CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15012
Jacques Villeneuvella tuntui olevan tavallaan hyvin ristiriitainen ura etenkin sateella.
Gilles Villeneuven eli isänsä sadetaitoihiin ja jopa välillä setänsä Jacques Seniorin sadetaitoihin nähden tuntui poika tippuneen isäänsä ja setäänsä nähden melko kauaskin puussa.
Varsinkin ihan huippuaikojensa aikaan.
Tuolloinhan Interlagos 1996 ei vakuuttanut, Monacossa 1996 oli tietysti kolari ja ainoa järkevähkö huippuajo sateella tuntui olevan vain niin alakynnessä olevana Barcelonassa 1996 missä Michael Schumacher dominoi mielin määrin ja Jean Alesikin ajoi näyttävämmäin kuin Villeneuve.
Vuonna 1997 mestaruusvuonna tilanne ei ollut hirvittävästi parempi tai sellaiseksi sitä ei ainakaan nähty kun Monacossa tuli taas kolari ja tuloksellisesti paras sadekelin tai sateen vaikuttaman kisan eli Magny-Coursin 1997 ajosta tulos oli vain neljäs ja Spa-Francorchampsin ajossa Villeneuve oli vielä sitäkin huonommin viides ja silloinkin vain kun Mika Häkkinen hylättiin kisan jälkeen.
Toisaalta taas BAR-vuosina ajaessaan keskikastissa tai jälkijoukoissa enimmäkseen ja tietysti joskus hyvinkin lähellä kärkeä alettiin vastaavasti Villeneuven sadekelintaitoja kehuakin.
Monien mielestä Villeneuven uran paras ajo sateella kaikki tilanteet huomioiden oli Silverstonessa 2002 missä hän oli Magny-Coursin 1997 ajoon tapaan neljäs, mutta kaiken kaikkiaan vakuuttavampi ja jos ei niinkään niin selvisi ainakin vähemmällä haukkumisella suorituksesta kuin huippuaikoinaan.
BAR-vuosina yksi Villeneuven elämänsä ajo tuntui tietenkin monen muun tapaan olevan myös keskeytetty Interlagos 2003 missä hän oli kuudes keskeytyshetkellä ja vaikutti olevan nousussa huomattavastikin parempaan sijaan asti mitä enemmän vain vettä satoi vaikka normaalistihan sen ajan jutuissa Villeneuven olisi pitänyt ajaa ulos jo pisarastakin vettä radalta.
Silverstone 2002 tunnuttiin tuolloin unohdetun hyvinkin helposti.
Viimeinen uran huippuajo sateella tai edes jossakin määrin sadekelillä oli Spa-Francorchampsissa 2005 Sauberilla missä oli erittäin niukasti kuudes vaikka parempaankin olisi ollut sadekelin kovuudesta riippuen erittäinkin hyvät mahdollisuudet ja kunhan sade vain olisi alkanut eri tavalla kuin alkoi.
Loppupelissä joskus tuntuu, että viime vuosien Heh, Massa-jutut olisivat varmaan olleet ja ehkä olivatkin alkujaan juuri Heh, Villeneuve-juttuja juurikin sadekelistä puhuttaessa koska usein ennen hyvin paljon Villeneuvea sateella kritisoineet tahot alkoivat käyttää tuota Heh, Massa-juttua noin siinä vuosista 2005-2006 eteenpäin vaikka paljon selvemmin juttu tuli yleiseen tietoisuuteen vasta siinä Massan Silverstonen keskeytyksen myötä vähän tätä aikaa myöhemmin siinä 2007-2008 paikkeilla.
Gilles Villeneuven eli isänsä sadetaitoihiin ja jopa välillä setänsä Jacques Seniorin sadetaitoihin nähden tuntui poika tippuneen isäänsä ja setäänsä nähden melko kauaskin puussa.
Varsinkin ihan huippuaikojensa aikaan.
Tuolloinhan Interlagos 1996 ei vakuuttanut, Monacossa 1996 oli tietysti kolari ja ainoa järkevähkö huippuajo sateella tuntui olevan vain niin alakynnessä olevana Barcelonassa 1996 missä Michael Schumacher dominoi mielin määrin ja Jean Alesikin ajoi näyttävämmäin kuin Villeneuve.
Vuonna 1997 mestaruusvuonna tilanne ei ollut hirvittävästi parempi tai sellaiseksi sitä ei ainakaan nähty kun Monacossa tuli taas kolari ja tuloksellisesti paras sadekelin tai sateen vaikuttaman kisan eli Magny-Coursin 1997 ajosta tulos oli vain neljäs ja Spa-Francorchampsin ajossa Villeneuve oli vielä sitäkin huonommin viides ja silloinkin vain kun Mika Häkkinen hylättiin kisan jälkeen.
Toisaalta taas BAR-vuosina ajaessaan keskikastissa tai jälkijoukoissa enimmäkseen ja tietysti joskus hyvinkin lähellä kärkeä alettiin vastaavasti Villeneuven sadekelintaitoja kehuakin.
Monien mielestä Villeneuven uran paras ajo sateella kaikki tilanteet huomioiden oli Silverstonessa 2002 missä hän oli Magny-Coursin 1997 ajoon tapaan neljäs, mutta kaiken kaikkiaan vakuuttavampi ja jos ei niinkään niin selvisi ainakin vähemmällä haukkumisella suorituksesta kuin huippuaikoinaan.
BAR-vuosina yksi Villeneuven elämänsä ajo tuntui tietenkin monen muun tapaan olevan myös keskeytetty Interlagos 2003 missä hän oli kuudes keskeytyshetkellä ja vaikutti olevan nousussa huomattavastikin parempaan sijaan asti mitä enemmän vain vettä satoi vaikka normaalistihan sen ajan jutuissa Villeneuven olisi pitänyt ajaa ulos jo pisarastakin vettä radalta.
Silverstone 2002 tunnuttiin tuolloin unohdetun hyvinkin helposti.
Viimeinen uran huippuajo sateella tai edes jossakin määrin sadekelillä oli Spa-Francorchampsissa 2005 Sauberilla missä oli erittäin niukasti kuudes vaikka parempaankin olisi ollut sadekelin kovuudesta riippuen erittäinkin hyvät mahdollisuudet ja kunhan sade vain olisi alkanut eri tavalla kuin alkoi.
Loppupelissä joskus tuntuu, että viime vuosien Heh, Massa-jutut olisivat varmaan olleet ja ehkä olivatkin alkujaan juuri Heh, Villeneuve-juttuja juurikin sadekelistä puhuttaessa koska usein ennen hyvin paljon Villeneuvea sateella kritisoineet tahot alkoivat käyttää tuota Heh, Massa-juttua noin siinä vuosista 2005-2006 eteenpäin vaikka paljon selvemmin juttu tuli yleiseen tietoisuuteen vasta siinä Massan Silverstonen keskeytyksen myötä vähän tätä aikaa myöhemmin siinä 2007-2008 paikkeilla.