Honda 2009 / Brawn GP

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tuskinpa Mercedeksellä on motivaatiota tuottaa alitehoisia asiakasmoottoreita. Sitten ehkä, jos jokaisen kilpailun kärkikamppailussa olisivat McLarenin ja BGP:n autot. Jos BGP kilpailisi sijoista 1-4 Ferrarin ja BMW:n kanssa ja McLaren kilpailisi sijoista 5-8 Renaultin ja Toyotan kanssa, ei olisi mitään syytä rampauttaa BGP:tä kun se ei kuitenkaan vaikuttaisi merkitsevästi McLarenin menestykseen.
Itse asiassa BGP:n menestys auttaa mäkkiä tilanteessa jossa BGP on kärjessä ja sitten tulee ferrarit & co ja mäkit vasta jämäpisteillä. ;)
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
jos nyt oikein muistan, niin Ferrarikin on syyllistynyt asiakastallin hidastamiseen moottoreiden tai muun tekniikan avulla....

Eli eihän tuo täysin ole pois suljettua, vaikka ei olisikaan mersun kannalta järkevin veto.

Lähinnä mua kiinnostaa miten BGB on saanut autonsa kulkemaan noin hyvin. Kuinka paljon vaikuttaa esim 50kilon kevennys tai korkeammalle kiertävä motti? Mitään näkyvää laittomuutta ei kaiketi ole käytetty?
 

gpcga.exe

_*_kokomies_*_
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
59
Sijainti
Finnland, Waltdorf
ladies and gentlemen

Please take in to consideration siis ottakee huomioon: Honda on tullut ja mennyt aina, tulee taas. Mikä parempi mainos kuin tulla kaivattuna osapuolena takaasin fykkösiin kesken kauden? Honda tekee itte moottorit hyvin, on aina tehnyt. Muu vaan pitää rukata kuntoon niin homma toimii. Brawn sen tekee. Ja Civikit myy...

siis edittii: BAR olis ollut alunalkaen Hondan oma tiimi, jos ja jos. Salokin ajoi BARin seiskalle, tallin eka sijoitus muuten. Siis mosa toimi tai ainakin tehot löyty, kun osas pitää optimissa tehonkäytön. Honda tuli harkinnan jälkeen BAR-kuvioon ja ennustan, että harkinnan jälkeen Honda tulee jälleen Brawn-kuvioon. Toivon sitä, Honda on nimittäin urheilun ystävien arvostama ja myös kunnioittama tehdas.
 
Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
jos nyt oikein muistan, niin Ferrarikin on syyllistynyt asiakastallin hidastamiseen moottoreiden tai muun tekniikan avulla....
Käsittääkseni aikanaan Ferrari myi asiakastallille vuoden vanhaa moottorimallia. Kertaalleen kun moottorisäännöt muuttuivat, niin asiakastallilla oli alkukaudesta sama moottori kuin Ferrarilla itsellään, mutta asiakastalli ei saanut kehitysversioita.

Nykyään tuo ei oikein onnistu ja Ferrari toimittaa Toro Rossolle samanlaisia moottoreita kuin itse käyttää. McLaren, BrawnGP ja Force India omaavat myös samanlaiset moottorit.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Please take in to consideration siis ottakee huomioon: Honda on tullut ja mennyt aina, tulee taas. Mikä parempi mainos kuin tulla kaivattuna osapuolena takaasin fykkösiin kesken kauden? Honda tekee itte moottorit hyvin, on aina tehnyt. Muu vaan pitää rukata kuntoon niin homma toimii. Brawn sen tekee. Ja Civikit myy...

siis edittii: BAR olis ollut alunalkaen Hondan oma tiimi, jos ja jos. Salokin ajoi BARin seiskalle, tallin eka sijoitus muuten. Siis mosa toimi tai ainakin tehot löyty, kun osas pitää optimissa tehonkäytön. Honda tuli harkinnan jälkeen BAR-kuvioon ja ennustan, että harkinnan jälkeen Honda tulee jälleen Brawn-kuvioon. Toivon sitä, Honda on nimittäin urheilun ystävien arvostama ja myös kunnioittama tehdas.
Ei ja ei. Salolla tais olla jo aikaisemmin joku esisopimus Hondalle muutta se raukes kun Harvey Postlewhite heitti tahtomataan pyyhkeen kehään.

Lisäksi kanattaa muistaa että tämä on ainoa talli joka on saanut kilpailukieltoa ajamisesta alipainoisena. Lisäksi sekä Stepney että Coulghan olivat siirtymässä Hondan palvelukseen. Nythän siellä on Brawn ja Fyry joka hoiti neuvottelut ja jatkaa...

Ja moottori oli 50 hv alitehoinen hetialko kulkee kun laitettiin Mersu perseeseen..
 
Viimeksi muokattu:

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Ei ja ei. Salolla tais olla jo aikaisemmin joku esisopimus Hondalle muutta se raukes kun Harvey Postlewhite heitti tahtomataan pyyhkeen kehään.

Lisäksi kanattaa muistaa että tämä on ainoa talli joka on saanut kilpailukieltoa ajamisesta alipainoisena. Lisäksi sekä Stepney että Coulghan olivat siirtymässä Hondan palvelukseen. Nythän siellä on Brawn ja Fyry joka hoiti neuvottelut ja jatkaa...

Ja moottori oli 50 hv alitehoinen hetialko kulkee kun laitettiin Mersu perseeseen..
Eikös tuo alipaino kielto tullut siitä polttoainesäiliö sähläyksestä. Se oli aika mielenkiintoinen juttu, kun 6 muulla tallilla oli identtinen järjestelmä, mutta BAR sai ajokiellon. Ja muut tietenkin ehti seuraavaan kisaan muuttaa järjestelmää toisenlaiseksi.

Tuossa vielä linkki silloiseen uutiseen...

http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2005/05/366698
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Eikös tuo alipaino kielto tullut siitä polttoainesäiliö sähläyksestä. Se oli aika mielenkiintoinen juttu, kun 6 muulla tallilla oli identtinen järjestelmä, mutta BAR sai ajokiellon. Ja muut tietenkin ehti seuraavaan kisaan muuttaa järjestelmää toisenlaiseksi.

Tuossa vielä linkki silloiseen uutiseen...

http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2005/05/366698
Niin, siis Hondalla oli alipainoa joka oli sitten täytetty tolla tankkijärjestelmällä. Muut tallit eivät olleet alipainoisia edes siinä vaiheessa, kun otettiin kaikki löpöt pois.:rolleyes:

Honda sai rangaistuksen alipainosta, ei järjestelmästä.:frank:
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Niin, siis Hondalla oli alipainoa joka oli sitten täytetty tolla tankkijärjestelmällä. Muut tallit eivät olleet alipainoisia edes siinä vaiheessa, kun otettiin kaikki löpöt pois.:rolleyes:

Honda sai rangaistuksen alipainosta, ei järjestelmästä.:frank:
Kyllä, mutta muita ei ilmeisesti testattu.

- Olin tehnyt etukäteen protestin kuutta muuta tallia vastaan siltä varalta, että tuomaristo olisi rankaissut meitä. Olin tehnyt tämän siksi, koska uskomme, että näiden muiden tallien polttoainejärjestelmät olivat samanlaiset kuin meillä, kuten järjestelmän toimittaja ATL on vahvistanut, ja niissä olisi uskoakseni ollut polttoainetta yhä jäljellä punnituksen jälkeen. Meidän mielestämme myös muut autot olisi pitänyt tyhjentää yhtä perusteellisesti kuin BAR-autot, Meadows kirjoitti BAR-tallin nettisivuilla julkaistussa selonteossa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitäs KERS:ä BGP käyttää? Onko Hondan kehittämä vai ostaako valmiina?
Ainakaan toistaiseksi eivät käytä mitään tosiaan. Asiaan liittyen Brawn ei vastoin ennakko-odotuksia käytäkään Mercedesin/McLarenin vaihdelaatikkoa, vaan he muuttivat omaansa moottoriin sopivaksi. Syynä oli se, että talli halusi säilyttää oman takajousituksensa (kiinnityspisteet vaihteiston kuoressa). Lisäksi Brawn epäili, ettei heille olisi vaihdelaatikkoa edes annettu.

Sikäli kun KERS jossain vaiheessa pakettiin lisätään, lienee sekin jotain muuta kuin MES:n valmistama. Hondan kehittämä KERS varastoi energian vauhtipyörään ja sen kehitysaste on vähän epäselvä. Yksi vaihtoehto on myös ostaa paketti valmiina Magneti Marellilta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kyllä, mutta muita ei ilmeisesti testattu.

- Olin tehnyt etukäteen protestin kuutta muuta tallia vastaan siltä varalta, että tuomaristo olisi rankaissut meitä. Olin tehnyt tämän siksi, koska uskomme, että näiden muiden tallien polttoainejärjestelmät olivat samanlaiset kuin meillä, kuten järjestelmän toimittaja ATL on vahvistanut, ja niissä olisi uskoakseni ollut polttoainetta yhä jäljellä punnituksen jälkeen. Meidän mielestämme myös muut autot olisi pitänyt tyhjentää yhtä perusteellisesti kuin BAR-autot, Meadows kirjoitti BAR-tallin nettisivuilla julkaistussa selonteossa.
Että meni sitten uskon ja huhujen puolelle. Mistä sen tietää, josko toiset tallit ovat noudattaneet sääntöjä ja 'drain' koko auton sitä myöten, mitä säännöt vaativat.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Mustia pilviä Brawn gp:n ylle on nousemassa tallin diffuusoriratkaisun edistyksellisyyden takia. (uutistoikista huomasin asiaa koskevan uutisen ja se on Brawn tallin kannalta niin tärkeä asia, että kirjoitan tähän topicciin)

Riski siitä, että ratkaisu kielletään Brawnin osalta, vaikka vastaavat ratkaisut Williamsin ja Toyotan osalta on hyväksytty, on ilmeinen. Williams ja Toyota eivät kokonaisuudessaan saaneet autoaan hiottua kovin hyväksi, mutta Brawn GP pääsi hyödyntämään Hondan jo hyvän aikaa vireillä olleita suunnitelmia. Näin ollen muut tallit todennäköisesti esittävät FIA:n suuntaan voimakkaita vetoomuksia sen puolesta, että Brawnin kehittämä ratkaisu todetaan laittomaksi vielä ennen kauden alkua.

Sitä on toki mahdotonta sanoa kuinka paljon vauhti tippuu, jos diffuusori kielletään. Äkkiseltään voisi ajatella, että kiellon myötä menee koko peräpään muotoilu uusiksi, jollion auton edistyksellisyyttä ei enää voida hyödyntää. Pahimmassa tapauksessa vauhti tippuu parilla sekunnilla ainakin siihen asti, kunnes Brawn onnistuu kopioimaan joko Toyotan tai Williamsin diffuusoriratkaisun, jonka kieltäminen ei enää ole mahdollsita.

EDIT: Toistaiseksi ei vielä ole kovin luotettavia lähteitä sen tueksi, että Brawnin ratkaisu kiellettäisiin. Esim. Autosportin teknisessä analyysissä ei mainita sanallakaan siitä, että Brawnin diffuusori olisi sääntöjen kannalta ongelmallinen.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73700

Ferrarin johto on kuitenkin jo vedonnut FIA:aan "sääntöjen tarkistamiseksi".
Ferrari team boss Stefano Domenicali on Saturday was quoted as dividing F1 teams into two camps: those (including Ferrari) who applied the 2009 rules 'to the letter' and those who took 'a different approach'.

"The FIA has to dissipate any doubt; let's hope they'll do it fast and clear," the Italian added.
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090316102908.shtml
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pahimmassa tapauksessa vauhti tippuu parilla sekunnilla ainakin siihen asti, kunnes Brawn onnistuu kopioimaan joko Toyotan tai Williamsin diffuusoriratkaisun, jonka kieltäminen ei enää ole mahdollsita.
Tottakai se on mahdollista, on FIA ennenkin muuttanut tulkintaansa jo kerran hyväksytyistä systeemeistä kesken kauden (Ferrarin pohja, massavaimentimet, Michelinin leveät kumit...)

Kaikki autot syynätään Australiassa ja kaikki kolme epäilyttävää diffuusoria erityisesti.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Jotenkin toivon että Brawnin auto olis täysin laillinen ja auton vauhti säilyisi ainakin jotenkin Ausseihin... Musta Ross ei kuitenkaan niin pässi ole ettei tietäis missä säännöt menee. ;)
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Vaikka Brawning diffuusori oliskin snadisti laiton, niin en halua, että sen takia pilataan mielenkiintoista alkukautta :D

Olis kyllä todella mielenkiintoista nyt nähdä Brawn ihan puskista tulleena taistelemasta voitoista, jopa mestaruudesta. Eli McLaren voi mennä sinne missä Honda oli viime vuonna ja Brawn sinne missä Mäkki oli (mun puolesta).
 
Viimeksi muokattu:

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
Jotenkin toivon että Brawnin auto olis täysin laillinen ja auton vauhti säilyisi ainakin jotenkin Ausseihin... Musta Ross ei kuitenkaan niin pässi ole ettei tietäis missä säännöt menee. ;)
Todellakin toivotaan, että auto olisi laillinen! Tietenkin sääntöjä pitää noudattaa ja kunnioittaa, mutta jos Honda on kaksi vuotta kehitellyt autoaan ja saanut sen toimimaan kutakuinkin sääntöjen rajoissa, niin vähän epäreilulta tuntuu, että muiden tallien taholta alkaa heti mieletön valitus. Valitusten sijaan ottaisivat haasteen vastaan ja yrittäisivät pysyä ex-Hondan kyydissä! Olisi enemmän kuin mahtavaa saada kärkeen, ainakin alkukaudesta, yksi talli lisää. Oikeastaan olisi hienoa jos BrawnGP olisi alkukaudesta ylivoimainen, menisi pakka kunnolla sekaisin.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ähh, toivottavasti tuo diffuusori ei kohdu Brawnin kohtaloksi, juuri kun kaikki näyttää niin hyvältä :thumbfh:

Tosin voihan tietty olla ettei asialle tehdäkään mitään. Surkein ratkaisu olisi päästää Williams & Tojo pälkähästä, mutta kieltää Brawnin viritykset.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
minkä takia brawnin diffuusori olisi sen laittomampi kuin toyotan tai williamssin :confused:

haiskahtaa nyt vaan siltä että FIA:n säännöt on ollu vajaat ja jotkut on huomannu sen porsaanreiän ja toiset ei.. jos FIA:n säännöissä ratkaisu on laillinen niin tuskin sitä tullaan muuttamaan. Jos ei ni sittenhän se on ihan selvä homma.. sääntöjen muutos juuri ennen kautta olisi aika epäreilua, koska kehitystyötä on tehty sääntöjen perusteelta ja pitkään. Toki voi olla että nämä kolme tallia on ottanu tietosen riskin ja siinä tapauksessa luulisin että niillä on jo valmiina plan B siltä varalta että FIA kieltää A ratkaisun :doubtful:
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Että meni sitten uskon ja huhujen puolelle. Mistä sen tietää, josko toiset tallit ovat noudattaneet sääntöjä ja 'drain' koko auton sitä myöten, mitä säännöt vaativat.
Turha tuosta ennää väitellä, kun ei noita voi mitenkään tarkistaa pitääkö paikkansa, mutta sillon aikanaan olisin toivonu, että ne olis jättäneet sen protestin.

Tuo oli silloin aika mielenkiintoinen ratkaisu ensin hylätään sitten perutaan hylkäys ja sitten vetoomustuomioistuin antaa sen ajokiellon siitä alipainosta mitä vastaan talli ei voi mitään, kun se kuitenkin oli todistettavasti alipainoinen.

Olis varmaan tietysti hyvä ollut tarkistaa se sääntötulkinta ennenkuin soveltaa käytäntöön.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
minkä takia brawnin diffuusori olisi sen laittomampi kuin toyotan tai williamssin :confused:

haiskahtaa nyt vaan siltä että FIA:n säännöt on ollu vajaat ja jotkut on huomannu sen porsaanreiän ja toiset ei.. jos FIA:n säännöissä ratkaisu on laillinen niin tuskin sitä tullaan muuttamaan. Jos ei ni sittenhän se on ihan selvä homma.. sääntöjen muutos juuri ennen kautta olisi aika epäreilua, koska kehitystyötä on tehty sääntöjen perusteelta ja pitkään. Toki voi olla että nämä kolme tallia on ottanu tietosen riskin ja siinä tapauksessa luulisin että niillä on jo valmiina plan B siltä varalta että FIA kieltää A ratkaisun :doubtful:
Eiköhän noilla kolmella tallilla ole vaihtoehtoinen ratkaisu myös testattuna ainakin tuulitunnelissa. Briatorehan sanoi ettei se ole sääntöjen vastainen, mutta se on sääntöjen "hengen" vastainen.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
ei oo ennenkään ketään kiinnostanu sääntöjen "hengenmukaisuus", ehkä kaikkein vähiten ferraria :D

muita vain ketuttaa kun eivät ole olleet yhtä viisaita :mad_old:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös