jos siinäkään ainakin silloin tällöin jos Ferrarin ylivoima antoi edes hiemankin periksi.

Muitakin vertailuja voisi joskus tehdä, mutta laajuuden kanssa riittäisi perattavaa hieman turhankin kanssa ainakin nyt lähiajoille.

Kuitenkin pikaisesti kuin noita kaikkia kausia pyörittelee niin mielenkiintoisinta ja vaihtelevinta F1-kisat tuntuivat olevan ihan 1960-luvun lopulta aina ihan 1980-lukuun asti ja viimeisimmät vuodet mielenkiinnon tai vaihtelevuuden osalta osuivat vuosille 1980-1984 hieman vaihtelevuudesta riippuen.

Vuodesta 1985 alkaen oli ainakin ajoittain melko järkyttävääkin huomata se seikka tilastoja juurikin noiden yllä sanomieni asioiden pohjalta, että F1-kisat alkoivat siitä lähtien yhä eteenpäin nykypäivää kohden muuttua tylsemmäksi joskin ainoat todella suuret poikkeukset ovat olleet vain Brawn GP:n vuosi 2009 ja sinänsä myös Red Bullin alkuvoitot ennen kuin siitäkin kasvoi liian hallitseva talli lajissa.

Tutkimuksesta ovat jääneet pois myös Indy 500:n vuodet 1950-1960 jotka tietysti vähän lisäisivät mielenkiintoa lajiin kun väistämättä tulisi aina yksi voittajatalli lisää, tietenkin paljon palkintosijoja ja muita mielenkiintoisia kilpailukykyisiä palkintoyrittäjiä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös