Mustia pilviä Brawn gp:n ylle on nousemassa tallin diffuusoriratkaisun edistyksellisyyden takia. (uutistoikista huomasin asiaa koskevan uutisen ja se on Brawn tallin kannalta niin tärkeä asia, että kirjoitan tähän topicciin)
Riski siitä, että ratkaisu kielletään Brawnin osalta, vaikka vastaavat ratkaisut Williamsin ja Toyotan osalta on hyväksytty, on ilmeinen. Williams ja Toyota eivät kokonaisuudessaan saaneet autoaan hiottua kovin hyväksi, mutta Brawn GP pääsi hyödyntämään Hondan jo hyvän aikaa vireillä olleita suunnitelmia. Näin ollen muut tallit todennäköisesti esittävät FIA:n suuntaan voimakkaita vetoomuksia sen puolesta, että Brawnin kehittämä ratkaisu todetaan laittomaksi vielä ennen kauden alkua.
Sitä on toki mahdotonta sanoa kuinka paljon vauhti tippuu, jos diffuusori kielletään. Äkkiseltään voisi ajatella, että kiellon myötä menee koko peräpään muotoilu uusiksi, jollion auton edistyksellisyyttä ei enää voida hyödyntää. Pahimmassa tapauksessa vauhti tippuu parilla sekunnilla ainakin siihen asti, kunnes Brawn onnistuu kopioimaan joko Toyotan tai Williamsin diffuusoriratkaisun, jonka kieltäminen ei enää ole mahdollsita.
EDIT: Toistaiseksi ei vielä ole kovin luotettavia lähteitä sen tueksi, että Brawnin ratkaisu kiellettäisiin. Esim. Autosportin teknisessä analyysissä ei mainita sanallakaan siitä, että Brawnin diffuusori olisi sääntöjen kannalta ongelmallinen.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73700
Ferrarin johto on kuitenkin jo vedonnut FIA:aan "sääntöjen tarkistamiseksi".
Ferrari team boss Stefano Domenicali on Saturday was quoted as dividing F1 teams into two camps: those (including Ferrari) who applied the 2009 rules 'to the letter' and those who took 'a different approach'.
"The FIA has to dissipate any doubt; let's hope they'll do it fast and clear," the Italian added.
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090316102908.shtml